هشدار کارشناسان اقتصادی چین به کشورهای بریکس در خصوص وابستگی به دلار

1401/03/01
هشدار کارشناسان اقتصادی چین به کشورهای بریکس در خصوص وابستگی به دلار

کارشناسان چینی از رهبران کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) خواسته اند هژمونی جهانی دلار را بررسی کنند. این اقدام در راستای کاهش تسلط دلار  انجام میگیرد که فرایند زمان بری نیز هست. در حال حاضر وابستگی کشورهای بریکس به سیستم مالی جهانی تحت تسلط آمریکا کارشناسان چینی را نگران کرده است.
به گفته کارشناسان، کشورهای بریکس می توانند با تقویت روابط تجاری و محدود کردن اتکای خود به سیستم مالی که در آن دلار آمریکا غالب است، به این مهم دست یابند. چین در حال حاضر در حال کار بر روی پروژه های دلار زدایی خود از اقتصاد خویش می باشد.
براساس توضیحات گزارش گلوبال تایمز، تماس کارشناسان درست قبل از برنامه ریزی وزرای خارجه پنج کشور برای برگزاری نشست مجازی در 19 ماه می انجام شده است. در این نشست، وزرای خارجه شرکت کننده در مورد تقویت و ایجاد همبستگی بحث و گفتگو کرده اند.

ادعای غلط بی طرفی دلار آمریکا

براساس ادعای یکی از کارشناسان، کائو یوانژنگ، رئیس تحقیقات بین المللیBOC، ایالات متحده تنها نیازهای داخلی خود را اولویت بندی می کند و کمتر نگران پیامدهای احتمالی آن است در حالی که اقتصاد های وابسته به دلار آمریکا با هر تصمیم ایالات متحده دچار نوسان می شوند. طبق گفته وی؛ معاملات بین ‌المللی و بازارهای مالی که تحت سلطه دلار آمریکا هستند، در حال نوسان می باشند، زیرا سیاست ‌های واشنگتن به جای نیازهای بین ‌المللی، نیازهای داخلی خود را به عنوان اولین اولویت در نظر می ‌گیرد.
این کارشناس اضافه کرد که تحریم اخیر روسیه و همچنین مسدود کردن ذخایر ارز و طلا توسط دولت ایالات متحده به این معنی است که دلار آمریکا دیگر یک ارز خنثی نیست. در ادامه گزارش آمده است براساس نظر کارشناسان چینی، ارز یوان چین می ‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا باشد. بنا بر این گزارش، توافق بین کشورهای بریکس به طور بالقوه می تواند منجر به افزایش استفاده از یوان در مناطق خاص شود.
با این حال، طبق اظهارات کارشناسان دیگر در مصاحبه با گلوبال تایمز، کاهش تسلط دلار آمریکا به زمان نیاز دارد. رئیس سابق بانک مرکزی چین نیز قبلا اعلام کرده است که کاهش تسلط دلار به تمایل مردم بستگی خواهد داشت.
تیان یون، معاون سابق انجمن عملیات اقتصادی پکن نیز اظهار داشت که شانس یوان چین برای گرفتن موقعیت دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی به اعتماد سایر کشورها به پیشرفت چین بستگی خواهد داشت.
با این حال، یکی دیگر از کارشناسان، ژو مائوهوا، تحلیلگر اقتصاد کلان در بانک Everbright، از نقش رو به رشد پول چین در پرداخت‌های جهانی، تسویه‌ها و ذخایر ارزی در بلندمدت صحبت کرد.در پایان توصیه می کنیم مقاله پشتوانه ارز های دیجیتال را هم مطالعه کنید.

مطالعه اخبار ارزهای دیجیتال در بروز بودن در این مارکت بسیار مهم است. با آپدیت بودن اطلاعات شما در این بازار فرایند خرید ارز دیجیتال را میتوانید هوشمندانه انجام بدهید. مثلا با خرید تتر و نگهداری آن میتوانید در زمان مناسب خرید بیت کوین را از صرافی های خارجی انجام دهید و یا اینکه بصورت مستقیم از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اینانس انجام دهید.


نظرات کاربران در مورد هشدار کارشناسان اقتصادی چین به کشورهای بریکس در خصوص وابستگی به دلار
سوال امنیتی :2+64 = ?