فناوری ارز دیجیتال چیست؟ (آشنایی با اجزای مختلف فناوری ارز های دیجیتال)

نوشته شده در : 1403/07/18

جستجو

 دراین مقاله با عنوان فناوری ارز دیجیتال چیست؟ (آشنایی با اجزای مختلف فناوری ارز های دیجیتال) یک بار دیگه افتخار این رو داریم که درکنار شما عزیزان باشیم، سعی کردیم در این مقاله به صورت کامل و شایسته اطلاعات عمیق و جامعی در مورد جز به جز مبحث فناوری های ارزهای دیجیتال و ویژگی های غیر متمرکز بودن اون و از پیدایش ارز دیجیتال تا اینکه امنیت این فناوری از کجا تامین میشه و همینطور فناوری بلاکچین چیست؟، کلید خصوصی private key ارزهای دیجیتال، کلید عمومی public key ارزهای دیجیتال، متمرکز و غیر متمرکز به چه معناست؟، فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارزهای دیجیتال داره؟ معرفی شبکه های ارزهای دیجیتال و کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال چگونه تعیین میشه؟ در اختیارتون قرار بدیم. هدف اصلی کارشناسان و مشاوران صرافی ارزدیجیتال ایران بایننس بالابردن هر چه بیشتر سطح آگاهی و دانش شما در زمینه ارزهای دیجیتال و نحوه سرمایه گذاری و هم چنین کسب هر چه بیشتر سود در این بازار متمرکز هستش با ما همراه باشین.

فناوری های ارز دیجیتال و ویژگی های غیرمتمرکز آن

بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال در نحوه سرمایه گذاری، جمع آوری و استفاده از پول تحول بزرگی ایجاد کردن. یه ارز دیجیتال به طور کلی یه فناوری غیرمتمرکزه که برای استفاده در اینترنت هست و خارج از این فضا نمی شه از اون استفاده کرد و یا بکارش برد. بیت کوین که در سال 2008 راه اندازی شد، اولین ارز دیجیتال بود و همچنان بزرگترین، تاثیرگذارترین و شناخته شده ترین ارز دیجیتال باقی مونده. بعد از بیت کوین سایر ارزهای رمزنگاری شده مانند اتریوم هم به عنوان جایگزین های دیجیتالی برای پول نقد بوجود اومدن.
از پر طرفدار ترین ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار می تونیم به ارز های دیجیتالی مثل بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش و لایت کوین اشاره کنیم همچنین از دیگر ارزهای رمزنگاری شده محبوب عبارتند از Tezos، EOS و ZCash که بعضی از اونا شبیه بیت کوین هستن و بعضی دیگه فناوری های مختلف یا ویژگی های جدیدی دارن.
ارزهای رمزنگاری شده توسط دولت یا یه مقام یا مسئولی یا نهاد و ارگانی صادر یا کنترل نمی شن بلکه توسط شبکه‌های همتا به همتا از سیستم های کامپیوتری که نرم‌افزارهای آزاد و متن‌باز رو اجرا میکنن، اجرا می‌شن حتی باید بگیم که هر کسی می تونه در این فرآیند شرکت کنه

فناوری بلاکچین چیست؟

به زیان ساده اگر بخوایم بلاک چین رو توضیح بدیم بلاک چین همان فناوری است که تمام ارزهای دیجیتال بر روی آن سوار هستند. در تکنولوژی بلاک چین از بلاک های اطلاعاتی برای ذخیره داده ها و اطلاعات مربوط به تراکنش ها استفاده میشود وبا استفاده از یک کلید یکتا برای هر تراکنش و بلوک امنیت شبکه برقرار میشود. 

بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش هست. تفاوت آن با سیستم ‌های دیگر اینه که، اطلاعات ذخیره‌ شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌ شه. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده ‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت ‌شده، تقریباً از بین میره. ما برای انجام یک تراکنش مالی از یک واسطه نظیر بانک استفاده می ‌کنیم.

اما بلاک چین این امکان را به خریداران و فروشندگان، در واقع ارسال‌کنندگان و دریافت‌کنندگان پول مجازی میده که به صورت مستقیم با هم در ارتباط باشن و نیاز به یک شخص ثالث به عنوان واسطه از بین بره. این شکل از تراکنش را «همتا به همتا» میگن. تمامی داده ‌ها در فناوری بلاکچین در ساختاری تشکیل شده از بلوک‌ها (Blocks) وارد پایگاه داده می ‌شن. هر بلاک در ادامه بلاک قبلی شکل گرفته شده و شامل اطلاعاتی هست که آن را به بلوک قبلی متصل می‌ کنه.

کلید خصوصی private key ارزهای دیجیتال

کلید خصوصی private key ارزهای دیجیتال

در این قسمت از مقاله فناوری های ارزهای دیجیتال قصد داریم در این مورد بحث کنیم همانطور که، برای داشتن یک کارت بانکی نیاز به حساب بانکی دارین. و کارت بانکی شما شامل، یک شماره حساب یا شماره کارت و هم چنین یک رمز برای انتقال پول از طریق آن هست. برای دسترسی به محتوای کارت بانکی خود و اقدام به انتقال پول از طریق آن، نیاز به یک رمز دارین که میان شما و بانک مبداء محفوظ هست. نقش رمز کارت بانکی در کیف پول ارز دیجیتال، به عهده کلید خصوصی هست.

کلید خصوصی (Private Key) ارز دیجیتال، یک نوع پیچیده از کریپتوگرافی هست که به کاربران اجازه میده به ارز رمزنگاری شده‌ دسترسی پیدا کنن. یک کلید خصوصی نمایانگر یک ارز دیجیتال مانند؛ بیت‌کوین یا سایر آلتکوین‌ هاست و امنیت آن به کاربر کمک می‌ کنه تا از دزدی و دسترسی غیرمجاز به موجودی ارز خود در امنیت باشیم. یک کیف پول آنلاین، خود کلید خصوصی را برای کاربر نگهداری می‌ کنه. وقتی انجام یک تراکنش شروع می شه، نرم‌ افزار کیف پول، یک امضای دیجیتال رو از طریق پردازش تراکنش با کلید خصوصی ایجاد می ‌کنه.

با استفاده از کلید خصوصی که به شما اهدا شده، حق خرج کردن رمز ارز مربوط به آن را پیدا می کنین. شبیه به کلید ورود به خانه، مغازه، محل کار یا هر مکان جزو حریم خصوصی شما، باید از پرایویت کی کاملا محافظت کرده و از دسترسی ‌های غیر مجاز دور نگه دارین.

کلید عمومی public key ارزهای دیجیتال 

کلید عمومی public key ارزهای دیجیتال

کلید عمومی یک کد رمزنگاری منحصر به فردیست که به سرمایه گذاران ارائه می شه. هنگامی که اون ها قصد دارن، معامله رو با کریپتوکارنسی انجام بدن کلید عمومی خود رو ارائه میدن تا معامله انجام بگیره. رمزنگاری نامتقارن یا رمزنگاری کلید عمومی که در دهه ۷۰ میلادی اختراع شد، یک روش بنیادی در علوم کامپیوتر و امنیت اطلاعات هست. زمانی که یک کاربر قصد انجام اولین تراکنش رو داره، یک کلید عمومی و خصوصی ایجاد می شه. هر کلید از یک رشته کاراکترهای مختلفی مانند؛ اعداد و حروف ساخته شده که این امر موجب افزایش امنیت در هنگام ذخیره ‌سازی ارزهای دیجیتال می شه.

در صنعت ارزهای دیجیتال، کلید عمومی یک مقدار عددی بزرگ هست که برای رمزگذاری داده‌ ها استفاده می‌ شه. این کلید توسط یک برنامه نرم ‌افزاری تولید می شه، اما بیشتر اوقات، توسط یک مرجع قابل اعتماد و تعیین شده ارائه می ‌شه و از طریق یک مخزن یا دایرکتوری در دسترس عموم قرار می‌ گیره. به طور کلی کلید رمزنگاری یک الگوریتم ریاضی هست که در نرم‌ افزار یا سخت‌ افزار پیاده‌ سازی شده و برای رمزگذاری یا رمزگشایی داده ‌ها استفاده می ‌شه. در واقع رمزنگاری کلید عمومی (Public Key Cryptography) براساس اصول ریاضی، تابع دریچه طراحی شده.

این تابع به عنوان یک مسأله ریاضی شناخته می ‌شه که حل آن از یک طرف بسیار ساده و از طرف مقابل تقریباً غیرممکنه. حل این مسأله و رسیدن به جواب صحیح حتی توسط کامپیوتر هم به زمان بسیار زیادی شاید هزاران سال نیاز داره. هدف رمزنگاری کلید عمومی یا رمزگذاری نامتقارن (Asymmetric Encryption)، انتقال از یک وضعیت به وضعیتی دیگر به روشی ساده هست که در عین حال معکوس کردن این روند رو نیز غیرممکن ‌می کنه.

ارز های دیجیتال متمرکز و غیر متمرکز به چه معناست؟

ارز های دیجیتال متمرکز و غیر متمرکز

غیرمتمرکز بودن یا تمرکززدایی یکی از ویژگی‌ های مهمی هست که ارزهای دیجیتال رو قابل ‌اعتماد می ‌کنه، به‌ طوری‌که به رمز ارزهای غیرمتمرکز و توزیع ‌شده می‌ تونیم بیشتر از ارزهای متمرکز و کمتر توزیع ‌شده اطمینان کنیم. در واقع زمانی که صحبت از غیرمتمرکز بودن یا متمرکز بودن یک شبکه می‌ شه، باید ذهن خود رو به سطح کنترل آن شبکه ببریم. در یک سیستم متمرکز، کنترل این سیستم توسط یک شخص یا یک نهاد انجام می‌ شه.

برعکس در یک سیستم غیر متمرکز، کنترل این سیستم توسط یک شخص یا یک نهاد یا فرد نیست. بازار ارز دیجیتال نیز مانند هر روش دیگری، سوددهی و ریسک داره. با این حال ویژگی ‌هایی که دنیای تکنولوژی در اختیار این بازار قرار داده، امکان سرمایه گذاری متفاوتی را برای فعالان این عرصه فراهم کرده. یکی از این ویژگی‌ ها، غیر متمرکز بودن هست. زمانی که تصمیم می‌ گیرین در جهان غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال قدم بردارین، باید بدونین که اشتباهاتتون مانند؛ انتخاب آدرس تراکنشی اشتباه یا خطای امنیتی، تماماً به پای خودتون نوشته می ‌شه ودیگه راهکاری برای توقف تراکنش و بازگشت دارایی وجود نداره. همین موضوع در مورد نگهداری دارایی‌ ها در کیف پول غیرمتمرکز و یک صرافی متمرکز هم صادق هست.

ارز های دیجیتال متمرکز و غیر متمرکز

بازارهای غیر متمرکز صرفا محدود به ارز دیجیتال نیستن و پیش‌ تر نیز سابقه وجود این بازارها دیده می‌ شه. یکی از معروف‌ ترین این بازارهای غیر متمرکز، فارکس هست. در سیستم فارکس، عملا محل فیزیکی وجود نداره که معامله‌ گران به آن‌ جا مراجعه نموده و اقدام به معامله کنن. همه ارزهای دیجیتال به ‌صورت غیرمتمرکز طراحی نشده و برخی از آلت کوین ‌ها در سازوکاری بسته و متمرکز ایجاد شدن. این یعنی که ایجاد کنندگان این آلت کوین ‌ها به ‌صورت بالقوه توانایی کنترل و اثرگذاری بر روی دارایی را دارن.

با این ‌وجود نفس این عمل لزوماً چیز بدی نیست و حتی در برخی موارد مانند؛ نیاز به خدمات مالی بسیار پیچیده، این مسئله به نفع کاربر عمل می کنه. در سیستم متمرکز ارزها می‌ تونن طبق سیاست دولت ها دستکاری شده و حتی گاهی تصمیماتی در مورد آن‌ ها گرفته بشه که به ضرر بسیاری از افراد و جامعه هست. بنابراین این دولت و نهادهای سازمانی هست که قیمت را تعیین می‌ کنن و تصمیم می‌ گیرن که ارز کجا و چگونه معامله بشه.

فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارزهای دیجیتال داره؟

فناوری ماینینگ چیست

استخراج از معادن کاریست که انسان‌ ها هزاران سال آن را انجام میدن اما همان‌ طور که به علت دیجیتالی شدن جهانمان در آستانه طلوع یک انقلاب اقتصادی جدید هستیم، دیگر نیازی نیست که برای به دست آوردن طلا و الماس تیشه برداریم و شروع به کندن سنگ‌ های سخت کنیم. به فرآیند معتبر ساختن تراکنش افراد دیگر توسط کامپیوتر و سپس افزودن آن‌ به یک لیست بلند و عمومی به نام بلاک چین که تراکنش ‌های دیگر را نیز شامل می ‌شه، «Mining» یا استخراج ارز دیجیتال میگن.

همونطور که توی مقالات قبلی بهش اشاره کردیم یکی از جذابیت ها و روش های کسب درآمد از حوزه ارزهای دیجیتال، استخراج آن است. استخراج و یا ماینینگ یکی دیگر از فناوری های ارز دیجیتال میباشد که از طرفی میتواند سودهای زیادی را به افراد فعال در این حوزه برساند و هم از طرفی به ایمن سازی شبکه بلاک چین کمک کند. افراد بسیاری با راه اندازی دستگاه های مخصوص ماینینگ شروع به استخراج و کسب سود از این طریق میکنند و از طرفی هم با فعالیت آنها شبکه ایمن میماند. 

معرفی شبکه های ارزهای دیجیتال

معرفی شبکه های ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال برای نگهداری، انتقال و خرید و فروش، از کیف پول و شبکه انتقالی استفاده می‌ کنن. در زمان انجام معاملات و مبادلات ارز دیجیتال، بسیار مهم و ضروری هستش که به بلاک ‌چین مورد استفاده آن ارز توجه کنیم. شبکه ارز دیجیتال یکی از مفاهیم زیرشاخه شبکه بلاکچین هست. شبکه ارز دیجیتال در واقع مسیر انتقال ارز دیجیتال رو معین می کنه. در این قسمت به معرفی مهمترین شبکه های ارزهای دیجیتال می پردازیم.

ارز دیجیتال ENS چیست؟

اتریوم نیم سرویس با نماد اختصاری ENS نوعی ارز دیجیتال هست که در زمان نگارش این مقاله با داشتن ارزش بازار حدود 932.67 میلیون دلار و سهم 0.03 درصدی از کل بازار، در رتبه 219 بازار ارزهای دیجیتال و فناوری ارزهای دیجیتال  قرار داره. ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس، سیستم نامگذاری توزیع شده ای هست که در بلاک چین اتریوم قرار داره. ارز دیجیتال ENS در سال 2017 توسط بنیانگذار نیک جانسون راه اندازی شد و شناسه های پیچیده ای مثل آدرس کیف پول های رمزنگاری شده و هش ها رو به نام های کیف پول ساده و قابل خوندن ترجمه می کنه. همچنین ارز ENS اشتراک گذاری و به خاطر سپردن آدرس های اتریوم رو در بلاک چین راحت تر می کنه. ادامه مطلب را در مقاله ارز دیجیتال ENS چیست، بخوانید.

پاراچین چیست؟ معرفی زنجیره پاراچین پولکادات

در پاسخ به سوال Parachain چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که پاراچین مخفف عبارت Parallelizable Chain و به معنی زنجیره قاتل موازی سازی و یکی از فناوری های ارز دیجیتال هست و در واقع بلاک چین لایه 1 هست که در شبکه های چند زنجیره ای پولکادات و کوزاما، در کنار بقیه بلاک چین ها فعالیت می کنه. همچنین پاراچین ها بلاک چین های سفارشی هستن که به این ترتیب پاراچین ها رو می تونیم برای هر تعداد کاربرد سفارشی سازیشون کنیم و وارد بلاک چین اصلی کنیم. این بلاک چین اصلی تحت عنوان Relay Chain یا زنجیره رله شناخته میشه و قبل شبکه های پولکادات و کوزاما به حساب میاد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارز دیجیتال DOT و ارز دیجیتال کوزاما می تونید مقالات تخصصی ما در این زمینه رو مطالعه نمایید. ادامه مطلب را در مقاله پاراچین چیست؟ معرفی زنجیره پاراچین پولکادات، بخوانید.

معرفی انواع شبکه های ارز دیجیتال

میدونید که ارزهای دیجیتال و فناوری ارز دیجیتال برای نگهداری و انتقال به شبکه های بلاک چین نیازمند هستن. چطوری؟ یه قطار برای حرکت به ریل نیاز داره ارزهای دیجیتال هم برای نگهداری و انتقال به شبکه های بلاکچین نیازمند هستن. در آغاز که فقط یه ارز بیت کوین در بلاکچین نسل اول ایجاد شد، این ارز به تنهایی تراکنش های خودشو تو شبکه بلاک چینش انجام می داد.

ولی مشکلاتی چون سرعت کم وکارمزد بالا را بلاکچین نسل اول داشت. رفته رفته، با محبوبیت یافتن ارزهای دیجیتال، ارزهای جدیدی به وجود آمدن که در پلتفرم بیت کوین فعالیت می کرد. این کار باعث شلوغی بیش از حد شبکه بلاک چین قدیمی و کاهش سرعت انتقال ارز و افزایش کارمزد تراکنش ها شد و کیفیت کار ارزها پایین اومد. ادامه مطلب را در مقاله معرفی انواع شبکه های ارز دیجیتال، بخوانید.

نحوه محاسبه کارمزد شبکه های انتقال ارز دیجیتال

محاسبه کارمزد شبکه های انتقال ارز دیجیتال یکی از موضوعات مهم در مبحث فناوری های ارز های دیجیتال و صرافی ارز دیجیتال هستش که هر کسی باید در موردش اطلاعات خوب و دقیقی داشته باشه. وقتی مقداری از یک ارز دیجیتال رو طی تراکنشی به دوستتون انتقال میدین. شبکه بلاکچینی که ترتیب این انتقال رو داده و تراکنش رو تایید کرده، از شما مقداری کارمزد کسر میکنه و ارزتون رو طی تراکنش درخواستی تون انتقال میده. شبکه این کارمزدها رو صرف حیات و گسترش خودش میکنه و مبلغ پاداش شبکه از محل این کارمزد ها تعیین میشه. ادامه مطلب را در مقاله نحوه محاسبه کارمزد شبکه های انتقال ارز دیجیتال، مطالعه کنید.

فناوری هش تراکنش TXID چیست؟

تا حالا شنیدین که اثر انگشت هر فرد فقط مختص خود اون فرد هست؟ یعنی هیچ دو فردی رو نمی تونین پیدا کنین که اثر انگشت یکسان داشته باشن. جالبه بدونین نه تنها اثر انگشت یه فرد با فرد دیگه کاملا متفاوته بلکه انگشت های خود اون فرد هم شبیه هم نیست. البته بجز دوقلوهای همسان که نسخه ژنهاشونم شبیه همه!.... بگذریم.. هش ها که بخشی از فناوری ارزهای دیجیتال هستند در سیستم های امنیتی برای اطمینان از عدم دسترسی به پیام های منتقل شده، نقش ایفا می کنن؛ فرستنده هشی از پیام را تولید و رمزگذاری و ارسال می کنه. ادامه مطلب را در مقاله فناوری هش تراکنش TXID چیست، بخوانید.

آیا بلاک چین قابل هک و کلاهبرداری است؟

آیا بلاک چین رو میشه هک کرد؟ از آنجایی که بلاک چین قراره خیلی کاردرست و ایمن باشه، بسیاری از افراد این فناوری ارز دیجیتال را "غیرقابل هک" میدونن. با این حال، به تازگی متأسفانه اتفاقاتی رخ داده که تن ساتوشی ناکاموتوی بینوا (خالق گمنام فناوری بلاک چین) رو تو گور لرزونده!! که هکرها می تونن تو شرایط خاصی به بلاک چین دسترسی پیدا کنن. در ادامه بررسی می کنیم تا ببینیم به چه صورت هایی هکرها می تونن پشت غول بلاک چین رو به خاک بزنن. ادامه مطلب را در مقاله آیا بلاک چین قابل هک و کلاهبرداری است، بخوانید.

کلید عمومیPublic Key چیست؟

برای رمز نگاری در ارز های دیجیتال از دو کلید استفاده می میشه، یکی از کلید ها برای رمزنگاری استفاده میشه و دیگری برای رمزگشایی؛ که با نام کلید عمومی یا Public Key و کلید خصوصی یا Private Key مورد استفاده قرار میگیرن. کلید عمومی همان آدرس رمز ارز ها هست و به راحتی در اختیار هر کسی میتونیم قرار بدیم؛ ولی کلید خصوصی، درست عین رمز کیف پول ماست و نباید در اختیار کسی قرار داد. ادامه مطلب را در مقاله کلید عمومیPublic Key چیست، بخوانید.

آینده بلاک چین چگونه است؟

بلاک چین یک فناوری ارز دیجیتال نوینه که امکان ثبت اطلاعات به صورت دائمی و بدون تغییر رو فراهم میکنه. این فناوری یه نوع دیتابیس/ پایگاه داده هستش که روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل میشن، توزیع میشه و مختص یک یا چند سرور خاص نیستش. به خاطر رمزنگاری بودن داده ها و ثبت  اونها تو همه کامپیوترهای شبکه، سوابق ثبت‌شده اونها  قابل حذف/ هک شدن نیستش. در اصل بلاکچین Blockchain سیستمی برای ثبت و ضبط داده‌ها هستش. این داده‌ها می‌تونن برای نمونه تراکنش‌های بانکی، اسناد مالکیت، قراردادها، پیام‌های شخصی و سایراطلاعات باشن. ادامه مطلب را در مقاله آینده بلاک چین چگونه است، بخوانید.

برنامه غیر متمرکز یا Dapp چیست؟

بهتره بدونین برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) برنامه‌های دیجیتالی هستن که بر روی بلاک چین یا Peer-to-peer نت ورک کامپیوتر اجرا میشن به جای سیگنال کامپیوتر. Dapps خارج از حوزه اختیار و کنترل یک مقام واحد هستن که اغلب بر روی پلتفرم اتریوم ساخته میشن و میتونن برای اهداف مختلفی از جمله بازی، امور مالی و رسانه های اجتماعی توسعه یابند. یک برنامه وب استاندارد، مانند اوبر (Uber) یا توییتر، بر روی یک سیستم کامپیوتری اجرا میشه که تحت مالکیت و اداره یک سازمان هست و به اون اختیار کامل بر برنامه و عملکردش رو میده. ممکنه چندین کاربر در یک طرف وجود داشته باشه، اما backend توسط یک سازمان کنترل میشه. ادامه مطلب را در مقاله برنامه غیر متمرکز یا Dapp چیست، مطالعه کنید.

فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارز های دیجیتال دارد؟

استخراج ارز های دیجیتال پروسه مبادلاتی و یکی از فناوری های ارز دیجیتال هستش که شامل بهره گیری از رایانه و فرایند های رمز نگاری جهت حل نمودن مسائل دشوار و پیچیده و ثبت داده ‌ها در بلاک چین هستش؛ در واقع شبکه‌ های گسترده ای از دستگاه‌ ها وجود دارن که در رمز نگاری نقش داشته و از طریق اونا، بلاک چین ‌ها سابقه های مشترکی را نگهداری میکنن. لازم به ذکر هستش که بازار ارز های دیجیتال جایگزینی مناسب برای سیستم ‌های سنتی بانکی هستش که در سطح جهانی از اونا بهره گیری میشه. پس، برای درک کردن بیشتر مفهوم استخراج ارز های دیجیتال ، می بایست نخست فرق میان سیستم ‌های متمرکز و غیر متمرکز را درک کنین. ادامه مطلب را در مقاله فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارز های دیجیتال دارد، بخوانید.

کلید خصوصی (Private Key) در ارز دیجیتال چیست؟

یه کلید خصوصی که یکی از فناوری های ارز دیجیتال است، فقط برای اثبات اینکه شما دارنده یه آدرس ارز دیجیتال خاص هستین، عمل میکنه. وقتی که شما کنترل یه کلید خصوصی رو در اختیار دارین، قدرت انجام تراکنش ومدیریت دارایی ها و خرج کردن دارایی های متصل به اون آدرس رو دارین. کلید خصوصی چیزیه که هرگز نباید اونو با یک شخص یا یک نهاد به اشتراک بذارین. به همین دلیله که بهش کلید خصوصی میگن. ادامه مطلب را در مقاله کلید خصوصی (Private Key) در ارز دیجیتال چیست، بخوانید.

ویژگی های بلاک چین چیست؟

همونطور که در بخش قبلی نیز گفتیم، بلاک چین ها ویژگی های زیادی دارن و همین موضوع باعث منحصر به فرد بودن بلاک چین ها میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله ویژگی های بلاک چین چیست؟ به بررسی ویژگی های بلاک چین بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و با این ویژگی های منحصر به فرد Block Chain آشنا بشین. ادامه مطلب را در مقاله ویژگی های بلاک چین چیست، بخوانید.

ترندهای بلاک چین در سال 2022 چه موضوعاتی هستند؟

اولین مورد مهمی که قصد داریم در مقاله ترندهای بلاک چین در سال 2022 چه موضوعاتی هستند؟در مورد اون صحبت بکنیم، یکی از فناوری ارز دیجیتال به نام NFT ها هستن. این توکن های غیر قابل معاوضه امسال ارزششون به مقدار خیلی زیادی رشد کرد که بیشترش به خاطر گسترش متاورس و افزایش تعداد بازی های انلاینی بود که از طریق ان اف تی زمینه ای رو به وجود اومده بود تا گیمرها علاوه بر بازی کردن بتون که با خرید و فروش ان اف تی ها برای خودشون درامد هم کسب بکنن. ادامه مطلب را در مقاله ترندهای بلاک چین در سال 2022 چه موضوعاتی هستند، بخوانید.

معرفی بازی های بلاکچینی بر بستر substatre

بلاک چین به عنوان فناوری دفتر کل توزیع شدهDLT  و یکی از فناوری های ارز دیجیتال هست و تاریخ هر دارایی دیجیتال رو با استفاده از تمرکززدایی و هش رمزنگاری غیرقابل تغییر و شفاف،قابل نمایش میباشد. یک تشبیه ساده برای نحوه عملکرد فناوری بلاک چین رو میتونیم با نحوه کار سند Google Docs مقایسه کنیم. وقتی یک Google Doc ایجاد میکنیم و اون رو با گروهی از افراد به اشتراک میزاریم، سند به‌جای کپی یا انتقال، به سادگی توزیع میشه؛ این یک زنجیره توزیع غیرمتمرکز ایجاد میکنه که به همه امکان دسترسی همزمان به سند پایه رو میده و هیچ کس در انتظار تغییرات از طرف دیگر قفل نمیشه، در حالی که تمام تغییرات سند در زمان واقعی ضبط میشه و تغییرات رو کاملاً شفاف میکنه. با این حال، یک شکاف قابل توجه اینه که برخلاف Google Docs، محتوای اصلی و داده‌های موجود در بلاک چین رو نمی‌توان پس از نوشتن تغییر داد و به همین دلیل بلاک چین نسبت به پایگاه داده های معمولی از امینت بالاتری برخوردار میباشد. ادامه مطلب را در مقاله معرفی بازی های بلاکچینی بر بستر substatre، بخوانید.

مرورگر بلاکچین blockchain explorer چیست؟

مرورگر بلاکچین blockchain explorer، نوعی از مرورگر و یکی از فناوری های ارز دیجیتال هستش که بهتون اجازه میده تا بتونین در پلتفرم مورد نظرتون جستجو کنین. یادتون باشه هر نوع بلاکچین، مرورگر منحصر به فرد خودش رو داره و شما نمی تونین از هر نوع مرورگری استفاده کنین. به عنوان مثال نمی تونین تراکنش های ارز دیجیتال لایت کوین رو با مرورگر بلاکچین بیت کوین به دست بیارین. ادامه مطلب را در مقاله مرورگر بلاکچین blockchain explorer چیست، بخوانید.

لباس دیجیتال یا wear to earn چیست؟

 انگیزه لباس دیجیتال ممکنه از شوق NFT الهام گرفته شده باشه که درحال حاضر در جهان درحال چرخش است، به خصوص زمانی که به میزان درآمد برای خریدهای دیجیتال و موفقیت مدل بازی برای کسب درآمد (P2E) نگاه میکنیم. با این حال، برخلاف دومی، که ریشه محکمی در جامعه بازی ها دارد، جایی که گیمرها عادت دارند شخصیت های خود را با پوسته ها و انواع لوازم جانبی ارتقا بدن، زندگی واقعی تا زمانی که همه گیری به وجود اومد و ما وارد عصر جدید شدیم، استفاده چندانی از لوازم جانبی دیجیتال نداشت. تماس های زوم و تعاملات روی دوربین. آنلاین بودن درطول قرنطینه به یک چالش تبدیل شد. جدای از اینکه نمیتونیم موهای خودمون رو کوتاه کنیم(مگر اینکه با یک آرایشگر زندگی کنید)، کارکردن در خانه نیز ما رو درحالت آرامش بیشتری از نظر ظاهر یا لباس قرار میده. ادامه مطلب را در مقاله لباس دیجیتال یا wear to earn چیست، بخوانید.

غول های فناوری در بلاک چین کدامند؟

غول های فناوری در بلاک چین کدامند؟ بلاک چین، یکی از بستر های آنلاینی هستش که شرکت های بزرگی در اون سرمایه گذاری کردن. بعضی از این شرکت ها، خیلی کوچیکن و تاثیر زیادی در افزایش کاربران بلاک چین ندارن اما بعضی از شرکت ها مثل شرکت آلفابت که به عنوان مادر گوگل شناخته میشه، تاثیر به سزایی در افزایش محبوبیت بلاک چین ها داشته و بالاترین میزان سرمایه گذاری رو داشتن. بازار ارز دیجیتال شرکت تحقیقاتی به نام blockdata داره. این شرکت فعال ترین غول های فناوری در بلاک چین رو از سال 2021 تا 2022 تحت بررسی قرار دادن و فعال ترین اونها رو ارائه کردن. از فعال ترین حوزه های فناور در بلاک چین می تونیم به تنسنت، آلفابت، سامسونگ با بیشترین تعداد پروژه، مایکروسافت و پی پال اشاره کنیم. ادامه مطلب را در مقاله غول های فناوری در بلاک چین کدامند، بخوانید.

کاربرد بلاکچین چیست؟

بلاکچین که یکی از فناوری های ارز دیجیتال است، کاربرد مختلفی داره که در ادامه برخی از اون ها رو معرفی می کنیم. بیت کوین: اولین و پرکاربردترین کاربرد بلاک چین در زمینه تولید بیت کوین و ارزهای دیجیتال هست. خودروها: یکی دیگه از کاربردهای بسیار مهم بلاکچین در زمینه تولید خودرو هست. دستگاه های کیلومتر شمار بر روی خودروها نصف میشه از طریق اینترنت مسافت پیموده شده رو در blokchian ذخیره میکنه. به همین دلیل امکان تغییر در اون وجود نداره. احراز هویت: استفاده از بلاک چین در تایید هویت بسیار ساده و کم هزینه هست.  صنعت مواد غذایی: به کمک بلاک چین می تونین تمام مراحل تولید مواد غذایی رو دنبال کرده و از ایجاد مشکلات جلوگیری کنین.  ثبت قرار دادهای هوشمند، خیریه ها بانک ها و... از جمله کاربردهای دیگه سیستم بلاکچین هست. ادامه مطلب را در مقاله کاربرد بلاکچین چیست، بخوانید.

الگوریتم اثبات سوزان یا Proof of Burn چیست

در حالت کلی الگوریتم اجماع(Consensus Algorithms) که یکی از فناوری های ارز دیچیتال است، یه نوع روشی هستش که در اون، همه ی کاربرهای حاضر در این شبکه ی بلاکچین، به یک توافق مشترک درمورد وضعیت حال حاضر دفتر کل پخش شده میرسن. بدین سبب، الگوریتم های اجماع، اعتبار (Reliability)، یا همون قابلیت اطمینان رو در شبکه های بلاکچین و اعتماد رو میان همتاهای ناشناس در محیط محاسباتی پخش شده، درست میکنن. پروتکل اجماع کاملا تضمین میکنه که هر بلاک تازه ای که به شبکه بلاکچین اضافه میشه، فقط نسخه واقعی و راستین هستش و به دست همه نودها مورد تایید واقع شده. ادامه مطلب را در مقاله الگوریتم اثبات سوزان یا Proof of Burn چیست، بخوانید.

انواع الگوریتم های اجماع کدامند؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال و صنعت بلاک چین و فناوری ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم مفهوم الگوریتم اجماع یا Consensus Algorithms رو شنیدین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش بیاد که الگوریتم اجماع چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که الگوریتم اجماع روشی هست که از طریق اون همه افراد حاضر در شبکه بلاک چین به یه توافق مشترک در مورد وضعیت حال حاضر دفتر کل توزیع شده می رسن. به این ترتیب، الگوریتم های اجماع اعتبار رو در شبکه بلاک چین و اعتماد رو بین نودها یا همتایان ناشناس در محیط محاسباتی توزیع شده به وجود میارن. به طور کلی، پروکل اجماع تضمین می کنه که هر بلاک جدید که به شبکه بلاک چین اضافی میشه، فقط نسخه واقعی هست و توسط همه گره ها یا نودها مورد تایید واقع شده. مکانیزم اجماع بلاک چین اهداف خاصی مثل حق مساوی هر نود، همکاری، دستیابی به توافق و حضور اجباری هر نود در فرایند اجماع هست. ادامه مطلب را در مقاله انواع الگوریتم های اجماع کدامند، بخوانید.

هدر بلاک (Block Header) ارز دیجیتال چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال و فناوری ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم هدر بلاک رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که هدر بلاک چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که هدر بلاک رو میشه نشونه ای برای شناسایی هر بلاک در زنجیره بلاک چین دونست. هدر بلاک مداوما هش شده تا اثبات کار برای پاداش های استخراج به وجود بیاد. در اصل میشه بلاک چین رو زنجیره ای از بلاک های مختلف دونست که در هر بلاک اطلاعات مربوط به تراکنش هایی که در شبکه اتفاق می افته، ذخیره میشن. ادامه مطلب را در مقاله هدر بلاک (Block Header) ارز دیجیتال چیست، بخوانید.

API ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال یا صنعت بلاک چین و فناوری ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم API رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این سرویس به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که API چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که API در اصل مخفف شده عبارت Application Programming Interface هست که در فارسی به عنوان رابط کاربردی برنامه نویسی ترجمه میشه. بهتره بدونین API ارز دیجیتال و به طور کلی API وسیله ای برای برقراری ارتباط نرم افزارها با همدیگه و از بهترین ابزارهای معامله هست. به عبارت دیگه میشه گفت که شبیه یه پیام رسان عمل می کنه. ادامه مطلب را در مقاله API ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد، بخوانید.

اقتصاد دو توکنی Dual-Token Economy در ارز دیجیتال چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال و فناوری ارز دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم اقتصاد دو توکنی رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که اقتصاد دو توکنی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اقتصاد دو توکنی هنگامی رخ میده که یه پروژه بلاک چین دو توکن منتشر می کنه که یکی از این توکن ها برای جذب سرمایه مورد استفاده قرار می گیره و توکن دیگه به عنوان ابزاری هست که در پروژه به کار گرفته میشه. هدف اصلی ایجاد توکن ها برای انطباق با تنظیم کننده ها و تقسیم اکوسیستم پروژه به دو توکن برای قابلیت استفاده بهتر هست. ادامه مطلب را در مقاله اقتصاد دو توکنی Dual-Token Economy در ارز دیجیتال چیست، بخوانید.

کاربرد بلاک چین در امور مالی و بانکداری

زمانی که صحبت از تاثیرات بلاک چین در صنعت بانکداری و فناوری ارز دیجیتال میشه، بیشتر نگاه ها به سمت کاربرد بلاک چین در امور مالی و بانکداریسوق پیدا می کنه. دلیل این موضوع رو میشه در پیش بینی هایی پیدا کرد که از سمت افراد به اسمی مثل هاروارد بیزینس ریویو در ارتباط با تحول دیجیتالی در بانک ها به دلیل ورود فناوری بلاک چین به اون ها مطرح شده. توجه داشته باشین که بلاک چین در این مدت زمان کوتاه فعالیت خودش تونسته سطح امنیتی، میزان رضایت مشتریان از خدمات ارائه شده و صرفه جویی در هزینه ها رو بهبود بده و این دقیقا همون چیزی هست که موسسه های مالی در حوزه کاربرد بلاک چین در امور مالی و بانکداری به دنبال اون هستن. ادامه مطلب را در مقاله کاربرد بلاک چین در امور مالی و بانکداری، بخوانید.

هش گراف(Hashgraph) چیست؟

اجماع هش گراف در فناوری ارزهای دیجیتال جایگزینی برای نسل بعدی  فناوری پشت مکانیسم های اجماع بلاک چین هست. به جای استفاده از قدرت محاسباتی شبکه‌های بزرگ برای تایید تراکنش‌ها، تراکنش‌ها از طریق پروتکلی که از ارتباطات گره‌ای استفاده می‌کنه، ثبت و تایید میشن. هش گراف یک دفتر کل غیرمتمرکز هست به همون شکلی که یک بلاک چین هست. اطلاعات رو ذخیره می کنه، اون رو با رمزنگاری ایمن می کنه، دسترسی رو محدود می کنه و از داده های ذخیره شده به عنوان تایید استفاده می کنه. با این حال، یک شبکه هش گراف به روشی بسیار متفاوت از یک بلاک چین به اجماع میرسه. اجماع هشگراف با استفاده از مفاهیمی به نام شایعات و رای گیری مجازی حاصل میشه. طراحان این سیستم گزارش میدن که مشکلات ذاتی الگوریتم های ایجاد اجماع، مانند اثبات کار (PoW) رو از نظر سرعت بهتر و کارایی بالاتر حل می کنه. ادامه مطلب را در مقاله هش گراف(Hashgraph) چیست، بخوانید.

معرفی بهترین مرورگرهای کریپتویی

اگه در بازار ارزهای دیجیتال و فناوری ارز دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم مرورگرهای کریپتویی رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این ابزار به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که مرورگر کریپتو چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که مرورگر کریپتویی یکی از مرورگرهایی هست که از اون در حوزه ارزهای دیجیتال استفاده میشه. مرورگر کریپتویی به عنوان مرورگر بلاک چین هم شناخته میشه که از فناوری های Web3 مبتنی بر سیستم غیرمتمرکز بهره میبره. از این نوع مرورگر برای پر کردن شکاف بین وب 2 و وب 3 استفاده میشه. این نوع مرورگرها به عنوان یه کیف پول برای ذخیره دارایی ها هم مورد استفاده قرار می گیرن. ادامه مطلب را در مقاله معرفی بهترین مرورگرهای کریپتویی، بخوانید.

نکات اصلی در استفاده از فناوری بلاک چین

تا اینجای مقاله مفهوم و کاربرد بلاک چین در صنایع مختلف رو بررسی کردیم، ولی در زمان راه اندازی یه استارت آپ جدید در حوزه بلاک چین چه مواردی رو باید رعایت کرد و چه نکاتی باید مورد توجه قرار بگیره؟ در زمان کار بر روی استارت آپ های بلاک چین باید به نکات مختلفی مثل تعیین اهداف، استخدام تیم توسعه حرفه ای، سرمایه گذاری مناسب و.... توجه داشته باشین، ولی علاوه بر این موارد، نکات مهم دیگه ای هم وجود دارن که باید اون ها رو زیر نظر بگیرین. ادامه مطلب را در مقاله نکات اصلی در استفاده از فناوری بلاک چین، بخوانید.

معرفی و کاربرد سایت اتر اسکن

اتر اسکن ابزاری هست که به کاربران امکان میده تا داده های مربوط به تراکنش های اونا در انتظار به سر میبره و یا اینکه تاییده شده. هر زمان که کسی با سایت اتر اسکن ارتباط برقرار می کنه، پایگاه داده تاریخچه و یا اطلاعات مربوط به تراکنش ها رو ثبت کنه. هر کسی می تونه تاریخچه تراکنش ها رو ببینه چون یک بلاک چین باز هست. اتر اسکن یه منبع مفیده که به کاربران اجازه تا داده ها رو هدایت کنن و چیزی اتفاق می افته درک کنن. به طور کلی با استفاده از اتر اسکن تاریخچه کامل تراکنش ها قبل مشاهده هست. ادامه مطلب را در مقاله معرفی و کاربرد سایت اتر اسکن، بخوانید.

صندوق شاخصی کریپتو چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که صندوق شاخص کریپتو از فناوری ارزهای دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که صندوق شاخص کریپتو در اصل ابزاری برای سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال هست که به شما این امکان رو میده تا پورتفولیو ارز دیجیتال یا سبد متنوعی بسازین. شما می تونین با استفاده از صندوق های شاخصی، بر روی گروهی از ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنین و میزان ریسک احتمالی در این زمینه رو با سرمایه گذاری بر روی دارایی هایی از گروه های مختلف پایین بیارین. میشه به این موضوع به دید یه بازی همه جانبه نگاه کرد که در آخر به قرارگیری شما در صدر جدول باعث میشه. ادامه مطلب را در مقاله صندوق شاخصی کریپتو چیست، بخوانید.

لایه سوم(Layer3) در بلاک چین چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال و فناوری ارز دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم لایه 3 در بلاک چین رو شنیدین، خواستین تا اطلاعاتی در مورد این لایه به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که لایه سوم در بلاک چین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که پروتکل لایه سوم پتانسیل بالایی داره و انتظار میره نحوه کارکرد بلاک چین در صنعت دارایی دیجیتال رو به شدت تغییر بدن. لایه 3 در بلاک چین مربوط به برنامه های غیرمتمرکز یا Dappهاست، ولی منظور از لایه سوم زیرساختی و در ارتباط با قابلیت همکاری هست. ادامه مطلب را در مقاله لایه سوم(Layer3) در بلاک چین چیست، بخوانید.

متمرکز و غیر متمرکز در ارزهای دیجیتال به چه معناست؟

فناوری غیرمتمرکز یکی از فناوری ارزهای دیجیتال، شفافیت خیلی زیادی داره. اساسا ماهیت و ساختار فناوری بلاک چین این شفافیت رو در اختیارمون قرار میده. روی یه بلاک چین، همه تراکنش های یک شبکه در دسترس کاربران هستن. ارز غیرمتمرکز شکلی از ارز دیجیتال یا مجازی هست که هیچ مرجع صادرکننده مرکزی ندارن و معمولا تراکنش های اون از فناوری همتا به همتا استفاده می کنه. ارزهای غیرمتمرکز معمولا بر اساس فناوری بلاک چین ساخته میشن که به اونا موردهای مشابه پول نقد فیزیکی مثل ناشناس بودن و هزینه های پایین تراکنش رو میده.ادامه مطلب را در مقاله متمرکز و غیر متمرکز در ارزهای دیجیتال به چه معناست، بخوانید.

اوراکل(Orecle) چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که اوراکل، یکی از فناوری ارز دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اوراکل یا Oracle در بلاک چین، خدمات شخص ثالثی هست که اطلاعات خارجی مورد نیاز رو برای قراردادهای هوشمند ارائه میده. به عبارت دیگه، اوراکل ها به عنوان پل بین بلاک چین ها و دنیای خارج عمل می کنند. بلاک چین ها و اسمارت کانترکت ها نمی تونن به داده هایی که خارج از شبکه هستن دسترسی داشته باشن. با این وجود، برای خیلی از قراردادهای هوشمند، داشتن اطلاعات مناسب از دنیای خارج خیلی مهم هست. ادامه مطلب را در مقاله اوراکل(Orecle) چیست و چه کاربردی دارد، بخوانید.

آلت چین(Altchain) چیست؟

هر بلاک چینی که اتریوم یا بیت کوین نباشد، آلت کوین یا بلاک چین جایگزین نامیده می شود. آلت چین ها (Altchain) از سال 2011 وارد دنیای کریپتوکارنسی شدند. با وجود اینکه بلاک چین های اتریوم و بیت کوین شناخته شده ترین بلاک چین های دنیای کریپتوکارنسی هستن ولی تنها بلاک چین های تاثیرگذار نیستن. آلت چین ها که یکی از فناوری های ارز دیجیتال در اصل با استفاده از الگوریتم های بلاک چین برای ایجاد بستری ثبت نام و بستن قرارداد و اقدامات دیگه در دنیای کریپتوکارنسی استفاده می کنن. در آلت چین ها مفهومی با عنوان ماینینگ ادغام شده (Merged mining) وجود داره که بر اساس اون ماینرها امکان ارتباط با بلاک چین هایی مانند بیت کوین رو دارن. علاوه بر ای، آلت چین ها به عنوان ابزاری برای استفاده از DNS، مبادلات ارز همتا به همتا (P2P) و ذخیره فایل ها استفاده میشن. به همه ارزهای دیجیتالی که مبتنی بر آلت چین هستن، آلت کوین می گویند. ادامه مطلب را در مقاله آلت چین(Altchain) چیست، بخوانید.

الگوریتم اثبات اعتبار(POA) چیست؟

الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟ مکانیسم اثبات اعتبار یه راه حل عملی و کارآمد برای شبکه های بلاک چین در فناوری ارز دیجیتال ارائه میده. الگوریتم POA نوعی الگوریتم اجماع مبتنی بر اعتبار هست که در سال 2017 توسط بنیانگذار اتریوم و مدیر سابق CTO راه اندازی و عرضه شد. این الگوریتم از اعتبار نودها استفاده می کنه. به عبارت دیگه، اعتبارسنج های بلاک از دارایی خودشون استفاده نمی کنند، بلکه اعتبار و سابقه اون ها اهمیت داره. مدل اثبات اعتبار به تعداد محدود اعتبارسنج بلاک متکی هست و همین موضوع اون رو به یه سیستم خیلی مقیاس پذیر تبدیل می کنه. ادامه مطلب را در مقاله الگوریتم اثبات اعتبار(POA) چیست، بخوانید.

توکن سهمی(Equity Token) چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که توکن سهمی از فناوری ارزهای دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که توکن سهمی(Equity Token) یا توکن سهامی نوعی توکن اوراق بهادار هست که بیشتر شبیه سهام سنتی عمل می کنه. افرادی که دارای توکن سهمی هستن، دارای نوعی مالکیت در سرمایه گذاری های خودشون هستن و هر توکن سهمی نشون دهنده درصدی از اون دارایی یا سرمایه گذاری هست که اون ها در اختیار دارن. در اکثر مواقع، یه توکن سهمی نشون دهنده مالکیت مال، دارایی یا سهام یه شرکت شخص ثالث هست. ادامه مطلب را در مقاله توکن سهمی(Equity Token) چیست، بخوانید.

فناوری کریپتونوت(CryptoNote) چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که کریپتونوت چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که فناوری کریپتونوت CryptoNote یکی از تکنولوژی های برتر در حوزه کریپتوکارنسی هاست که واسه گسترش ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، اتریوم و لایت کوین راه اندازی شده. توجه داشته باشین که فناوری کریپپتونوت مثل خیلی از ارزهای دیجیتال استاندارد هست. با این حال، تفاوت هایی بین کریپتونوت و تکنولوژی موجود در ارزهای دیجیتال دیگه وجود داره که باعث میشه این فناوری منحصر به فرد بشه. ادامه مطلب را در مقاله فناوری کریپتونوت(CryptoNote) چیست، بخوانید.

مرورگر سول اسکن(SolScan) چیست؟

آیا می دونین مرورگر سول اسکن چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که مرورگر سول اسکن یا SolScan نوعی مرورگر برای شبکه بلاک چینی سولانا و یکی از فناوری های  ارز دیجیتال هست که شما می تونین با کمک این مرورگر، داده هایی مثل تراکنش ها، قراردادها، حساب های فعال و سایر موارد رو که در شبکه سولانا قرار دارن رو ببینین. اگه از شبکه سولانا واسه انجام تراکنش های خودتون استفاده می کنین، درک نحوه استفاده از این مرورگر مهم هست. سول اسکن داشبوردهایی واسه امور مالی غیرمتمرکز و توکن های غیرمثلی(NFT) هست. می تونین از API اون ها واسه ساخت فیدهای سفارشی شده خودتون استفاده کنین. ادامه مطلب را در مقاله مرورگر سول اسکن(SolScan) چیست، بخوانید.

سایدچین یا زنجیره جانبی بلاک چین چیست؟

شاید واستون جالب باشه که بدونین سایدچین یا زنجیره جانبی، یکی از فناوری ارزهای دیجیتال و نوعی شبکه هست که اطلاعات و داده های موجود در بلاک چین های دیگه رو تایید و پردازش می کنه. در حقیقت، سایدچین(SideChain) نوعی بلاک چین هست که می تونه با یک یا چند زنجیره دیگه ارتباط برقرار کنه و تعامل داشته باشه و امکان انتقال ارزهای دیجیتال رو بین زنجیره های دیگه فراهم کنه. وقتی که سایدچین رو فعال می کنین، در اصل به بعضی از شبکه های بلاک چینی این امکان رو میدین که به صورت موازی اجرا بشن. ادامه مطلب را در مقاله سایدچین یا زنجیره جانبی بلاک چین چیست، بخوانید.

دفتر کل توزیع شده(DLT) چیست؟

آیا می دونین دفتر کل توزیع شده چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که دفتر کل توزیع شده یا DLT یکی از فناوری های ارز دیجیتال است و به پایگاه داده ای در فضای وب گفته میشه که بین شبکه ای از چند کامپیوتر متصل به هم مشترک هست. یه نسخه از این پایگاه داده همیشه در هر کدوم از کامپیوترها وجود داره و به دلیل آپدیت های سریع، همیشه اطلاعات و داده های اون در هر کامپیوتر یکی هست. توجه داشته باشین که در این پایگاه داده، تاریخچه ای از همه تراکنش های انجام شده مثل نقل و انتقال دارایی ها یا داده ها ثبت و نگهداری میشه. هر تغییری هم بخواد در دفتر کل توزیع شده به وجود بیاد، باید به وسیله همه کامپیوترهای موجود در شبکه تایید بشه. ادامه مطلب را در مقاله دفتر کل توزیع شده(DLT) چیست، بخوانید.

بلاک چین چه کاربردهایی در حوزه ورزش دارد؟

شاید واستون جالب باشه که بدونین فناوری بلاک چین یا Blockchain از فناوری ارزهای دیجیتال از دو کلمه بلاک و چین ایجاد شده که به معنی زنجیره بلاک هست. وقتی که درباره زنجیره و بلاک در بلاک چین بحث می کنیم، در اصل در مورد زنجیره ای از اطلاعات دیجیتالی صحبت می کنیم و هر بلاک این اطلاعات رو در خودش نگه داری می کنه. به عبارت دیگه، بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده، غیرمتمرکز و اشتراکی هست که به صورت زنجیره ای از سوابقی به اسم بلاک ساخته شده. هر بلاک در این زنجیره، مسئول ذخیره سازی نوعی از اطلاعات هست. هر بلاک اطلاعات مربوط به معاملات مثل تاریخ، زمان، مبلغ خرید شما از سایت و اطلاعات فروشنده و خریداران در معاملات رو ثبت می کنه. ادامه مطلب را در مقاله بلاک چین چه کاربردهایی در حوزه ورزش دارد، بخوانید.

الگوریتم اثبات مشارکت یا PoCo چیست؟

شاید واستون جالب باشه که بدونین الگوریتم اثبات مشارکت یا PoCo از فناوری های ارز دیجیتال و نوعی مکانیسم اجماع محسوب میشه که واسه شبکه های بلاک چینی به وجود اومده. این مکانیزم با تعریف سطحی از اطمینان لازم واسه تکمیل ایمن هر تراکنش، باعث راحتی در انجام تراکنش ها میشه. چند گره مختلف در یه شبکه اثبات مشارکت با هم فعالیت می کنند و نتیجه های به دست اومده رو به اشتراک می ذارن و پاداش حاصل بین اون ها توزیع میشه. الگوریتم اثبات مشارکت به عنوان یه روش کارآمد و منصفانه واسه ایجاد انگیزه واسه همکاری گرهی در یه شبکه بلاک چین کار می کنه. ادامه مطلب را در مقاله الگوریتم اثبات مشارکت یا PoCo چیست، بخوانید.

بلاک چین مجاز و غیرمجاز چه تفاوتی با همدیگه دارند؟

شاید واستون جالب باشه که بدونین بلاک چین مجاز در فناوری ارزهای دیجیتال به شبکه بلاک چینی گفته میشه که در اون دسترسی ها توسط مدیران پلتفرم ها مدیریت و بررسی میشه. ساختار این شبکه ها به صورت حاکمیتی هست و هر کدوم از اعضا وظیفه خاصی بر عهده دارن. داشتن مجوز واسه دسترسی به داده ها و سرویس های این بلاک چین ضروری هست. در شبکه های بلاک چینی مجاز همه کاربران باید فرایند احراز هویت رو پشت سر بذارن. شبکه های کروم و Corda دو نمونه از بلاک چین های مجاز هستن که می تونین ازشون استفاده کنین. ادامه مطلب را در مقاله بلاک چین مجاز و غیرمجاز چه تفاوتی با همدیگه دارند، بخوانید.

چگونه می توان امنیت اطلاعات شخصی را با بلاک چین تامین کرد؟

توجه داشته باشین که بلاک چین زنجیره ای به هم پیوسته از بلاک های دیجیتالی هست که اطلاعات شخصی کاربران در این بلاک ها ذخیره و نگهداری میشن. همچنین شما می تونین در این بلاک ها به تاریخچه تراکنش ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشین. هر بلاک در بلاک چین به بلاک قبلی خودش متصل هست و همین مسئله باعث میشه تا امنیت اطلاعات شخصی کاربران و سوابق تراکنش ها افزایش پیدا کنه. چون این اتصال بلاک ها دستکاری اطلاعات رو سخت می کنه و هکرها نمی تونن به راحتی به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کنند. ادامه مطلب را در مقاله چگونه می توان امنیت اطلاعات شخصی را با بلاک چین تامین کرد، بخوانید.

چرا پلتفرم ارز دیجیتال LBRY فعالیت خودش را متوقف کرد؟

پروتکل LBRY یکی از پلتفرم های کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال و فناوری ارز دیجیتال است که با اسم کتابخانه نیز شناخته می شود که به تازگی مورد استقبال خیلی از کاربران فعال بازار رمز ارزها قرار گرفته است. شما می تونین با استفاده از پلتفرم LBRY محتوای دیجیتال خودتان را به شکل غیرمتمرکز به سایر افراد ارسال کنید. این پلتفرم دارای رمز ارز بومی به اسم LBC است که می توانید این توکن را از صرافی های مختلفی خرید و فروش کنید. البته توجه داشته باشید که این پلتفرم اخیرا تحت پیگیری کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا قرار گرفته است و متهم شده است. ادامه مطلب را در مقاله چرا پلتفرم ارز دیجیتال LBRY فعالیت خودش را متوقف کرد، بخوانید.

بررسی ابعاد حذف پرداخت بانکی با استفاده از پلتفرم X

ایلان ماسک در اینباره می گوید که پرداخت های پلتفرم X نیاز به حساب بانکی را تا پایان سال 2024 از بین می برد. همچنین ماسک ادعا کرد که این برنامه پول و اوراق بهادار را مدیریت می کند، ولی هیچ اشاره ای به ارزهای دیجیتال نکرد و نگفت که رمز ارزها جایگزین پرداخت های بانکی می شوند. ماسک همچنین جاه طلبی های زیادی برای پلتفرم X دارد. ماسک در جای دیگری اعلام کرد که شرکت او به سرعت در حال تبدیل کردن چیزی است که زمانی توییتر به یک اپلیکیشن همه چیز بود. او گفت که قصد دارد X از اپلیکیشن وی چن چین نیز جلو بیفتد. ادامه مطلب را در مقاله بررسی ابعاد حذف پرداخت بانکی با استفاده از پلتفرم X، بخوانید.

بررسی اهمیت راه اندازی شبکه لایه 2 صرافی کراکن

صرافی کراکن یکی از قدیمی ترین و بهترین صرافی های ارز دیجیتال در دنیا است که در سال 2011 ایجاد شده است و با فناوری ارز دیجیتال مختلفی همکاری می کند تا بتواند قابلیت ها و امکانات فوق العاده ای را به کاربران خود ارائه کند. همچنین صرافی کراکن به صورت متمرکز فعالیت می کند و دفتر مرکزی آن در ایالات متحده آمریکا واقع است. از جمله از رمز ارزهایی که می توان در این صرافی آنها را معامله کرد، می توان به ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم، سولانا، پالیگان و.... اشاره کرد. این صرافی رابط کاربری ساده ای دارد و کاربران می توانند به راحتی در این صرافی معاملات خودشان را انجام دهند و رمز ارزهای مختلفی را خرید و فروش کنند. ادامه مطلب را در مقاله بررسی اهمیت راه اندازی شبکه لایه 2 صرافی کراکن، بخوانید.

چرا بلک راک برنامه های XRP ETF را رد می کند؟

توجه داشته باشید که بلک راک(BlackRock) یکی از بزرگ ترین شرکت های سرمایه گذار در بازار رمز ارزها است که اخیرا مشخص شده است برنامه های XRP ETF را رد کرده است. مدیر عامل این شرکت اعلام کرده است که بایگانی های مسئله XRP ETF اشتباهاتی دارد که همین موضوع باعث شده است تا شایعاتی پیش بیاد و نگرانی هایی در بین سرمایه گذاران و دارندگان ارز ریپل ایجاد شود.
از آنجایی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا(SEC) شکایتی بر علیه ریپل داشته است، ارز دیجیتال ریپل ارز انتخاب خوبی برای صندوق قابل معامله یا ETF نیست. ارز دیجیتال ریپل در زمینه فروش های خاص، به ویژه خرده فروشی به پیروزی های نسبی دست یافت. با این حال قاضی دریافت که فروش نهادی ریپل واجد شرایط ارائه اوراق بهادار است. بعنی علاوه بر نگرانی های گسترده تر SEC درباره ETFهای ارز دیجیتال ممکن است برای مدیران دارایی خرید XRP برای تامین مالی یک ETF سخت و دشوار باشد. از طرف دیگر،XRP یا همان ریپل به طور گسترده در انواع شبکه های ارز دیجیتال معامله می شود و این مانع احتمالی دور از دسترس است. ادامه مطلب را در مقاله چرا بلک راک برنامه های XRP ETF را رد می کند، بخوانید.

بلاک چین چگونه به تقویت اقتصاد مادیرا کمک میکند؟

توجه داشته باشید، مادیرا یکی از مجمع الجزایر واقع در کشور پرتغال است که توانسته با استفاده از فناوری و ویژگی های بلاک چین و ارزهای دیجیتال، وضعیت اقتصادی خودش را تقویت کند. بر اساس گفته روجیرو گوویا، وزیر دارایی دولت منطقه ای این جزیره، شرکت های فناوری های نوظهور مانند بلاک چین و رمز ارزها نزدیک به 30 درصد از کسب و کارها را در جزیره مادیرا تشکیل می دهند. ادامه مطلب را در مقاله بلاک چین چگونه به تقویت اقتصاد مادیرا کمک میکند، بخوانید.

معرفی قوانین سندباکس توسط خزانه داری بریتانیا

توجه داشته باشید، وزارت خزانه داری بریتانیا قوانین سندباکس را برای نوآوری ارزهای دیجیتال معرفی می کند.سیاستگذاران در بریتانیا قوانین مرتبط با ارز دیجیتال سندباکس را در 18 دسامبر به عنوان قوانین سختگیرانه جدید FCA معرفی کردند. یک یادداشت مرتبط توضیح می دهد که هدف این مقرران ایجاد یک محیط کنترل شده است. این به شرکت ها و تنظیم کنندگان این امکان را می دهد تا فناوری ارز دیجیتال جدید را در بازارهای مالی تست کنند و بر مشکلات نظارتی و سایر مشکلات موجود غلبه کنند. ادامه مطلب را در مقاله معرفی قوانین سندباکس توسط خزانه داری بریتانیا، بخوانید.

وضعیت بلاک چین در سال 2024 چگونه خواهد بود؟

توجه داشته باشید، 10 پیش بینی درباره آینده بلاک چین در سال 2024 منتشر شده است. تحلیلگران و کارشناسان بازار کریپتو پیش بینی کردند که بلاک چین می تواند به روند مثبت خود ادامه دهد و به پیشرفت های بسیار مهمی دست پیدا کند. بسیاری از توسعه دهندگان بلاک چین احتمالا احساس می کنند که در حال کار روی لبه های پیشرفته هستند و زیرساخت های مالی و تجاری آینده را به وجود می آورند. ادامه مطلب را در مقاله وضعیت بلاک چین در سال 2024 چگونه خواهد بود، بخوانید.

چرا جک دورسی 10 درصد از کارمندان شرکت Block را اخراج کرد؟

نکته قابل توجه این است که Block Inc شرکت بلاک چین و پرداخت به رهبری جک دورسی، بنیانگذار توییتر به کوین دسک تایید کرد که این هفته کار اخراج کارکنان خود را به عنوان بخشی از برنامه قبلی این شرکت برای کاهش 10 درصدی تعداد کارمندان تا پایان سال 2024 شروع کرده است. علاوه بر این، دورسی در یادداشتی به کارکنان Block که توسط Business Insider در ماه نوامبر به دست آمد، این برنامه ها را با بیان اینکه رشد شرکت ما بسیار بیشتر از رشد کسب و کار و درآمد ما  بوده است، توضیح داد. ادامه مطلب را در مقاله چرا جک دورسی 10 درصد از کارمندان شرکت Block را اخراج کرد، بخوانید.

آیا Ondo Finance به صندوق بلک راک اضافی می شود؟

توجه داشته باشید که بلک راک(BlackRock) یکی از بزرگ ترین مدیران دارایی در سطح دنیا با صندوق بازار پولی توکن شده خود BUIDL که به تازگی راه اندازی شده، شاهد موفقیت قابل توجهی بوده است. این صندوق که مالکیت مشترک روی شبکه اتریوم را ثبت می کند، تنها در یک هفته از زمان شروع به کار بیش از 160 میلیون دلار جذب کرده است. طبق گزارش بلومبرگ، صندوق بلک راک معمولا در پول نقد، اسناد خزانه داری ایالات متحده و قراردادهای خرید مجدد سرمایه گذاری می کند. ادامه مطلب را در مقاله آیا Ondo Finance به صندوق بلک راک اضافی می شود، بخوانید.

بررسی علت افزایش 66 درصدی صندوق ارز دیجیتال Pantera

توجه داشته باشید که صندوق Pantera Capital قرار گرفتن در معرض بیت کوین و اتر را در سه ماهه اول سال 2024 کاهش داد و در عین حال تخصیص به توکن های دیفای را افزایش داد. گزارش شده است که این صندوق در سه ماهه اول سال 2024 بازدهی 66 درصدی را به دلیل سرمایه گذاری در توکن های رمزنگاری مانند سولانا ثبت کرده است. بر اساس نامه سهامداران بررسی شده توسط بلومبرگ، عملکرد قوی صندوق از ژانویه تا مارس نیز توسط دارایی هایی مانند Ribbon Finance تقویت شده است. ادامه مطلب را در مقاله بررسی علت افزایش 66 درصدی صندوق ارز دیجیتال Pantera، بخوانید.

بررسی ویژگی بلاک چین های یکپارچه توسط سولانا

توجه داشته باشید که بلاک چین های مدولار ممکن است باعث تجربه کاربری ضعیفی شوند، ولی سولانا در دوره های تقاضای بالا نیز کارایی خودش را حفظ می کند. همه قبول دارند که بلاک چین ها باید مقیاس شوند. چیزی که آنها در مورد آن توافق ندارند، این است که چگونه این بحث مدولار در مقابل یکپارچه است که در سراسر صنعت در حال گسترش است و یکی از جالب ترین و گاهی بحث برانگیز ترین بحث ها است. نکته قابل توجه این است که مقیاس بندی مدولار، انتقال تراکنش ها با ارزش کوچک را به یک سیستم لایه ای از لایه 2 ها و حتی لایه 3ها می طلبد که در نهایت به یک زنجیره پایه تسویه می کند. این رویکرد که توسط اتریوم پذیرفته شده است. ادامه مطلب را در مقاله بررسی ویژگی بلاک چین های یکپارچه توسط سولانا، بخوانید.

بررسی پروژه‌های بلاکچین در حوزه بهداشت و درمان

صنعت مراقبت‌ های بهداشتی روزانه حجم زیادی از داده ‌های جدید از جمله سوابق پزشکی، نتایج آزمایش ‌های آزمایشگاهی، فاکتورها و گزارش‌های کارآزمایی بالینی تولید می‌کند. ذخیره‌ سازی امن این داده ‌ها را می‌توان از طریق پیاده‌ سازی فناوری بلاک چین و با انواع شبکه های ارز دیجیتال به دست آورد. ادامه مطلب را در مقاله بررسی پروژه‌های بلاکچین در حوزه بهداشت و درمان، بخوانید.

آشنایی با روند به روزرسانی پروتکل های بلاک چین

در فناوری ارز دیجیتال بلاک چین شبکه ای از دستگاه های بسیاری به نام «گره» است که در اینترنت به یکدیگر متصل هستند. این دستگاه ها لپ تاپ، کامپیوترهای شخصی یا سایر وسایل شخصی هستند. اساساً بلاک چین مانند دفتر کل است که تمام سوابق مربوط به ارسال و دریافت اطلاعات به صورت توزیع شده از فردی به فرد دیگر در آن ثبت می شود و متعاقباً با تأیید همه اعضا ثبت می شود. یکی از سوالات مهم در مورد بلاک چین این است که آینده بلاک چین چگونه است؟ ادامه مطلب را در مقاله آشنایی با روند به روزرسانی پروتکل های بلاک چین، بخوانید.

بررسی مشکلات احتمالی سولانا و سایر ETFهای آلت کوین

با این حال، با وجود تمام ویژگی ها و مزایای سولانا به عنوان فناوری ارز دیجیتال، اخیراً شاهد موضوع این ارز دیجیتال و برخی ETF های آلتکوین هستیم که باعث نگرانی سرمایه گذاران در جامعه ارزهای دیجیتال شده است. نوسانات بالای قیمت، چالش های فنی مختلف، مشکلات حقوقی و عدم شفافیت در مورد نحوه عملکرد برخی خدمات از جمله عواملی هستند که می توانند بر حوزه آلت کوین ها تأثیر منفی بگذارند. ادامه مطلب را در مقاله بررسی مشکلات احتمالی سولانا و سایر ETFهای آلت کوین، بخوانید.

همستر کامبت چگونه رکورد تعداد کاربران را شکست؟

نکته قابل توجه این است که همستر کامبت ادعا می کند که سومین اپلیکیشن سریع تاریخ است که به 150 میلیون کاربر رسیده است. در اینجا چیزی است که باید در مورد بازی مبتنی بر تلگرام بدانید. در دنیای فناوری، رسیدن به 150 میلیون کاربر یک نقطه عطف منحصر به فرد است. تنها موفق ترین پلتفرم ها به این شاهکار دست می یابند و ظهور همستر کامبت را به یکی از جذاب ترین داستان های سال 2024 تبدیل می کند. ادامه مطلب را در مقاله همستر کامبت چگونه رکورد تعداد کاربران را شکست، بخوانید.

تأثیر علم غیرمتمرکز در حوزه بهداشت و سلامت

یکی از دلایل اصلی استقبال از علم غیرمتمرکز در حوزه سلامت و فناوری ارز دیجیتال، افزایش کارایی در فرایندهای تحقیقاتی است. با توجه به پیچیدگی و هزینه بالای پژوهش‌های پزشکی، بسیاری از پژوهشگران و شرکت‌های داروسازی به دنبال روش‌های جدید برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت در کشف و تولید داروها هستند. به گفته الکس دوبری، نماینده ویتاDAO، هزینه و زمان زیاد ورود داروهای جدید به بازار، محققان را به سمت مدیریت مستقل کشف دارو و استفاده از علم غیرمتمرکز سوق داده است.  ادامه مطلب را در مقاله تأثیر علم غیرمتمرکز در حوزه بهداشت و سلامت، بخوانید.

آشنایی با گوشی هوشمند سولانا

سولانا، یکی از برجسته‌ترین پروژه‌های بلاکچین و فناوری ارز دیجیتال در جهان است که به دلیل سرعت بالا و کارمزدهای پایینش شهرت یافته است. این پروژه با هدف تسهیل تراکنش‌های ارزهای دیجیتال و ارائه بستری مناسب برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) طراحی شده است. پس از موفقیت در دنیای بلاکچین، سولانا تصمیم گرفت قدمی فراتر بگذارد و وارد بازار گوشی‌های هوشمند شود. ادامه مطلب را در مقاله آشنایی با گوشی هوشمند سولانا، بخوانید.

چگونه می توان امنیت اطلاعات شخصی را با بلاک چین تامین کرد؟ 

توجه داشته باشین که بلاک چین زنجیره ای به هم پیوسته از بلاک های دیجیتالی هست که اطلاعات شخصی کاربران در این بلاک ها ذخیره و نگهداری میشن. همچنین شما می تونین در این بلاک ها به تاریخچه تراکنش ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشین. هر بلاک در بلاک چین به بلاک قبلی خودش متصل هست و همین مسئله باعث میشه تا امنیت اطلاعات شخصی کاربران و سوابق تراکنش ها افزایش پیدا کنه. چون این اتصال بلاک ها دستکاری اطلاعات رو سخت می کنه و هکرها نمی تونن به راحتی به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کنند. ادامه مطلب را در مقاله چگونه می توان امنیت اطلاعات شخصی را با بلاک چین تامین کرد، بخوانید.

جمع بندی و نتیجه گیری:

با وجود افزایش روز افزون تعداد معامله ‌گران بازار ارزهای دیجیتال، افراد کمی در مورد فناوری زیرساختی بیت کوین، یعنی بلاک‌ چین مطالعه کرده و اطلاعات کافی دارن. در مقاله حاضر تحت عنوان؛ فناوری ارز دیجیتال سعی کردیم در مورد مطالبی چون، فناوری ارز های دیجیتال و ویژگیهای غیر متمرکز بودن اون و همچنین فناوری بلاکچین چیست؟، کلید خصوصی private key ارزهای دیجیتال، کلید عمومی public key ارزهای دیجیتال، متمرکز و غیر متمرکز به چه معناست؟، فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارزهای دیجیتال داره؟

نظرات کاربران در مورد فناوری ارز دیجیتال چیست؟ (آشنایی با اجزای مختلف فناوری ارز های دیجیتال)
  • خیلی ممنون مقاله خوبی بود.

    سرمایه زیاد گذاشتم ارز دیجیتال الان همش تو ضضره. ولی بازم امید دارم بهش

    امسال به رشد این بازار امیدی نیستش

    ارزهای رو به رشد هم تو این بازار وجود دارن که میشه سود خوبی ازش گرفت

    خیلی ها سال 2023 را سال بیت کوین میدونن

    تارگتهای عجیبی که بعضی از دوستان سال پیش این موقع میدادند بیت کوین میره رو ۲۰۰ هزار ! عجب سودی کردیم خدیا شکرت

    سلام.برای بنده که ی تازه کار هستم خیلی مفید بود و بسیاری از سوالاتی که در ذهنم بود تونستم جواب بدم.خواستم از مطالب ارزنده و مفیدی گذاشتید کمال تشکر را بکنم.

    بیت کوین اول و آخر صد هزار دلار رو لمس می کنه خیالتون راحت

    تا 2025 این قیمتی که میگی رو نخواهد دید

    این روزا ارزهای دیجیتال بازار خوبی رو نداره واقعا بیت بازم میریزه

    بر اساس اظهارت دیروز بایدن سال آتی اقتصاد آمریکا با کاهش تورم چشم گیری رویرو خواهد شد این خود نوید روزهای خوب 2023 برای دنیا و دنیای کریپتو خواهد شد هیچ امری بغیر از خواست خدا نخواهد شد

    همه چشم ها امشب به خبرهایی هستش که فد و بقیه اعلام میکنن. اگه خبرها خوب باشن باید منتظر یه رشد خوب باشیم

    فناوری ها و تکنولوژِ های زیادی برای دنیای کریپتو در راه است

    استفاده کردم بسیار متشکرم

سوال امنیتی :5+60 = ?