بلاک چین مجاز و غیرمجاز چه تفاوتی با همدیگه دارند؟

1402/07/01

تفاوت بلاک چین مجاز و بلاک چین غیرمجاز؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این زمینه به دست بیارین؟ آیا می دونین بلاک چین مجاز چیست؟ بلاک چین غیرمجاز چطور؟! تفاوت بلاک چین مجاز و غیرمجاز چیست؟ بلاک چین مجاز چه ویژگی هایی داره؟ مزایای بلاک چین غیرمجاز چیست؟ قابلیت های بلاک چین مجاز کدامند؟ به نظر شما بلاک چین ها چه کاری می تونن انجام بدن؟ و چه کاربردی در انواع صرافی ارز دیجیتال خواهند داشت.

بلاک چین از زمان معرفی در کنار ارز بیت کوین مورد توجه خیلی از افراد قرار گرفته. از خیلی زوایا بلاک چین از رمز ارزها فراتر رفته جوری که این فناوری ارزهای دیجیتال در حال حاضر واسه برنامه های کاربردی تر از ارزهای دیجیتال از جمله احراز هویت، ذخیره سازی غیرمتمرکز فایل ها و حتی شبکه های احتماعی مورد استفاده قرار می گیره. در این میان با توجه به نیازهای متنوع پروژه ها و کسب و کارها مدل های بلاک چین مختلفی هم به وجود اومدن. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد بلاک چین های مجاز و غیرمجاز بهتون ارائه بدیم، به بررسی قابلیت های بلاک چین مجاز بپردازیم و عملکرد بلاک چین های غیرمجاز رو مورد بررسی قرار بدیم.

بلاک چین مجاز چیست؟

بلاک چین مجاز چیست؟

شاید واستون جالب باشه که بدونین بلاک چین مجاز به شبکه بلاک چینی گفته میشه که در اون دسترسی ها توسط مدیران پلتفرم ها مدیریت و بررسی میشه. ساختار این شبکه ها به صورت حاکمیتی هست و هر کدوم از اعضا وظیفه خاصی بر عهده دارن. داشتن مجوز واسه دسترسی به داده ها و سرویس های این بلاک چین ضروری هست. در شبکه های بلاک چینی مجاز همه کاربران باید فرایند احراز هویت رو پشت سر بذارن. شبکه های کروم و Corda دو نمونه از بلاک چین های مجاز هستن که می تونین ازشون استفاده کنین.

بلاک چین های مجاز شفافیت صدرصدی ندارن. در این شبکه ها مدیران تصمیم گیرنده نهایی هستن و داده ها واسه عموم افراد در معرض نمایش قرار نمی گیرن. در خیلی از موارد اعضای شبکه هم نمی تونن همه داده ها و اطلاعات رو مشاهده کنند. بنابراین، ممکنه مدیران به صورت عمدی تصمیم های اشتباهی بگیرن. واسه بهبود شفافیت و افزایش حریم خصوصی کاربران بعضی از توسعه دهنده و مدیران از بلاک چین مجاز و غیرمجاز به صورت همزمان استفاده می کنند. وقتی که این دو شبکه با همدیگه ادغام میشن، بلاک چین هیبریدی ایجاد میشه.

مقاله پیشنهادی: سایدچین یا زنجیره جانبی بلاک چین چیست؟

بلاک چین مجاز چه قابلیت هایی دارد؟

بلاک چین مجاز چه قابلیت هایی دارد؟

همونطور که گفتیم، بلاک چین مجاز یا Permissioned با تمرکز خیلی زیاد، قابلیت ها و امکانات زیادی داره و به همین واسطه به وسیله شرکت های بزرگ پذیرفته شده و مورد استفاده قرار می گیره. در ادامه برخی از قابلیت های بلاک چین مجاز رو بررسی می کنیم:

  • یکی از قابلیت های بلاک چین مجاز این هست که طبق اهداف سازمان شفافیت زیادی رو ارائه میده. اعمال تغییرات قابل ردیابی هست و معلومه که چه کسی مجاز به انجام این کار هست. هر کاری که کاربر انجام میده تجزیه و تحلیل میشه.
  • بلاک چین مجاز مزیت بزرگی واسه موسسه ها یا شرکت های خصوصی داره، چون بهشون این امکان رو میده تا داده ها رو به روشی امن تر مدیریت کنند. در اصل سازمان ها کنترل کاملی درباره دسترسی به شبکه های بلاک چینی دارن.
  • یکی دیگه از قابلیت های بلاک چین مجاز این هست که واسه نهادهای خصوصی خیلی مفید هست. از اونجایی که فقط تعداد کمی از کاربران مجاز به ایجاد تغییر در داده ها هستن، هر موردی قابلیت ردیابی داره. بنابراین اپراتور شبکه همیشه از تغییرات و اینکه واقعا چه کسی اون ها رو به وجود آورده باخبر هست.
  • یکی دیگه از قابلیت های بلاک چین مجاز این هست که این شبکه اقتدار مرکزی هست و فقط افراد مورد تایید موسسه می تونن تصمیم های بهتری رو اعمال کنند.

تفاوت بلاک چین مجاز با بلاک چین غیرمجاز

تفاوت بلاک چین مجاز با بلاک چین غیرمجاز

توجه داشته باشین که بلاک چین مجاز با بلاک چین غیرمجاز تفاوت های زیادی داره. بهتره بدونین بلاک چین مجاز شبکه ای بسته با تمرکززدایی محدود واسه مشارکت در اعتبارسنجی تراکنش ها و اجماع بلاک چین هاست. در حالی که بلاک چین غیرمجاز شبکه ای باز هست که همه کاربران می تونن در اون به شکل غیرمتمرکز فعالیت کنند. بلاک چین غیرمجاز مصرف انرژی زیادی داره و مقیاس پذیری اون پایین هست. ولی بلاک چین مجاز به ریسک توجه کمی می کنه و شفافیت کمتری داره.

مقاله پیشنهادی: بلاک چین انسانی(Humanode) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کاربردهای بلاک چین مجاز و غیرمجاز

نکته قابل توجه این هست که هر دو بلاک چین مجاز و غیرمجاز واسه بعضی از برنامه ها مفید و واسه بعضی از برنامه ناکارآمد هستن. مثلا میشه از بلاک چین غیرمجاز واسه ساخت یه پلتفرم مالی قدرتمند که بر اساس نوعی شبکه غیرمتمرکز هست استفاده کرد. میشه از اون در تجارت دیجیتال، تامین مالی جمعی و همچنین به عنوان یه منبع ذخیره سازی داده استفاده کرد. از اونجایی که هیچ محدودیتی نداره، کاربران می تونن خیلی راحت بهش دسترسی داشته باشن. از نمونه های مشهور این نوع بلاک چین میشه به ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم، پولکادات و.... اشاره کرد.

در نقطه مقابل، بلاک چین مجاز با وجود دسترسی محدود کاربران می تونه در اپلیکیشن هایی مثل ردیابی زنجیره تامین و تایید هویت مورد استفاده قرار بگیره. از اونجایی که این فعالیت ها طبق حریم خصوصی با دسترسی محدود به افراد خاص هستن، بلاک چین مجاز بهترین گزینه هست. پذیرش هر دوی این فناوری ها وابسته به کاربرد تجاری اون هست. بنابراین باید این عوامل رو زیر نظر بگیرین.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد بلاک چین های مجاز و غیرمجاز بهتون ارائه بدیم، به بررسی قابلیت های بلاک چین مجاز بپردازیم و عملکرد بلاک چین های غیرمجاز رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، بلاک چین مجاز با بلاک چین غیرمجاز تفاوت های زیادی داره. بهتره بدونین بلاک چین مجاز شبکه ای بسته با تمرکززدایی محدود واسه مشارکت در اعتبارسنجی تراکنش ها و اجماع بلاک چین هاست. این بلاک چین کاربردهای زیادی دارن که با توجه به این موارد مورد توجه خیلی از افراد قرار می گیرن.


نظرات کاربران در مورد بلاک چین مجاز و غیرمجاز چه تفاوتی با همدیگه دارند؟
سوال امنیتی :7+66 = ?