معرفی 5 دسته بندی موفق در حوزه دیفای(DeFi)

1402/04/28

معرفی 5 دسته بندی موفق در حوزه دیفای(DeFi)؛ آیا دوست دارین تا با این دسته بندی ها آشنا بشین؟ اصلا می دونین منظور از امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای چیست؟ چرا دیفای محبوبیت زیادی به دست آورده؟ به نظر شما آیا دیفای می تونه آینده درخشانی داشته باشه؟ تا الان در حوزه دیفای وام گرفتین یا وام دادین؟ حوزه بیمه در دیفای چجوری کار می کنه؟ مشتقات به کدوم دارایی ها گفته میشه؟

بلاک چین رو میشه به طور جدی یه انقلاب معرفی کرد. انقلابی که نه تنها ارزهای رایج، بلکه همه سیستم های مالی و غیرمالی دنیا رو دگرگون کرده و می کنه. قبل از پیدایش بلاک چین، همه چیز ماهیت متمرکز داشت. واسه داشتن حساب در بانک، برای انجام دادن معامله ها و واسه انجام هر کاری باید احراز هویت می کردیم. ولی بعد از پیدایش بلاک چین، با توسعه سیستم های مبتنی بر دیفای، امورات مالی به صورت غیرمتمرکز در اومدن. ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز بهتون ارائه بدیم و به بررسی دسته بندی های خبرساز در حوزه دیفای بپردازیم تا با این موارد آشنایی داشته باشین.

آشنایی با امور مالی غیرمتمرکز(DeFi)

آشنایی با امور مالی غیرمتمرکز(DeFi)

آیا می دونین دیفای چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز به خدمات مالی گفته میشه که در بستر شبکه های بلاک چینی و به دور از سازمان های واسطه مثل بانک راه اندازی شده. در حوزه DeFi کنترل و تنظیم امور و خدمات مالی بر عهده نهادهای متمرکز نیست و کاربران این اجازه رو دارن تا به دور از محدودیت و مشکلات بازارهای مالی سنتی، از قابلیت های این حوزه استفاده کنند. توجه داشته باشین که در این بستر واسه وام گرفتن لازم نیست ضامن داشته باشین، نیاز نیست احراز هویت انجام بدین و در مدت زمان کمی خدمات مختلفی رو به دست میارین.

جالب اینجاست که بدونین هدف اصلی پیدایش دیفای، حذف کردن واسطه های مختلف در خرید و فروش ارزهای دیجیتال هست. در واقع دیفای زیرمجموعه ای از برنامه های غیرمتمرکز شناخته میشه که به صورت خاصی بر روی امور مالی مبتنی بر اسمارت کانترکت ها تمرکز داره. در حال حاضر بیشتر پروژه های دیفای بر بستر بلاک چین اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس فعالیت دارن. نکته قابل توجه این هست که دیفای(DeFi) مجموعه ای از برنامه های کاربردی به منظور انجام امور مالی غیرمتمرکز هست که به سرمایه گذاران این امکان رو میده تا به دارایی ها و رمزارزهای خودشون دسترسی بهتر و آسون تری داشته باشن.

مقاله پیشنهادی: مهم ترین چالش های دیفای برای جذب سرمایه گذاران

دسته بندی های خبرساز در حوزه دیفای

دسته بندی های خبرساز در حوزه دیفای

همونطور که گفته شد، تغییرات جدید در بازار ارزهای دیجیتال این دارایی ها رو دچار جابجایی هایی کرده. در سال های گذشته با ظهور پروژه های جدید در حوزه دیفای شاهد بروز تغییرات و تحولاتی بودیم. به همین دلیل و به منظور آشنایی با رخدادهایی که در بازار کریپتوکارنسی ها در حال روی دادن هست. در ادامه برخی از دسته بندی های خبرساز در حوزه دیفای ارائه شده هست:

صرافی های غیرمتمرکز

یکی از بهترین دسته بندی های موفق در حوزه دیفای(DeFi)، صرافی غیرمتمرکز هست. صرافی غیرمتمرکز به پلتفرمی گفته میشه که انجام معاملات همتا به همتا در بستر اون بدون نیاز به وجود یه نهاد مرکزی انجام میشن. توجه داشته باشین که این دسته از صرافی ها در اصل تشکیل شده از تعدادی قرارداد هوشمند هستن که می تونن بدون نیاز به یه دفتر مرکزی به شکلی که کاملا خودکار سفارش ها رو ثبت کرده و مبادلات مربوط به خرید و فروش رمزارزها رو انجام بدن. صرافی های غیرمتمرکز در واقع پایه و اساس امور مالی غیرمتمرکز رو به وجود میارن.

وام دهی و وام گیری

یکی دیگه از دسته بندی های خبرساز حوزه امور مالی غیرمتمرکز، وام دهی و وام گیری هست. بهتره بدونین پروژه های تازه تاسیس در سال های گذشته به حوزه DeFi وارد شدن که کاربران بازار ارزهای دیجیتال با کمک این پروژه ها می تونن اقدام به دریافت وام کنند و یا می تونن رمزارزهای خودشون رو در قالب وام به سایر افراد ارائه بدن. از این فرایند تحت عنوان لندینگ یاد میشه.

مشتقات کریپتویی

مشتقات هم به عنوان یکی دیگه از بخش های موفق در حوزه دیفای محسوب میشه. مشتقات در اسمارت کانترکت هایی قرار می گیرن که از نظر ارزشمند بودن به یه دارایی منحصر به فردی تکیه دارن. قراردادهای آتی رو میشه نمونه ای از این نوع دسته بندی شمرد که در اون طرفین معامله این امکان رو دارن تا در آینده درباره قیمت خرید یه دارایی خاص در یه زمان مشخص به توافق برسن.

استیکینگ اهرم دار

یکی دیگه از بخش های خبرساز در حوزه دیفای(DeFi)، استیکینگ لوریج شده هست. امروزه در بعضی از پروتکل های دیفای کاربران می تونن واسه استیکینگ درخواست وام بدن. از این تکنیک واسه بالاتر بردن میزان درآمد تامین کننده ها به منظور تامین دارایی های یه پلتفرم استفاده میشه. با این همه، در این راهکار هم درست مثل همه پوزیشن های لوریج شده، کاربران باید سود پرداخت کنند و باید با وجود ریسک ها و خطرات احتمالی این فعالیت مثل ضررهای ناگهانی رو زیر نظر بگیرن.

بیمه

بیمه هم به عنوان یکی از بخش های موفق در حوزه امور مالی غیرمتمرکز هست. فضای DeFi توانایی بیمه شدن رو دارن و پلتفرم کاور مشهورترین پروتکل در این بستر هست. کاربران می تونن با کمک این پلتفرم به وسیله استیکینگ یا سپرده گذاری اقدام به سرمایه گذاری در حوزه بیمه کنند. با این وجود خود این موارد هم می تونن دچار خطا و اشتباه بشن، جوری که خود پروتکل کاور اخیرا درگیر یکی از این مشکلات بود.

مقاله پیشنهادی: معرفی 5 مورد از بهترین ابزارها برای ورود به حوزه دیفای

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز بهتون ارائه بدیم و به بررسی دسته بندی های خبرساز در حوزه دیفای بپردازیم تا با این موارد آشنایی داشته باشین. همونطور که گفتیم، دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز به خدمات مالی گفته میشه که در بستر شبکه های بلاک چینی و به دور از سازمان های واسطه مثل بانک راه اندازی شده. بخش های مختلفی در حوزه دیفای وجود دارن که هر کدوم از این بخش ها به دلیل داشتن ویژگی ها و قابلیت هایی موفق و خبرساز شدن.


نظرات کاربران در مورد معرفی 5 دسته بندی موفق در حوزه دیفای(DeFi)
سوال امنیتی :5+58 = ?