فرمول محاسبه مارکت کپ چیست؟

1401/07/10


در این مقاله فرمول محاسبه مارکت کپ چیست؟ قصد داریم مطالبی رو با شما در میان بذاریم. منظور از مارکت کپ، کل ارزش بازار شرکت یا ارز دیجیتال هستش که به طور معمول، به عنوان مارکت کپ market cap نامیده می شه و از ضرب تعداد کل ارز دیجیتال در قیمت فعلی اون به دست میاد. 

ارزش بازار یا مارکت کپ یک شاخص ساده و مستقیم هستش که نشون می ده یک ارز دیجیتال چقدر بازار بزرگی داره و این شاخص به شما کمک می کنه که تصمیم های هوشمندانه تری برای سرمایه گذاری بگیرین. 

مقاله پیشنهادی: فناوری ارز دیجیتال چیست؟

مارکت کپ ارزهای دیجیتال چیست؟ 

در صنعت بلاک چین، اصطلاح مارکت کپ شاخصی هست که ارزش نسبی یک ارز دیجیتال در بازار رو اندازه گیری می کنه. مارکت کپ ارزهای دیجیتال با ضرب قیمت فعلی ارز دیجیتال خاص با تعداد کل توکن هایی در گردش، محاسبه میشه. 

مارکت کپ ارزهای دیجیتال چیست؟

 

اگه شما قصد دارین در بازار ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنین، مفهوم میزان ارزشمند بودن یک دارایی موضوعی حیاتی محسوب می شه. مارکت کپ یا ارزش بازار روش آسون برای تخمین ارزش یک دارایی برای سرمایه گذاری و مقایسه اون ها با رمزارزهای دیگه هستش. 

فرمول محاسبه مارکت کپ چیست؟ 

 شاخص market cap بر اساس فرمول زیر محاسبه می شه: 
مارکت کپ ارز دیجیتال= قیمت فعلی هر توکن* تعداد کل توکن های استخراج شده 
برای مثال، ارز دیجیتالی که با بیست میلیون توکن استخراج شده، هر توکن اون به قیمت صد دلار فروش می رشه که ارزش بازاری معادل دو میلیارد دلار داره. از طرف دیگه، ارزش بازاری رمزارزی دیگه با 10 هزار توکن موجود و قیمت هر توکن هزار دلار، 10 میلیون دلار هستش. 

نکته مهم برای سرمایه گذاران

فرض کنیم قیمت توکن یک رمزارز صد دلار و رمزارز دیگه هزار دلار باشه، این مقایسه به این معنی نیست که رمزارز دوم، سرمایه گذاری بهتری هست، در صورت تصمیم گیری بر اساس اون، ممکنه مبتلا به ضرر بزرگی بشین. توجه داشته باشین، قیمت توکن رمزارز رو در تعداد توکن های استخراج شده اون ضرب کنین، اکنون می تونین بر اساس ارزش بازار هر کدوم از رمزارزها، عاقلانه تر و هوشمندانه تر تصمیم بگیرین. 

مارکت کپ کل چیست؟( total market cap) 

در ادامه راه خودتون برای پیدا کردن پاسخ به سوال مارکت کپ کل چیست؟ باید با معیار های اون آشنا بشین. مارکت کپ کل، داده های بازار رو که به طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال، از جمله اتریوم، بیت کوین و ...مربوط هستن، دریافت و مارکت کپ کل بازار جهانی کریپتو رو محاسبه می کنه تا تصویری به روزتر و کامل تر از عملکرد کلی بخش دارایی های دیجیتال ارئه بده. این شاخص اقبال بازار ارزهای دیجیتال در میان مردم و ظرفیت بالقوه اون رو اندازه می گیره. 

مارکت کپ ارزهای دیجیتال چیست؟

یکی دیگه از معیارهای مهم که باید درباره آلت کوین ها رو در نظر بگیریم، میزان کل توکن های اون رمزارز هستش. ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین محدودیت هایی برای عرضه در گردش خودشون دارن، به این معنی هست که هرگز بیش از 21 میلیون بیت کوین وجود نداشته، در حالی که ارزها، تعداد بسیار بیشتری کوین رو برای عرضه در نظر گرفتن.

مقاله پیشنهادی: بلاک چین چیست ؟

نتیجه 
در این مقاله فرمول محاسبه مارکت کپ چیست؟ برای شما ارائه دادیم تا با این موضوع بیشتر آشنا بشین. در حالی که حجم بازار استاندارد خوبی برای حدس زدن یک ارز دیجیتال هست ولی عوامل دیگه هم وجود دارن که باید اون هارو در نظر بگیریم. اگه قصد سرمایه گذاری دارین، به یاد داشته باشین که ارزش بازار تنها یکی از ابزارهای موجود هست و شما باید پروژه هایی رو که اون ها علاقه دارین در مورد اون ها تحقیق کنین و دانش کامل از اون ها به دست بیارین. 

امیدواریم ایم مقاله براتون مفید بوده و نهایت بهره از آن برده باشین. 


نظرات کاربران در مورد فرمول محاسبه مارکت کپ چیست؟
سوال امنیتی :9+36 = ?