Web 3 چیست؟ (صفر تا صد وب 3 )

1402/12/01
Web 3 چیست؟  (صفر تا صد وب 3 )


با توجه به پاسخ های متعددی که برای سوال " Web 3 چیست؟ " وجود داره، ارائه یه تعریف یکسان برای وب 3 کار سختیه؛ اما به طور خلاصه میتونیم این فناوری رو جدیدترین شکل اینترنت بدونیم. این فناوری به شکل مجموعه ای از استاندارد ها است که در فضای وب پیاده سازی میشن و اونو به یک بانک اطلاعاتی بزرگ تبدیل میکنن. با مطالعه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اینانس با محوریت وب 3 این موضوع رو به طور کامل درک خواهید کرد و هر چیزی که باید در مورد جدیدترین نسل اینترنت بدونین رو یاد خواهید گرفت.

البته قبل از اینکه بهتون شرح بدیم وب 3 چیست و چه کاربردی داره؟، با اینترنت و نسل های قبلی اون آشنا میشیم. همچنین تفاوت های سه نسل وب را به طور کامل مورد بررسی قرار میدیم. همچنین در ادامه این مقاله نمونه های Web 3.0 در بستر ارزهای دیجیتال رو بهتون معرفی میکنیم.

نسل های مختلف وب

نسل های مختلف وب

برای اینکه درک بهتری از اینترنت نسل سوم یا Web 3.0 داشته باشین، بهتره به گذشته بریم و در مورد تاریخچه اینترنت اطلاعاتی رو بدست بیاریم. اولین بار تو دهه 60 میلادی بود که مفهوم اینترنت توسط پنتاگون مطرح شد. در اون دوران با توجه به اینکه کامپیوتر های شخصی و موبایل تا این حد توسعه پیدا نکرده بودن، از این شبکه اطلاعاتی بیشتر در مراکز دولتی، آموزشگاه ها، سازمان های بزرگ و. . . استفاده میشد. بعد ها تو سال 1993 نمونه اولیه اینترنت امروزی بوجود اومد. البته وب یا WWW که مخفف عبارت World Wide Web، هستش؛ بوسیله یک آزمایشگاه اروپایی فیزیک ذرات برای دسترسی به اطلاعات مرتب تر بوجود آمد.

Web 1.0:

اولین نسل از اینترنت است که تا حوالی سال 2000 ادامه دار بود. در اون دوران وب سایت ها به شکلی بودن که کاربرها فقط به اطلاعاتی که روی سرور ها ذخیره میشدن، دسترسی داشتن. به عبارت دیگه تعامل با سایت ها و سرورهاشون به ساده ترین شکل ممکن انجام میشد. در اون دوران موتور های جستجو و سایت های تجارت الکترونیکی مثل آمازون و eBay وجود داشتن.

Web 2.0:

بعد از پایان قرن بیستم میلادی، نسل دوم اینترنت بوجود اومد.(بین سال های 2000 تا 2010). میزان مشارکت، تعامل و توانایی ها تو این شبکه بسیار بیشتر و گسترده تر بود. دلیل این قابلیت های بیشتر، مسائل فنی بود که، یکی از مهمترین شون افزایش سرعت پهنای باند اختصاص داده شده به کاربرها و سرورها بود. یکی دیگه از قابلیت های بسیار کاربردی نسل دوم وب امکان ارائه تعاملات با زمان های نزدیک بود که در این نسل بوجود اومده بود. به این ترتیب کاربرها میتونستن به شکل آنلاین و همزمان با هم تو شبکه فعالیت داشته باشن. از مهمترین دستاورد های این نسل از اینترنت، شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر، بازی های آنلاین، گوشی های هوشمند و محاسبات موبایلی بودن. همچنین بیگ دیتا ها (Big Data) و الگوریتم یادگیری ماشینی هم به لطف این نسل از وب بوجود اومد.

مقاله پیشنهادی: ان اف تی NFT چیست؟

نسخه ی بعدی اینترنت که بعد از سال 2010 فعالیتش رو شروع کرده، وب 3 نامیده شده که در ادامه به طور کامل بهتون معرفیش میکنیم و مفصلا شرح میدیم که وب 3 چیست و چه مزیت و کاربرد هایی داره؟

وب تری چیست؟

Web 3.0:

که به عنوان وب باهوش هم شناخته میشه، علاوه بر ایجاد تعامل و ارتباط بین افراد و سایت ها، امکان ارتباط بین نرم افزار ها رو هم بوجود آورده. البته این فناوری همچنان در حال تکامله ولی هیچ ایده ای در مورد شکل نهایی این نسل از اینترنت وجود نداره. وب سه در تلاش است تا اینترنت رو به فضایی فعال و پویاتر تبدیل کنه و فضای نت رو به عنوان فضایی برای داده های بزرگ تبدیل کنه. یکی از مزایای Web 3 اینه که در فناوری های دیگه ای مثل سیستم همتا به همتای بلاک چین، برنامه های اُپن سورس، واقعیت مجازی و اینترنت اشیا (IOT) کاربرد داره.برای مطالعه بیشتر در مورد فناوری های ارز دیجیتال می تونین مقاله ای با همین نام  در سایت ایران بایننس رو بخونین.

در مجموع نسل سوم وب رو میتونیم به عنوان آینده اینترنت و شبکه های مجازی در نظر بگیریم. اگر شما هم در مورد دنیای غیر متمرکز و حذف واسطه ها با ما هم نظر هستین و معتقدین که بلاک چین قراره تمامی ابعاد زندگی ما رو تحت تاثیر قرار بده و همه چیز رو غیر متمرکز کنه؛ پس میدونین که تو چنین دنیایی، به یک موتور جستجو، شبکه ای اجتماعی، پلتفرم های فروشگاهی و. . . غیر متمرکز نیاز داریم که فقط با استفاده از Web 3.0 محقق میشن.

ویژگی های وب 3

تو این بخش از مقاله وب تری چیست؟ ویژگی های وب 3 رو میخوایم براتون بگیم. در اصل نسل سوم اینترنت ویژگی های خاص و منحصر به فردی داره که در ادامه برخی از اونا رو بهتون معرفی میکنیم:

ویژگی های وب 3

1. فضای سه بعدی:

ایجاد یک دنیای مجازی و فضا های سه بعدی یکی از مزیت های Web 3.0 است. اگه بخوایم ساده تر بهتون بگیم، با استفاده از وب 3 میتونین بدون اینکه از پشت کامپیوترتون بلند بشین، تو فضای سه بعدی قدم بزنین و یا به داخل ساختمان های مختلف برین و از اونا بازدید کنین.

2. اینترنت رسانه ای:

همونطور که قبلا گفته بودیم، اینترنت نسل سوم بسیار فعال و باهوش تره. این وب بهتون اجازه میده که با استفاده از یه فایل رسانه ای، فایل های مشابه دیگه رو جستجو کنین. همین الان هم میتونین برای پیدا کردن عکس های مرتبط با یه تصویر تو گوگل، از فایل های تصویری استفاده کنین.

3. مفهوم بیشتر در اینترنت:

تو نسل جدید اینترنت، کامپیوتر ها هم مثل ما متیونن صفحه های وب رو بخونن. تو این فضا کامپیوتر شما با هوشتره و میتونه برنامه شما رو با پرواز هواپیما یا پزشک تنظیم کنه.

4. فراگیری بیشتر:

اینترنت فضایی است که همه جا وجود داره و همه ابعاد زندگی ما رو احاطه کرده؛ از جمله در کامپیوتر شخصی، گوشی های موبایل، ساعت و. . ..

5. از بین بردن واسطه ها:

وجود واسطه تو هر معامله ای، همواره زمینه فساد رو فراهم میکنه. در حال حاضر بزرگترین واسطه ای که تو بستر نت وجود داره، گوگل هستش. غول های ارتباطی معمولا از داده های کاربراشون سو استفاده میکنن. بهترین حالت اینه که این کمپانی ها اطلاعات مربوط به کاربراشون رو در اختیار شرکت های تبلیغاتی میذارن و به این ترتیب درآمد بدست میارن.

6. عدم نیاز به مجوز:

همه افراد میتونن از وب 3 استفاده کنن و تو اون مشارکت داشته باشن. Web 3.0 هم دقیقا مثل ارزهای دیجیتال کاملا غیر متمرکزه و به همین خاطر امنیت اون بسیار بالاست.

بلاک چین و وب 3

در ادامه مقاله وب تری چیست؟ باید بهتون بگم که با توجه به اینکه اسم بلاک چین و ارزهای دیجیتال همواره در کنار هم مطرح شدن، خیلی ها فکر میکنن که تنها استفاده از بلاک چین در ارزهای دیجیتاله. اما این شبکه برای ثبت و ذخیره اطلاعات طراحی شده و نقل و انتقالات مالی فقط یکی از موارد استفاده از این شبکه است. Blockchain یکی از فناوری هاییه که برای ساخت و راه اندازی وب نسل سه که کاملا غیر متمرکزه، مورد استفاده قرار گرفته. با توجه به ویژگی های بلاک چین، این شبکه بهترین بستر برای تبادل اطلاعات به شکل همتا به همتاست.

بلاک چین و وب 3

شاید براتون سوال باشه که کاربرد ارزهای دیجیتال در Web 3.0 چیست؟ یا رمز ارزها چه نقشی رو تو نسل جدید اینترنت دارن؟ ارزهای دیجیتال از ابتدا برای پرداخت و نقل و انتقالات مالی مورد استفاده قرار میگیرفتن که تو وب سه هم میتونن همین کاربرد رو داشته باشن. کاربر ها میتونن تو فضای اینترنت از رمز ارزها به عنوان سوخت Web 3.0 استفاده کنن. یکی از کاربرد هایی که برای نسل سوم اینترنت مطرح میشه، نحوه ذخیره اطلاعات هستش. تو این شبکه افرادی که تو نگهداری و ذخیره داده ها مشارکت داشته باشن، مقداری ارز دیجیتال به عنوان دستمزد دریافت میکنن. همچنین افرادی که از این شبکه برای ذخیره داده هاشون بهره میبرن، باید از ارز دیجیتال برای پرداخت هزینه های مربوطه استفاده کنن.

مزایای استفاده از اینترنت وب 3

تا این قسمت از مقاله وب 3 چیست؟ اطلاعات کاملی رو در مورد جدیدترین نسل اینترنت در اختیارتون گذاشتیم و سعی کردیم با زبان ساده صفر تا صد Web 3.0 رو بهتون توضیح بدیم. اما نکته مهمی که در مورد این شبکه وجود داره، مزایای استفاده از اونه. در ادامه برخی از مزیت هایی که این شبکه غیر متمرکز برامون بوجود میاره رو ذکر میکنیم:

مزایای استفاده از اینترنت وب 3

• غیر متمرکز بودن:

سیستم های غیر متمرکز به هیچ نهاد نظارتی کنترل کننده ای نیاز ندارن. حذف واسطه ها و نهاد های نظارتی، امکان سانسور یا نظارت روی محتوا و اطلاعات کاربر ها رو غیر ممکن میکنه.

• کاهش میزان هک و سرقت اطلاعات:

به لطف غیر متمرکز بودن شبکه وب تری، اطلاعات کاربرها تو جاهای مختلفی ذخیره میشه. به خاطر همین مزیت، اگه فردی بخواد داده های یکی از اعضای شبکه رو هک کنه، باید کل شبکه رو از کار بندازه که اینکار عملا غیر ممکنه.

• اجرای برنامه روی همه دستگاه ها:

بیشتر برنامه هایی که مربوط به نسل های قدیمی اینترنت هستن، قابل اجرا روی همه سیستم عامل ها نیستن. در حالیکه برنامه های پیاده شده روی وب 3، بدون توجه به نوع و سیستم عامل دستگاه های مختلف، روی اون اجرا میشن. نکته مهم اینه که این قابلیت هیچ هزینه ای رو نداره و همه میتونن به شکل رایگان ازش استفاده کنن.

• سرعت بالا در برطرف کردن مشکلات:

در صورتی که محصولات و برنامه های بیشتری به این شبکه اینترنتی متصل بشن، مجموعه ی بزرگی از داده های متصل بهم بوجود میاد. الگوریتم های مختلفی تو این شبکه وجود دارن که از این داده ها برای تجزیه و تحلیل استفاده میکنن. اطلاعاتی که از این الگوریتم ها بدست میاد، کمک زیادی رو به رفع نیاز های کاربرها میکنه.

• مالکیت داده ها:

تو Web 3.0 اطلاعات کاربر ها برای امنیت بیشتر رمزنگاری میشه. به این ترتیب هیچ کس نمیتونه این داده ها رو به منظور بازاریابی و تبلیغات به شرکت های بازاریابی بفروشه. به عبارت ساده تر، کنترل تمامی داده های هر شخص در اختیار خودشه و در صورتی که مایل باشه، میتونه این داده ها رو در اختیار دیگران بذاره.

برخی از سیستم های کاربردی در Web 3.0

جا داره تو مقاله وب تری چیست؟ به این هم اشاره کنیم که درسته که وب سه به ارتقا و تکامل بسیار زیادی احتیاج داره، اما تا به الان تونسته عملکرد خوبی رو به نمایش بذاره. برای دسترسی به امکانات وب تری و استفاده از این شبکه غیر متمرکز، میتونین از سیستم های های زیر استفاده کنین.

بلاک چین اتریوم (Ethereum)

اتریوم یکی از بلاک چین های نسل دو هستش که از نظر امکانات و قابلیت هایی که داره بسیار پیشرفته و برتر از هم نسل های خودشه. همین مسئله بلاک چین اتریوم رو به یکی از بهترین پلتفرم ها برای ساخت و راه اندازی برنامه های غیر متمرکز تبدیل کرده. سیستم طراحی شده برای این شبکه نیز کاملا غیر متمرکزه و به همین خاطر میتونه تو وب 3 بسیار کاربردی باشه.

بلاک چین اتریوم (Ethereum)

کیف پول متامسک (MetaMask)

این والت دیجیتالی رو میتونیم به عنوان یکی از برترین پلتفرم های ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال در نظر بگیریم. اما این کیف پول ارز دیجیتال، کاربرد های دیگه ای رو هم داره که تو وب سه میشه ازش استفاده کرد. این قابلیت مربوط به استفاده از این کیف پول به عنوان یک مرورگر برای دسترسی به برنامه های غیر متمرکز است. با نصب نسخه ی افزونه ای متامسک روی مرورگر های گوگل کروم و موزیلا، میتونین تراکنش هاتون رو به سریع ترین شکل ممکن تو بستر Web 3.0 انجام بدین.

مرورگر بریو(Brave Browser)

اولین مرورگر غیرمتمرکزی که با استفاده از فناوری بلاک چین ساخته شده، بریو نام داره. تو این مرورگر دیگه خبری از تبلیغات و اطلاعیه های غیر مفید که فقط حجم اینترنت شما رو هدر میدن، نیست. همچنین این پلتفرم از ارز دیجیتال BAT هم پشتیبانی میکنه و اون رو به عنوان پاداش به کاربراش میده. قبلا تو مقاله ارز دیجیتال بت چیست؟ در مور این مرورگر توضیحاتی رو دادیم که پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، به اون مقاله مراجعه کنین.

برای گشت و گذار تو اینترنت نسل سه، پیشنهاد میدیم که از این مرورگر استفاده کنین. لازم به ذکره که یکی از جدیدترین قابلیت هایی که قراره به این مرورگر اینترنتی اضافه بشه، کیف پول بومی بریو هستش که برای ذخیره ارزهای دیجیتال مختلف کاربرد داره. در صورتی که این والت ساخته و اجرایی بشه، میتونیم ازش به عنوان یکی از کاربردی ترین کیف پول های Web 3.0 نام ببریم.

برخی از نمونه های Web 3.0 در ارزهای دیجیتال

در ادامه مقاله وب 3 چیست؟ میخوایم برخی از پروژه های مهم و کاربردی که تو بستر وب سه منتشر شدن و یا برای توسعه و پیشرفت این فناوری تلاش میکنن رو، بهتون معرفی کنیم. توجه داشته باشین که پروژه هایی که تو این قسمت از مقاله Web 3.0 بهتون معرفی میکنیم، بیشتر جنبه آشنایی با این حوزه رو دارن و به هیچ عنوان نباید بر اساس اطلاعاتی که تو این قسمت بهتون میدیم، اقدام به سرمایه گذاری کنید. البته همه پروژه هایی که معرفی میکنیم، عملکرد خوبی رو داشتن ولی برای یه سرمایه گذاری مطمئن، بهتره خودتون در موردشون تحقیق کنین؛ سپس تصمیم به خرید اون ها بگیرین.

  • پولکادات (Polkadot)

پولکادات (Polkadot)

یکی از مهمترین پروژه هایی که روی شبکه وب 3.0 بوجود اومده، مربوط به یه بنیاد غیر انتفاعی در کشور سوئیس هستش. این پروژه که پولکادات نامیده شده و یه ارز بومی با نماد DOT داره؛ تونسته تو کمتر از یه سال بیش از 350 نرم افزار مختلف رو روی پلتفرم خودش بوجود بیاره. به لطف این شبکه، امکان پشتیبانی از چند شبکه به طور همزمان برای کاربر ها فراهم شده. قبلا تو یه مقاله تخصصی به طور کامل ارز دیجیتال دات و شبکه بلاک چینی اون رو بهتون معرفی کردیم که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پروژه، پیشنهاد میدیم یه سر بهش بزنین.

  • کوزاما (Kusama)

این پروژه رو میتونیم به عنوان یکی از زیرمجموعه های مهم برای پروژه پولکادات بهتون معرفی کنیم. برای اینکه یه برنامه غیر متمرکز (DApp) یا پروژه ای جانبی روی پلتفرم پولکادات پیاده سازی بشه، باید روی شبکه کوزاما تست بشه. به عبارت ساده تر کوزاما یه پروژه ی مستقل و منحصر به فرده که برای پیش تولید و بررسی سایر پروژه های زیر مجموعه دات ازش استفاده میشه. همچنین لازم به ذکره که صرافی ایران بایننس از ارزهای پولکادات و کوزاما پشتیبانی میکنه و شما میتونین برای خرید دات و خرید کوزاما از این صرافی ارز دیجیتال استفاده کنین.

  • اوشن پروتکل (Ocean Protocol)

اوشن پروتکل یکی از پلتفرم های تبادل داده های غیر متمرکز هستش. همونطور که قبلا هم اشاره کردیم، شرکت های بزرگی مثل گوگل و فیسبوک از داده های مخاطب هاشون سو استفاده میکنن و اونا رو به شرکت های بازاریابی میفروشن. در Ocean Protocol یه پروژه تو زمینه جمع آوری داده ها هستش که از فناوری بلاک چین برای اینکار استفاده میکنه. تو این پروژه هم داده های کاربران به شکل هدفمند و بعد از گرفتن دسترسی های لازم از کاربر با شرکت های بازرگانی به اشتراک گذاشته میشن. اهمیت این پروژه اینه که میزان هدر رفتن اینترنت کاهش پیدا میکنه. از طرف دیگه تبلیغات هدفمند و مفیدتری رو برای شرکت های تبلیغاتی فراهم میکنه.

  • اینترنت کامپیوتر (Internet Computer)

اینترنت کامپیوتر (Internet Computer)

از نظر کاربرد و عملکرد این پروژه رو میتونیم به عنوان یکی از نزدیک ترین پلتفرم ها به Web 3.0 معرفی کنیم. رمز ارز ICP که مربوط به این پروژه است، یه شروع طوفانی رو تو بازار ارزهای دیجیتال داشت ولی تو مدت کوتاهی، قیمتش ریزش پیدا کرد. این پروژه که توسط بنیاد دفینیتی بوجود اومده، محبوبیت زیادی رو بین طرفدارای بلاک چین کسب کرده. از مهمترین پروژه هایی که روی بستر اینترنت کامپیوتر بوجود اومدن، میتونیم لینکدآپ (LinkedUp) و کن کن (CanCan) رو بهتون معرفی کنیم، که یه نسخه ی غیر متمرکز از اپلیکیشن های لینکدین و تیک تاک هستن.

  • فایل کوین (FileCoin)

یکی دیگه از پروژه های محبوبی که تو این حوزه اومده و جا داره تو مقاله وب 3 چیست بهش اشاره کنیم و یک رمز ارز بسیار کاربردی هستش، فایل کوین نام داره. این پلتفرم رو میتونیم یه نسخه ی غیر متمرکز از گوگل درایو بدونیم که بهتون اجازه میده برخی از داده هاتون رو تو یه فضای ابری ذخیره کنین. نکته مهمی که در مورد این پروژه وجود داره، امنیت بالاتر نسبت به گوگل درایو هستش که به دلیل استفاده از بلاک چین بوجود اومده. این رمز ارز هم توسط صرافی ایران بایننس پشتیبانی میشه. برای خرید فایل کوین با بهترین قیمت ممکن پیشنهاد میدیم از این صرافی ارز دیجیتال استفاده کنین.

ارتباط وب 3 و متاورس(Metaverse)

توجه داشته باشید که متاورس Metaverse مفهومی است که این روزها خیلی بر سر زبان ها افتاده است و احتمالا در مورد آن چیزهایی شنیده اید. به طور کلی، متاورس اصطلاحی است که برای دنیای دیجیتال فراگیر مورد استفاده قرار می گیرد که در آن کاربران می توانند با هم ارتباط داشته باشند، بازی کنند، در جلسه های مختلفی شرکت کنند و فعالیت های دیگری را نیز با یکدیگر انجام دهند. همچنین مارک زاکربرگ زمانی که اعلام کرد فیسبوک در حال تغییر نام خود به متا است، مفهوم متاورس را پایه ریزی کرد.

Web3 چه قابلیت هایی دارد؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که Web3 چه قابلیت هایی دارد؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که Web3 ممکن است با هوش مصنوعی، وب معنایی و غیره ایجاد شود. ایده استفاده از هوش مصنوعی از هدف ارائه داده های سریع تر و مرتبط تر به کاربران ناشی می شود. پلتفرمی که از فناوری هوش مصنوعی استفاده می کند، باید بتواند داده ها و اطلاعاتی را که فکر می کنند برای یک کاربر مناسب است، فیلتر کرده و در اختیار آنها قرار دهند.
نکته قابل توجه این است که نشانه گذاری اجتماعی به عنوان یک موتور جستجو می تواند عملکرد بهتری از گوگل داشته باشد و نتایج بهتری را ارائه دهد. چون این سایت ها تنها توسط کاربران علامت گذاری می شود. با این وجود، کاربران می توانند این نتایج را دستکاری کنند. هوش مصنوعی این قابلیت را دارد تا برای تفکیک و جداسازی نتایج حقیقی از غیرحقیقی به کار گرفته شود.

 

جمع بندی

یکی از جدیدترین ترند هایی که تو بازار ارزهای دیجیتال بوجود اومده، مربوط به پروژه هایی وب سه است. تو این مقاله سعی کردیم با زبانی ساده بهتون شرح بدیم که Web 3 چیست؟ و چه مزیت هایی رو نسبت به نسخه های قبلی اینترنت داره که تا این حد محبوب شده. همچنین در مورد تفاوت های سه نسل وب صحبت کردیم. با توجه به اینکه همه ی دنیا دارن به سمت غیر متمرکز شدن حرکت میکنن، طبیعیه که به یه اینترنت غیر متمرکز و غیر قابل سانسور و دستکاری نیاز داشته باشیم.

با توجه به مسائلی که تو این مقاله مطرح کردیم، سرمایه گذاری تو پروژه هایی که تو این حوزه فعالیت دارن، میتونه سود مناسبی رو بهمون بده. تو این مطلب برخی از نمونه های Web 3.0 رو بهتون معرفی کردیم. البته باید مجددا بهتون یادآوری کنیم که ارزهای معرفی شده صرفا برای آشنایی با این حوزه بودن؛ به همین منظور نباید اطلاعات ارائه شده تو این مقاله در مورد وب تری رو به عنوان مبنایی برای معاملاتتون قرار بدین.

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید. ما در یکی از بهترین صرافی ارز دیجیتال در ایران اماده ارائه خدمات به شما هموطنان عزیز هستیم.


نظرات کاربران در مورد Web 3 چیست؟ (صفر تا صد وب 3 )
  • عالی بود ممنون

    سلام ممنون اطلاعات خیلی عالی بود

    خیلی عالی وب تری رو توضیح دادید تشکر

    تا راه افتادن اینها زمان لازمه

    اخه فکر می کنین فیس بوک و گوگل اینا میزارن وب تری همینطوری بیاد اون رو بزاره کنار؟

    شاید خودشون هم بیان تو این حوزه خب. خود فیس بوک اومد سمت متاورس

    این حوزه در آینده گسترش خیلی زیادی پیدا خواهد کرد چون چیزیه که مورد استقبال مردم قرار می گیره.

    میزان علاقه‌مندی کاربران به جست‌وجو عبارت وب ۳ اکنون روی سطح بالایی است، در حالی که این معیار نسبی برای بیت کوین روی ۲۵درصد قرار داره.

    ارزهای وب تری بنظر شما الان ارزش سرمایه گذاری دارن که روشون سرمایه گذاری کنم؟

    وب 3 به طوری کلی میتونه دنیای اینترنتی رو دگرگون کنه

    سهیل جان همین الان هم وب تری مورد استفاده خیلیا هست، چه فیسبوک و گوگل بخوان چه نخوان. البته فیسبوک‌ و گوگل هم دارن پیشرفت میکنن سمت متاورس و وب تری میرن البته فیسبوک‌که رفته

سوال امنیتی :7+78 = ?