چگونه از سرمایه گذاری احساسی دوری کنیم؟

1401/10/18
چگونه از سرمایه گذاری احساسی دوری کنیم؟

در زمان خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای جلوگیری از تصمیم گیری های نادرست و ضررهای مالی باید احساسات خودتون رو مدیریت کنین. آیا می دونین چگونه از سرمایه گذاری احساسی دوری کنیم؟! غرور در سرمایه گذاری رو میشه به عنوان دشمن اصلی سرمایه گذاری محسوب کرد. غرور یه نیروی روان شناختی قوی هست که تاثیرات بدی بر طرز تفکر سرمایه گذار داره. ولی خیلی از افراد ممکنه اصلا متوجه این احساس نشن و معاملات خودشون رو به صورت معمولی انجام بدن. زمانی که معامله گر یا تریدر چند معامله پشت سر هم رو با سود پشت سر می ذاره، دچار این احساس مخرب یا غرور میشه و اعتماد به نفس بیش از حدی پیدا می کنه که این اعتماد به نقش ممکنه در آینده اون ها رو از قبول کردن ضرر و زیان باز داره.

انسان ها مخلوقات احساسی هستن. ما به طور ذاتی به هر چیزی که احساس خوبی در ما به وجود میاره، پاسخ می دیم و از هر چیزی که ممکنه به ما صدمه بزنه، دوری می کنیم. بیشتر در بازاریابی به قسمت احساسی ذهن مشتریان توجه میشه. احساسات هست که انسانیت ما رو نشون داده و راهنمای خیلی از تصمیم گیری های ما در زندگی میشه. ولی توصیه میشه تا در سرمایه گذاری از تصمیم گیری احساسی جلوگیری کنیم. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله چگونه از سرمایه گذاری احساسی دوری کنیم؟ اطلاعاتی در مورد رفتار سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع احساسات مخرب در سرمایه گذاری بپردازیم و نحوه دوری کردن از سرمایه گذاری احساسی رو به شما یاد بدیم تا بتونین با تمرکز بیشتری معاملات خودتون رو انجام بدین.

رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مالی

رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مالی

برای اینکه بدونین چجوری باید از سرمایه گذاری احساسی دوری کرد؟ ابتدا باید بدونین که رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مالی چجوریه. رفتار سرمایه گذاران معمولا تمرکز اصلی خیلی از تحقیقات و تئوری های مختلف بوده تا مشخص بشه که چرا وقتی صحبت از معامله بر سر پول میشه، خریداران و فروشنده ها حس های مختلفی مثل پشیمونی یا واکنش بیش از حد رو تجربه می کنند که باعث میشه تا در معاملات خودشون ضرر کنند. بنابراین، شما هم باید در زمان سرمایه گذاری در بازارهای مالی تصمیم های درست و بجایی بگیرین تا بعد از ضرر کردن دچار پشیمونی نشین. به زبان ساده تر، نباید نوش دارو رو بعد از مرگ سهراب بیارین!

مقاله پیشنهادی: آموزش مدیریت سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

انتخاب رویکردی منطقی و واقع گرایانه برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی به ویژه در بازه های زمانی مهم ناشی از سرخوشی یا ترس اهمیت زیادی داره. یه سرمایه گذار غیرحرفه ای معمولا پول نقدی که برای کسب اون زحمت زیادی کشیده شده هست رو به دلیل کسب سود بیشتر سرمایه گذاری می کنه. به همین دلیل این شخص رو می بینه که ارزش دارایی اون در یه بازه زمانی کاهش پیدا کرده، دچار استرس و شک میشه. بنابراین، زمانی که صبت از سرمایه گذاری میشه، خیلی از افراد تحمل ریسک خیلی پایینی دارن، چون ضرر کردن درد روانی زیادی داره.

انواع احساسات مخرب در سرمایه گذاری

انواع احساسات مخرب در سرمایه گذاری

جالب اینجاست که بدونین در روندهای صعودی یا نزولی بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی، میانگین سود سرمایه گذاران معمولا کمتر از میزان فراز و فرود قیمت رمز ارزها بوده. دلیل این عملکرد ضعیف تر این هست که سرمایه گذاران بیشتر در روندهای نزولی دارایی های خودشون رو می فروشن و بعد از شروع یه روند صعودی و معمولا در قله ها شروع به خرید ارزهای دیجیتال می کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی انواع احساسات مخرب در سرمایه گذاری بپردازیم.

• احساس ترس

یکی از انواع احساسات مخرب در سرمایه گذاری، احساس ترس هست. مارس 2009 یکی از سال های مهم در بازار سهام بود، چون فرصت خیلی خوبی برای خرید سهام شرکت های بزرگ دنیا با قیمت خیلی پایین بود. سهام برخی از شرکت ها با ارقام تک رقمی معامله میشدن. خیلی از این سهام ها حالا سودی بیشتر از 500 درصدی ایجاد کرد. با این وجود ترس باعث شد تا خیلی از کارگران طبقه متوسط از بازار سهام بیرون بیان. احساس ترس بعضی مواقع باعث میشه تا از سود کردن جا بمونین و نتونین فرصت های سرمایه گذاری رو شناسایی کنین.

• احساس طمع

یکی دیگه از انواع احساسات مخرب در سرمایه گذاری، احساس طمع هست. همون سرمایه گذارانی که با ریزش بازار با ترس و وحشت دارایی خودشون رو فروخته بودن، بعد از شروع روند صعودی و تغییر شرایط بازار شروع به خرید می کنند. ولی احتمالا اون زمانی که صرف تماشا و ایجاد اعتماد دوباره شده بود، ورند صعودی بخش زیادی از حرکت خودش رو تکمیل کرده بود. در اصل بهترین زمان برای ورود به روند صعودی، هفته ها و ماه های ابتدایی هستن. به همین دلیل هست که سرمایه گذارانی که با طمع وارد بازار میشن، معمولا بخش زیادی از سرمایه خودشون رو از دست میدن.

مقاله پیشنهادی: شاخص ترس و طمع چیست؟

• درماندگی و عجله

یکی دیگه از انواع احساسات مخرب در سرمایه گذاری، درماندگی و عجله هست. تا الان شدن یه ارز دیجیتال رو به دلیل خستگی یا درماندگی از حرکات بی روند اون فروخته باشین و کمی بعد شاهد جهش قیمت عظیم اون شده باشین؟ خشم و درماندگی می تونه باعث بشه که یه سرمایه گذار ارز دیجیتال خیلی ارزشمند رو بفروشه تا از شر انتظار برای صعود قیمت نجات پیدا کنه. بنابراین، سعی کنین تا در معاملات خودتون عجله نکنین و تا رشد قیمتی که انتظار دارین، صبر کنین تا سود زیادی به دست بیارین.

نحوه دوری کردن از سرمایه گذاری احساسی

نحوه دوری کردن از سرمایه گذاری احساسی

همونطور که گفتیم، سرمایه گذاری یکی از بهترین روش ها برای افزایش میزان سرمایه اولیه افراد هست. نکات مهمی در زمان سرمایه گذاری وجود داره که باید اون ها رو رعایت کنین تا سود زیادی به دست بیارین. یکی از این نکات این هست که از سرمایه گذاری احساسی دوری کنین. برای این کار روش های مختلفی وجود داره. راهکارهای پیشنهادی ما رو که با اون می تونین تاثیرگذاری هیجانات و احساسات رو در سرمایه گذاری کاهش بدین، در ادامه بخونین:

مقاله پیشنهادی: آموزش مبانی سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

• یکی از روش های دوری کردن از سرمایه گذاری احساسی این هست که برای خودتون سبد سرمایه گذاری تشکیل بدین. چون اگه پرتفوی به درستی چیده شده باشه، خیالتون تا حدودی راحت میشه که اگه یه ارز دیجیتال افت کرد، سایر رمز ارزها مانع از افت شدید سرمایه شما میشن.

• یکی دیگه از روش های دوری کردن از سرمایه گذاری احساسی این هست که طرح و استراتژی معاملاتی داشته باشین. وجود یه استراتژی معاملاتی دقیق و نوشته شده روی کاغذ در سرمایه گذاری کار مهمی هست. برای مثال اهداف سرمایه گذاری، بازه زمانی سرمایه گذاری، هدف کلی پرتفوی سرمایه گذاری و.... رو مشخص کنین.

• یکی دیگه از روش های دوری کردن از سرمایه گذاری احساسی این هست که با پول وام یا قرض سرمایه گذاری نکنین. برای سرمایه گذاری بهتره تا سرمایه مازاد خودتون رو وارد بازار کنین تا خیالتون راحت باشه و در صورت افت قیمت ارزهای دیجیتال ضرر جبران ناپذیری به شما وارد نشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله چگونه از سرمایه گذاری احساسی دوری کنیم؟ اطلاعاتی در مورد رفتار سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع احساسات مخرب در سرمایه گذاری بپردازیم و نحوه دوری کردن از سرمایه گذاری احساسی رو به شما یاد بدیم تا بتونین با تمرکز بیشتری معاملات خودتون رو انجام بدین. همونطور که گفتیم، سرمایه گذاری یکی از بهترین روش ها برای افزایش میزان سرمایه اولیه افراد هست. نکات مهمی در زمان سرمایه گذاری وجود داره که باید اون ها رو رعایت کنین تا سود زیادی به دست بیارین. یکی از این نکات این هست که از سرمایه گذاری احساسی دوری کنین.


نظرات کاربران در مورد چگونه از سرمایه گذاری احساسی دوری کنیم؟
سوال امنیتی :5+70 = ?