وضعیت پشتوانه تتر چگونه است؟

1401/06/06


وضعیت پشتوانه تتر چگونه است؟ پشتواننه تتر چیست؟ همونطور که میدونین تتر نوعی استیبل کوین هستش که در حال حاضر یکی از ۱۰ ارز برتر در دنیای دیجیتال محسوب میشه و برخلاف سایر ارزهای دیجیتال که نوسان های شدید از مشخصات اونهاست، قیمت تتر همواره ثابته و معادل یک دلار آمریکاست.

از اونجایی که ارزش ثابتی داره، استفاده از اون میتونه ضامن سلامت سرمایه شما باشه. برای اینکه بدونین پشتوانه این ارز چیه و و دلیل ثبات قیمتش به چه دلیلیه، تا انتهای مقاله همراهمون باشین. 

استیبل کوین USDT همیشه در نسبت یک به یک با دلار آمریکا قرار دارد.شاید این سوال براتون پیش اومده که دلیل برابری تتر و دلار چیه؟ دلیل اصلی اینه که صرافی ها به یک ذخیره دلاری نیاز دارن تا پشتوانه هر توکن این ارزدیجیتال باشه. به همین دلیل میتونیم این ارز رو به طور قطع یک ارز متمرکز بدونیم.

مقاله پیشنهادی: 5 کاربرد مهم تتر در بازار ارز های دیجیتال

وضعیت پشتوانه تتر

ارائه دهندگان این ارزدیجیتال تمایل زیادی به حفظ ارز ثابت شده شان یا به اصطلاح peg دارن. در اینجا peg به تثبیت رسوندن نرخ تبدیل یک ارز به یک ارز دیگه گفته میشه. خیلی از کشور ها به کمک دلار، ارز خودشون رو به ثبات میرسونن. 

اما حفظ ارزش ثابت شده تتر به چه معناست؟ وضعیت پشتوانه تتر چگونه است؟فرض کنین مقدار دلار در صرافی که برای فروشندگان تتر هست، به پایان برسه. آنگاه تتر باید فکری برای تامین دلار بکنه تا ارزش تتر افت نکنه. پس توسعه دهندگان تتر باید روابط روابط خوب مالی با مقامات قانونی داشته باشن تا همیشه از طرف اونها مجوز دریافت کنن. 

چه چیزی از ارزش تتر پشتیبانی میکند؟

تتر ادعا میکنه که ارزش استیبل کوین هایش همیشه ۱۰۰٪ توسط دارایی های موجود در در ذخیره اش پشتیبانی میشه تا نسبت معامله یک به یک به ارز یا دارایی که قیمت های آنها به آن متصله تضمین بشه.

درواقع ذخیره بصورت به عنوان تضمینی عمل میکنه که اگه همه بخوان USDT رو به فیات تبدیل کنن بتونن این کار رو انجام بدن.تتر یک گواهینامه سه ماهه منتشر میکنه و ذخایر خودش رو براساس طبقات دارایی در وب سایت خود تجزیه میکنه و ارزش کل دارایی ها رو هرروز به روز رسانی میکنه. 

وضعیت پشتوانه تتر چگونه است

طبق آخرین گزارش وب سایت تتر، ذخیره تتر شامل ترکیبی از موارد زیره:

• پول نقد

• معادل های نقدی(صندوق های بازار پول، اسناد خزانه داری ایالات متحده)

• اوراق تجاری

• اوراق قرضه شرکتی

• وام

• سایر سرمایه گذاری ها از جمله ارزهای دیجیتال

چرا حمایت و پشتیبانی تتر بحث برانگیز است؟

شفافیت و اصالت ذخایر هر از چند گاهی در دنیای کریپتو زیر سوال رفته. تتر تنها در اوایل سال ۲۰۲۱ شروع به انتشار گزارش های دارایی های خود کرد اما هنوز مشخص نمیکنه دقیقا چه دارایی هایی در اختیار داره. این گزارش توسط حسابرس مستقل تایید نمیشه.

در واقع بیشترین بررسی دقیق روی دارایی های غیرنقدی بوده از جمله اینکه چه چیزی هستن، چگونه ارزش گذاری میشن و اگر دارندگان استیبل کوین بخوان سرمایه گذاری اولیه خودشون رو به یکباره بازخرید کنن تتر چقدر میتونه اونهارو به پول نقد تبدیل کنه.

در سال ۲۰۱۹، دفتر دادستان کل نیویورک تحقیقاتی رو درمورد اینکه آیا صرافی ارزدیجیتال BitFinex به دنبال پوشاندن ضرر ۸۵۰ میلیون دلاری از سرمایه مشتری و شرکتی هست که توسط تتر، پوشش داده شده آغاز کرد.

پس از تقریبا دو سال، تتر و بیتفینکس در فوریه ۲۰۲۱ با دفتر دادستان کل نیویورک به توافق رسیدن تا ۱۸. ۵ میلیون دلار جریمه بپردازن و گزارشی سه ماهه منتشر کنن که ترکیب ذخایر رو برای دوسال آینده توصیف کنه. 

پشتوانه تتر چیست؟

این ارزدیجیتال در روزهای ابتدایی عرضه اش ادعا میکرد که قیمتش دقیقا با پول های فیزیکی برابره. همچنین ادعایی داشت مبنی بر اینکه توسط بانک مرکزی فدرال آمریکا مورد پشتیبانی قرار میگیره.

بعد ها با پیشرفت و ادامه روند کار تتر، مشخص شد که این ارز توسط هیچ دولتی پشتیبانی نمیشه و ربطی به دلار و یورو نداره. این اطلاعات در ۱۴ مارس ۲۰۱۹، ارائه شد و این شفاف سازی داخل خود سایت تتر ارائه شد.

وضعیت پشتوانه تتر چگونه است

اطلاعات منتشر شده نشون میده که این ارز بطور کامل و صددرصدی توسط دلار آمریکا پشتیبانی نمیشه و همین موضوع، انتقاد هایی رو از سمت افراد مختلف از این ارز در پی داشت. در این سایت بطور آشکار نوشته شده که: تتر به طور رسمی و صددرصدی توسط با ذخایر شرکت تتر پشتیبانی شده.

این ذخایر شامل ارزهای سنتی و پول نقد هستن و دارایی های دیگه و وام های ارائه شده به اشخاص ثالث مثل شرکت های واسطه رو نیز شامل میشن. یک سال پیش در گزارشی از بلومبرگ، مشخص شد که این شرکت بیشتر از ۴ ماه دلار کافی برای پشتیبانی از توکن های خود که در بازار منتشر شده رو داره. پس تتر هیچوقت حسابرسی کلی و کاملی از وثیقه دلاری اش ارائه نکرده.

به طور کلی تتر یک ذخیره بانکیه که قانون گذاری نشده و همین کار فرم تجایر اون رو پرخطر کردهو همجنین برخی کاربران به اعتبار این شرکت اعتمادی ندارن چون یکی از دلایل مهمش اینه که این شرکت حسابرسی امور مالی خودش رو توسط شخص ثالث ارائه نکرده. با تمام این تفاسیر اما تتر تونسته در صدر توجهات باشه و بسیاری از کاربران به اون اعتماد کرده اند. 

با این تفاسیر برنامه های آینده برای تتر چیست؟ 

تتر مثل بسیاری از ارزهای دیجیتال قصد پیشرفت و رشد داره. این ارز، دلار آمریکا و یورو را به صورت معادل عرضه کرده و قصد داره تا ین ژاپن را هم باع علامت اختصاری JPYT عرضه کنه. علاوه بر این شرکت تتر قصد داره تا بستری رو فراهم کنه که امکان حسابرسی دوره ای داشته باشه.

سخت گیری ها و قوانینی که درمورد تتر اعمال میشه و همچنین خبر هایی که درمورد تتر اعلام میشه، آینده این ارزدیجیتال رو با چالش مواجه خواهد کرد. ولی درحال حاضر، تتر بیش از ۱۰ میلیارد دلار موجودی داره و این رقم، بسیار قابل توجه هست. 

مقاله پیشنهادی: آیا احتمال سقوط تتر وجود دارد؟

نظرات مختلف حول محور تتر

کارشناسان و افراد خبره، نظرات مختلفی درمورد تترد ارائه میدن. عده ای اون رو یک ارزدیجیتال مرموز میدونن که میتونه در آینده روی قیمت بیت کوین تاثیر بذاره و یا عرضه اون رو دستکاری کنه. اخیرا مقاله ای دراین باره به چاپ رسیده که ادعا میکنه تتر باعث رشد قیمت بیت کوین شده.

این مقاله ادعا میکنه که واحد های USDT شرکت آی فینکس درواقع پشتوانه ای ندارن و با خرید بیت کوین تونستن به رشد اون کمک کنن. این شرکت فعالیت های شفافی نداره و علی رغم وجود این حقیقت، اعتماد بالایی رو از سطرف صرافی های بزرگ بدست آورده.

وضعیت پشتوانه تتر چگونه است

آمریکا و هنگ کنگ قوانین سخت گیرانه ای در این زمینه دارن که توسعه دهندگان این ارزدیجیتال رو مجبور به پذیرش اون میکنن. از این رو بسیاری از معامله گران به این قانون اتکا میکنن و هیچ نگرانی ای از بابت سرمایه های خود ندارن.

این ارز با فعالیت هایی که داشته تونسته با ارزهای دیجیتال بزرگ رقابت کنه و از نظر قیمت بین ۴ ارز بزرگ و برتر بازار قرار بگیره.

اما با تمام این توضیحات، تتر خودش رو یک شرکت شفاف و سالم میدونه درحالیکه هیچ نوع حسابرسی در اون به نتیجه مشخصی نرسیده. 

وضعیت پشتوانه تتر چگونه است؟قراره در ادامه چه اتفاقی بیفته؟جواب این سوال به مقررات تتر بستگی داره. احتمال تغییر مقررات بسیاره. درواقع نحوه تغییر موقعیت تتر به مقررات بستگی داره. یکی از راه های ممکن برای انتقال تتر و سایر استیبل کوین ها ایجاد دلار دیجیتاله. ایجاد این دلار، استیبل کوین هارو غیر ضروری میکنه.

دلار دیجیتال خطر اصلی برای آینده تتره حتی اگر سازندگان تتر با اون موافق نباشن. آنها اصرار دارن که حتی اگه یک دلار دیجیتال ایجاد بشه، فضای کافی برای همه استیبل کوین ها وجود خواهد داشت.

این بحث فعلا ادامه داره. درحالیکه تتر در تلاشه تا موقعیت خودش رو بازیابی کنه و اعتماد کاربران رو دوباره بدست بیاره، استیبل کوین ها توجه روز افزون مقامات رو به خود جلب میکنن. 

مقاله پیشنهادی: تتر چه کاربردی در بازار ارز های دیجیتال دارد؟

کلام پایانی

تتر به سبب قیمت ثابتی که داشته، به عنوان مطرح ترین استیبل کوین جهان تونسته به تریدرها کمک کنه ارزش دارایی خود رو حفظ کنن و با خیال راحت به ترید بپردازن.

خرید تتر یک راهکار مناسب برای سرمایه گذاران اعم ازحرفه ای و تازه کار هست که به شما کمک میکنه در اسرع وقت خرید و فروش خودتون رو انجام بدین و دارایی های خود را در امان نگه دارین.

اغلب صرافی های ارزدیجیتال اعم از خارجی و داخلی از اون پشتیبانی میکنن و برای انجام انواع مبادلات خود میتونین تتر تهیه کنینو یا اون رو به فروش برسونین. 

 


نظرات کاربران در مورد وضعیت پشتوانه تتر چگونه است؟
سوال امنیتی :2+56 = ?