کال مارجین(Call Margin) چیست؟

1402/03/11

کال مارجین(Call Margin)؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین منظور از کال مارجین چیست؟ روش های جلوگیری از کال مارجین کدامند؟ ارتباط کال مارجین با ارزهای دیجیتال چجوریه؟ انواع وضعیت حساب در بازارهای اهرمی کدامند؟ راه های خبردار شدن از کال مارجین چیست؟ لیکوئید شدن و کال مارجین چه تفاوتی با همدیگه دارن؟

ترید یا خرید ارز دیجیتال و فروش در بازارهای مالی به ویژه بازار رمزارزها نیازمند آگاهی از انواع بازارها و مفاهیم مطرح شده در اون هاست. یکی از اصطلاحات اساسی که همه بازارهای مالی استفاده میشه، اصطلاح کال مارجین هست. کال مارجین پیام هشداری هست که نشون میده میزان ضرر معاملات یه تریدر به آستانه مارجین مشخص شده رسیده و تریدر برای جلوگیری از لیکویید شدن یا خروج از معامله باید کاری بکنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله کال مارجین چیست؟ اطلاعاتی درباره کال مارجین یا Call Margin به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های جلوگیری از کال مارجین بپردازیم و تفاوت کال مارجین با لیکوئید شدن رو مورد بررسی قرار بدیم.

کال مارجین چیست؟

کال مارجین چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که کال مارجین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که کال مارجین یا Call Margin به پیامی گفته میشه که از تریدرها و معامله گران می خواد تا پول بیشتری به حساب معاملاتی خودشون اضافی کنند یا بعضی از موقعیت های معاملاتی خودشون رو ببندن تا مارجین بیشتری برای معامله داشته باشن. مارجین در اصل سرمایه واقعی تریدر هست که برای تضمین معاملات مورد استفاده قرار می گیره. وقتی از اهرم در معاملات استفاده میشه، معامله گران با مبلغ بیشتری از سرمایه اصلی خودشون وارد معاملات میشن.

جالب اینجاست که بدونین کال مارجین وقتی اتفاق می افته که میزان ضرر شما در صرافی ارز دیجیتال از یه حد مشخص بیشتر باشه. به عبارت دیگه، اگه یه ارز دیجیتال رو خریده باشین و این رمزارز افت قیمت داشته و از اون حد مشخص بالاتر بره، کال مارجین رخ میده. همچنین اگه پوزیشن شورت داشته باشین هم اگه قیمت ارز دیجیتال بیش از حد مشخص بالا بره، مارجین اتفاق می افته. کال مارجین وضعیتی پرریسک و خطرناک واسه تریدرها محسوب میشه. بنابراین، تریدرها و معامله گران به دنبال این هستن که ریسک کال مارجین خودشون رو کاهش بدن.

مقاله پیشنهادی: لیکویید شدن چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

روش های جلوگیری از کال مارجین

روش های جلوگیری از کال مارجین

همونطور که گفتیم، کال مارجین به پیامی گفته میشه به تریدرها هشدار میده تا پول بیشتری رو به حساب معاملاتی خودشون اضافی کنند یا بعضی از پوزیشن های معاملاتی خودشون رو ببندن تا بیشتر از حد تعیین شده ضرر نکنند و سرمایشون رو از دست ندن. خیلی از تریدرها سعی می کنند تا با استفاده از روش هایی از کال مارجین شدن جلوگیری کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی روش های جلوگیری از کال مارجین بپردازیم.

مقاله پیشنهاد: انواع روش های تعین حد ضرر کدامند؟

  • یکی از روش های جلوگیری از کال مارجین این هست که تا جایی که ممکنه حساب Margin باز نکنین و معامله مارجین انجام ندین. چون معاملات رمزارزها با نوسانات قیمتی زیادی همراه هست و انجام معامله مارجین یا اهرم دار ریسک اون رو افزایش میده.
  • یکی دیگه از روش های جلوگیری از کال مارجین این هست که واسه خودتون استراتژی حد سود و حد ضرر تعیین کنین و تلاش نکنین ضرر رو با انجام معامله بزرگ تری جبران کنین.
  • همیشه پولی در حساب پس انداز خودتون نگه دارین و متناسب با پس انداز خودتون از مارجین یا اهرم ها در معاملات استفاده کنین تا در صورت ریزش قیمت، خیلی زود اون رو به حساب مارجین خودتون اضافی کرده و بدهکار صرافی و مواجه با مارجین کال نشین.
  • یکی دیگه از روش های جلوگیری از کال مارجین این هست که مبلغ کمی رو وام بگیرین و یا در واقع با اهرم پایین تری معامله مارجین رو انجام بدین.
  • همیشه با آگاهی و دانش کافی وارد معامله بشین و از معاملات یا خرید و فروش های هیجانی دوری کنین.

تفاوت کال مارجین با لیکوئید شدن چیست؟

تفاوت کال مارجین با لیکوئید شدن چیست؟

توجه داشته باشین که Call Margin فقط یه هشدار هست که در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای اهرم دار به تریدرها یا معامله گران داده میشه تا با واریز کردن سرمایه جدید یا بستن پوزیشن های معاملاتی خودشون نسبت موجودی لحظه ای به مارجین حساب خودشون رو افزایش بدن. لیکوئید شدن یه مرحله بعدتر از کال مارجین هست که در اون میزان ضرر تریدر اونقدر زیاد هست که صرافی ارز دیجیتال به صورت خودکار معاملات رو می بنده و در نتیجه بخش بزرگی از رمزارزهای کاربران از بین میره. لیکوئید شدن و کال مارجین هر دو مربوط به معاملات اهرم دار هستن و در معاملات اسپات هیچ معنی یا کاربردی ندارن.

مقاله پیشنهادی: اهرم معاملاتی Leverage در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

مزایا و معایب Call Margin

Call Margin به صورت پیامی هشدارآمیز به معامله گران بازارهای اهرم دار مثل ارزهای دیجیتال فرستاده میشه تا به اون ها درباره وضعیت بحرانی حساب معاملاتی هشدار بده. این هشدار باعث میشه تا تریدر با تجزیه و تحلیل وضعیت بازار و تصمیم های مناسب، از لیکوئید شدن حساب های معاملاتی خودش جلوگیری کنند. به همین دلیل، کال مارجین(Call Margin) به صورت کلی مزیتی برای تریدرها محسوب میشه. کال مارجین معایبی هم داره. یکی از این معایب، فشار روانی حاصل از دریافت این پیام هست که ممکنه باعث مختل شدن روند فکر تریدرها یا معامله گران بشه. همچنین با دریافت این هشدار امکان ورود به معامله جدید واسه معامله گران از بین میره.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله کال مارجین چیست؟ اطلاعاتی درباره کال مارجین یا Call Margin به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های جلوگیری از کال مارجین بپردازیم و تفاوت کال مارجین با لیکوئید شدن رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، کال مارجین وقتی اتفاق می افته که میزان ضرر شما در صرافی ارز دیجیتال از یه حد مشخص بیشتر باشه. به عبارت دیگه، اگه یه ارز دیجیتال رو خریده باشین و این رمزارز افت قیمت داشته و از اون حد مشخص بالاتر بره، کال مارجین رخ میده.

 


نظرات کاربران در مورد کال مارجین(Call Margin) چیست؟
سوال امنیتی :4+76 = ?