امور مالی متمرکز(CeFi) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

نوشته شده در : 1402/06/02

امور مالی متمرکز(CeFi)؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین منظور از امور مالی متمرکز چیست؟ امور مالی متمرکز چه مزایا و معایبی به همراه داره؟ دیفای و سیفای چه تفاوتی با همدیگه دارن؟ امور مالی متمرکز چجوری کار می کنه؟ آینده متعلق به DeFi هست یا CeFi؟ نمونه هایی از پلتفرم های امور مالی متمرکز کدامند؟ ویژگی های سیفای چیست؟

دنیای مالی یا اقتصاد به کمک توسعه و گسترش فناوری بلاک چین و پیدایش رمز ارزها در حوزه تکنولوژی، روش جدیدی واسه معامله و خرید ارز دیجیتال و فروش ایجاد کرده. همین چند سال پیش مراجعه به بانک ها یکی از آسون ترین راه های انجام امورات مالی مثل تسویه قبض، انتقال پول یا... بود. به عبارت دیگه، انجام امور مالی و نظارت بر اون ها به صورت متمرکز صورت می گرفت که با عنوان سیفای شناخته میشه. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد امور مالی متمرکز یا CeFi بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب امور مالی متمرکز بپردازیم و تفاوت سیفای با دیفای رو مورد بررسی قرار بدیم.

امور مالی متمرکز چیست؟

امور مالی متمرکز چیست؟

امور مالی متمرکز یا CeFi به فعالیت های مالی گفته میشه که در اون کاربران و افراد می تونن با کمک صرافی های متمرکز ارزهای دیجیتال سود به دست بیارن و وام بگیرن. توجه داشته باشین که موسسه های متمرکز یا سیفای، ارائه دهنده خدمات مالی متمرکزی مثل صرافی ارز دیجیتال متمرکز هستن. بیشتر ارائه دهنده دهنده های خدمات سیفای دوست دارن از قوانین مشخص شده به وسیله مقامات محل فعالیت خودشون پیروی کنند. از جمله از این قوانین میشه به روش های احراز هویت و مقررات ضد پولشویی اشاره کرد.

جالب اینجاست که بدونین امور مالی متمرکز(CeFi) به دلیل ماهیت متمرکز خودش منحصر به فرد هست. به عبارت دیگه، قدرت مرکزی همه تراکنش ها رو پردازش و مدیریت می کنه که باعث میشه تراکنش ها و معاملات با سرعت بالا و کارمزدهای پایین تری انجام بشن. احتمالا امور مالی متمرکز رو مثل سیستم بانکداری در نظر بگیرین، ولی سیفای جایگزینی واسه خدمات و محصولات بانکداری سنتی هست. امور مالی غیرمتمرکز نیازی نداره و قابلیت سرمایه گذاری، ارسال و دریافت پول رو واسه افراد امکان پذیر می کنه. در امور مالی متمرکز(CeFi) یه صرافی ارز دیجیتال، خرید و فروش رمز ارزها رو مدیریت می کنه.

مقاله پیشنهادی: چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) نیاز داریم؟

مزایا و معایب امور مالی متمرکز(CeFi)

مزایا و معایب امور مالی متمرکز(CeFi)

همونطور که گفتیم، به اکوسیستم خدمات مالی متمرکز که در اون یه نهاد، موسسه یا سیستم مرکزی امور مالی کاربران و افراد رو زیر نظر داره، سیفای یا امور مالی متمرکز گفته میشه. بهتره بدونین CeFi مزیت ها و مشکلات زیادی به همراه داره که باید با این موارد آشنا بشین. در ادامه برخی از مزایا و معایب امور مالی متمرکز رو بررسی می کنیم:

مزایای امور مالی متمرکز

  • یکی از مزیت های امور مالی متمرکز(CeFi) این هست که دارای قدمت بالاتری نسبت به امور مالی غیرمتمرکز هست.
  • وجود نهادهای نظارتی در امور مالی متمرکز که باعث اعتماد بیشتر افراد به این نوع مکانیسم های پرداخت میشه.
  • یکی دیگه از مزایای امور مالی متمرکز، سادگی کار با سیستم های مبتنی بر سیفای هست. مثلا واسه استفاده از نرم افزار پی پال به دانش تخصصی نیازی نیست.
  • وجود خدمات مشتریان و پشتیبانی در امور مالی متمرکز هم یکی دیگه از مزیت های امور مالی متمرکز یا سیفای(CeFi) هست.

معایب امور مالی متمرکز

  • وجود واسطه ها و افراد ثالث و در نهایت کارمزدهای زیاد تراکنش های مالی.
  • نرخ بهره میانگین معمولا پایین تر از 1 درصد تراکنش هاست.
  • فرایندهای طولانی مدت واسه تایید و پردازش تراکنش ها یا مبادلات.
  • اجباری بودن احراز هویت و بررسی سوابق اعتباری افراد.
  • عدم کنترل و مدیریت کامل کاربران بر دارایی ها و سرمایه های خود.
  • احتمال دستکاری مبادلات و تراکنش ها و سانسور داده های مالی.

مقاله پیشنهادی: مشتقات غیرمتمرکز در دیفای چیست و انواع آن کدامند؟

تفاوت سیفای(CeFi) با دیفای(DeFi) چیست؟

تفاوت سیفای(CeFi) با دیفای(DeFi) چیست؟

توجه داشته باشین روش های مبادله دارایی ها یکی از تفاوت های اصلی دیفای و سیفای هست. سیفای توسط مبادلات مالی متمرکز تنظیم میشه. از طرف دیگه، امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای به فناوری وابسته هست. بایننس، کوین بیس و بعضی از صرافی معروف متمرکز مدت زمان زیادی هست که خدمات ارز دیجیتال و مالی رو به کاربران خودشون ارائه میدن. صرافی دیفای روی یه شبکه بلاک چینی مثل اتریوم راه اندازی میشه. بنابراین، مشارکت صرافی ها در امور مالی متمرکز(CeFi) باعث میشه تا کاربران ریسک خودشون رو به صرافی ها انتقال بدن.

نکته قابل توجه این هست که صرافی های متمرکز مسئول حفاظت از پول کاربران رو دارن. این واسطه ها در امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) از بین میرن. تراکنش ها و مبادلات با این فرض انجام میشه که پروتکل های اسمارت کانترکت ها موفق هستن. در صورت نیاز، تامین مالی متمرکز می تونه سرمایه ها و دارایی ها رو واسه کمک به مشتریان و کاربران تغییر بده و یا در صورت وقوع یه اتفاق غیرقابل پیش بینی منفی مثل هک یا کلاهبرداری، معامله یا تراکنش مالی رو متوقف کنه. از طرف دیگه، دیفای شفاف تر و غیرمداخله تر دیده میشه، چون به اطلاعات شخصی مشتریان نیازی نداره و به نوعی غیرقانونی شناخته میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد امور مالی متمرکز یا CeFi بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب امور مالی متمرکز بپردازیم و تفاوت سیفای با دیفای رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، امور مالی متمرکز(CeFi) به دلیل ماهیت متمرکز خودش منحصر به فرد هست. به عبارت دیگه، قدرت مرکزی همه تراکنش ها رو پردازش و مدیریت می کنه که باعث میشه تراکنش ها و معاملات با سرعت بالا و کارمزدهای پایین تری انجام بشن. امور مالی متمرکز مزیت ها و ریسک های زیادی به دنبال داره. همچنین تفاوت های زیادی بین امور مالی متمرکز(CeFi) و امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) دیده میشه که همین موارد باعث میشه تا دیفای منحصر به فرد بشه. یکی از تفاوت های اصلی این هست که در امور مالی متمرکز واسطه هایی وجود دارن که تراکنش های کاربران رو بررسی می کنند.


نظرات کاربران در مورد امور مالی متمرکز(CeFi) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
سوال امنیتی :9+57 = ?