دیفای Defi چیست؟ آشنایی با امور مالی غیر متمرکز

1402/12/02

دیفای Defi چیست؟ آشنایی با امور مالی غیر متمرکز، اگر شما هم جز افرادی هستین که با بازار ارزهای دیجیتال تا حدودی آشنایی دارین و یا شاید یکبار به یک وبسایت صرافی ارز دیجیتال در اینترنت مراجعه کردین و احتمالا در این پلتفرم ها کلمه DeFi رو شنیدین، اما دیفای یعنی چه؟ به زبان ساده می شه DeFi رو یک بانک مجازی غیرمتمرکز نامید که توسط هیچ شخص یا موسسه ای مدیریت نمی شه و امنیت اون توسط فناوری بلاک چین تضمین می شه. دیفای رو باید انقلابی در امور مالی دونست، این فناوری با توسعه بلاک چین روز به روز تعداد کاربرانش در حال افزایش هست. 
دیفای (DeFi ) یا امور مالی غیرمتمرکز یک سیستم مالیه که تراکنش‌ها در اون با حذف واسطه‌ها دوباره بوجود میان و مبتنی بر فناوری بلاک چین که معمولا اتریومه هست. دیفای تراکنش های مالی مختلف رو با قراردادهای هوشمند تحت شرایط خاصی انجام می ده. امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) یا دیفای مجموعه ای از برنامه های کاربردی هست که می تونن امور مالی مهمی مثل دریافت وام و معاملات مالی رو به صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به واسطه انجام بدن. بسیاری از افراد به این معتقدن که DeFi روش انجام تراکنش های مالی رو متحول می کنه و امکانات ارائه شده توسط DeFi اون رو به فضای بسیار هیجان انگیزی برای سرمایه گذاران کریپتو تبدیل می کنه.

منظور از متمرکز بودن سیستم های مالی این هست که بانک های مرکزی، دولت ها و مسئولان درباره پول و وجوه مالی تصمیم گیری میکنن و به عبارت دیگه کنترل امورات مالی مثل مقدار چاپ پول، جریان و نحوه عرضه پول ها چطور باشه و... در اختیار مسئولان اون کشوره و مردم اختیارات دارایی خودشون رو برای دریافت سود و مدیریت به نهاد هایی مثل بانک ها میدن. این سیستم یه مشکلی داره و اون هم اینه که کنترل این سیستم مالی متمرکز در اختیار افراد و نهاد های خاص هست و این متمرکز بودن، ریسک خطرات ناشی از اون رو بالا می بره. برای رفع این مشکل، سیستم مالی غیر متمرکز یا دیفای (Defi) اتریوم ایجاد شده و تاثیراتی روی ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی و بلاک چین میذاره. DeFi یک اصطلاح کلی برای خدمات مالی در بلاک چین های عمومی، در درجه اول ارز دیجیتال اتریوم هست. 

با DeFi، می تونید بسیاری از کارهایی رو که بانک‌ها پشتیبانی می‌کنن، انجام بدین. مثل کسب سود، وام، خرید بیمه، تجارت مشتقات، تجارت دارایی‌ها و موارد دیگر... . نکته قابل توجه اینه که دیفای سریع‌تره و نیازی به کاغذ بازی یا شخص ثالث نداره.

بطور کلی دیفای (Defi) مثل کریپتو (Crypto) جهانی، همتا به همتا (به معنای مستقیم بین دو نفر، نه از طریق یک سیستم متمرکز) و برای همه باز هست.توصیه می کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشین چون در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه دیفای چیست و نحوه عملکرد، کاربرد و چالش‌های فناوری مالی غیرمتمرکز، پروژه‌ها، ویژگی‌ها و مزایا، معایب و محبوبترین برنامه های دیفای و همچنین آینده DeFi با شما صحبت کنیم.

دیفای چیست؟

در پاسخ به سوال دیفای چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که DeFi مخفف عبارت “Decentralized finance” به معنای "امور مالی غیر متمرکز" هست، به عبارت دیگه Defi یک اصطلاح کلی برای انواع برنامه های مالی در زمینه ارزهای دیجیتال یا بلاک چین که برای ایجاد اختلال در واسطه های مالی طراحی شدن.

 DeFiاز بلاک چین الهام می گیره، فناوری پشت ارز دیجیتال بیت کوین، که به چندین نهاد اجازه میده تا یک نسخه از تاریخچه تراکنش ها رو نگه دارن، به این معنی که توسط یک منبع واحد و مرکزی کنترل نمیشن.

دیفای چیست؟ا

ین موضوع مهمی هست، زیرا سیستم‌های متمرکز و مسئولان انسانی می‌تونن سرعت و پیچیدگی تراکنش‌ها رو محدود کنن و در عین حال به کاربران کنترل مستقیم کمتری بر پول خود ارائه بدن. دیفای متمایزه، زیرا استفاده از بلاک چین رو از انتقال ارزش ساده به موارد استفاده مالی پیچیده تر گسترش میده.

 بیت‌کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال بومی از روش‌های پرداخت دیجیتال قدیمی، مثل روش‌هایی که توسط Visa و PayPal اجرا میشن، متمایز هستن، زیرا تمام واسطه‌ها رو از معاملات حذف می‌کنن. وقتی هزینه قهوه ای رو در یک کافه با کارت اعتباری پرداخت می‌کنین، یک موسسه مالی بین شما و حسابدار کافه قرار می‌گیره و کنترل تراکنش رو در اختیار داره و توقف و ثبت اون تراکنش رو در دفتر خصوصی خود حفظ می‌کنه. با ارز دیجیتال بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، این موسسات از میدان خارج میشن. 

خرید مستقیم تنها نوع معامله یا قرارداد نیست که توسط شرکت های بزرگ نظارت میشه. برنامه های مالی مثل وام، بیمه، تامین مالی جمعی، مشتقات، شرط بندی و موارد دیگه هم تحت کنترل اونها هستن. حذف واسطه ها از انواع معاملات یکی از مزایای اصلی تامین مالی غیرمتمرکز هست.

پروژه Defi قبل از اینکه به عنوان سیستم مالی غیرمتمرکز شناخته بشه، اغلب ایده "open finance" نامیده می شد.

هدف از ایجاد defi چه بود؟

همون طور که قبلا اشاره شد با روی کار آمدن ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین موسسات و سازمان های دولتی از روند معاملات حذف شدن تا انجام معاملات به صورت همتا به همتا بین افراد صورت بگیرهه. ولی مشکلی که تو این نوع معاملات مالی بود، این بود که افراد نمیتونستن از برخی امکانات مثل بیمه و وام و تهسلات بانکی ارائه میشد استفاده کنند. همین موضوع فعالان این عرصه رو برآن داشت تا با به کارگیری روشی این مشکل را حل کنند. اسم این راه حل دیفای بود. به کمک دیفای الان مردم میتونن بدون وابستگی به سازمان های بانکی و دولتی از امتیازات و خدمات مالی اینبه صورت همتا به همتا در محیط بلاک چین استفاده کنند.

چالش های پروژه دیفای چیست؟

شکی نیست که هر چیز نوپایی یک سری ایرادات و چالش هایی رو به همراه داره و فناوری دیفای هم از ایم قاعده مستثنا نیست. یکی از چالش هایی که دیفای با آن روبروست نو ظهور بودن و عدم اعتماد کاربران به این نوع شبکه هاست. از طرفی به علت اجباری نبودن احراز هویت برای کاربران در این نوع شبکه ها احتمال کلاهبرداری و بروز مشکلات از این دست زیاد است.

درسته که امور مالی غیر متمرکز و دیفای نکات مثبت و مزیت های زیادی رو دارن، ولی این حوزه ایراداتی و ریسک هایی رو هم داره که در بخش معایب دیفای چیست؟ در مورد اون ها صحبت کردیم. آشنایی با ریسک ها و چالشهای دیفای برای فعالیت در این حوزه و داشتن عملکردی مناسب بسیار مهم است.درادامه شما رو با تعدادی از چالش های مهم دیفای اشنا میکنیم:

1. عملکرد ضعیف پروژه های دیفای

بلاک چین ها به دلیل ساختار غیر متمرکزی که دارن، در مقایسه با نهاد های متمرکز، سرعت کمتری رو دارن. این موضوع روی اپلیکیشن ها و برنامه های غیر متمرکزی که بر روی این شبکه ها ساخته و را ه اندازی میشن، تاثیر مخربی رو داره. در حال حاضر توسعه دهنده های بسیاری برای حل این مشکل در تلاش هستن، اما عملکرد ضعیف پروژه های دیفای همچنان ادامه داره.

2. خطای کاربرها

در سیستم های مالی سنتی، همواره یک نهاد نظارتی برای بررسی تراکنش ها وجود داره، به همین دلیل در صورت بروز خطای کاربرها، متیونه تراکنش ها رو تغییر بده. اما در مورد دیفای به دلیل سیستم غیر متمرکزش، چنین امکانی وجود نداره. در واقع اگه کاربر به اشتباه دارایی های خودش رو به یک قرارداد هوشمند اشتباه ارسال کنه، حتی توسعه دهنده های سیستم هم نمیتونن کاری برای برگردوندن تراکنش انجام بدن.

3. تجربه کاربری بد و ضعیف

یکی از چالش های که در فضای دیفای و پروتکل های اون وجود داره، رابط های کاربری ضعیف و در نتیجه تجربه کاربری نامناسب هستش.

با توجه به اینکه دیفای یک حوزه فناوری محور هستش، افرادی که آشنایی چندانی رو با این حوزه ندارن و یا آموزش دیفای ندیدن، خطاهاب زیادی رو انجام میدن.

دیفای (Defi) چیست؟

به این ترتیب با یک اشتباه کوچک احتمال از بین رفتن تمامی دارایی های افراد وجود داره. به همین دلیل بیشتر افراد ذهنیتی منفی نسبت به DeFi دارن.

4. اعتبار و هویت کاربرها

در انجام تراکنش های مالی، اولین قدم همواره تایید هویت دو طرف معامله است. این در حالیه که در دیفای به دلیل وجود سیستم غیر متمرکز و بهره مندی از بلاک چین، کاربرها اجباری برای تایید و احراز هویت خودشون ندارن.

این مسئله میتونه درانجام تراکنش ها مشکل آفرین باشه و باعث زیر پا گذاشتن قوانین پولشویی و تخلف بشه.

علت اهمیت Defi :

در این قسمت از مقاله دیفای چیست؟ به بررسی علت اهمیت فناوری دیفای می پردازیم. Defi فرض اصلی بیت‌کوین (Digital money) رو در نظر می‌گیره و اون رو گسترش میده و یک جایگزین دیجیتال کامل برای وال استریت (Wall Street) ایجاد می‌کنه، اما بدون تمام هزینه‌های مرتبط (به برج‌های اداری، طبقات معاملاتی، حقوق بانکداران فکر کنین).

این پتانسیل ایجاد بازارهای Open finance، آزاد و منصفانه تر رو داره که برای هر کسی که به اینترنت متصله قابل دسترسی هست.

بنیان گذاران Defi :

موضوعی که می خواهیم در این قسمت از مقاله دیفای چیست؟ برای شما توضیحاتی بدیم، در مورد بنیانگذار فناوری دیفای هست. هیچ فردی مفهوم Defi رو ایجاد نکرد. گفته میشه بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو، نام مستعار یک شخص یا افراد، در پشت اولین بلاک چین ارز دیجیتال و مالی جهان ایجاد شده. هویت واقعی یا هویت ساتوشی ناکاموتو ناشناخته باقی مونده.

دیفای (Defi) چیست؟

اتریوم، پلتفرمی که از بیت‌کوین الهام گرفته شده و اکثر سرویس‌های DeFi روی اون اجرا میشن، توسط برنامه‌نویسی که به کارآفرینی تبدیل شده، ویتالیک بوترین توسعه داده شده. در سال 2013، در سن 19 سالگی، یک روسی-کانادایی کاغذ سفیدی نوشت که در اون پلتفرم جایگزینی برای بیت کوین ارائه شده که برنامه نویسان را قادر می سازه تا برنامه های خودشون رو با استفاده از یک زبان برنامه نویسی داخلی توسعه بدن.

اتریوم متولد شد و در طول نه سال گذشته، به طور تصاعدی رشد کرد.از اواسط ژانویه 2022، ارزش بازار ارز دیجیتال اتریوم، اتر، 385 میلیارد دلار هست. به گفته کوین مارکت کپ، اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار پس از بیت کوینه که به عنوان بزرگترین ارز دیجیتال با ارزش بازار به ارزش 805 میلیارد دلار، حاکم هست.

مزایا و معایب پروژه Defi :

بعد از آشنایی با معنا و مفهوم پروژه دیفای در این پارت از مقاله DeFi چیست؟ به بررسی مزایا و معایب Defi میپردازیم.

مزایای پروژه Defi :

دیفای (Defi) چیست؟

  •  باز کردن (Open): منظور از Open این هست که لازم نیست برای مسئله ای درخواست بدین یا یک حساب باز کنین. شما فقط با ایجاد یک کیق پول به وجوه خود دسترسی دارین.
  •  نام مستعار: شما نیازی به ارائه نام، آدرس ایمیل یا اطلاعات شخصی ندارین.
  • انعطاف‌پذیر: می‌تونین دارایی‌های خودتون رو در هر زمانی، بدون درخواست اجازه و منتظر موندن برای اتمام نقل و انتقالات طولانی و پرداخت هزینه‌های گران، جابه‌جا کنین.
  •  تراکش و اقدام سریع: نرخ های بهره و پاداش ها اغلب به سرعت آپدیت میشن (به سرعت هر 15 ثانیه)، و می تونن به طور قابل توجهی بالاتر از وال استریت (Wall Street) سنتی باشن.

معایب پروژه Defi :

• نوسان نرخ تراکنش ها: نوسان نرخ تراکنش در بلاک چین اتریوم به این معنی هست که معاملات فعال می تونن افزایش قیمت داشته باشن.

• نوسانات وابسته به اپلیکیشن ها: بسته به اینکه از کدوم برنامه‌ها استفاده می‌کنین و چطور اونها رو مورد استفاده قرار میدین، سرمایه‌گذاری شما می‌تونه نوسانات بالایی رو تجربه کند. در نهایت، این یک فناوری جدید از فناوری های ارزهای دیجیتال هست.

• تفاوت قوانین: شما باید سوابق خودتون رو برای اهداف مالیاتی حفظ کنین. مقررات می تونن از منطقه ای به منطقه دیگه متفاوت باشن.

تفاوت Defi با Bitcoin:

نوبه این رسیده تا در این قسمت از مقاله DeFi چیست؟ به بررسی تفاوت بین فناوری دیفای با بیت کوین بپردازیم.

دیفای (Defi) چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز هست که بر روی بلاک چین خودش عمل می کنه و بیشتر به عنوان ذخیره ارزش مورد استفاده قرار می گیره.

 DeFi مفهومی هست که خدمات مالی رو توصیف می کنه که بر روی بلاک چین های عمومی ساخته شدن. مثل بیت کوین و اتریوم، که برای مثال کاربران رو قادر می سازه تا برای کسب سود یا دریافت وام در برابر دارایی های ارز دیجیتال خود ازش استفاده کنن.

DeFi از برنامه های کاربردی مختلفی در زمینه خدمات مالی مانند تجارت، استقراض، وام و مشتقات تشکیل شده.

 

نحوه کار دیفای:

 DeFi از ارزهای رمزنگاری شده و قراردادهای هوشمند برای ارائه خدمات مالی استفاده می کنه تا نیازی به واسطه هایی مثل ضامن نداشته باشه. همچین خدماتی عبارتند از:

• وام دادن: کاربران می تونن ارز دیجیتال خودشون رو قرض بدن و در عرض چند دقیقه به جای یک بار در ماه سود کسب کنن. 

• دریافت وام فوری: میتونین بدون اینکه مدارکی رو تکمیل کنین فورا وام بگیرین. علاوه بر این انجام معاملات همتا به همتا بدون کارگزار، صرفه جویی در ارز دیجیتال و کسب نرخ بهره بهتر از انجام معاملات در یک بانک و خرید اوراق مشتقه مثل اختیار خرید سهام و قراردادهای آتی هست. 

دیفای (Defi) چیست؟

• تجارت: معاملات همتا به همتا، معاملات دارایی های رمزنگاری خاص رو انجام میدن. به طوری که می تونین بدون حضور و دخالت هیچ دلالی سهام بخرید و بفروشید.

• پس انداز برای آینده: مقداری از ارزهای دیجیتال خودتون رو در گزینه های جایگزین حساب پس انداز قرار بدین و نرخ های بهره بیشتری نسبت به اون مقداری که از بانک ها دریافت می کنین، بدست بیارین.

• خرید مشتقات: روی دارایی های خاص شزط بندی طولانی مدت یا کوتاه مدت انجام بدین. به اینها به عنوان ورژن رمزنگاری گزینه های سهام یا قرارداد های آتی فکر کنین.

 برای تسهیل تراکنش‌های تجاری همتا به همتا، کاربران از dApps استفاده می‌کنن که بیشتر اونها رو می‌تونین در شبکه اتریوم پیدا کنین. در بین سرویس‌های DeFi و dAppsکه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرن، می‌توان به کوین ها (اتر، پولکادوت، سولانا)، استیبل کوین‌ها (که ارزش اونها به ارزی مثل دلار آمریکا متصل هست)، توکن‌ها، کیف پول‌های دیجیتال (…,coinbase, MetaMask)، استخراج DeFi (معروف به نقدینگی) اشاره کرد.

 DeFi منبع باز هست، به این معنی که پروتکل ها و برنامه ها از نظر تئوری برای بازرسی و نوآوری کاربران باز هستن. در نتیجه، کاربران می‌تونن پروتکل‌ها رو با هم ترکیب کرده و با هم تطبیق بدن تا با توسعه dApps های خودشون، ترکیب منحصربه‌فردی از فرصت‌ها رو باز کنن.

برنامه های اتریوم:

در این قسمت از مقاله DeFi چیست؟اطلاعاتی در مورد برنامه های منحصر به فرد فناوری دیفای برای شما ارائه می کنیم. اکثر برنامه‌های مالی غیرمتمرکز بر روی اتریوم، دومین پلت‌فرم ارز دیجیتال بزرگ جهان ساخته شدن، که خودش رو از پلتفرم بیت‌کوین متمایز می‌کنه، زیرا استفاده از اون برای ساخت انواع دیگه ای از برنامه‌های غیرمتمرکز فراتر از تراکنش‌های ساده آسون تر هست.

دیفای (Defi) چیست؟

این موارد استفاده مالی پیچیده‌تر حتی توسط ویتالیک بوترین، خالق اتریوم در سال 2013 در وایت پیپر اصلی اتریوم برجسته شد که این به دلیل قراردادهای هوشمند پلتفرم اتریوم هست، که در صورت رعایت شرایط خاص تراکنش‌ها رو به‌طور خودکار انجام می‌دن، انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری رو ارائه میده. زبان های برنامه نویسی اتریوم، مانند Solidity، به طور خاص برای ایجاد و استقرار چنین قراردادهای هوشمند طراحی شدن.

 به عنوان مثال، فرض کنین یک کاربر می خواد پولش رو سه شنبه آینده برای یکی از دوستانش ارسال کنه، اما تنها در صورتی که دما طبق weather.com به بالای 90 درجه فارنهایت برسه. چنین قوانینی رو می توان در یک قرارداد هوشمند نوشت. با قراردادهای هوشمند در هسته، ده ها برنامه DeFi بر روی اتریوم کار می کنن که برخی از اونها رو ادامه این مطلب مورد بررسی قرار میدیم.

 محبوب ترین برنامه های DeFi عبارتند از:

• صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) :

یک صرافی‌ آنلاین به کاربران کمک می‌کنن تا ارزها رو با ارزهای دیگه مبادله کنن، خواه دلار آمریکا برای بیت‌کوین یا اتر برای DAI.DEX یک نوع صرافی داغ هست که کاربران رو مستقیما به هم متصل می کنه تا بتونن بدون اعتماد به یک واسطه، پول خودشون و ارزهای دیجیتال رو با یکدیگه معامله کنن.

• استیبل کوین ها:

ارز دیجیتالی که برای تثبیت قیمت به دارایی خارج از ارز دیجیتال (مثلاً دلار یا یورو) گره خورده. برای توضیح بیشتر میتونیم اینطوری بگیم که ارزهای دیجیتال اغلب نوسانات قیمتی شدیدتری رو نسبت به فیات تجربه می‌کنن، که برای افرادی که می‌خوان بدونن ارزش پولشون در یک هفته آینده چقدر میشه، کیفیت خوبی نیست.

استیبل‌کوین‌ها، ارزهای دیجیتال رو به ارزهای غیرکریپتوکارنسی مثل دلار آمریکا متصل می‌کنن تا قیمت رو تحت کنترل نگه دارن. همونطور که از اسمش مشخصه، هدف استیبل کوین ها ایجاد ثبات قیمت هست. یکی از اصلی ترین استیبل کوین ها در بازار ارز دیجیتال تتر هست که می تونین برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ما رو در مورد اون توکن مطالعه کنین.

• پلتفرم‌های وام‌دهی:

این پلتفرم‌ها از قراردادهای هوشمند برای جایگزینی واسطه‌هایی مثل بانک‌هایی که وام‌دهی رو در وسط مدیریت می‌کنن، استفاده می‌کنن. به عبارت دیگه بازارهای وام یکی از انواع محبوب DeFi هستن که وام گیرندگان رو به وام دهندگان ارزهای دیجیتال متصل می کنن. یکی از پلتفرم‌های محبوب کامپاند هست، که به کاربران این امکان رو میده تا ارزهای رمزنگاری شده رو قرض بگیرن یا وام خودشون رو ارائه بدن. کاربران می تونن با وام دادن پول خود، از سود خود درآمد کسب کنند .

 Compound نرخ های بهره رو به صورت الگوریتمی تعیین می کنه، بنابراین اگه تقاضای بیشتری برای وام گرفتن از یک ارز دیجیتال وجود داشته باشه، نرخ بهره افزایش خواهد داشت. وام دهی DeFi مبتنی بر وثیقه هست، به این معنی که برای گرفتن وام، کاربر باید وثیقه بگذارد. اغلب اتر، توکنی که اتریوم رو تقویت می کنه. این به این معناست که کاربران هویت یا امتیاز اعتباری مرتبط خودشون رو برای گرفتن وام اعلام نمی‌کنن، که وام‌های به غیر دیفای به این شکل عادی عمل می‌کنن.

• بیت کوین های (WBTC):

راهی برای ارسال بیت کوین به شبکه اتریوم هستن، به طوری که بیت کوین می تونه مستقیما در سیستم DeFi اتریوم استفاده بشه. WBTC ها به کاربران اجازه میدن تا از طریق پلتفرم های وام دهی غیرمتمرکز که در بالا توضیح داده شد، از بیت کوینی که به اونها وام میدن، سود کسب کنن.

• بازارهای پیش بینی:

بازارهایی برای شرط بندی بر روی نتیجه رویدادهای آینده هستن، مانند انتخابات. هدف نسخه‌های DeFi بازارهای پیش‌بینی ارائه همان عملکرد اما بدون واسطه هست.

علاوه بر این برنامه ها، مفاهیم جدید DeFi نیز در اطراف اونها ظاهر شده:

• کشاورزی بازده:

برای معامله گران آگاه که مایل به ریسک هستن، مزرعه بازدهی وجود داره، جایی که کاربران در جستجوی فرصت هایی برای بازدهی بیشتر، توکن های مختلف DeFi رو اسکن می کنن.

• استخراج نقدینگی:

زمانی که برنامه های DeFi کاربران رو با دادن توکن های رایگان به پلتفرم خودشون جذب می کنن، این پرهیاهو ترین شکل کشاورزی محصول تاکنون بوده.

• ترکیب پذیری:

برنامه های DeFi منبع باز هستن، به این معنی که کد پشت اونها برای همه قابل مشاهده هست. به این ترتیب، از این برنامه ها می توان برای نوشتن برنامه های جدید با کد به عنوان بلوک های سازنده استفاده کرد.

• لوگوهای پولی:

با قرار دادن مفهوم «ترکیب پذیری» به روش دیگه ای، برنامه های DeFi مثل لوگو هستن. بلوک های اسباب بازی کودکان برای ساخت ساختمان ها، وسایل نقلیه و غیره که روی هم کلیک می کنن. برنامه‌های DeFi رو می‌توان به طور مشابه مانند لگوهای پولی برای ساخت محصولات مالی جدید به هم متصل کرد.

کاربردهای Defi:

ممکنه این سوال برای شما هم پیش اومده باشه که کاربردهای دیفای چیه. بنابراین برای پاسخ به این سوال در این بخش از مقاله DeFi چیست؟ توضیحاتی برای شما ارائه می کنیم.

دیفای (Defi) چیست؟

همونطور که در پارت قبل اشاره کردیم، یکی از کاربردهای دیفای این هست که فناوری دیفای از ارزهای دیجیتال و قراردادهای هوشمند برای ارائه خدمات مالی بدون دخالت بانک ها استفاده می کنه. با اضافه شدن dApps های بیشتر، امکان کارهایی که می تونید با DeFi انجام بدین همچنان رو به رشد هست. از کاربردهای محبوب تر DeFi شامل ارسال پول به هر نقطه از جهان (در زمان کم و مقرون به صرفه) هست.

ذخیره پول با استفاده از کیف پول های رمزنگاری شده (و بازدهی بالاتر نسبت به بانک های سنتی)؛ قرض گرفتن و وام دادن در سطح همتا به همتا؛ تجارت ارزهای دیجیتال به صورت ناشناس و در هر زمان 24/7؛ نسخه های توکن شده سرمایه گذاری ها مثل سهام، صندوق ها، سایر دارایی های مالی و توکن های غیر قابل تعویض (NFT) رو می تونین مبادله کنین. تامین مالی جمعی و خرید بیمه با کمک شرکت هایی مانند Etherisc هم جزو کاربردهای Defi هست.

نحوه کسب درامد با Defi:

دیفای (Defi) چیست؟

 ارزش قفل شده در پروژه‌های دیفای اتریوم در حال افزایش هست و طبق گزارش‌ها، بسیاری از کاربران پول زیادی به دست آوردن.

همانطور که در قبلا اشاره کردیم، با استفاده از برنامه های وام مبتنی بر اتریوم، کاربران می تونن با قرض دادن پول خودشون و ایجاد سود از وام ها، «درآمد غیرفعال» ایجاد کنن و به عبارتی می تونن از این طریق اقدام به کسب درامد از DeFi بکنند. کشاورزی محصول، که توضیح داده شد، حتی پتانسیل بازدهی بیشتری رو داره، اما با ریسک بیشتر.

این به کاربران اجازه میده تا از جنبه وام دهی  و کسب درامد از طریقDeFi استفاده کنن تا دارایی های رمزنگاری شده خودشون رو برای تولید بهترین بازده ممکن قرار بدن. با این حال، این سیستم ها معمولا پیچیده هستن و اغلب فاقد شفافیت هستن.

امنیت دیفای:

 ممکنه این سوال براتون پیش بیاد که امنیت دیفای چجوریه؟ برای پاسخ به این سوال در این پارت از مقاله DeFi چیست؟ توضیحاتی ارائه می کنیم.

Defi نیز مانند سایر شبکه‌های غیرمتمرکز بلاک چین که با ارزهای رمزنگاری شده معامله می‌کنن ریسک و خطر زیادی داره اما Defi بسیار پرخطره، به‌ویژه که کاربران از فناوری جدیدی استفاده میکنن، که هدف اون ایجاد اختلال در یک مؤسسه مستقر مثل یک بانک متمرکز هست.

حتی برای تازه‌کارانی که فریب دستاوردهای بالقوه کشاورزی محصول و درآمد رو میخورن، خطرناک تر هست ولی در عین حال امنیت دیفای فراهمه. اتریوم دارای دستورالعمل های امنیتی و پیشگیری از کلاهبرداری هست، چون خطرات بالقوه گسترده تری نیز وجود داره.

دیفای (Defi) چیست؟

کلاهبرداری و جرم همچنان یک موضوع مهم هستن. بر اساس محاسبات پلتفرم داده بلاک چین Chainalysis، 14 میلیارد دلار ارز دیجیتال در سال 2021 به آدرس های غیرقانونی ارسال شده که تقریبا دو برابر رقم مشاهده شده در سال 2020 هست.

با افزایش فعالیت و محبوبیت و امنیت دیفای تا سال 2020، بسیاری از برنامه‌هایDeFi ، مثل Meme coin YAM ، از کار افتادن و سوختن و ارزش بازار رو از 60 میلیون دلار به 0 دلار در 35 دقیقه رسوندن. سایر پروژه های DeFi از جمله هات داگ و پیتزا نیز به همین سرنوشت دچار شدن و بسیاری از سرمایه گذاران پول زیادی از دست دادن.

علاوه بر این ها، متاسفانه اشکالات DeFi هنوز بسیار رایج هستنن. قراردادهای هوشمند قدرتمند هستن، اما زمانی که قوانین در پروتکل گنجانده شدن، نمی‌توان اونها رو تغییر داد، که اغلب باگ‌ها رو دائمی می‌کنه و در نتیجه خطر رو افزایش میده.

چه زمانی دیفای (Defi) به جریان اصلی تبدیل میشه؟

 در حالی که افراد بیشتری به سمت برنامه های پروژه های DeFi جذب میشن، نمیشه گفت که اونها قراره کجا برن. مکان بسیاری از افراد جذب شده به برنامه های پروژه دیفای به این بستگی داره که چه کسی اونها رو مفید می دونه و چرا؟!...

دیفای (Defi) چیست؟

بسیاری بر این باور هستن که پروژه‌های مختلف DeFi پتانسیل تبدیل شدن به رابین‌هود بعدی رو دارن و با فراگیرتر کردن برنامه‌های مالی برای کسانی که به طور سنتی به چنین پلتفرم‌هایی دسترسی ندارن، انبوهی از کاربران جدید رو جذب می‌کنن.

این فناوری مالی جدید، آزمایشی هست و به خصوص از نظر امنیت یا مقیاس پذیری، بدون مشکل نیست. توسعه دهنده های پروژه Defi امیدوارن که در نهایت این مشکلات رو اصلاح کنن.

اتریوم 2.0 می‌تونه نگرانی‌های مقیاس‌پذیری رو از طریق مفهومی به نام شاردینگ برطرف کنه، راهی برای تقسیم پایگاه‌داده زیربنایی به قطعات کوچک‌تر که برای اجرا برای کاربران قابل کنترل‌تر هست.

بلاک چین چه نقشی در دیفای دارد؟

احتمالا این سوال را از خودتان پرسیده باشد که بلاک چین چه نقشی در دیفای دارد؟ بهتر است بدانید، امور مالی یکی از مهم ترین و پیچیده ترین کارها در دنیای اقتصادی است که اکنون با ورود فناوری دیفای، تغییرات و تحولاتی در این حوزه انجام شده است. استفاده از زنجیره های بلوکی یا همان بلاک چین در این امور، امکان ایجاد فضای مالی غیرمتمرکز فراهم شده است که به حفظ امنیت و افزایش شفافیت کمک کرده است.
توجه داشته باشید که درک عملکرد بلاک چین از مهم ترین اقدامات در درک مفهوم امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi است. بلاک چین نوعی دفتر کامپیوتری عمومی است که تاریخچه کلیه تراکنش های ارز دیجیتال و اتفاقات مربوط به امور مالی غیرمتمرکز را ثبت و ذخیره می کند.

چگونه رمز ارزهای حوزه دیفای را پیدا کنیم؟

نکته قابل توجه این است که هر شبکه بلاک چینی که قابلیت توسعه و گسترش قراردادهای هوشمند را داشته باشند، می تواند امور مالی غیرمتمرکز یا پروژه های دیفای را نیز پیاده سازی کند. شما می توانید با استفاده از روش های مختلفی این پروتکل ها را پیدا کنید و اطلاعات در مورد نحوه کارکرد آنها به دست آورید. برای این کار باید از سایت هایی مانند دیفای پالس، لاما سواپ یا دیفای لاما استفاده کنید.
دیفای لاما(Defilama) یکی از بهترین پلتفرم های در حوزه امور مالی غیرمتمرکز است که برای رتبه بندی پروتکل های دیفای مورد استفاده قرار می گیرد. البته ابزارها و سایت های زیادی نیز وجود دارند که از آنها می توان برای پیدا کردن پروژه های دیفای و رمز ارزهای مرتبط با DeFi استفاده کرد.

 

نتیجه و جمع بندی:

امور مالی غیر متمرکز، یک حوزه گسترده هست که تلاش می کنه با حذف واسطه ها، خدمات مالی مورد نیاز افراد و کاربران جامعه رو ارائه کنه. با کمک پروژه Defi می توان یک سیستم مالی غیر متمرکز و آزادتر رو دارا بود، که در سراسر دنیا قابل دسترسی هست و مانع فساد و تبعیض میشه.

برنامه‌های غیرمتمرکز دیفای روی بلاک چین‌هایی که میزبان قرارداد هوشمند هستن، اجرا می‌شن. اتریوم درحال‌حاضر بزرگ‌ترین میزبان دیفای هست. دیفای، پتانسیل رقم زدن آینده ای متفاوت رو دارا هست. آینده ای که افراد بدون نیاز به بانک ها و مسئولان و شرکت های واسطه، امور مالی خودشون رو مدیریت کنن و اختیار کامل بر روی دارایی های خودشون دارن.

در مقاله Defi چیست؟ تلاش کردیم، اطلاعات کاربردی و مفیدی در مورد اینکه دیفای چیست و نحوه عملکرد، کاربرد و چالش‌های فناوری مالی غیرمتمرکز، پروژه‌ها، ویژگی‌ها و مزایا، معایب و محبوبترین برنامه های دیفای وهمچنین آینده DeFi برای شما ارائه کنیم.


نظرات کاربران در مورد دیفای Defi چیست؟ آشنایی با امور مالی غیر متمرکز
  • یعنی دیفای واقعا می تونه اونقدر امن باشه که روزی جای بانک ها رو بگیره؟

    من که فکر نمیکنم چون کلاهبرداری تو این حوزه خیلی زیاده

    تو این حوزه بتونی وام بگیری و باهاش خوب ترید کنی سود خوبی گیرت میاد

    خیلی از پلتفرم های وام دهی هم الان کلاهبرداری از اب در میان

    از کدوم سایت ها میشه وام گرفت حالا

    میتونی یه سری به پلتفرم فوجی دائو بزنی

    نسل دوم دیفای عملکردهای متنوع و نوینی به فضای امور مالی غیرمتمرکز اضافه کرده

    در بستر دیفای پلتفرم هایی شکل گرفتن که به کاربرهاشون این امکان رو میدن تا بتونن به صورت غیر متمرکز برای خودشون حساب باز بکنن و داراییشون رو ذخیره کنن.

    یکی هم هست باسم رمپ دیفای که یه نوع پروتکل میان زنجیره ای نقدینگی هستش که برای شناسایی فرصت های استیکینگ یا سپرده گذاری ارزهای دیجیتال به کاربران که از توکن های غیر ERC-20 بر روی بلاک چین اتریوم استفاده می کنن، تمرکز داره.

    ییلد فارمینگ (Yield Farming) یک روش سپرده گذاری نوین هست کهاین امکان رو میده تا دارایی های خاصی رو به صورت ارز دیجیتال که اکثرا هم استیبل کوین ها هستن خرید بکنید، بعد برای مدت زمان مشخصی پول شما قفل میشه و در عوض سود مشخص شده ای ماه به ماه میده

    من که هیچی از این دیفای سر در نیاوردم

    بسیار عالی کامل و جامع

    میتونه امکانات بسیار متنوعی رو به ارزهای دیجیتال اضافه کنه

سوال امنیتی :2+68 = ?