الگوریتم اثبات مشارکت یا PoCo چیست؟

1402/06/30

الگوریتم اثبات مشارکت(PoCo)؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مکانیسم به دست بیارین؟ آیا می دونین الگوریتم اثبات مشارکت چیست؟ چه چیزی الگوریتم اثبات مشارکت رو از سایر مکانیزم های اجماع متمایز می کنه؟ الگوریتم PoCo چه مزایایی دارد؟ ویژگی های الگوریتم اثبات مشارکت چیست؟ به نظر شما الگوریتم اثبات مشارکت چجوری کار می کنه؟ تفاوت بین اثبات کار و اثبات مشارکت چیست؟

مکانیسم نوظهوری که با عنوان الگوریتم اثبات مشارکت و توسط پروتکل iExec ایجاد شده، نسلی جدید از فناوری ارز دیجیتال و بلاک چین هست. این الگوریتم اجماع، سطح مشارکت کاربران رو به عنوان مبنایی واسه کسب اعتماد لازم واسه محاسبه های بلاک چین قرار میده. این الگوریتم کاربردهای خاصی در شبکه های بلاک چینی داره و شبکه ها بر اساس این الگوریتم فعالیت می کنند. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال اینانس، توضیحاتی در مورد الگوریتم اثبات مشارکت یا PoCo بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایای الگوریتم اثبات مشارکت بپردازیم و عملکرد مکانیزم PoCo رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این الگوریتم آشنا بشین.

الگوریتم اثبات مشارکت چیست؟

الگوریتم اثبات مشارکت چیست؟

شاید واستون جالب باشه که بدونین الگوریتم اثبات مشارکت یا PoCo نوعی مکانیسم اجماع محسوب میشه که واسه شبکه های بلاک چینی به وجود اومده. این مکانیزم با تعریف سطحی از اطمینان لازم واسه تکمیل ایمن هر تراکنش، باعث راحتی در انجام تراکنش ها میشه. چند گره مختلف در یه شبکه اثبات مشارکت با هم فعالیت می کنند و نتیجه های به دست اومده رو به اشتراک می ذارن و پاداش حاصل بین اون ها توزیع میشه. الگوریتم اثبات مشارکت به عنوان یه روش کارآمد و منصفانه واسه ایجاد انگیزه واسه همکاری گرهی در یه شبکه بلاک چین کار می کنه.

الگوریتم اثبات مشارکت(PoCo) بر اساس مشارکت کاربران فعال در بلاک چین ها ایجاد شد. طبق این مکانیسم، هم مشارکت کاربران و هم محاسبه نرخ هش لازم دارن تا تصمیم لازم واسه تایید صلاجیت کاربران واسه شرکت در مکانیزم رقابتی شبکه گرفته بشه. به عبارت دیگه، در الگوریتم اثبات مشارکت، همه گره های فعال در شبکه بلاک چین با فاکتورهای خاص مورد بررسی قرار می گیرن. در ادامه گره هایی که بیشترین مشارکت رو در شبکه داشتهباشن، می تونن تا بلاک جدید رو در بلاک چین بسازن.

مقاله پیشنهادی: الگوریتم اثبات زمان سپری شده(POET) چیست؟

الگوریتم PoCo چه مزایایی دارد؟

الگوریتم PoCo چه مزایایی دارد؟

همونطور که گفتیم، الگوریتم اثبات مشارکت(PoCo) نوعی مکانیسم جدید اجماع در شبکه های بلاک چینی هست که بر مشارکت شرکت کننده های شبکه تمرکز داره. این الگوریتم تمرکززدایی رو حفظ می کنه. الگوریتم اثبات مشارکت در مقایسه با الگوریتم های دیگه مزیت های فوق العاده زیادی به همراه داره. در ادامه برخی از مزایای الگوریتم اثبات مشارکت رو واستون بررسی می کنیم:

  • الگوریتم اثبات مشارکت شکل جدید از بازار رمز ارزها رو واسه کاربران ارائه میده که انرژی مصرفی در اون به شکل کارآمد مورد استفاده قرار می گیره.
  • یکی دیگه از مزیت های الگوریتم PoCo این هست که در این مکانیزم پیچیدگی های رمزنگاری شده کم میشن و مصرف انرژی برق رو واسه استخراج یا ماینینگ ارزهای دیجیتال کاهش میدن.
  • الگوریتم اثبات مشارکت انعطاف پذیری بالایی داره. میزان حمله هایی که در شبکه های مبتنی بر POW به وجود میان، با آرامش الگوریتم POCO اصلا قابل مقایسه نیست.
  • یکی دیگه از مزایای الگوریتم اثبات مشارکت این هست که وقتی که ماینرها دیگه پاداشی رو در بلاک چین به دست نمیارن، هم هزینه استخراج استاندارد و هم مشوق های دندان گیر دیگه واسه تشویق اون ها در اختیارشون قرار می گیرن.
  • الگوریتم اثبات مشارکت(PoCo) زمینه سازی های یه تراکنش امن و مطمئن رو واسه کاربران شبکه های بلاک چینی فراهم می کنه.
  • در الگوریتم اثبات مشارکت از یه مکانیسم مجاز واسه کنترل کردن و دسترسی داشتن به برنامه ها، دیتاها و مجموعه های دیگه استفاده شده.

مقاله پیشنهادی: الگوریتم اثبات ذخیره(Proof Of Reserve) چیست؟

الگوریتم PoCo چگونه کار می کند؟

الگوریتم PoCo چگونه کار می کند؟

توجه داشته باشین که در یه شبکه اثبات مشارکت(PoCo) گره ها بخشی از قدرت محاسباتی خودشون رو واسه اعتبارسنجی هر تراکنش در شبکه بلاک چینی کمک می کنند. همچنین مشارکت های گرهی جمع آوری و مقایسه میشن و اگه چندین گره نتایج یکسانی ارائه بدن، اعتبارسنجی موفقی در نظر گرفته میشه.

پاداش این اعتبارسنجی های موفق به صورت برابر بین گره های مشارکت کننده پخش میشه. این الگوریتم در دنیای بلاک چین تقریبا نوظهور هست و فرایند اجرا و پیاده سازی اون ممکنه به آماده سازی و پشتیبانی زیادی نیاز داشته باشه. با این وجود خیلی از توسعه دهنده های بلاک چین اون رو یه الگوریتم اجماع امیدوارکننده واسه آینده شبکه های بلاک چینی می دونن و باور دارن که این مفهوم می تونه در موارد مختلفی باعث پیشرفت بازار رمز ارزها باشه.

تفاوت الگوریتم اثبات مشارکت با سایر الگوریتم های اجماع

نکته قابل توجه این هست که در الگوریتم های اجماع موجود در بازار رمز ارزها، یعنی الگوریتم های اثبات کار و اثبات سهام ما با یه ویژگی بد روبرو هستیم که این ویژگی بد عبارت هست از اینکه هر کاربری که به منابع محاسباتی زیادی دسترسی داشته باشه، برنده فرایند ماینینگ رمز ارزها میشه و نودهای دیگه شانس کمتری واسه دریافت پاداش دارن و این در حالی هست که در الگوریتم اثبات مشارکت امکان شرکت کردن در روند اعتبارسنجی تراکنش ها به همه نودها داده میشه و همه اعضای شبکه از شانس خوبی واسه دریافت پاداش شبکه برخوردار هستن و عملا الگوریتم اثبات مشارکت با این هدف ایجاد شده که در بازار ارزهای دیجیتال نباید هیچ وقت مشارکت به هدر بره.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم دراین مطلب، توضیحاتی در مورد الگوریتم اثبات مشارکت یا PoCo بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایای الگوریتم اثبات مشارکت بپردازیم و عملکرد مکانیزم PoCo رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این الگوریتم آشنا بشین. همونطور که گفتیم، الگوریتم اثبات مشارکت یا PoCo نوعی مکانیسم اجماع محسوب میشه که واسه شبکه های بلاک چینی به وجود اومده. این مکانیزم با تعریف سطحی از اطمینان لازم واسه تکمیل ایمن هر تراکنش، باعث راحتی در انجام تراکنش ها میشه. این الگوریتم اجماع مزیت های زیادی به همراه داره.


نظرات کاربران در مورد الگوریتم اثبات مشارکت یا PoCo چیست؟
سوال امنیتی :1+38 = ?