جایگاه معاملات تتر در ایران کجاست؟

1402/04/06


در مورد جایگاه معاملات تتر در ایران این روزها مطالب و اخبار زیادی منتشر میشه و علتش اینه که توی چند ماه گذشته تقاضا در بین معامله گرهای ایرانی برای خرید تتر به میزان زیادی افزایش پیدا کرده. منابع خبری متفاوت تحلیل های مختلفی رو در این باره ارائه میکنن. اما اون چیزی که مسلمه این هست که در ایران ارز دیجیتال تتر بیشتر به جای این که ازش به عنوان یک استیبل کوین استفاده بشه، معامله گرها از این ارز پایدار به عنوان یک منبع سرمایه گذاری استفاده میکنن. 

ویژگی های تتر باعث شده که نسبت به بقیه ارزهای دیجیتال مزیت ها و همچنین محدودیت های خاصی پیدا بکنه که در ادامه علاوه بر بررسی این مزایا و محدودیت ها، سعی خواهیم کرد که جایگاه کلی این رمزارز رو در بازر ارزهای دیجیتال و همچنین جایگاه اون رو در بین تریدرهای خارجی و ایرانی مورد بررسی قرار بدیم. 

اگه شما هم دوست دارید بدونید که در حال حاضر حجم معاملات تتر در ایران چقدر هست؟ چه استفاده هایی از این ارز دیجیتال در بین معامله گران ایرانی و خارجی میشه؟ چشم انداز و آینده این ارز پایدار در بازار ارزهای دیجیتال به چه شکل خواهد بود؟ آیا جایگاه معاملات تتر در ایران به شکلی هست که بتونیم این ارز دیجیتال رو به عنوان یک منبع سرمایه گذاری در نظر بگیریم؟ توصیه میکینم که توی این مقاله برای اطلاع پیدا کردن از همه این سوال ها ما رو همراهی بکنید. 

درباره جایگاه معاملات تتر در ایران حرف های ضد و نقیض زیادی وجود داره، بعضی از افراد معتقد هستن که در حال حاضر سرمایه گذاری کردن روی این استیبل کوین با توجه به شرایط کنونی اقتصاد یکی از بهترین راهکارهای ممکن واسه حفظ ارزش سرمایه هست. کاربران ایرانی امروزه بیشتر از تتر برای معامله در صرافی های دیگر استفاده میکنند و یا گاها بخاطر نوسانات دلار در ایران از آن برای ذخیره ارزش ریال استفاده میکنند. بنابراین میتوان اینطور استدلال کرد که تتر اولین استیبل کوین مورد استفاده توسط کاربران ایرانی به شمار می رود که برای ترید استفاده میکنند.

ارز دیجیتال تتردر حالی که بعضی دیگه اعتقاد دارن که تتر به هیچ عنوان یک کالا برای سرمایه گذاری محسوب نمیشه و معامله گران ایرانی باید از این دیدگاهشون رو نسبت به این ارز پایدار عوض کنن، چون که ممکنه باعث بشه در آینده ضرر های سنگینی رو متحتمل بشن. 

برای این که بدونید حق با کدوم یکی از این گروه هست و همچنین جهت اشنایی با جایگاه معاملات تتر در ایران تصمیم به ارائه مقاله ای گرفتیم که توی اون به همه این موضوعات پاسخ داده بشه. تا کسانی که قصد دارند از طریق خرید و نگهداری تتر اقدام به سرمایه گذاری بکنن، مزایا و معایب کاری رو که میخوان انجام بدن بدونن و نسبت به احتمال وقوع سود ها و همچنین ضررهایی که ممکنه در آینده با اون ها مواجه بشن آشنایی پیدا بکنن. 

برای بیان جایگاه معاملات تتر در ایران اول از همه تصمیم گرفتیم این بنیاد ها و مفاهیم پایه ارز دیجیتال تتر رو در یک نگاه کلی براتون شرح بدیم و بعد شرایط کلی این ارز پایدار رو با توجه به وضعیت اقتصادی مورد بررسی قرار بدیم. 

نگاه کلی به ارز دیجیتال تتر 

ارز پایدار تتر (Tether) یکی از پرتقاضا ترین و معتبر ترین ارزهای دیجیتال هست که در لیست رتبه بندی رمزارها توی چند سال متمادی بعد از بیتکوین و اتریوم تونسته جایگاه سوم رو به خودش اختصاص بده. این استیبل کوین سهم خیلی از بزرگی از بازار رو تونسته از آن خودش بکنه و با سرعت خیلی خوبی همچنان در حال رشد و توسعه پیدا کردنه. 

اگر بخوایم بنیاد های این ارز دیجیتال رو یک بررسی کلی بکنیم، باید بگیم که تتر جزو استیبل کوین ها به حساب میاد و برعکس ارزهای دیجیتال دیگه ارزشش توی بازار نوسان پیدا نمیکنه و همیشه ثابته. هر چند گاهی به دلیل افزایش میزان عرضه و تقاضا برای این استیبل کوین قیمتش ممکنه که در محدوده خیلی جزئی و کوچیکی نوسان بکنه، ولی به طور کلی ارزش این ارز پایدار همواره برابر با یک دلار آمریکا هست. 

این ویژگی تتر باعث شده که خرید این ارز دیجیتال با خرید دلار هیچ تفاوتی نداشته باشه، چون که به صورت مستیقیم ارز فیات دلار رو پشتیبانی میکنه و این برای ایرانیانی که به دلیل محدودیت های موجود نمیتونن میزان دلار زیادی رو خریداری بکنن میتونه که خبر خوبی باشه. جایگاه معاملات تتر در ایران، اینجاست که اهمیت خودش رو بیشتر نشون میده و باعث میشه که این ارز دیجیتال نسبت به رمزارزهای دیگه بیشتر مورد توجه ایرانیان قرار بگیره. 

در واقع برعکس سایر نقاط جهان که به این استیبل کوین به عنوان یک ارز دیجیتال که همیشه ارزش ثابتی داره نگاه میشه؛ توی ایران علاوه برا این ویژگی تتر، این استیبل کوین این توانایی رو به سرمایه گذار ها میده که از طریق خریدن و نگهداری کردنش در زمان مناسب بتونن با نرخ تورم مقاله بکنن و ارزش داراییشون حفظ بشه. در این صورت توی موج بعدی افزایش دلار که باعث میشه ارزش پس انداز و دارایی مردم از بین بره، افرادی که ارز دیجیتال تتر رو خریداری کردن ارزش سرمایه شون ثابت میمونه و در مقابل نرخ افزایش تورم ایمن میمونن. 

معاملات تتر در ایران

با این حال بعضی از کارشناسان این روش سرمایه گذاری رو به کلی رد میکنن و اصلا قبولش ندارن، دلیلش هم اینه که استیبل کوین تتر میزان ثابتی نداره و توی هر پانزده دقیقه یک تتر جدید توسط شرکت توسعه دهنده اش استخراج و منتشر میشه.

در علم اقتصاد به این اتفاق چاپ پول یا همون افزایش نقدینگی گفته میشه که خود این عمل تورم زا هست و با افزای میزان نقدینگی بطبع از ارزش اون پول هم کاسته میشه. 

همچنین به دلیل این که خود دلار هم به دلیل افزایش تورم از ارزشش کاسته میشه، نمیشه گفت که تبدیل دارایی به تتر میتونه که به صورت کامل ارزش سرمایه رو ثابت نگهداره.

در واقع اینطوری میتونیم بگیم که به دلیل نرخ کند و تورم پایین در دلار و تتر ارزش این دارایی ها نسبت به ارز فیات ریال با نسبت کم تری کاهش پیدا میکنن و در نتیجه باعث میشن که به طور نسبی در مقابل کاهش ارزش ریال این ارزها ها از ارزششون کم تر کاسته بشه.

برای همین در شرایط فعلی به طور قطع نمیشه در مورد جایگاه معاملات تتر در ایران قضاوت کرد، چون ممکنه که با مشخص شدن این نواقص تتر، تقاضا براش کاهش پیدا بکنه و ارزشش بکلی از بین بره. هرچند که شاید در زمان فعلی این موضوع کمی غیر ممکن به نظر برسه، ولی بعید هم نیست که روزی ین اتفاق بیوفته؛ برای همین خیلی ها این ارز پایدار رو به هیچ وجه برای خرید و نگهداری بلند مدت مناسب نمیدونن. 

میزان معاملات تتر در ایران 

بنا به آمار کلی که در مورد مبادله ارزهای دیجیتال در ایران وجود داره، براورد شده حدود 97 درصد از معاملات ارزهای دیجیتال از داخل ایران و 3 درصد از حجم این معاملات که توسط اشخاص ایرانی انجام میشه توی خارج صورت میگره. به همین خاطر تقاضای ایرانیان برای تتر با توجه به شرایط بوجود اومده بیشتر از میانگین تقاضا نسبت به معامله گر های دیگه ای هست که توی سایر کشورها زندگی میکنن. 

یک آمار جالب هم که در این باره وجود داره اینه که با محدودیتهای که توی معامله از طریق صرافی های ارز دیجیتال برای کاربرهای ایرانی وجود داره، حدود 40 درصد از معامله گر ها و سرمایه گذار ها ارزهای دیجیتال خودشون و مخصوصا تتر رو به صورت مستقیم و بدون استفاده از هیچ واسطه ای به صورت کاربر به کاربر معامله میکنن و فقط 60 درصد تریدر ها از طریق صرافی این مبادلات رو انجام میدن. 

همچنین جایگاه معاملات تتر در ایران به این شکل هست که 70 درصد تریدر ها ترجیح میدن تا به جای استفاده از ارز فیات ریال، تتر رو توی معاملات خودشون به کار ببرن و برای انجام ترید و تبادل ارزهای دیجیتال ازش استفاده بکنن.

همچنین با نرخ تبدیل تومان به تتری که محاسبه شد، مشخص شده که در ایران بیشتر از این که تتر به پول رایج تبدیل بشه، پول رایج و ارزفیات داره که به تعداد زیادی تتر تبدیل میشه که عملکرد این روش باعث خروج مقدار زیادی پول از سیستم اقتصادی میشه و توی ساز و کار گردش پول اختلال ایجیاد میکنه. 

در سه ماه اول سال 1401 مشخص شد که بیش از 98 درصد معامله گرهای ایرانی تبدیل تومان به تتر رو ترجیح میدن، چون که از این طریق میتونن معاملات منعطف تری رو انجام بدن و حتی توی صرافی های غیر متمرکز و قرار داد های دیفای (DiFi) شرکت بکنن که این کار به صورت مستقیم از طریق مبادله ارز فیات ریال امکان پذیر نیست. 

ارز تتر

با توجه به این میزان از حجم خرید و کاربرهای این استیبل کوین جایگاه معاملات تتر در ایران نسبت به میانگین جهانی کمی بیشتر هست. در مورد این که توی آینده این خرید ها میتونن میتونن مشکل ساز بشن یا نه هیچ نظر قطعی ارائه نمیشه و همه چیز در هاله ای از ابهام فرو رفته.

برای همین برعکس افرادی که در شبکه های مجازی به راحتی برای کاربرهاشون این پیشنهاد رو ارائه میدن که به جای خرید مستقیم دلار، تتر خریداری کنید؛ توصیه ما به شما این هست که سعی کنید در این باره با احتیاط کامل عمل بکنید تا در صورت وقوع مشکل غیر قابل پیش بینی در آینده همه پولتون رو یکجا از دست ندید. 

بعد از دونستن جایگاه معاملات تتر در ایران و کاربرد ها و میزان معاملاتی از طریق این ارز پایدار توی ایران انجام میشه، لازمه که موقع خرید و فروش این استیبل کوین دقت لازم رو داشته باشید و با روش های اصولی خرید و فروش تتر آشنا بشید تا توی بازار پر ریسک ارزهای دیجیتال بتونید ضریب امنیت سرمایه تون رو افزایش بدید. 

چگونه تتر بخریم 

در حال حاضر دو روش اصلی برای خرید استیبل کوین تتر برای کاربرهای ایرانی وجود داره؛ اولین شیوه که روش مطمئن تری هم هست، اینه که از صرافی های ایرانی برای این کار استفاده بشه. با توجه به حجم معاملات بالای تتر استفاده از این صرافی ها میتونه از مشکلات متعددی که ممکن هست در این باره اتفاق بیوفته جلوگیری بکنه. 

به دلیل این که اکثر صرافی های ایرانی تعداد کاربرهای خیلی زیادی دارن به عنوان واسطه هایی امن تلقی میشن که خیلی بهتر از روشهای دیگه میتونن برای خرید و فروش استیبل کوین تتر جوابگو باشن. شما فقط کافیه که با عضو شدن توی یکی از این صرافی ها سفارش خودتون رو در مورد خریدن یا فروختن میزان تتر مورد نظرتون ثبت بکنید و در کم ترین زمان ممکن با توجه به مقدار درخواستی تون، تتر خریداری شده به کیف پول تتر دیجیتال شما واریز خواهد شد. 

با توجه به افزایش جایگاه معاملات تتر در ایران توصیه ما این هست که حتما استفاده از صرافی های ایرانی رو برای انجام دادن خرید و فروش در اولویت قرار بدید تا بعدا دچار مشکل نشید. 

روش دیگه ای که ارز پایدار تتر از طریق اون خرید و فروش میشه بازارهای غیر رسمی هستن که به صورت مجازی در قالب شبکه های اجتماعی بین کاربرهای مختلف شکل گرفته و همون طور که در قسمت قبل هم اشاره کردیم، حدود 40 درصد از معامله گرهای ایرانی برای خرید تتر این روش رو انتخاب میکنن.

معامله مستقیم و بدون واسطه تتر کمی میتونه خطرناک باشه و بستری رو برای کلاهبردار ها به وجود بیاره که از این طریق بتونن به راحتی از افراد مختلف سو استفاده بکنن؛ برای همین استفاده کردن از این روش برای خرید و فروش ارز دیجیتال تتر رو به هیچ عنوان بهتون پیشنهاد نمیکنیم. 

توی سه ماهه نخست سال 1401 همون طور که گفتیم میزان تقاضا واسه ارز دیجیتال تتر به میزان خیلی زیادی رشد کرده و این میتونه نشون دهنده تثبت جایگاه معاملات تتر در ایران باشه که باعث شد بعد از سقوط بازار بورس اکثر سرمایه ها به سمت بازار ارزهای دیجیتال بره و حالا هم که استیبل کوین تتر به خاطر ارزش ثابتش مورد توجه قرار گرفته.

برای همین لازمه تا روش های خرید و فروشی رو برای خودتون در نظر بگیرید تا علاوه بر افزایش سرعت معاملاتتون امنیت پولتون رو هم تضمین بکنه. در حال حاضر از دو روش معرفی شده برای این کار، صرافی های ایرانی بهترین گزینه هستن. 

مقاله پیشنهادی: آموزش ساخت کیف پول تتر

هرچند که خرید تتر با استفاده از صرافی های خارجی هم میتونه گزینه ایده آلی به نظر بیاد ولی مشکلی که در این باره وجود داره اینه که به دلیل محدودیت های بین المللی شما نمیتونید که با استفاده از صرافی های خارجی ریالتون رو مستقیم به تتر تبدیل بکنید و در صورت انجام هر نوع مراوده با صرافی های خارجی، اگه موقعیت مکانیتون لو بره پول هاتون بلوکه میشه و ممکنه که برای پس گرفتنش متحمل دردسر و استرس های زیادی بشید. پس به قول معروف بهرته سری رو که درد نمیکنه دستمال نبندید و از روش های امن و مطمئن مثل صرافی های ایرانی برای خرید و فروش تتر استفاده بکنید. 

صرافی های ایرانی برای خرید و فروش تتر

چند نکته مهم در مورد جایگاه تتر 

• به دلیل این که این که در بین معامله گرهای جهانی بازار ارزهای دیجیتال شکایت ها و نارضایتی های متعددی در مورد مشخص نبودن دقیق میزان واقعی دلار ذخیره شده برای پشتیبانی تتر مطرح شده، بهتره که کمی محتاطانه در مورد خرید و نگهداری تتر عمل بکنید و هرگز این استیبل کوین غیر متمرکز رو با پولی مثل دلار که از طریق فدرال رزرو پشتیبانی میشه یکی ندونید. با این که از لحاظ قیمتی ممکنه به یک اندازه باشن ولی ارزش ذاتی دلار به قدری زیاده که با این استیبل کوین غیر قابل مقایسه هست. 

• با توجه به این که بر اساس عرضه و تقاضای موجود توی بازار ارزش تتر هم نوسان پیدا میکنه همیشه به صورت مطلق برابر یک دلار نیست، این احتمال وجود داره که در صورت نبود تقاضا برای این ارز پایدار ارزش تتر فرو بریزه و بیاد پایین؛ مخصوصا اگه توسه دهنده هاش از طریق عرضه اون نتونن هزینه های اولیه شون رو تامین بکنن ممکنه که این ارز بکلی سقوط بکنه. 

• برای خرید و نگهداری تتر در بازه های زمانی کوتاه مدت، در صورتی که بتونید نرخ افزایش دلار رو پیش بینی بکنید ذخیره کردن تتر میتونه که براتون سود های خوبی رو به همراه داشته باشه؛ ولی برای ذخیره کردن توی بازه های زمانی بلند مدت تر و چند ساله، ارزهای دیجیتال دیگه میتونن که باعث بشن تا میزان سرمایه تون رشد بیشتری رو داشته باشه و حتی به شکل تصاعدی افزایش پیدا بکنه. 

• جایگاه معاملات تتر در ایران هنوز به صورت کامل اثبات نشده و جا نیوفتاده به همین دلیل مبادله این ارز دیجیتال همواره ریسک های خودش رو خواهد داشت، ولی در عین حال میتونه که در مقابل تورم افسار گسیخته از دارایی شما محافظت بکنه. 

معاملات تتر در ایران• با توجه به این که شرایط استیبل کوین تتر با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی کمی متفاوت تر از جایگاه اون توی بقیه کشور هاست، لازمه که ویژگی های اون رو به صورت شخصی و با توجه به شرایط خودتون تحلیل کنید و اگه به این نتیجه رسیدید که ذخیره کردن اون میتونه براتون کمک کننده باشه، بد نیست که مقداری از پولتون رو برای این کار اختصاص بدید. 

• در صورتی که توسعه دهنده های تتر بتونن که در مورد اثبات شیوه های پشتیبانی این ارز پایدار راهکار های جدید تری رو ابداع بکنن، ممکنه که در آینده ارزش واقعی این ارز پایدار هم افزایش پیدا بکنه و بتونه به عنوان یکی از معتبرترین استیبل کوین های موجود، جایگاه فعلی خودش رو محکم تر تثیبت بکنه.

• پیشنهاد میکنیم با توجه به جایگاه معاملات تتر در ایران، اگه فکر میکنید که از طریق ذخیره تتر میتونید ارزش سرمایه تون رو حفظ کنید؛ به صورت آزمایشی و  کسب تجربه بد نیست که این روش رو امتحان بکنید.

همواره اخبار مربوط به این استیبل کوین رودنبال کنید و در صورتی که احساس کردید خطری سرمایه شما رو تحدید میکنه، سریع تترهاتون رو به پول رایج تبدیل کنید و از بازار خارج بشید. 

کلام آخر و نتیجه گیری کلی 

راجعبه جایگاه معاملات تتر در ایران توی این مقاله براتون صحبت کردیم و توضیح دادیم که به چه علت جایگاه فعلی تتر در ایران متفاوت از کشورها دیگه هست و ویژگی های بنیادی تتر رو که باعث ایجاد چنین تفاوت هایی شده بررسی کردیم.

در ادامه به حجم معاملات تتر که توی ایران انجام میشه پرداختیم و نشون دادیم که نسبت به گذشته این مقدار چقدر افزایش پیدا کرده. در آخر هم در مورد نحوه صحیح خرید و فروش تتر با توجه به جایگاه رو به رشدی که تونسته کسب کنه بحث کردیم و نکاتی رو براتون توضیح دادیم تا از طریق عملی کردن اون ها بتونید امنیتتون رو موقع خرید و فروش تتر افزایش بدید. 

به دلیل این که فعلا در مورد جایگاه معاملات تتر در ایران هیچ اظهار نظر رسمی از طرف کارشناس ها نشده دو دیدگاه خوش بینانه و بد بینانه ای که در این باره وجود داره رو بررسی کردیم که هر کدوم از این حالت ها ممکنه در آینده برای این ارز دیجیتال اتفاق بیوفته. فقط باید منتظر موند و دید که عملکرد توسعه دهنده های این ارز پایدار چه آینده ای رو براش رقم خواهد زد. 

امیدواریم از مطالبی که براتون در مورد جایگاه تتر در ایران ارائه دادیم بتونید به درستی استفاده کنید و این ارز پایدار رو به صورت صحیح توی معاملات و سرمایه گذاری ها به کار ببرید. 

سوالات متداول

  • آیا انتقال حجم زیادی از سرمایه با تتر در ایران جایز است؟

خیر. باتوجه به اینکه تتر یک ارز متمرکز هستش؛ احتمال مسدود شدن دارایی های با حجم بالا توسط شرکت تتر وجود دارد.

  • برای در امان نگه داشتن سرمایه در ایران از تورم تتر گزینه مناسبی است؟

با توجه به اینکه تتر در ایران با دلار بالا پایین میشه. اگه احتمال بالا رفتن قیمت دلار در ایران باشه، میشه روی تتر سرماه گذاری کرد.

  • برای انتقال تتر کدام شبکه گزینه مناسبی به شمار می رود؟

در حال حاضر شبکه trc20 به دلیل کارمزدهای پایین و پشتیبانی توسط اکثر صرافی ها گزینه بسیار خوبی به شمار میاد


نظرات کاربران در مورد جایگاه معاملات تتر در ایران کجاست؟
  • آیا خرید تتر در ایران به صرفه تر است یا خرید طلا؟ برای سرمایه گذاری بلند مدت کدام بهتر است؟

    • خرید تتر با توجه به قیمت دلار و تفاوت قیمتی که با ریال داره خوب هست و خرید طلا برای سرمایه گذاری در بلند مدت بهتر هست.

    اگه تتر خریده بودیم به جای این ارزهای دیجیتال الان کلی تو سود بودیم رسیده به 40 تومن هر یه دونه تتر

    تتر یکی از بهترین جاگزین های دلار است

    ممنون از زحمات اینانس

سوال امنیتی :1+61 = ?