نود ارز دیجیتال چیست؟ (بررسی مفهوم نود یا گره در ارز دیجیتال)

1401/08/25
نود ارز دیجیتال چیست؟ (بررسی مفهوم نود یا گره در ارز دیجیتال)

ما سعی می کنیم در این مقاله از سری مقالات صرافی ارز دیجیتال اینانس درباره نود ارز دیجیتال چیست؟  صحبت کنیم و اطلاعاتی درباره نود در ارز دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع نودهای ارز دیجیتال بپردازیم و نحوه کارکرد گره در ارز دیجیتال رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین تا راحت تر برای خرید ارز دیجیتال اقدام کنین. اکثر ارزهای دیجیتال دارای یه شبکه غیرمتمرکز هستن. به این معنی که توسط هیچ سازمان یا نهادی کنترل و مدیریت نمیشن. به عبارت دیگه، بلاک چین توسط رایانه هایی در سراسر دنیا در حال مدیریت و سازماندهی هست. به هر دستگاهی که به بلاک چین یه ارز دیجیتال متصل هست و در اون مشارکت داره و فعالیت های اون شبکه رو از جمله تایید و ذخیره اطلاعات مدیریت می کنه گره و نود ارز دیجیتال گفته میشه.

مفهوم نود در ارز دیجیتال چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمال اسم نود یا گره رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که مفهوم نود در ارز دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که مفهوم نود در ارز دیجیتال با توجه به اینکه در کجا مورد استفاده قرار می گیره تا به کار گرفته میشه، متفاوت هست. به عنوان مثال، اگه نود رو در موضوعات رایانه و مخابراتی بیان کنیم، به معنی شبکه توزیع یا نقطه پایان ارتباط هست.

شاید برای تان مفید باشد: راهنمای انتخاب شبکه انتقال ارز دیجیتال

جالب اینجاست که بدونین شبکه یا بلاک چین ارز دیجیتال داده ها و دیتاها رو درون بلاک هایی ذخیره می کنه که به شکل زنجیره به همدیگه متصل هستن. این بلاک های داده به جای ذخیره شدن در یه سرور مرکزی بر روی شبکه ای از نودها یا گره ها ذخیره میشن. نودها زیرساخت بلاک چین رو تشکیل میدن و می تونن هر دستگاهی، رایانه، لپ تاپ و حتی سرور باشن. در بلاک چین همه نودها به همدیگه متصل هستن و دائما داده های خودشون رو با همدیگه مبادله می کنند تا در آخر همه گره ها به روز باشن.

انواع نودهای ارز دیجیتال کدامند؟

انواع نودهای ارز دیجیتال

همونطور که گفتیم، مفهوم نود در ارز دیجیتال با توجه به جاهایی که مورد استفاده قرار می گیره، متفاوت هست. همچنین نود در ارز دیجیتال رو میشه کلاینت هایی دونست که عملکرد کیف پول های دیجیتالی رو ارائه میدن. در شبکه بلاک چین دو دسته نود داریم. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله نود ارز دیجیتال چیست؟ به بررسی انواع نودهای ارز دیجیتال بپردازیم.

• نود کامل(Full Node)

یکی از انواع نودهای ارز دیجیتال، نود کامل یا Full Node هست. میشه گفت در نبود این عضو بلاک چین عملا از کار می افته. این نود در شبکه مسئول تایید تراکنش ها و حفظ امنیت سیستم هست. نود کامل یه نسخه کلی از بلاک چین رو دانلود و شبیه به یه سرور مرکزی عمل می کنه. همچنین برای ایجاد تغییرات در شبکه نود کامل باید در رای گیری ها شرکت کنه.

مقاله پیشنهادی: سرعت تراکنش شبکه ارز دیجیتال چیست؟

• نود سبک(Lightweight Node)

یکی دیگه از انواع نودهای ارز دیجیتال، نود سبک هست. این نود به جای دانلود یه نسخه کامل از بلاک چین، بررسی می کنه که در لحظه فعلی کدوم بلاک چین آخرین بلاک زنجیره و مناسب انجام یه تراکنش هست. نود سبک در فرایند روزمره ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرارمی گیره و متکی به نودهای کامل هست.

• نودهای استخراج کننده

یکی دیگه از انواع نودهای ارز دیجیتال، نود استخراج کننده هست که وظیفه تایید تراکنش های شناور رو داره. یکی از مهم ترین ویژگی های نودهای استخراج کننده این هست که برای تایید تراکنش و استخراج بلاک جدید فقط نیاز به دریافت اطلاعات بلاک قبلی دارن.

نحوه کارکرد گره در ارز دیجیتال چگونه است؟

نحوه کارکرد گره در ارز دیجیتال

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله، نحوه کارکرد گره در ارز دیجیتال رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بهتره بدونین نودها یا گره ها برای حفظ تمرکززدایی شبکه بلاک چین وارد عمل میشن تا ضمن اطمینان از معتبر بودن تراکنش ها، اطمینان حاصل کنند که در شبکه کسی با معکوس کردن تراکنش ها یا دوبار خرج کردن تقلب نمی کنه. برای رسیدن به این اطمینان نودها باید به اجماع یا توافق جمعی در مورد اعتبار تراکنش ها برسن. به مجموعه قوانینی که بر اساس اون شبکه بلاک چین ارزیابی میشه و داده های تراکنش ها اعتبارسنجی میشن، اجماع در هر بلاک چین گفته میشه.

در شبکه های بزرگ بلاک چین، داده ها می تونن حجیم و پیچیده باشن. بنابراین، نودها برای رسیدن به اجماع از الگوریتمی برنامه نویسی شده بهره میبرن. الگوریتم اجماع بیت کوین با اسم اثبات کار اولین الگوریتم اجماعی بود که در بلاک چین معرفی شد. همچنین الگوریتم اثبات سهام نیز الگوریتم اجماع مشهور بعدی در بلاک چین هست که به دنبال دست پیدا کردن به هدفی شبیه به الگوریتم اثبات ولی با مبنایی متفاوت هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله نود ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مفهوم نود در ارز دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع نودهای ارز دیجیتال بپردازیم و نحوه کارکرد گره در ارز دیجیتال رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، . نودها زیرساخت بلاک چین رو تشکیل میدن و می تونن هر دستگاهی، رایانه، لپ تاپ و حتی سرور باشن. در بلاک چین همه نودها به همدیگه متصل هستن و دائما داده های خودشون رو با همدیگه مبادله می کنند تا در آخر همه گره ها به روز باشن.


نظرات کاربران در مورد نود ارز دیجیتال چیست؟ (بررسی مفهوم نود یا گره در ارز دیجیتال)
سوال امنیتی :9+81 = ?