استخر استخراج چیست؟

1401/06/07


حتماً تا به امروز چیزی به اسم استخراج کردن ارز های دیجیتال به گوشتون خورده قصد داریم در مقاله استخر استخراج چیست؟ با تمام ریز جزئیات استخراج ارز های دیجیتال را بررسی کنیم و توضیحاتی کافی و مفید در این خصوص ارائه بدیم. استخراج کردن ارز های دیجیتال که یکی از راههای کسب درامد از ارزهای دیجیتال هست، مراحل گوناگونی داره، ارز دلخواه باید انتخاب بشه، دستگاه و تجهیزات خریداری بشه و بعد آماده‌ سازی بشن و استخر استخراج متناسب انتخاب بش.

خب حالا استخر استخراج چی هستش. استخر استخراج یه جایی مجازی هستش که مجموعه ای از ماینر ها که هر کدوم قدرت پردازشی دستگاه‌ های خودش را در اون جا با هم دیگه یکی میکنن، تا سود به حداکثر برسه.برای این که درک این موضوع براتون سخت نباشه بهتر هستش که توضیحی مختصر در مورد ماینینگ بدیم.

در ماینینگ کردن، ماینر ها تراکنش ‌ها را در بسته ‌هایی به اسم "بلاک" قرار میدن. جهت متصل شدن یک بلاک به بلاک چین، ماینر ها می بایست با پیش بینی کردن عدد ها و حل کردن معادلات ریاضی، پاسخ معادله یا به عبارتی هش بلاک را به دست بیارن.

جهت انجام این اقدامات می بایست پردازش سخت ‌افزاری با قدرت و مصرف کردن تا حدود زیاد برق را در نظر داشت. خب حالا هدف از ماینینگ کردن چی هستش. هدف ماینینگ این هستش که شبکه را امن نگه داره و از هر نوع حمله به اون مانع بشه. لازم به ذکر هستش که هر ماینری که سریع تر از بقیه به پاسخ معادله دست یابد، پاداشی هم میگیره که به آن "پاداش بلاک" هم میگن.

در اوایل پا به عرصه گذاشتن بیت کوین، ماینر ها به طور مستقیم در کار ماینینگ شرکت میکردن و استخر استخراجی هم وجود نداشت ولی امروزه از اون جایی که استخراج به فرایند رقابتی تبدیل شده و غول ‌های ثروتمند وارد زمینه ماینینگ شدن، ماینر های کوچیک نمیتونن مستقیماً به استخراج ارز های دیجیتال بپردازن.

استخراستخراج چیست

اساسی ترین فاکتور در پیوستن یک ماینر به یک استخر استخراج، به حداکثر رسیدن شانس سود دهی هستش. ماینر های کوچیک، قدرت پردازش خودشون را در اختیار استخر استخراج قرار میدن و استخر استخراج به نمایندگی از همشون، در فرایند ماینینگ شرکت میکنه، پاداش استخراج را کسب میکنه و بنا به قدرت هر ماینر اون را میان ماینر ها تقسیم میکنه.

بعد از این که ماینر وارد استخر استخراج شد، در حقیقت قدرت پردازشیش را به قدرت پردازشی سایر اعضای استخر اضافه میکنه و همه اونا یک ماینر واحد را تشکیل میدن؛ با این کار روند استخراج ارز دیجیتال به صرفه ‌تر، زود تر و همچنین آسون ‌تر میشه.

یه نکته قابل توجهی هم هستش که، اجتماع ماینر ها در یک استخر استخراج به صورت مجازی هستش. این به این معنی هستش که، حتی میتونین در کشور خودمون ایران از طریق اینترنت به استخری در کشوری مثلاً روسیه هم متصل بشین و با توان پردازشی را با ماینر هایی از سر تا سر جهان به اشتراک بذارین.

انواع پاداش دهی دراستخرهای استخراج

در این بخش از مقاله استخر استخراج چیست؟ میخوایم در مورد روش پرداخت سود ماینینگ توسط استخر های استخراج را بررسی کنیم. استخر های استخراج عظیم به طور معمول از روش های گوناگونی جهت پرداخت سود به کاربر ها استفاده میکنن که در ادامه هر کدوم رو توضیح میدیم:

انواع پاداش دهی در استخر استخراج

 

1. پرداخت به ازای هر سهم آخر

2. پرداخت بر اساس امتیاز

3. پرداخت به ازای سهم

4. پرداخت نسبی

پرداخت در ازای هر سهم آخر 

در این نوع از پرداخت پاداش ماینینگ، ماینر ها اول سهم ‌هایی میگیرن که در چارچوبی از قبل مشخص شده، محاسبه میشه. بر عکس سایر روش ‌های پرداخت سود، به سهم‌ های خارج از محدوده پاداش شامل نمیشه. در روش پرداخت در ازای هر سهم آخر، هر کدوم نشون دهنده آخرین سهم‌ های گرفته ‌شده تا زمان حل بلاک هستش.

به این روش از پرداخت "پرداخت در ازای شانس" هم میگن؛ به این دلیل که در صورت اجرای درست اون، ماینر ها توانایی محاسبه زمان دقیق پیوستن به استخر را پیدا کنن.

پرداخت بر اساس امتیاز

پرداخت بر اساس امتیاز، روشی با هدف جلوگیری از معاوضه مداوم استخر هستش؛ به عبارتی استخر استخراج متناسب با فعالیت صورت گرفته، امتیاز میده و هر چقدر امتیاز در استخر بیشتر باشه مسلماً پاداش دریافتی هم بیشتر میشه. در روش پرداخت بر اساس امتیاز هم، پاداش بعد از ماین یک بلاک به حساب ماینر ها واریز میشه.

به طور خلاصه اگه بخوایم بگیم اساسی ترین هدف این روش پرداخت، افزایش مدت زمان باقی موندن ماینر ها در استخر ارز های دیجیتال هستش. به این شکل که در این استخر ها یک نوع امتیاز دهی به نام نرخ هش وجود داره که با افزایش حضور یک ماینر در استخر افزایش پیدا می‌کند. بنابراین با بیشتر شدن این امتیاز پاداش دریافتی ماینر هم بیشتر می‌شود.

پرداخت به ازای سهم

در این روش از پرداخت سود استخراج، متناسب با مقدار توان پردازشی که در اختیار شبکه قرار میگیره، سهام میده و به همون نسبت هم سود پرداخت میشه. در این روش صرف نظر از موفقیت آمیز بودن استخراج بلاک و بدون در نظر داشتن درآمد استخر، سودی هم داده میشه.

پرداخت به ازای سهم

در روش پرداخت به ازای سهم، این استخر هستش که از موجودی خودش، سهم استخراج افراد را پرداخت میکنه. در نسخه تازه این روش پرداخت سود، کارمزد تراکنشِ هر بلاک هم توسط استخر محاسبه میشه.

به طور خلاصه اگه بخوایم بگیم روش پرداخت به ازای سهم در واقع تا حدودی شبیه روش قبلی هستش. چرا که هر ماینر متناسب با میزان قدرت پردازشی که در اختیار شبکه قرار میده، سود میگیره.

با این تفاوت که در این استخر ها بدون در نظر گرفتن زمان پیدا کردن بلاک و درآمد استخر، ماینر میتونه سود خودش را بگیره. چرا که در روش پرداخت به ازای سهم، پاداش افراد از موجودی خود استخر پرداخت میشه.

پرداخت نسبی 

در روش پرداخت نسبی هم به نسبت قدرت پردازشی که یک ماینر در اختیار استخر قرار میده، سود میگیره، فرقش اینجاست که پاداش فقط هنگامی شامل میشه که یک بلاک ماین بشه. در روش پرداخت نسبی، بلافاصله بعد از استخراج یک بلاک، پاداش به نسبت سهم از قدرت پردازشیِ کلی، به حساب کیف پول‌ واریز میشه.

لازم به ذکر هستش که در پرداخت نسبی، با بیشتر شدن تعداد ماینر ها در استخر، پاداشی که گرفته میشه هم کمتر میشه؛ از طرف دیگه شانس پیدا شدن بلاک و اهدا پاداش هم بیشتر میشه.

به طور خلاصه اگه بخویم بگیم در حقیقت در پرداخت نسبی بعد از پیدا کردن یک بلاک در استخر، پاداش هر ماینر نسبت به سهمش از توان پردازشی کل استخر مشخص میشه و به حساب کیف پول واریز میشه. در این روش هر ماینر هر چقدر قدرت محاسباتی بالایی در اختیار شبکه قرار بده، سهم بیشتری از پاداش را هم میگیره.

مزایا و معایب استخراستخراج: 

اگه تا به اینجای مقاله " استخر استخراج چیست؟ " با دقت مطالعه کرده باشین، توضیح دادیم که پیوستن به استخر استخراج شانس پیدا کردن جواب معادلات و دریافت پاداش استخراج را به حداکثر میرسونه. هنگامی که به تنهایی مشغول استخراج باشین، می بایست با تعداد زیادی از غول ماینینگ، بر سر حل معادلات بلاک ‌ها، رقابت داشته باشین و این مسئله سبب به حداقل رسیدن بسیار شانس دریافت پاداش میشه.

مزایا و معایب پیوستن به استخر استخراج

از مزایای دیگه پیوستن به استخر استخراج، داشتن ثبات در درآمد هستش. هنگامی که در بستری با نام استخر استخراج مشغول هستین، در حقیقت یک ماینر فوق قوی را تشکیل میدین و میتونین سود دریافتی را حدس بزنین. این اقدام سبب میشه درآمد با نرخی مشخص و ثابت به حساب‌ واریز گردد.

به حداقل رسیدن هزینه‌ های استخراج ارز های دیجیتال یکی دیگه از مزایایی هستش که با پیوستن به استخر استخراج از اون برخوردار میشین. هنگامی که بخواین چندین دستگاه را به طور انفرادی، مستقیماً به شبکه بلاک چینی متصل کنین و مشغول حل معادلات اون باشین، دچار هزینه‌ های زیادی میشین.

در کنار این همه مزایا، پیوستن به استخر استخراج هم مانند هر چیز دیگه ای معایبی هم داره که از جمله اونا میتونیم به افزایش تمرکز در شبکه اشاره کنیم. هر چقدر افراد بیشتری به طرف بهره گیری از استخر های استخراج تمایل پیدا کنه، تمرکز در شبکه به حداکثر میرسه. به دلیل وسیع بودن استخر های استخراج، متمرکز شدن شبکه فقط روی کاغذ امکان داره و نباید نگران اون بود، ولی در ارتباط با ارز های کوچیک تر، افزایش نفوذ استخر های استخراج خطرناک هستش.

شفافیت استخر های استخراج یکی دیگه از معایب ها هستش. این احتمال وجود داره که استخر رقم هایی اشتباه را نشون بده و درآمد دریافتی را دستکاری کنه. در این صورت شانس پیدا کردن این دستکاری خیلی کم میشه. در نتیجه قبل از پیوستن به استخر استخراج، از درست بودن کارکرد و شفافیت اون مطمئن بشین.

از معیب دیگه میتونیم به مشکلات فنی استخر ها اشاره کنیم که موقع پیوستن، ممکنه با اونا مواجه بشین. هنگامی که به استخر وصل میشین، میزان درآمد به ثبات اتصال ها و تجهیزات ارتباطی استخر هم بستگی داره؛ به عبارتی از استخر به علت مشکلات فنی از دسترس خارج بشه، درآمد هم قطع میشه و می بایست منتظر بمونین تا استخر مشکل را رفع کنه.

اساسی ترین فاکتورهای انتخاب استخر استخراج

جهت پیدا کردن استخر استخراج مناسب می بایست فاکتور های گوناگونی را در نظر داشته باشین که در ادامه مقاله " استخر استخراج چیست؟ " به تعدادی از اونا اشاره میکنیم:

فاکتور اول: روش پرداخت در استخر استخراج

روش پرداخت اساسی ‌ترین عامل بر درآمد استخراج‌ کننده ها هستش. به همین دلیل بسیار پر اهمیت هستش که ماینر ها در مورد روش پرداخت استخر تحقیق کنن. انتخاب روش پرداخت مناسب بر درآمد تاثیر میزاره. به همین خاطر قبل از انتخاب کردن استخر استخراج، روش پرداخت اون را بررسی کنین.

روش پرداخت در استخر استخراج

 از طرفی تعدادی از استخر های استخراج در بازه‌ های مشخصی پاداش استخراج را به حساب ماینر ها واریز میکنن و برخی دیگه از اونا دارای محدودیت در پرداخت و برخی دیگه هم دارای سطح حداقلی برای برداشت هستن.

در اکثر موارد استخر های استخراج یکی از روش‌ های پرداخت پاداش که پیش تر هم اشاره شد، استفاده میکنن:

1. پرداخت به ازای هر سهم آخر

2. پرداخت بر اساس امتیاز

3. پرداخت به ازای سهم

4. پرداخت نسبی

فاکتور دوم: ایجاد کردن محدودیت برای ماینر ها توسط استخر استخراج

تعدادی از استخر های استخراج خصوصی هستن و هر ماینری نمیتونه به اونا وصل بشه همچنین تعدادی دیگه از استخر های استخراج کاربر های کشور های گوناگون را تحریم کردن؛ به همین خاطر قبل از انتخاب کردن استخر استخراج از داشتن یا نداشتن مشکلات مربوط به تحریم مطلع بشین. محدودیت‌ های دیگه همچون محدودیت در نرخ هش، محدودیت در زیر ساخت‌ ها و محدودیت در پرداخت و بازه‌ های پرداخت، از جمله مواردی هستش که می بایست در نظر داشته باشین.

فاکتور سوم: امنیت استخر استخراج

سرقت ارز های دیجیتال اخیراً مورد توجه هکر ها و مجرمان سایبری قرار گرفته. به همین سبب حفظ و نگهداری کردن ارز های دیجیتال در محیطی امن از اهمیت بالایی برخوردار هستش. استخراج ‌کننده ها می بایست مطمئن بشن که استخر استخراج ارز های دیجیتال اونا به آسونی قابل هک نیست و امنیت بالایی داره. مطلوب ترین روش، ملحق شدن به استخر های استخراج قدیمی و بنامی هستش که سابقه درخشانی در این حوزه دارن.

فاکتور چهارم: کارمزد استخر استخراج

از جمله اساسی و مهم ترین مواردی که ماینر ها در زمان انتخاب بهترین استخر استخراج می بایست به اون توجه لازمه را داشته باشین، کارمزد استخر استخراج هستش. هر چقدر میزان کارمزد دریافتی استخر کمتر باشه، درآمد ماینر ها بیشتر میشه. هر استخر دارای نرخ مشخصی هستش که به عنوان کارمزد از ماینر ها میگیره. قبل از متصل شدن به استخر استخراج، حتماً از میزان کارمزد اطلاع پیدا کنین.

شفافیت استخر استخراج

فاکتور پنجم: شفافیت استخر استخراج

تعدادی از استخر ها شفافیت زیادی ندارن و ماینر ها را در جزییات فعالیت خودشون قرار نمیدن. نداشتن شفافیت کافی میتونه امکان هرگونه دستکاری و تخلف در آمار استخر منجر بشه. عدم شفافیت ضرر های جبران ‌نا پذیری به استخراج ‌کننده ها وارد میکنه. به همین سبب استخراج ‌کننده ها می بایست پیش از پیوستن به استخر استخراج، در خصوص نحوه فعالیت¬‌ های اون اطلاعات لازمه را داشته باشن.

فاکتور ششم: اندازه استخر استخراج

اندازه استخر استخراج به میزان توان پردازشی ماینر های اون بستگی داره. هر چقدر اندازه یک استخر استخراج بزرگ ‌تر باشه، ماینر ها درآمد های مشخص و منظم ‌تری دریافت میکنن ولی میزان پرداختی استخر های بزرگ نسبت به استخر های کوچیک، کمتر هستش.

فاکتور هفتم: بررسی کردن زیر ساخت ها

تعدادی از استخر های استخراج، فقط به ماینر های خاصی اجازه اتصال میدن؛ بنابراین لازم هستش قبل از انتخاب کردن استخر استخراج از این مسئله مطمئن بشین که تجهیزات در اختیار با تجهیزات مورد قبول استخر هم خوانی دارن.

مقاله پیشنهادی:  ماینر چیست؟

علت اهمیت عضویت در استخر استخراج

اخیراً با افزایش یافتن روز به روز محبوبیت ارز های دیجیتال، افراد بسیاری به دنبال کسب ارز های دیجیتال هستن. از جمله روش ‌های کسب ارز دیجیتال، استخراج کردن هستش. با افزایش یافتن تعداد استخراج‌ کننده های ارز های دیجیتال، سختی شبکه هم افزایش پیدا کرد و باعث شد استخراج هم سخت‌ تر بشه.

به همین خاطر امروزه استخراج انفرادی سود چندانی نداره و در صورت نداشتن قدرت هش کافی، ماینر هیچ شانسی جهت کسب پاداش نداره. پس، پیوستن به استخر استخراج از جمله روش ‌های افزایش سود هستش.

بهتر است چه ارزی را استخراج کنیم؟

به طور قطع بیت کوین تنها ارز دیجیتال موجود نیست. به آسونی میتونین لیستی از استخر های منحصر به یک کوین را پیدا کنین و از میان اونا یکی را انتخاب کنین.از جمله روش‌ های استخراج بیت کوین "استخراج ترکیبی" هستش. بلاک‌ هایی که برای بیت کوین حل میشن میتونن برای سایر ارز ها که از همون الگوریتم استفاده میکنن کارایی داشته باشه.

بهتر است چه ارزی را استخراج کنیم

ماینر های تازه کار و نا آشنا که سخت افزار خیلی با قدرتی ندارن، بهتر هستش بیشتر عملیات ماینینگ را برای آلت کوین ‌ها انجام بدن. چرا که محاسبات بیت کوین برای پردازنده‌ های موجود در رایانه ‌های معمولی خیلی سنگین هستش و با وجود اسیک ‌های با قدرت، پردازنده های رایانه حرفی برای گفتن ندارن.

اگه اطمینان ندارین که چه ارزی استخراج کنین، استخری با اسم مالتی پول وجود داره که به صورت خودکار سخت افزار را به سود آور‌ترین ارز متصل میکنه و هر ۳۰ دقیقه یکبار به روزرسانی میشه.در صورت لزوم، استخر اجازه میده سخت افزار خود را تنها روی یک آلت کوین ثابت کنین.

حرف آخر

با محبوبیت روز افزون استخراج از طریق استخر ها، احتمال سود واقعی از استخراج فردی در حال کاهش هستش.سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال و خرید عرضه ‌های اولیه سکه خیلی خطرناک و پر ریسک هستش؛ چرا که با نداشتن دانش کافی و اطلاع نداشتن از زمان خرید ارز میتونین خسارت های جبران ناپذیری به وجود بیارین.

از جمله راه های درآمدی از بازار ارز های دیجیتال استخراج ارز های دیجیتال هستش، این روش یکی از کم استرس ترین روش ها جهت به دست آوردن سود های قابل توجه از بازار کریپتوکارنسی هستش، استراتژی بیشتر استخراج کننده ها هودل کردن ارز های دیجیتال استخراج شده هستش.


نظرات کاربران در مورد استخر استخراج چیست؟
سوال امنیتی :4+93 = ?