توکن نیمه مثلی (SEMI-FUNGIBLE TOKEN) چیست؟ و چه تفاوتی با NFT دارد؟

1401/06/06


توکن نیمه مثلی (SEMI-FUNGIBLE TOKEN) چیست؟ و چه تفاوتی با NFT دارد؟، ارزهای دیجیتال دنیای خیلی وسیعی واسه خودشون درست کردن، و اصطلاحات زیادی در خودشون جای دادن. هر واژگان معنی و مفهوم با کاربرد خاصی داره.

با سرعت حرکت صنعت کریپتو هر روز افراد با ایده های جدیدی بیدار میشن و با توجه به اعتمادی که به صنعت نوین دارن هیچ عاملی جلودار پیشرفت این تکنولوژی نیس. یک اصلی مهم در دنیای کریپتوها توکن ها هستن.

در این مقاله به شما توضیح میدیم که توکن نیمه مثلی چیست؟ و چه کاربردهایی داره و چه تفاوتی با NFT داره. بنابراین توصیه میکنیم حتما این مقاله رو تا اخر بخونین.

 

توکن چیست؟

توکن چیست؟

بهتر قبل از اینکه به موضوع اصلی مقاله بپردازیم. توضیحاتی از اصطلاحاتی که در موضوع مقالمون بکار رفته بیان کنیم، تا مطالب واسمون نامفهوم نباشن. در بازار ارزهای دیجیتال یکی از پر کاربرد ترین اصطلاحاتی که استفاده میشه توکن، واژه توکن برای اشاره به بسیاری از ارزهای دیجیتالی بازار استفاده میشه، اما به این معنی نیس که معادل رمز ارز هستش.

مقاله پیشنهادی: توکن NFT چیست؟

در نگاه کلی ممکن به هر دارایی در فضای رمزارزها توکن گفته بشه. 

توکن به آن دسته از ارزهای دیجیتال گفته میشه که بلاک چین مخصوص به خودش رو نداره و از بلاک چین های پلتفرمی برای ثبت خودش استفاده میکنه. میشه اینجوری گفت که هر کوین دارای بلاک چین مختص خودش و هر توکن ارز دیجیتال بومی هر کوین محسوب میشه.

انواع توکن 

ارزهای دیجیتال به 3 دسته تقسیم میشن:

انواع توکن

1. توکن های مثلی: 

ارزهای دیجیتال مثلی اولین نوع توکن ها هستن که از طریق رمز ارز بیت کوین به جهان معرفی شد. در واقع ارزهای دیجیتال مثلی به اون دسته از توکن ها گفته میشه که در صورت معاوضه با توکن هم نوع خود ارزش خودشون و از دست نمیدن.

2. توکن های غیر مثلی (NFT):

 توکن های غیر مثلی

 این توکن در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است. NFT ها مبتنی بر بلاک چین هستند. توکن های غیر مثلی (NFT) یا توکن غیر قایل تعویض هم بهشون گفته میشه.

این توکن به کاربران اجازه میده که دارایی دیجیتالی خود مثل عکس، موسیقی، فیلم و یا حتی املاک مجازی که منحصر به فردن به آثار هنری تبدیل کنه و به فروش برسونه. میشه گفت NFT ها برای ارائه گواهی اصالت یا اثبات مالکیت آثار هنری استفاده میشه. توکن های غیر مثلی یا همونNFT  ها چون ویژگی های منحصر به فرد و متمایزی دارند، نمیشه اونا رو بدون کم کردن یا افزایش ارزش با هم دیگه معاوضه کرد. زیرا ارزش یکسانی ندارند. NFT ها رو نمیتونیم به بخش های کوچک تقسیم کنیم و بفروشیم. توکن های غیر مثلی بعد از ثبت تو بلاک چین از بین نمیرن و حذف نمیشن چون بر روی بلک چین ذخیره میشن. همچنین اطلاعاتی که برای توکن مورد نظر ثبت میشه قابلیت تغییر یا حذف و نداره.

3. توکن های نیمه مثلی (SFT):

توکن های نیمه مثلی

 تا این لحظه توکن های مثلی و غیر مثلی خوندیم و متوجه شدیم چه ویژگی های دارن و به چه توکن های گفته میشن.

تو این قسمت از مقاله به توکن نوع ظهوری که تازه در بازار ارزهای دیجیتال قدم گذاشته می پردازیم، با ویژگی های که داره افراد خاصی رو مقلوب خودش کرده. بریم ببینیم توکن نیمه مثلی (SEMI-FUNGIBLE TOKEN) چیست؟ این توکن که به عنوان ضعیف ترین توکن یاد میشه ولی با انعطاف پذیری که داره افراد خاصی رو جذب خودش کرده.

توکن نیمه مثلی که به SFT  مشهوره یک نوع توکنی که هم ویژگی توکن های مثلی رو هم غیر مثلی رو با هم داره، حالا چجوری این ممکن میشه. SFTها با شروع ورود خود در بازار دیجیتال مثل توکن مثلی عمل میکنن و ارزششون در صورت معاوضه تغییری نمیکنه. ولی با گذشت یک دوره خاص و ایجاد شرایط لازم، توکن نیمه مثلی ماهیتش تغییر میکنه و به یک توکن غیر مثلی تبدیل میشه. با یک مثال باعث درک بهتر SFT شیم.

برای مثال شما بلیط یک بازی مهم دربی رو در نظر بگیرین که قبل بازی ارزش همه ی بلیط های که در یک ردیف قرار دارن یکسان و قابلیت تعویض بدون این که ارزشش کاهش یا افزایش داشته باشه رو داره. تا این لحظه این توکن یک توکن مثلی هستش. ولی با اتمام بازی بلیط بازی ارزش خودش و از دست میده و به یک کالای کلکسیونی تبدیل میشه که منحصر به فرد و ارزش خاصی داره پس نمیشه که با یک بلیط بازی دیگه ای تعویض شه تو این حالت به یک NFT  تبدیل میشه.

مقایسه توکن نیمه مثلی (SEMI-FUNGIBLE TOKEN) با توکن غیر مثلی (NFT) 

مقایسه توکن نیمه مثلی (SEMI-FUNGIBLE TOKEN) با توکن غیر مثلی

I. توکن های نیمه مثلی ثابت کردن که مانعی در برابر نواسان توکن های غیر مثلی هستن. SFT  ها در بخش رمزارزها به ویژه  NFT و جا افتادن آن در بازار فوایدی داشتن که نمیشه چشم پوشی کرد.

II. برای انتقال هر NFT در بلاک چین اتریوم زمانی حدود 15 تا 30 ثانیه نیاز شاید این زمان واستون خیلی ناچیز بیاد ولی در صورت انتقال چندین توکن خیلی زمان بر میشه و هزینه بر هم هست. ولی چندین توکن SFT  رو میتونیم همزمان با زمان خیلی کمی و با کمترین هزینه گس در یک تراکنش انتقال داد.

III. همچنین هر NFT به یک قرارداد هوشمند جدید نیاز داره. ولی مجموعه ای از توکن هایSFT رو میتونید در قالب یک قرارداد هوشمند صادر کنید.

IV. قفل تصادفی زمانی اتفاق میافته که وقتی  NFT رو به اشتباه به یک قرارداد هوشمندی که از استاندارد اون پشتیبانی نمیکنه ارسال میکنیم باعث میشه توکن NFT مون از دست بدیم و راه بازگشت وجود نداره. ولی در توکن های  SFT برخلاف NFT ها اگه دچار خطا شدیم و انتقال اشتباهی انجام دادیم میتونیم توکن SFT مون برگردونیم. در این حالت توکن دیجیتالی خودمون و ازدست نمیدیم. 

V. به دلیل محدودیتی که در قراردادهای هوشمند در NFT ها هستش، نمیتونید زنجیره ای از فانکشن ها رو راه اندازی کنین. این باعث میشه، در آینده  با سد مهمی در توسعه اپیلیکیشن های غیر متمرکز با عمگرهای خودکار رو به رو بشه. با این حال قراردادهای هوشمند توکن SFT طوری طراحی شدن که میشه با استفاده از یک توکن نیمه مثلی واسه راه اندازی مجموعه ی از فانکشن های از پیش تعیین شده استفاده کرد.

با مقایسه ای که بین توکن نیمه مثلی SFT و توکن غیرمثلی NFT انجام شد میشه گفت که بسیاری از کاستی های NFT رو میشه با SFT برطرف کرد.

شاید براتون سوال پیش امده باشه که چجوری میتونیم توکن نیمه مثلی یا غیرمثلی بسازیم؟

نحوه ساخت توکن نیمه مثلی  SFT

در دنیای بلاک چین ها هر پلتفرم دارای استانداردهای برای رفتار با توکن های هست که در اکو سیستم زندگی میکنن. استانداردها امکان برقراری ارتباط موثر فراهم میکنه. برای ساخت SFT که توسط توسعه دهندگان با خرید توکن اتریوم در رو بلاک چین اتریوم صورت میگیره. و با پرداخت هزینه های (گس) معامله میشه.

در حال حاظر SFT ها در محیط بازی های متاورس تو مراحل ازمایش هستش. این توکن ها در برخی از محیط های بازی توسط انجین، هوریزان گیم و سند باکس پشتیبانی میشه. در این بازی ها ممکن اقلام قابل تعویض مثل ارزهای درون بازی یا شمش باشه و یا اشیا غیر قابل تعویض مانند کالکشن بازی وجود داشته باشه. این توکن به بازیکن اجازه میده ارزهای درون بازی خودش و با سلاح معامله کنه.

نحوه ساخت توکن غیرمثلی NFT  

با توضیحاتی که داده شد متوجه شدیم که  NFT  چیه. برای ساخت NFT باید یک اثر هنری خلق کنیم و ثابت کنیم که به خودمون تعلق داره. بعد از تبدیل اثر هنری به یک NFT در روی یک بلاک چین میتونیم اثر خودمون به فروش برسونیم. برای ساخت NFT باید کیف پولی پر از رمز ارز نیاز دارید که کمی این کار برای هر کسی سخت میکنه.

هزینه های پنهانی این کار مثل هزینه گس که در ازای هر فروش سایت ازمون میگیره. همچنین باید کارمزدهای بلاک چین و نرخ های تبدیل و نواسان اونا رو هم در نظر بگیریم. که باعث میشه بگیم، هزینه های پرداختی در بعضی شرایط بیشتر از فروش اثر هنری واسمون رقم میخوره.

مقاله پیشنهادی: آموزش ساخت NFT

نتیجه گیری

با تعاریف و توضیحاتی که خدمتتون گفته شد با ویژگی های که توکن SFT داره خیلی از نواقص توکن NFT رو پوشش میده، که باعث جذب سرمایه گذاران برای خرید و فروش این توکن تازه به ظهور رسیده شده. 

با این حال NFT ترجیح بسیاری از سرمایه گذاران هستش و توکن نیمه مثلی فعلا شناخته شده نیس. خوب با ویژگی های توکن غیر مثلی کاملا میشه دید اینده ای روش در انتظارش هست.


نظرات کاربران در مورد توکن نیمه مثلی (SEMI-FUNGIBLE TOKEN) چیست؟ و چه تفاوتی با NFT دارد؟
سوال امنیتی :3+72 = ?