راگ پول Rug Pull در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

1401/10/19
راگ پول Rug Pull در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

اسم راگ پول یا Rug Pull رو شنیدین؟ می دونین راگ پول چیه؟ در سراسر حوزه ارزهای دیجیتال و جریان اصلی بخش مالی، به ویژه در بخش دیفای اصطلاح راگ پول بارها برای توصیف وضعیت وحشتناکی که در امور مالی اتفاق می افته، استفاده شده. این کلاهبرداری در سرمایه گذاری های غیرمتمرکز و از جمله صنعت ارزهای دیجیتال می تونه به سرمایه گذاران آسیب بزنه. گسترش این موضوع هم چنان شدید هست که خیلی از سرمایه گذاران این مشکل رو به عنوان قسمتی از مشکل پروتکل دیفای گزارش کردن. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر با کلاهبرداری راگ پول و روش های جلوگیری از این کلاهبرداری این مقاله رو تا آخر بخونین.

همونطور که دنیای ارزهای دیجیتال روزانه در حال گسترش هست، افراد سودجو هم در حال تلاش برای طراحی روش های نویت کلاهبرداری هستن. یکی از جدیدترین راه های کلاهبرداری در دنیای ارزهای دیجیتال روش راگ پول هست. در این روش توسعه دهنده، سرمایه گذاران رو به سمت ارز دیجیتال جدیدی هدایت می کنه و بعد از جذب سرمایه، ارزش اون ارز دیجیتال رو به صفر تبدیل می کنه و دارنده سرمایه خودشون رو از دست میدن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله راگ پول در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد راگ پول یا Rug Pull به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع مختلف راگ پول بپردازیم و علامت های راگ پول رو مورد بررسی قرار بدیم.

راگ پول چیست؟

راگ پول چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم پروژه راگ پول یا Rug Pull رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که راگ پول چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که راگ پول نوعی کلاهبرداری در دنیای ارزهای دیجیتال هست که طی اون توسعه دهنده های یه پروژه در ابتدا قیمت توکن خودشون رو پامپ می کنند و سپس نقدینگی یا منابع مالی ذخیره شده در پروتکل رو به سرقت می برن و سرمایه گذاران پروژه رو با یه دارایی بی ارزش رها می کنند. کلاهبرداری راگ پول که با اسم کلاهبرداری خروج هم شناخته میشه، بیشتر در بخش امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای اتفاق می افته.

مقاله پیشنهادی: کلاهبرداری پانزی چیست و چگونه انجام می شود؟

جالب اینجاست که بدونین راگ پول یا Rug Pull نوعی فرایند مخرب در صنعت ارزهای دیجیتال هست که در اون توسعه دهنده ها ارزهای دیجیتال رو از پروژه حذف می کنند و دارایی سرمایه گذاران رو غارت می کنند. کلاهبرداری های پولی مات معمولا در یه اکوسیستم مالی غیرمتمرکز اتفاق می افته به ویژه در صرافی های ارز دیجیتال غیرمتمرکز که در اون افراد مخرب یه توکن تولید می کنند و اون رو در یه صرافی غیرمتمرکز لیست می کنند. سپس از اون به عنوان یه ارز دیجیتال پیشرو مثل اتریوم استفاده می کنند. کلاهبرداری های راگ پول در صرافی های غیرمتمرکز در حال افزایش هستن. چون این نوع صرافی ها به کاربران اجازه میدن تا برخلاف صرافی های متمرکز ارز دیجیتال توکن ها رو به صورت رایگان و بدون حسابرسی فهرست کنند.

انواع مختلف راگ پول

انواع مختلف راگ پول

همونطور که گفتیم، راگ پول یکی از روش های جدیدی کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال هست. در این روش تیم توسعه دهنده پروژه ای با وعده های فریبنده و دستکاری بازار باعث افزایش ناگهانی قیمت توکن این پروژه میشه. ولی بعد از اینکه خریداران سرمایشون رو وارد بازار کردن، دارایی اون ها رو به سرقت می برن و سرمایه گذاران رو با دارایی های بی ارزش و بدون پشتوانه تنها می ذارن. راگ پول انواع مختلفی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی انواع مختلف راگ پول بپردازیم.

• سرقت استخر نقدینگی

یکی از انواع مختلف راگ پول، سرقت استخر نقدینگی هست. واسه اینکه یه ارز دیجیتال قابل معامله باشه، توسعه دهنده ها باید یه استخر نقدینگی به وجود بیارن که بخشی از ارز دیجیتال رو برای خرید و فروش سرمایه گذاران نگه داره. وقتی مردم جذب قیمت پیشنهادی کلاهبرداری ارز دیجیتال میشن، شروع به خرید اون رمز ارز می کنند که برای مدتی در استخر نقدینگی باقی می مونه. سپس در زمان مشخص شده توسعه دهنده اون ارز رو در استخر نقدینگی حذف می کنه و فقط یه توکن بی ارزش باقی می مونه.

• کاهش ارزش یا دامپ کردن

یکی دیگه از انواع مختلف راگ پول، کاهش ارزش یا دامپ کردن هست. در این روش از کلاهبرداری تیم دارنده توکن مالیکیت بخش بزرگی از توکن های خودش رو در اختیار داره. تا اینجا همه چیز به صورت عادی پیش میره، ولی بعضی وقت ها فروش مقدار زیادی از ذخیره توکن سقوط قیمت رو به دنبال داره. بعد از تبلیغات زیاد و سرمایه گذاری افراد، قیمت توکن افزایش پیدا می کنه و الان با فروش مقادیر قابل توجهیی از اون ارز توسط تیم پروژه سود خوبی نصیب این افراد میشه و سرمایه گذاران ضرر می کنند.

مقاله پیشنهادی: پامپ و دامپ چیست؟

• محدودیت فروش

یکی دیگه از انواع مختلف راگ پول، محدودیت فروش هست. احتمالا بارها با جلمه جنش فروخته شده پس گرفته نمیشه، روبرو شدین. باید بگیم که خیلی از کلاهبرداران راگ پول به این جمله علاقه مند هستن. محدود کردن سفارشات فروش، یکی از محبوب ترین و در عین حال مخرب ترین شیوه های به کار گرفته شده توسط توسعه دهنده ها پروژه های راگ پول هست. در این نوع از راگ پول سودجویان الگوریتم های توکن رو جوری تنظیم می کنند تا فقط خود اون قادر به فروش اون ارزها باشن.

علامت های کلاهبرداری راگ پول

علامت های کلاهبرداری راگ پول

با اینکه کلاهبرداری به روش راگ پول یا Rug Pull در سال های گذشته 3 برابر شده، ولی کل مبلغ پول به سرقت رفته در حال کاهش هست، چون سرمایه گذاران محتاط تر شده و یاد گرفتن که قبل از سرمایه گذاری علائم رو تجزیه و تحلیل کنند. در ادامه برخی از نشانه های رایج برای کمک به جلوگیری از قربانی شدن در چنین طرح های کلاهبرداری آورده میشه که به شما کمک می کنه تا راگ پول ها رو به سادگی تشخیص بدین.

• یکی از علامت های کلاهبرداری راگ پول، بازده بالا هست. خیلی از استخرهای دیفای برای تسهیل تجارت توکن ها، بازدهی بیشتری رو در استخر برای سرمایه گذاران به وجود میارن. برای مثال WhaleFarm نرخ هایی رو ارائه داد که بیش از 100 درصد APY بود.

• یکی دیگه از علامت های کلاهبرداری راگ پول این هست که سازنده های اون گمنام باشن. ممکنه دلایلی مثل امنیت، حریم خصوصی و دلایل شخصی برای ناشناس موندن سازنده ها وجود داشته باشه. با این حال، بعد از انجام یه کلاهبرداری، ناشناس بودن، ردیابی کلاهبرداران رو سخت تر می کنه.

• یکی دیگه از علامت های کلاهبرداری راگ پول این هست که قیمت توکن ها سر به فلک کشیده میشه و یکباره سقوط می کنند. اگه نمی تونین فهمین که چرا قیمت یه ارز دیجیتال به سرعت در حال افزایش هست، مراقب باشین. کلاهبرداران می تونن یه پروژه رو با سرمایه گذاری یا ایجاد تبلیغات کاذب جوری به سود برسونن که مردم رو تشویق به سرمایه گذاری و خرید اون کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله راگ پول در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد راگ پول یا Rug Pull به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع مختلف راگ پول بپردازیم و علامت های راگ پول رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، راگ پول نوعی کلاهبرداری در دنیای ارزهای دیجیتال هست که طی اون توسعه دهنده های یه پروژه در ابتدا قیمت توکن خودشون رو پامپ می کنند و سپس نقدینگی یا منابع مالی ذخیره شده در پروتکل رو به سرقت می برن و سرمایه گذاران پروژه رو با یه دارایی بی ارزش رها می کنند.


نظرات کاربران در مورد راگ پول Rug Pull در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟
سوال امنیتی :7+53 = ?