لیدو فایننس(Lido Finance) چیست و چه کاربردی دارد؟

1402/06/29

پلتفرم لیدو فایننس(Lido Finance)؛ نوعی راه حل لیکوئید استیکینگ برای اتریوم! آیا دوست دارین تا با این پلتفرم آشنا بشین؟ آیا می دونین لیدو فایننس چیست؟ پروتکل لیدو فایننس چه ویژگی هایی دارد؟ روش کار لیدو فایننس چجوریه و چه تفاوتی با انواع صرافی ارز دیجیتال داره؟ پروتکل Lido Finance چه مشکلی رو حل می کنه؟ استیکینگ با پروتکل لیدو فایننس چه ریسک هایی داره؟ لیدو فایننس چه تاثیری بر توسعه اتریوم 2 داره؟

با رایج شدن الگوریتم های اجماع اثبات سهام و انواع مختلفی اون، حوزه استیکینگ یا سپرده گذاری رمز ارزها هم به بخش مهمی در تداوم فعالیت شبکه های تبدیل شده. میزان سرمایه استیک شده در پنج شبکه بزرگ به بیش از 50 میلیارد دلار میرسه. از این رو ضرورت دموکراتیزه کردن، غیرمتمرکزسازی و سهولت بخشی به این قسمت بیشتر از قبل احساس میشه. یکی از راه حل های لیکویید استیکینگ برای اتریوم، پروتکل لیدو فایننس هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد پلتفرم لیدو فایننس یا Lido Finance بهتون ارائه بدیم، به بررسی ویژگی های لیدو فایننس بپردازیم و عملکرد لیدو فایننس رو مورد بررسی قرار بدیم.

پروتکل لیدو فایننس چیست؟

پروتکل لیدو فایننس چیست؟

آیا می دونین پروتکل لیدو فایننس چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که پروتکل لیدو فایننس یا Lido Finance نوعی پروژه اوپن سورس در حوزه ارزهای دیجیتال هست که به ارائه یه راهکار متمرکز بر دیفای واسه توکن های اتریوم 2 می پردازه. مهم ترین هدف پروتکل لیدو فایننس ارائه راهکاری مطمئن، آسون و مقرون به صرفه واسه کاربران هست که می خوان از توکن های اتریوم خودشون در شبکه اتریوم 2 بهره مند بشن و در عین حال به نفع اکوسیستم دیفای هم باشه. پروتکل لیدو فایننس امکان تبدیل توکن های استیکینگ اتریوم به توکن های ERC-20 معمولی رو واسه کاربران خودش فراهم می کنه که به صورت stETH نشون داده میشن.

جالب اینجاست که بدونین پروتکل لیدو فایننس(Lido Finance) به کاربران کمک می کنه تا درزمان شرکت در فعالیت های زنجیره ای، مثل وام دادن اتریوم خودشون رو به اشتراک بذارن. در اصل لیدو فایننس با هدف حل مشکلات مربوط به روش های سهامداری قبلی، مثل عدم نقدشوندگی، عدم تحرک و عدم دسترسی ارائه شده. در زمان استفاده از لیدو فایننس واسه استیکینگ اتریوم، کاربران یه توکن stETH به دست میارن که نشون دهنده اتریوم اون ها با نسبت یک به یک هست. این توکن به عنوان پلی عمل می کنه تا پاداش های استیکینگ رو از اتریوم 2 به اتریوم 1 بیاره.

مقاله پیشنهادی: دیفای Defi چیست؟ آشنایی با امور مالی غیر متمرکز

لیدو فایننس چه ویژگی هایی دارد؟

لیدو فایننس چه ویژگی هایی دارد؟

همونطور که گفتیم، لیدو فایننس(Lido Finance) نوعی راه حل لیکویید استیکینگ واسه اتیوم هست که به کاربران این امکان رو میده تا اتریوم های خودشون رو استیک کرده و سود به دست بیارن. لیدو فایننس ویژگی های زیادی داره که این پروتکل رو به عنوان یه راهکار متمرکز بر دیفای مطرح می کنه. در ادامه برخی از ویژگی های پروتکل لیدو فایننس رو بررسی می کنیم:

  • یکی از ویژگی های لیدو فایننس سادگی و ایمنی این پروتکل هست. بهتره بدونین لیدو فایننس تلاش می کنه تا رابط کاربری کاربرپسندی رو به کاربران خودش ارائه بده تا انجام عملیات تبدیل توکن ها به توکن های stETH رو به راحتی انجام بده.
  • یکی دیگه از ویژگی های لیدو فایننس، امنیت بالای این پروتکل هست. توجه داشته باشین که امنیت در پروتکل Lido Finance از اهمیت زیادی برخوردار هست.
  • لیدو فایننس با همکاری با شبکه های دسترسی مختلف و استخرهای ماینینگ مختلف به امنیت و اطمینان حاصل شده در مراحل استخراج اتریوم 2 توجه می کنه و خیلی ساده معاملات رو انجام میده.
  • پروتکل Lido Finance به کاربران کمک می کنه تا توکن های استیک اتریوم خودشون رو به توکن های ERC20 معمولی تبدیل کنند.
  • یکی دیگه از ویژگی های پروتکل لیدو فایننس، حمایت از اکوسیستم دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز هست. به عبارت دیگه، لیدو فایننس به توسعه دیفای در حوزه ارزهای دیجیتال کمک زیادی می کنه.

مقاله پیشنهادی: استیکینگ خودکار چیست و چه مزایایی دارد؟

عملکرد لیدو فایننس چگونه است؟

عملکرد لیدو فایننس چگونه است؟

توجه داشته باشین که واسه تبدیل شدن به یه اعتبارسنج در اتریوم 2.0 کاربران باید سرمایه زیادی در اختیار داشته باشن. پیچیدگی فنی در فرایند احراز هویت و زمان طولانی استیک شدن توکن ها هم از سایر مشکلات موجود هستن. این در حالی هست که هولدرهای معمولی اتریوم، توانایی های لازم واسه اعتبارسنج شدن رو ندارن و از طرف دیگه دوست ندارن نقدینگی دارایی های خودشون رو با استیکینگ از دست بدن. به این ترتیب، لیدو فایننس به عنوان یه پروتکل لیکویید استیکینگ واسه برطرف کردن این مشکلات ایجاد شد.

نکته قابل توجه این هست که پروتکل لیدو فایننس(Lido Finance) به کاربران کمک می کنه تا اتریوم های خودشون رو در این پروتکل استیک کنند و بعدا نمایندگی اتریوم های استیک شده خودشون رو به اعتبارسنج های باتجربه واگذار می کنند. در همین حال بعد از استیکینگ اتریوم در لیدو فایننس کاربران یه دارایی مشتقه توکن stETH صادر شدن توسط لیدو فایننس رو به دست میارن که نشون دهنده مالکیت اتریوم های استیک شده هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد پلتفرم لیدو فایننس یا Lido Finance بهتون ارائه بدیم، به بررسی ویژگی های لیدو فایننس بپردازیم و عملکرد لیدو فایننس رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، پروتکل لیدو فایننس یا Lido Finance نوعی پروژه اوپن سورس در حوزه ارزهای دیجیتال هست که به ارائه یه راهکار متمرکز بر دیفای واسه توکن های اتریوم 2 می پردازه. پروتکل لیدو فایننس ویژگی ها و قابلیت های زیادی داره که همین موارد باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره.


نظرات کاربران در مورد لیدو فایننس(Lido Finance) چیست و چه کاربردی دارد؟
سوال امنیتی :2+52 = ?