ازدحام شبکه چیست و چه تاثیراتی دارد؟

نوشته شده در : 1402/06/02

ازدحام شبکه بلاک چین؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین ازدحام شبکه چیست؟ چرا ازدحام شبکه در بلاک چین رخ میده؟ ازدحام شبکه چه تاثیراتی داره؟ راهکارهای مشکل ازدحام شبکه کدامند؟ عوامل موثر در تراکم شبکه های بلاک چینی کدامند؟ ازدحام شبکه چه مشکلی رو واسه تریدرها به وجود میاره؟

فناوری نوظهور بلاک چین در سال های گذشته به دلیل پتانسیل بالای خودش به منظور ایجاد تغییر و تحول در صنایع مختلف توجه خیلی از کاربران و افراد در بازارهای مالی رو به سمت خودش جلب کرده. بنابراین، با افزایش کاربران این فناوری ازدحام شبکه بلاک چین اتفاق می افته که خیلی از کاربران و معامله گران بازار رمز ارزها سعی می کنند تا با استفاده از روش هایی از این ازدحام در زمان خرید ارز دیجیتال جلوگیری کنند. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد ازدحام شبکه یا Network Congestion بهتون ارائه بدیم، به بررسی تاثیرات ازدحام شبکه بپردازیم و دلیل ایجاد ازدحام شبکه بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از ازدحام شبکه چیست؟

منظور از ازدحام شبکه چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که منظور از ازدحام شبکه چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ازدحام شبکه یا Network Congestion وقتی اتفاق می افته که تعداد تراکنش های شبکه بیشتر از ظرفیت اون باشه. چون هر بلاک چین می تونه تعداد تراکنش ها و مبادلات مشخصی رو در هر ثانیه پردازش کنه. همچنین ازدحام شبکه می تونه در شرایطی اتفاق بیفته که کاربران زیادی نسبت به انجام تراکنش های شبکه سعی می کنند تا معاملات مختلفی رو انجام بدن یا وقتی که خیلی از تراکنش های با ارزش بالا به صورت همزمان صورت می گیرن.

جالب اینجاست که بدونین در ازدحام شبکه های بلاک چینی، کاربران با مشکلاتی مثل سرعت پایین انجام تراکنش ها یا کارمزد بالای تراکنش ها و معاملات در بازار ارزهای دیجیتال روبرو میشن. توجه داشته باشین که هرچقدر مقیاس پذیری شبکه بیشتر باشه، راحت تر میشه از عهده تراکنش های بیش از حد بربیاد. بنابراین، شبکه هایی مثل اتریوم و بیت کوین که به نسبت به شبکه های جدید مقیاس پذیری پایینی دارن، واسه برطرف کردن این مشکل از روش هایی مثل شاردینگ و پروپزال بهبود کمک می گیرن.

مقاله پیشنهادی: بررسی تخصصی امنیت در ارزهای دیجیتال

ازدحام شبکه چه تاثیراتی دارد؟

ازدحام شبکه چه تاثیراتی دارد؟

همونطور که گفتیم، وقتی که شبکه های بلاک چینی در بازار ارزهای دیجیتال با درخواست های بیش از حد توان خودشون روبرو میشن و به اصطلاح Overload میشن، شبکه بلاک چینی مورد نظر دچار ازدحام شبکه میشه و تراکنش ها با سرعت پایین و با هزینه های بالا انجام میشن. ازدحام شبکه تاثیرات منفی زیادی داره. در ادامه برخی از تاثیرات ازدحام شبکه بلاک چین رو بررسی می کنیم:

افزایش کارمزد تراکنش ها

یکی از تاثیرات ازدحام شبکه، افزایش کارمزد تراکنش هاست. بهتره بدونین تاثیر عرضه و تقاضا در بلاک چین ها دقیقا مثل تاثیری هست که در زمینه معاملات و کسب و کار داره. بنابراین، هرچقدر تقاضا واسه نودها، تایید و پردازش تراکنش ها بیشتر باشه، کارمزد تراکنش ها هم بالا میره. در بعضی موارد کاربران به دلیل ازدحام شبکه بیت کوین، مجبور میشن واسه تایید تراکنش بیشتر از 200 دلار کارمزد پرداخت کنند.

کاهش سرعت تراکنش ها

یکی دیگه از تاثیرات ازدحام شبکه، کاهش سرعت پردازش تراکنش هاست. بهتره بدونین TPS به معنی تعداد تراکنش هایی هست که شبکه در هر ثانیه تایید و پردازش می کنه. وقتی که یه شبکه بلاک چینی با ازدحام روبرو میشه، میزان TPS شبکه با مشکلات زیادی روبرو میشه و کاهش پیدا می کنه. به این ترتیب، ممکنه کاربران مجبور بشن ساعت ها منتظر تکمیل تراکنش های خودشون بمونن یا با پرداخت هزینه های اضافی، نوبت تایید و پردازش تراکنش های خودشون رو در اولویت قرار بدن.

کاهش مقیاس پذیری

یکی دیگه از تاثیرات ازدحام شبکه های بلاک چینی، کاهش میزان مقیاس پذیری هست که کاربران شبکه های بیت کوین و اتریوم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند، چون نسبت به شبکه های بلاک چینی دیگه مقیاس پذیری پایینی دارن. به عبارت دیگه، شبکه بیت کوین و اتریوم می تونن فقط تعداد مشخصی از کاربران و تراکنش ها رو به صورت همزمان پردازش کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد ازدحام شبکه یا Network Congestion بهتون ارائه بدیم، به بررسی تاثیرات ازدحام شبکه بپردازیم و دلیل ایجاد ازدحام شبکه بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، ازدحام شبکه یا Network Congestion وقتی اتفاق می افته که تعداد تراکنش های شبکه بیشتر از ظرفیت اون باشه. چون هر بلاک چین می تونه تعداد تراکنش ها و مبادلات مشخصی رو در هر ثانیه پردازش کنه. وقتی شبکه های بلاک چینی با ازدحام روبرو میشن، مشکلات زیادی پیش پای کاربران و معامله گران ایجاد میشه. از جمله از این مشکلات می تونیم با کاهش سرعت تراکنش ها، افزایش کارمزد تراکنش ها و کاهش مقیاس پذیری اشاره کنیم.


نظرات کاربران در مورد ازدحام شبکه چیست و چه تاثیراتی دارد؟
سوال امنیتی :3+38 = ?