نکات کلیدی در مارکت کپ چیست؟

1401/07/10


در این مقاله نکات کلیدی در مارکت کپ چیست؟ ما قصد داریم در این مورد مطالبی رو با شما در میان بزاریم. اگه علاقمند سرمایه گذاری در ارز دیجیتال هستین، احتمالا کلمه مارکت کپ رو شنیدین. ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، مارکت کپ شون مساوی ارزش کل سکه هایی هستن که استخراج شده و این با ضرب تعداد سکه های در گردش با قیمت فعلی بازار محاسبه می شه. 

مارکت کپ شاخصی هست که ارزش بازار ارز دیجیتال رو اندازه گیری می کنه و از مارکت کپ به عنوان شاخص محبوبیت و تسلط رمزارزها استفاده می شه. در کل، هر چه قیمت کل ارز دیجیتال در بازار بالاتر باشه، تسلط اون در بازار بیشتر به نظر می رسه. به همین دلیل، بیشتر مارکت کپ به عنوان مهم ترین شاخص برای رتبه بندی ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می شه.

مقاله پیشنهادی: نکات مهمی که باید قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال بدانید

 مارکت کپ چیست؟ 

ارزش بازار یا مارکت کپ(market capitalization)، ارزش نقدی یک شرکت یا یک دارایی هست و در بازار ارز دیجیتال، مارکت کپ ارزش کل کوین های استخراج شده ضرب در قیمت نقدی اون مثل دلار هست.

 نکات کلیدی در مارکت کپ چیست؟

برای مثال، یک رمزارز با داشتن حدودی تقریبا 10 میلیون کوین، به ارزش هر کوین معادل 10 دلار، ارزش بازاری معادل 100 میلیون دلار داره و این رقم می تونه بزرگی یک بازار و حجم سرمایه در گردش اون رو نشون بده. مارکت کپ می تونه به خریدار نشون بده که رمز ارز مد نظرشون یگ گزینه خوب برای سرمایه گذاری هست یا نه. 

چرا مارکت کپ مهم است؟ 

قیمت، تنها یکی از راه های اندازه گیری ارزش ارزهای دیجیتال هستش و اغلب سرمایه گذاران برای درک بهتر و مقایسه ارزش رمزارزها، از مارکت کپ استفاده می کنن. این شاخص می تونه به عنوان یه آمار مطمئن تر برای مقایسه ارزهای دیجیتال نسبت به قیمت باشه. برای درک بهتر می تونیم یه مثال بزنیم:

 نکات کلیدی در مارکت کپ چیست؟

اگه یک ارز دیجیتال تعداد 400 هزار کوین در گردش داشته باشه و ارزش هر کوین اون 1 دلار باشه، مارکت کپ اون 400000 دلار هست و اگه ارز دیجیتال دیگه ای 100 هزار کوین در گردش داشته باشه و ارزش هر کوین اون 2 دلار باشه، مارکت کپ اون 200000 دلار هست. 

البته این تنها روش برای مقایسه بین دو رمز ارز نیست ولی می تونه آمار بهتری نسبت به قیمت به شما بده و این رو هم در نظر بگیرین که مارکت کپ ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات اون ها می تونه به طرز چشمگیری تغییر کنه. 

نکات کلیدی در مارکت کپ چیست؟

  •  از معیار مارکت کپ، برای اندازه گیری ارزش بازار شرکت ها و درک ارزش کل بازار اون ها استفاده می شه. 
  •  مارکت کپ در بازار ارز دیجیتال یک روش ریاضی برای تعیین ارزش اون رمزارزر هستش. 
  •  شرکت ها ممکنه به عنوان شرکت های با مارکت کپ بزرگ، متوسط یا کوچیک طبقه بندی بشن. 
  •  شرکت های لارج کپ دسته ای از این شرکت ها هستن که بازاری بین 10 تا 200 میلیارد دلار دارن. 
  •  شرکت های مگا کپ گروهی از شرکت ها هستن که ارزش بازار اون ها 200 میلیارد یا بیشتر هستش. 

معیارهای تعیین ارزش بازار در گردش ارز دیجیتال کدامند؟ 

3 معیار اصلی برای تعیین مارکت کپ در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارن که شامل: میزان موجودی در گردش، میزان کل موجودی و بیشترین مقدار موجودی هستن. 

 نکات کلیدی در مارکت کپ چیست؟

مهم ترین و اساسی ترین معیار در تعیین ارزش بازار، میزان موجودی در گردش هست و به میزان کوین هایی که در دسترس هستن، موجودی در گردش گفته می شه. دقیق ترین ارزیابی از ارزش بازار با تعیین میزان موجودی در گردش انجام می شه، برای این کوین هایی که در بازار عمومی قابل دسترسی نیستن، در نظر گرفته نمی شه. 

میزان کل موجودی که که در محاسبه ارزش بازار به کار برده میشه، تعداد تمامی کوین های موجود هستش که شامل کوین های مسدودی، کوین های ذخیره شده و کوین هایی که در بازار عمومی به فروش نرفتن.

مقاله پیشنهادی: آیا برای ورود به بازار ارز دیجیتال نیاز به آموزش داریم؟

کلام آخر 

در این مقاله ما سعی کردیم پاسخی برای سوال نکات کلیدی در مارکت کپ چیست؟ برای شما ارائه بدیم. در نهایت، می تونیم بگیم که مارکت کپ برای شما که در حال تصمیم گیری درباره سرمایه گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال هستین، ابزار ارزشمندی به شمار می ره. این شاخص روش آسون و سریعی برای تخمین ارزش نسبی یه رمزارز محسوب می شه. 


نظرات کاربران در مورد نکات کلیدی در مارکت کپ چیست؟
سوال امنیتی :5+48 = ?