آیا ارز دیجیتال بیت کوین ضد تورم است؟

1402/05/29

بیت کوین نوعی دارایی ضدتورمی! آیا ارز دیجیتال بیت کوین ضد تورم هست یا خیر؟ آیا می دونین تورم چیست؟ به نظر شما چه چیزی باعث تورم میشه؟ نحوه مشخص کردن ضد تورم بودن بیت کوین چجوریه؟ ارتباط تورم و میزان خرید بیت کوین چجوریه؟ آیا برای در امان موندن از تورم باید روی بیت کوین سرمایه گذاری کنیم؟ بیت کوین چجوری تحت تاثیر تورم قرار می گیره؟

طرفداران ارز دیجیتال بیت کوین(Bitcoin) تورم رو دوست ندارن و هیچ وقت سرمایه خودشون رو در معرض تورم قرار نمیدن. تورم به نظر این افراد نوعی مالیات مخفی و پس رونده هست که کم کم سرمایه افراد معمولی دنیا رو به سمت افرادی سوق میده که از ارتباط های سیاسی بهتری برخوردار هستن. منتقدان بیت کوین هم در جواب میگن درسته که اقتصاد تورمی ناامید کننده هست، ولی جایگزین اون خیلی بدتر! به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد تورم اقتصادی بهتون ارائه بدیم، به بررسی دلایل مقاوم بودن بیت کوین در برابر تورم بپردازیم و ارتباط تورم و بیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از تورم چیست؟

منظور از تورم چیست؟

آیا می دونین منظور از تورم چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که تورم در حقیقت به روند افزایشی قیمت طلا و محصولات یا خدمات طی گذشت زمان گفته میشه. وقتی که قیمت ها به طور قابل توجهی بالا میرن و قیمت ثابتی واسه خرید و فروش کالاها وجود نداشته باشه، در واقع تورم اتفاق افتاده. تورم به این شکل هست که قیمت کالاها روز به روز افزایش پیدا می کنند و در نتیجه قدرت خرید افراد کاهش پیدا می کنه. همچنین وقتی که قیمت کالاها بیشتر میشه، تورم اتفاق می افته. میشه نمونه تورم رو به خوبی در کشور خودمون یعنی ایران ببینیم. اول قیمت دلار، بعدا طلا و در ادامه قیمت ماشین ها و همه کالاها در کشور ما افزایش پیدا کرد.

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال تورمی یا ضد تورمی؛ کدام بهتر است؟

بیت کوین چگونه تحت تاثیر تورم قرار می گیرد؟

جالب اینجاست که بدونین تورم وقتی اتفاق می افته که قیمت کالاها روز به روز بالا بره و قدرت خرید و ارزش پول افراد با مرور زمان کاهش پیدا کنه. بنابراین، ارزهایی مثل دلار و یورو در برابر تورم بالا آسیب های جدی می بینن. در مقابل، بیت کوین و رمز ارزهای دیگه کمتر تحت تاثیر تورم قرار می گیرن. با اینکه قیمت رمز ارزها 100 درصد در برابر تورم مقاوم نیستن، ولی خصوصیات منحصر به فردی دارن که به کاهش تاثیر افزایش تورم بر قیمت اون ها کمک می کنه. بیت کوین به عنوان ارز ضد تورمی شناخته میشه.

دلایل مقاوم بودن بیت کوین در برابر تورم

دلایل مقاوم بودن بیت کوین در برابر تورم

همونطور که می دونین، هر سال بیت کوین های زیادی استخراج میشن و تعداد زیادی از اون ها در دسترس معامله گران و سرمایه گذاران قرار می گیرن و اون رو در برابر تورم مقاوم می کنه. بیت کوین ویژگی ها و خصوصیات زیادی داره که باعث میشه تا کمتر تحت تاثیر تورم بالا قرار بگیره و ارزش خودش رو به مرور زمان از دست بده. در ادامه برخی از دلایل مقاوم بودن بیت کوین در برابر تورم رو بررسی می کنیم:

مقاله پیشنهادی: آیا بیت کوین سدی در برابر تورم است؟

تعداد محدود بیت کوین

یکی از دلایل مقاوم بودن بیت کوین در برابر تورم این هست که دارای تعداد محدودی هست. بهتره بدونین حداکثر تعداد کل بیت کوین های مشخص شده توسط الگوریتم که قابل استخراج هستن، 21 میلیون واحد هست. تورم وقتی اتفاق می افته که یه کشور اقدام به چاپ مقدار زیادی پول کنه و هیچ محدودیتی واسه چاپ اسکناس وجود نداره. این مسئله در ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین وجود نداره و تعداد عرضه بیت کوین محدود هست. بنابراین، ارز دیجیتال بیت کوین می تونه در برابر تورم مقاوم باشه.

غیرمتمرکز بودن

یکی دیگه از دلایل مقاوم بودن بیت کوین در برابر تورم، غیرمتمرکز بودن این رمز ارز هست. ساختار غیرمتمرکز بیت کوین موجب میشه تا هیچ سازمان یا نهادی نتونه روی اون کنترل داشته باشه و عرضه بیت کوین رو مدیریت کنه. در شبکه بیت کوین نودهای زیادی وجود دارن که در سراسر دنیا فعالیت می کنند. شبکه بیت کوین اونقدر قوی هست که در مقابل حمله های بیرونی هم مقاومت زیادی داره. در هر کشوری رشوه، فساد و جعل وجود داره که باعث ایجاد تورم میشه، ولی درباره بیت کوین این عوامل هیچ تاثیری ندارن و در برابر تورم مقاوم هست.

ارتباط تورم و بیت کوین چگونه است؟

ارتباط تورم و بیت کوین چگونه است؟

توجه داشته باشین که سرمایه گذاران تورم رو چیز بدی محسوب می کنند، چون قدرت خرید افراد رو کاهش میده. با این وجود در حالی که تورم بالا یه نگرانی بزرگ در کشورهاست، اقتصاددان ها هشدار میدن که تورم خیلی پایین نیز می تونه مشکلات زیادی رو به همراه داشته باشه. چون تورم هزینه های مصرف کننده رو که واسه رشد و توسعه اقتصاد کشور مهم هست، هدایت می کنه. مثلا بانک مرکزی آمریکا، نرخ تورم رو 2 درصد تعیین کرده. به عبار دیگه، یه دارایی یا ارز دیجیتال سالم باید نرخ تورم متوسط و پایداری داشته باشه. ارز دیجیتال بیت کوین تحت تاثیر تورم قرار داره، ولی نرخ تورم خیلی کمتری نسبت به ارزهای فیات یا پول های رایج داره.

مقاله پیشنهادی: تعداد بیت کوین های گمشده چقدر است؟

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد تورم اقتصادی بهتون ارائه بدیم، به بررسی دلایل مقاوم بودن بیت کوین در برابر تورم بپردازیم و ارتباط تورم و بیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، ارز دیجیتال بیت کوین به دلیل غیرمتمرکز بودن و داشتن عرضه محدود، به عنوان ارز دیجیتال ضد تورمی شناخته میشه که افراد با سرمایه گذاری در بیت کوین می تونن از تورم در امان باشن.


نظرات کاربران در مورد آیا ارز دیجیتال بیت کوین ضد تورم است؟
سوال امنیتی :5+49 = ?