مهم ترین تفاوت دیفای و وب 3 چیست؟

1402/06/02

مهم ترین تفاوت دیفای و وب 3؛ نسخه های جایگزین امور مالی و اینترنت! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ به نظر شما دیفای بخشی از Web3.0 هست؟ وب 3 چیست و چجوری کار می کنه؟ آیا می دونین دیفای چیست و عملکردش چجوریه؟ تفاوت دیفای و وب 3 چیست؟ آینده دیفای و وب 3 چجوری میشه؟ وجود Web3.0 چه مزایایی واسه دیفای داره؟

Web3.0 ترند جدید این روزهای اینترنت هست که بر اساس تکنولوژی بلاک چین فعالیت می کنه تا کنترل کامل دیتاهای هر شخص، هویت و پول اون در اختیار خودش باشه. بنابراین، فضای وب عادلانه تر و غیرمتمرکزتر میشه. در اصل باید بگیم دیفای نوعی سیستم مالی در حال گسترش هست که بر بستر وب 3 کار می کنه و تفاوت هایی با این فناوری داره. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب از مباحث صرافی ارز دیجیتال اینانس، توضیحاتی در مورد نسل سوم اینترنت و امور مالی غیرمتمرکز بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایای Web3.0 برای دیفای بپردازیم و تفاوت دیفای و وب 3 رو مورد بررسی قرار بدیم.

آشنایی با امور مالی غیرمتمرکز(DeFi)

آشنایی با امور مالی غیرمتمرکز(DeFi)

امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای(DeFi) نوعی سیستم مالی مستقل از بانک ها و سایر نهادهای نظارتی هست که در اون هر دو کاربر می تونن به صورت همتا به همتا تراکنش های مالی رو انجام بدن. بنابراین، مسئولیت کامل انجام این کار با افراد هست و در مقابل، دریاخت خدماتی مثل وام دادن یا وام گرفتن و سایر موارد به کمک اسمارت کانترکت ها مدیریت میشه. در واقع دیفای تلاشی در جهت مبارزه با نهادهای متمرکز مثل دولت و بانک هاست که بیشتر از اون چیزی که باید، به اطلاعات و دارایی های کاربران کنترل دارن.

جالب اینجاست که بدونین هدف از راه اندازی دیفای(DeFi)، ایجاد امور مالی غیرمتمرکز روی شبکه اتریوم هست تا این سیستم مالی به صورت یکسان، واضح، اوپن سورس و بدون کنترل نهاد دولتی در دسترس همه افراد و کاربران باشه. ایجاد دیفای باعث شد تا دنیای نسل سوم اینترنت گسترده تر بشه. همچنین دیفای سعی می کنه تا تغییرات بنیادی در مبادلات مالی ایجاد کنه، جوری که به واسطه ها و مقامات نیاز نباشه. بنابراین، کاربران می تونن مبادلات مالی خودشون رو به صورت مستقیم انجام بدن.

مقاله پیشنهادی: لیست تمام ارزهای Web 3 همراه با بررسی و قیمت

آشنایی با نسل سوم اینترنت(Web3.0)

آشنایی با نسل سوم اینترنت(Web3.0)

توجه داشته باشین که وب 3 یا Web3.0 نسل جدید فناوری اینترنت هست. با اسمارت کانترکت ها و اپلیکیشن های غیرمتمرکزی که وب 3 ارائه میدن، کاربران می تونن با همدیگه ارتباط برقرار کنند. این پلتفرم از قسمت های مختلفی ایجاد شده. از جمله از این بخش ها می تونیم به دیتابیس غیرمتمرکز و سیستم فایل غیرمتمرکز اشاره کنیم. وب 3 به منظور برطرف کردن مشکلات اساسی وب 2 ایجاد شد. Web3.0 به جای تکیه به شرکت ها، به کمک فناوری بلاک چین حس مالکیت رو واسه کاربران ارائه می کنه.

با استفاده از شبکه های بلاک چینی و ذخیره سازی متمرکز، کاربران Web3.0 بار دیگه می تونن مدیریت داده ها و اطلاعات خودشون رو بر عهده بگیرن. همچنین این خود کاربران هستن که بر اساس صلاح دید خودشون انتخاب می کنند چه افرادی به داده های اون ها دسترسی داشته باشه.

مقاله پیشنهادی: مشتقات غیرمتمرکز در دیفای چیست و انواع آن کدامند؟

آینده دیفای و Web3 چگونه خواهد بود؟

موفق شدن امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) و فناوری وب 3 به توسعه و گسترش شبکه های بلاک چینی و تمایل افراد به شرکت ها به استفاده از روش های جدید بستگی داره. نمیشه در این باره با قطعیت حرف زد، ولی به نظر میرسه پتانسیل این فناوری ها واسه تغییر سیستم های سنتی در دنیا، به اندازه کافی زیاد هست. در حوزه دیفای تمایل زیادی به فناوری های جدید وجود داره و هر روز محصولات و خدمات مالی تازه ای که می تونن کاربران زیادی رو جذب کنند، معرفی میشن. وب 3 نقش مهمی در آینده اینترنت داره. گسترش وب 3 باعث تولید برنامه های غیرمتمرکزی میشه که اینترنت رو به سمت عادلانه تر و بازدتر شدن واسه همه افراد و کاربران هدایت می کنه.

تفاوت دیفای و وب 3 چیست؟

تفاوت دیفای و وب 3 چیست؟

نسل سوم اینترنت(Web3.0) پروژه نوظهوری هست که هدف اون تغییر اینترنت فعلی به فضایی منصفانه هست. مهم ترین هدف اینترنت، غیرمتمرکز کردن و افزایش میزان دسترسی افراد بود، ولی این دیدگاه با گذشت زمان تغییر کرد و الان فضای وب به بستر غیرمتمرکزی تبدیل شده. دیفای نسخه وب 4 از یه سیستم مالی شفاف و غیرمتمرکز هست. توجه داشته باشین که مهم ترین تفاوت دیفای و وب 3 این هست که امور مالی غیرمتمرکز با توجه به اسمارت کانترکت هایی مثل اتریوم ایجاد شده، در حالی که وب 3 در لایه های عمیق تر و روی بستر خود اینترنت ایجاد شده.

به طور کلی، تفاوت دیفای و وب 3 معلوم هست، ولی از این جهت که هر دو بخشی از انقلاب و تحولات فناوری امروزی هستن، نقاط اشتراکی دارن. هر کدوم از این فناوری ها سعی می کنند تا یه نسخه بهتر و مناسب تر از شرایط موجود باشن، ولی وب 3 به فکر تحول در اینترنت و دیفای به فکر تغییر و تحول در سیستم های مالی هست تا غیرمتمرکز شده و امنیت اون ها افزایش پیدا کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد نسل سوم اینترنت و امور مالی غیرمتمرکز بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایای Web3.0 برای دیفای بپردازیم و تفاوت دیفای و وب 3 رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، هدف از راه اندازی دیفای(DeFi)، ایجاد امور مالی غیرمتمرکز روی شبکه اتریوم هست تا این سیستم مالی به صورت یکسان، واضح، اوپن سورس و بدون کنترل نهاد دولتی در دسترس همه افراد و کاربران باشه. وب 3 تفاوت های زیادی با دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز داره.


نظرات کاربران در مورد مهم ترین تفاوت دیفای و وب 3 چیست؟
سوال امنیتی :4+71 = ?