برنامه غیر متمرکز یا Dapp چیست؟

1401/06/07


ما سعی می کنیم در مقاله برنامه غیر متمرکز یا Dapp چیست؟ اطلاعاتی در مورد برنامه های غیر متمرکز برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های Dapp ها بپردازیم و مزایای برنامه های غیر متمرکز رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. با اینکه فناوری بلاک چین در مراحل اولیه رشد خودش به سر می بره، کارشناسان و کاربران زیادی قصد بهره برداری از اون رو دارن. 

مزایا و معایب و محدودیت های بلاک چین رو شناسایی کردن. برخی از بررسی ها و آزمایش ها نشون دادن که اجرای فناوری بلاکچین در سرمایه گذاری و بازار پیچیده اون، چالش های زیادی پیش روی فعالان دنیای تجارت قرار میده و پیاده سازی اون با مشکلات زیادی همراه خواهد بود. شرکت آی بی ام، بورس اورارق بهادار استرالیا و بورس هنگ کنگ از پیشگامانی هستن که چالش این تغییر بستر رو پذیرفتن و از کاربرد بلاک چین در سرمایه گذاری استفاده کردن. 

یکی از موارد کاربرد بلاک چین در بازار سرمایه مربوط به ارز دیجیتال بیت کوین هست که در همان عرضه های اولیه به موفقیت چشمگیری رسید و جهان رو احاطه کرد. در روش‌ های تامین مالی نوین برخلاف روش های تامین مالی سنتی، در ازای دریافت یا پرداخت وجه نقد، می‌توان رمز ارز، خدمات مبتنی بر بستر بلاک چین رو داد و ستد کرد. فناوری بلاک چین می تونه در ساختار بازار با ایجاد یک تغییر اساسی، نقش اعضای بازار رو تغییر بده و تحول بزرگی در کسب و کار ها به وجود بیاره. انتظار نمیره راه حل های بلاک چین فقط جایگزین اکو سیستم فعلی بشن، بلکه در حال ادغام در اونها هستن. در ادامه به ارائه توضیحاتی در رابطه با برنامه غیرمتمرکز یا Dapp چیست؟ می پردازیم.

مقاله پیشنهادی: بررسی کامل فناوری ارز های دیجیتال

برنامه غیرمتمرکز یا Dapp چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم برنامه غیر متمرکز رو شنیدین و خواستین که اطلاعات در مورد برنامه غیر متمرکز به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که برنامه غیر متمرکز یا Dapp چیست؟

برنامه غیر متمرکز یا dappچیست

بهتره بدونین برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) برنامه‌های دیجیتالی هستن که بر روی بلاک چین یا Peer-to-peer نت ورک کامپیوتر اجرا میشن به جای سیگنال کامپیوتر. Dapps خارج از حوزه اختیار و کنترل یک مقام واحد هستن که اغلب بر روی پلتفرم اتریوم ساخته میشن و میتونن برای اهداف مختلفی از جمله بازی، امور مالی و رسانه های اجتماعی توسعه یابند. 

یک برنامه وب استاندارد، مانند اوبر (Uber) یا توییتر، بر روی یک سیستم کامپیوتری اجرا میشه که تحت مالکیت و اداره یک سازمان هست و به اون اختیار کامل بر برنامه و عملکردش رو میده. ممکنه چندین کاربر در یک طرف وجود داشته باشه، اما backend توسط یک سازمان کنترل میشه.

 Dapp ها می تونن روی یک شبکه P2P یا یک شبکه بلاک چین اجرا بشن. به عنوان مثال BitTorrent، Tor و... برنامه‌هایی هستن که روی رایانه‌هایی اجرا میشن که بخشی از یک شبکه P2P هستن، که به موجب اون چندین شرکت‌کننده محتوا رو مصرف میکنن، محتوا رو تغذیه می‌کنن یا محتوا رو تولید می‌کنن، یا هر دو عملکرد رو به طور همزمان انجام میدن. در زمینه ارزهای رمزنگاری شده، dApps در یک شبکه بلاک چین در یک محیط عمومی، منبع باز و غیرمتمرکز اجرا میشن و عاری از کنترل و تداخل هیچ مرجعی هستن. به عنوان مثال، یک توسعه‌دهنده می‌تونه یک dApp مانند توییتر ایجاد کنه و اون رو روی یک بلاک چین قرار بده که در اون هر کاربر می‌تونه پیام‌هایی رو منتشر کنه. پس از ارسال، هیچ کس از جمله سازندگان برنامه نمی تونه پیام ها رو حذف کنه.

DAAPها چگونه کار می کنند؟

برای پاسخ به این سوال می تونیم اینطوری توضیح بدیم که کاربرد یک اپلیکیشن غیر متمرکز بر اساس معیار ها یا ویژگی های اون مشخص میشه.

DAPPها چگونه کار میکنند

به طور خلاصه این dApp ها به عنوان یک نرم افزار کد باز بر پایه یک بلاکچین عمومی فعالیت می کنن و توکن های تولید شده با الگوریتم های مشخص شده اونها، سبب ادامه حیات و فعالیت های اونها میشه.

 کد باز بودن این اپلیکیشن ها باعث میشه تا هر فردی بتونه به اونها دسترسی داشته باشه. غیر متمرکز بودن سبب افزایش شفافیت این اپلیکیشن ها میشه.

 یعنی هر کسی و در هر زمانی می تونه به سوابق اطلاعاتی موجود در بلاک چین دسترسی داشته باشه. سوابق جدید رو می توان با استفاده از توکن هایی که با الگوریتم مشخصی استخراج میشن یا قبلا استخراج شدن، به بلاک چین اضافه کرد.

مقاله پیشنهادی: بلاک چین چیست؟

ویژگی های Dapp ها چیست؟ 

جالب اینجاست که بدونین برنامه های غیر متمرکز یا Dapp ها ویژگی های زیادی دارن که باعث میشه تا منحصر به فرد بشن و محبوبیت زیادی به دست بیارن.

ویژگی داپها چیست

به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله برنامه غیر متمرکز چیست؟ به بررسی ویژگی های Dapp ها بپردازیم.

• متن باز

یکی از ویژگی های Dapp ها این هست که متن باز هستن. همین موضوع باعث میشه تا جزئیات این برنامه های غیر متمرکز در دسترسی همه افراد قرار بگیرن. برنامه های غیر متمرکز متن باز هستن تا در دسترس همه باشن تا در صورت لزوم با تصمیم اکثریت تغییرات لازم در اونها انجام بشه.

• غیر متمرکز

از مهم ویژگی های Dapp ها این هست که تمام ثبت های عملکرد، اقدامات و تراکنش های برنامه در دفترکل عمومی ذخیره بشه. به دلیل بستر بلاکچین یا شبه بلاکچین این برنامه ها، سرور مرکزی در اونها وجود نداره و تمام نودها (گره ها) با همدیگه برابر هستن.

• پروتکل

 یکی دیگه از ویژگی های Dapp ها پروتکل اون هاست. افراد پیرامون اپلیکیشن غیر متمرکز که به هر نحوی با اون درگیر هستن باید بر سر یک الگوریتم رمزنگاری شده به توافق برسن تا به وسیله اون گواه اثبات ارزش رو نشون بدن.

برای مثال، در حال حاضر بیت کوین و اتریوم از گواه اثبات کار (PoW) استفاده می کنن که البته اتریوم گواه اثبات سهام (PoS) رو نیز به کار می بره. با در نظر گرفتن موارد گفته شده، بیت کوین رو باید به عنوان اولین اپلیکیشن غیر متمرکزی که طراحی و به کار گرفته شده مورد تشویق قرار داد.

ویژگی‌های اختصاصی DAppها که در برنامه‌های عادی وجود ندارن:

• برنامه‌های غیرمتمرکز معمولا اپن سورس هستن. هرکسی می‌تونه کد اصلی یک برنامه رو ببینه و به‌این‌ترتیب این برنامه‌ها در آینده بیشتر مورد اعتماد قرار خواهند گرفت.

• DApp ها از پول‌های دیجیتالی اختصاصی خودشون (توکن) استفاده می‌کنن که به کاربرانشان اجازه دسترسی به کاربردهای معینی رو میده.

• در برنامه‌های غیرمتمرکز تمام تصمیم‌ها توسط شبکه گرفته میشه. این تصمیم‌ها می‌تونه شامل اعتبارسنجی تراکنش‌ها باشه که از طریق الگوریتم‌های اجماع غیرمتمرکز صورت می‌گیره.

مزایا و معایب برنامه های غیر متمرکز:

مزایا و معایب برنامههای غیر متمرکزDAPP

در این پارت از مقاله برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp چیست؟ به بررسی مزایا و معایب برنامه های غیرمتمرکز می پردازیم ه از موضوعات قابل اهمیت هستن.

مزایای برنامه های غیرمتمرکز:

• بسیاری از مزایای dApps حول توانایی برنامه برای محافظت از حریم خصوصی کاربر هست. با برنامه‌های غیرمتمرکز، کاربران برای استفاده از عملکردی که برنامه ارائه می‌کنه، نیازی به ارسال اطلاعات شخصی خودشون ندارن. 

• Dapp ها از قراردادهای هوشمند برای تکمیل تراکنش بین دو طرف ناشناس بدون نیاز به اتکا به یک مرجع مرکزی استفاده می کنن. 

• طرفداران علاقه مند به آزادی بیان اشاره می کنن که dApps رو می توان به عنوان پلت فرم های جایگزین رسانه های اجتماعی توسعه داد. یک پلتفرم رسانه اجتماعی غیرمتمرکز در برابر سانسور مقاوم هست، زیرا هیچ شرکت کننده ای در بلاک چین نمی تونه پیام ها رو حذف کنه یا پیام های ارسالی رو مسدود کنه.

• اتریوم یک پلتفرم منعطف برای ایجاد dApp های جدید هست که زیرساخت مورد نیاز توسعه دهندگان رو فراهم می کنه تا تلاش های خودشون رو برای یافتن کاربردهای نوآورانه برای برنامه های دیجیتال متمرکز کنن. این می تونه استقرار سریع dApps رو در صنایع مختلف از جمله بانکداری و امور مالی، بازی، رسانه های اجتماعی و خرید آنلاین امکان پذیر کنه.

مقاله پیشنهادی: فناوری هش تراکنش چیست؟

معایب برنامه های غیرمتمرکز:

• استفاده از dApps هنوز در مراحل اولیه هست و بنابراین آزمایشی و مستعد مشکلات و ناشناخته های خاص هست. سؤالاتی وجود داره که آیا برنامه ها می تونن به طور مؤثر مقیاس بشن، به ویژه در مواردی که یک برنامه به محاسبات قابل توجهی نیاز داره و شبکه رو بیش از حد بارگذاری می کنه و باعث تراکم شبکه میشه.

• توانایی توسعه یک رابط کاربر پسند یکی دیگه از نگرانی ها هست. اکثر کاربران برنامه های توسعه یافته توسط مؤسسات متمرکز سنتی، انتظار سهولت استفاده دارن که اونها رو تشویق به استفاده و تعامل با برنامه می کنه. انتقال افراد به dApps به توسعه‌دهندگان نیاز داره که تجربه کاربر نهایی و سطح عملکردی رو ایجاد کنن که رقیب برنامه‌های محبوب و تاسیس شده باشه.

• چالش انجام اصلاحات کد یکی دیگه از محدودیت های dApps هست. پس از استقرار، dApp احتمالا به منظور ایجاد پیشرفت‌ها یا اصلاح باگ‌ها یا خطرات امنیتی به تغییرات مداوم نیاز داره. به گفته اتریوم، انجام به‌روزرسانی‌های مورد نیاز برای dApps برای توسعه‌دهندگان چالش برانگیز هست، زیرا تغییر داده‌ها و کدهای منتشر شده در بلاک چین سخت هست.

تفاوت بین برنامه های متمرکز و غیر متمرکز:

تفاوت بین برنامههای متمرکز و غیر متمرکزDAPP

• در برنامه های غیرمتمرکز، به جای تعامل رابط کاربری با یک برنامه سنتی، کاربران با قراردادهای هوشمند تعامل دارن.

• به جای بک آپ گیری از اپلیکیشن در یک رایانه شخصی یا سرورهای متمرکز، DApp ها در بسیاری از رایانه های سراسر جهان از طریق همتا به همتا میزبانی میشن و داده های اونها در بلاکچین عمومی ثبت میشه.

پلتفرم های Dapp:

پلتفرم هایDAPP

برای استفاده از پلتفرم اتریوم ،نیاز به زبان برنامه نویسی خاص سالیدیتی هست. نسل جدید پلتفرم های Dapp، به شما ایم امکان رو میده تا با استفاده از زبان های سنتی مانند Python و JavaScript برنامه نویسی کنین.

Neo:

با زبان سی و جاوا سازگار بوده و در آینده از پایتون ( Paython ) و گو ( Go ) نیز پشتیبانی خواهد کرد. با همکاری و پروژه های پیشرفته، به سرعت در حال رشد و توسعه هست. Neo تلاش می کنه تا پایه و اساس اینترنت نسل بعدی بشه.

Cardano:

پروژه‌ی چارلز ‌هاسکینسون هست و ایده‌ی اون در سال 2015 مطرح شده. Cardano یک پروژه بلاکچین و کریپتوکارنسی عمومی غیر متمرکز هست و کاملا منبع باز هست. کاردانو در حال ایجاد یک بستر قرارداد هوشمند هست که می خواد ویژگی های پیشرفته تری رو نسبت به پروتکل هایی که قبلا تهیه شده ارائه بده. این اولین پلتفرم بلاکچین هست که از یک فلسفه علمی و یک رویکرد تحقیقاتی محور تکامل می یابد. تیم توسعه شامل یک مجموعه بزرگ جهانی از مهندسین و محققان خبره هست.

QTUM:

یک پلتفرم Dapp که از ترکیب کد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیت‌کوین و اتریوم ساخته شده. یک پروژه جهانی هست که هدف اون ایجاد ارتباطی بین بیت کوین و جوامع اتریوم، دنیای واقعی و جهان بلاک چین هست. تیم Qtum از دو بیت کوین و اتریوم و همچنین شرکت های سنتی مانندBaidu، Alibaba،Tencent،NASDAQ و... استفاده میشه.

Lisk:

لیسک که در ماه مه سال 2016 تاسیس شد، به همه فرصتی میده تا از طریق شبکه بلاکچین، ابزارهای توسعه دهنده و جامعه، از فناوری بلاکچین بهره مند بشن. تقریبا یک پلتفرم تازه واردکه بیشتر محصولات و خدمات هنوز معرفی و امتحان نشدن.

دسته بندی برنامه های غیرمتمرکز یا Dapps بر اساس کاربرد:

برنامه‌های مالی: این DAppها به کاربران خودشون ابزارهایی برای مدیریت اموال شون میدن. این اموال می‌تونه دارایی‌های فیات یا رمز ارز باشه. این برنامه‌های غیرمتمرکز به کاربران خودشون امکان مدیریت پس‌انداز، سرمایه‌گذاری‌ها و سایر امور مالی شون رو میدن.

برنامه‌های شبه مالی: این برنامه‌ها با پول سروکار دارن، اما هدف اصلی اون‌ها مدیریت پول و سرمایه نیست. مثال‌هایی از این نوع DAppها، برنامه‌هایی هستن که برای سیستم‌های امتیازدهی یا وفاداری مشتری فروشگاه‌ها یا سازمان‌ها استفاده میشه.

برنامه‌های غیرمالی: DAppهایی هستن که اصلا با پول سروکار ندارن. این برنامه‌های غیرمتمرکز می‌تونن شامل سرویس‌های احراز هویت شخصی، سرویس‌های نظرسنجی و رأی‌گیری، سیستم‌های غیرمتمرکز ذخیره‌سازی فایل و … باشن.

کاربردهای Dapp ها:

برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp نزدیک به اینترنت نسل سوم هستن و نیازی به اعتماد به افراد نیست و می توان به کدهای برنامه نویسی اعتماد کرد.

کاربردهایdapp

 

Defi یا امور مالی غیرمتمرکز،گروهی از برنامه‌ها هست که می‌تونن امور مالی خیلی مهم و کاربردی مثل وام دهی و معاملات مالی رو به‌صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به‌واسطه انجام بدن. در این پارت از مقاله برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp چیست؟

به بیان کاربردهای برنامه های غیرمتمرکز یا Dapps می پردازیم. 

• تبلیغات

• حسابداری

• بانکداری

• بیمه

• استقراض‌‌ها و وام‌‌های مسکن

• تأیید هویت

• املاک

نتیجه و جمع بندی:

ما سعی کردیم در مقاله برنامه غیر متمرکز یا Dapp چیست؟ اطلاعاتی در مورد برنامه های غیر متمرکز برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های Dapp ها بپردازیم و مزایای برنامه های غیر متمرکز رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم. برنامه های غیرمتمرکز به یک بلوک ساختمانی مهم در صنعت ارزهای دیجیتال تبدیل شدن که در ابتدا به عنوان بخشی از پروژه اتریوم توسعه یافتن.

این فناوری ابزاری رو در اختیار توسعه دهندگان قرار میده تا برنامه های کاربردی رو مستقیما روی بلاک چین ایجاد کنن و از بسیاری از مزایای شبکه های غیرمتمرکز بهره ببرن. این شامل برنامه های کاربردی مقاوم در برابر سانسور، انعطاف پذیری، کارایی و انعطاف پذیری هست.

با این حال، dApps گرفتار پیچیدگی، آسیب‌پذیری‌های امنیتی و افزایش هزینه‌ها هستن که ممکن هست مانع پذیرش انبوه اون‌ها بشه، که هدف نهایی حامیان ارزهای دیجیتال هست. استفاده آسون و مقرون به صرفه dApps ممکنه سخت ترین کاری باشه که مهندسان بلاک چین با اون روبرو هستن.


نظرات کاربران در مورد برنامه غیر متمرکز یا Dapp چیست؟
  • متاسفانه dapp هاانقدر زیاد شدند که هرروزه شاهد هک اوناهستیم مخصوصا dapp های حوزه دی فای و این روزا خیلی باید دراتصال کیف پولمون به این dappها احتیاط کنیم چون خیلی راحت میتونن کیف پولمون رو خالی کنن و . حتما به ابن موضوع توجه کنید

سوال امنیتی :2+59 = ?