معرفی برنامه های غیرمتمرکز برتر در سال 2023

نوشته شده در : 1402/06/02

معرفی بهترین برنامه های غیرمتمرکز؛ آیا دوست دارین با این اپلیکیشن ها آشنا بشین؟ آیا می دونین برنامه غیرمتمرکز یا Dapp چیست؟ اپلیکیشن های غیرمتمرکز چه ویژگی هایی دارن؟ چرا باید از برنامه های غیرمتمرکز استفاده کنیم؟ برنامه متمرکز چه تفاوتی با برنامه غیرمتمرکز داره؟ بهترین برنامه های غیرمتمرکز کدامند؟ آینده برنامه های غیرمتمرکز چجوریه؟ این اپلیکیشن ها چه ساختاری دارن؟

پلتفرم های ایجاد شده روی شبکه های بلاک چینی روز به روز در حال توسعه و گسترش هستن و مورد استفاده خیلی از انواع صرافی ارز دیجیتال و توسعه دهنده ها و سازنده ها قرار می گیرن تا رویای دستیابی به دنیای غیرمتمرکزرو تحقق بدن. در این دنیا، پرداخت های بانکی، بازی و سرگرمی، جستجو در اینترنت و حتی جمع آوری آثار هنری و کلکسیونی، در مدیریت کامل افراد انجام میشه. این سبم زندگی به برنامه های غیرمتمرکز زیادی نیاز داره. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد برنامه غیرمتمرکز یا Dapp بهتون ارائه بدیم، به معرفی بهترین برنامه های غیرمتمرکز بپردازیم و دلیل استفاده از اپلیکیشن های غیرمتمرکز رو مورد بررسی قرار بدیم.

آشنایی با برنامه غیرمتمرکز(Dapp)

آشنایی با برنامه غیرمتمرکز(Dapp)

برنامه غیرمترکز یا Dapp مخفف عبارت Decentralized Application هست که یعنی اپلیکیشن های غیرمتمرکز هست که کاربردهای زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین دارن. بهتره بدونین اپلیکیشن های غیرمتمرکز، پلتفرم هایی هستن که خارج از حوزه نظارت و مدیریت یه مرجع واحد قرار دارن. سازنده های برنامه های غیرمتمرکز(Dapp) برخلاف نرم افزارهای معمولی، از زیرساخت غیرمتمرکز شبکه های P2P مثل بلاک چین واسه ایجاد و راه اندازی برنامه های خودشون کمک می گیرن.

جالب اینجاست که بدونین برنامه های غیرمتمرکز(Dapps) به بخش مهم و قابل توجهی در امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای تبدیل شده که نمیشه اون ها رو انکار کرد. این اپلیکیشن ها می تونن شامل صرافی های غیرمتمرکز، بازی های کریپتویی، بازارهای خرید و فروش NFT، داشبوردهای مالی و سایر موارد باشن. از اونجایی که Dapps ها به صورت غیرمتمرکز فعالیت می کنند، نمیشه این برنامه ها رو به وسیله یه شخص یا سازمانی کنترل کرد. این برنامه ها ویژگی هایی دارن که باعث میشه تا منحصر به فرد بشن.

مقاله پیشنهادی: صرافی غیرمتمرکز چیست و انواع آن کدامند؟

چرا باید از Dapps ها استفاده کنیم؟

توجه داشته باشین که اپلیکیشن های غیرمتمرکز(Dapps) مزایا و کاربردهای زیادی دارن که همین موضوع باعث میشه تا نسبت به نرم افزارهای متمرکز مفیدتر باشن. یکی از مهم ترین مزیت Dapps، غیرمتمرکز بودن اون هاست. تمرکززدایی از واگذاری کامل کنترل برنامه به نهادی واحد جلوگیری می کنه و در عوض همه دارنده های این برنامه ها می تونن در تصمیم گیری ها شرکت کنند.

استفاده از برنامه های غیرمتمرکز(Dapps) در وقت و هزینه های کاربران صرفه جویی می کنه. هزینه های این اپلیکیشن ها نسبت به برنامه های متمرکز مثل نرم افزارهای بانکی خیلی پایین هست و معاملات به صورت لحظه ای انجام میشن. نکته مهم دیگه این هست که اپلیکیشن های غیرمتمرکز سرور مرکزی ندارن که اگه خراب بشه، تا زمان درست شدن اون دسترسی به برنامه وجود نداشته باشه.

معرفی بهترین برنامه های غیرمتمرکز

معرفی بهترین برنامه های غیرمتمرکز

همونطور که گفتیم، در سال های اخیر شاهد افزایش محبوبیت و استفاده از اپلیکیشن های غیرمتمرکز(Dapps) های زیادی بودیم. از اونجایی که برنامه های غیرمتمرکز سطح امنیت، شفافیت و کارایی زیادی دارن، خیلی سریع به گزینه های واسه طرفداران رمز ارزها تبدیل شدن. امروزه برنامه های غیرمتمرکز زیادی به وجود اومدن که هر کدوم از اون ها کاربرد خاص خودشون رو دارن. در ادامه بهترین برنامه های غیرمتمرکز در سال 2023 رو معرفی می کنیم:

  • پنکیک سواپ(PancakeSwap)

یکی از بهترین برنامه های غیرمتمرکز در حوزه رمز ارزها، صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ یا PancakeSwap هست. این صرافی در سال 2020 ایجاد شده و به کاربران کمک می کنه تا با استفاده از این صرافی، رمز ارزهای مورد نظر خودشون رو در این پلتفرم مبادله کنند. از اونجایی که پنکیک سواپ غیرمتمرکز هست، می تونه نسبت به صرافی های متمرکز کارمزد پایین تر و تراکنش های سریع تری رو به کاربران فراهم کنه.

  • یونی سواپ(UniSwap)

یکی دیگه از بهترین برنامه های غیرمتمرکز، پلتفرم یونی سواپ(UniSwap) هست که در سال 2018 به وجود اومده. یونی سواپ به عنوان صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال هم شناخته میشه که مبتنی بر شبکه اتریوم هست. یونی سواپ از استخرهای نقدینگی خودکار واسه دور هم جمع کردن خریداران و فروشنده ها بدون نیاز به واسطه استفاده می کنه. این مسئله امکان معامله هر رمز ارز ERC-20 رو فراهم می کنه.

  • میکر دائو(MakerDAO)

میکر دائو یا MakerDAO هم یکی دیگه از برنامه های غیرمتمرکز برتر در سال 2023 هست. این برنامه به منظور برطرف کردن مشکلات مربوط به نوسانات و تغییرات قیمتی ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیره. میکر دائو به دلیل توکن دای شناخته میشه. این توکن نوعی استیبل کوین محبوب هست که به USD وصل هست. واسه دریافت وام، وام گیرنده ها رمز ارزهای خودشون رو در اسمارت کانترکت تضمین شده به عنوان وثیقه قرار میدن.

  • یرن فایننس(Yearn Finance)

یکی دیگه از بهترین اپلیکیشن های غیرمتمرکز، پلتفرم Yearn Finance هست. یرن فایننس برنامه های هست که تعداد زیادی پروژه دیفای داره و به کاربران کمک می کنه تا از رمز ارزهای خودشون سود به دست بیارن. همچنین به کمک محصولات اصلی خود، Vaults و Earn کاربران رو با بهترین بازدهی ممکن از سرمایه گذاری خود با سرمایه گذاری دوباره و متنوع کردن رمز ارزها  در پلتفرم های مختلف به همدیگه متصل می کنه.

اوپن سی(OpenSea)

اوپن سی هم یکی دیگه از برنامه های غیرمتمرکز برتر در سال 2023 هست که به عنوان بازار همتا به همتا واسه توکن های غیرمثلی یا NFT شناخته میشه. اوپن سی به کاربران امکان خرید و فروش انواع توکن های غیرمثلی رو میده. این پروتکل از بلاک چین واسه تضمین امنیت و شفافیت همه تراکنش ها استفاده می کنه. همچنین اوپن سی سهم منصفانه ای از بالا و پایین ها رو تجربه کرده.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد برنامه غیرمتمرکز یا Dapp بهتون ارائه بدیم، به معرفی بهترین برنامه های غیرمتمرکز بپردازیم و دلیل استفاده از اپلیکیشن های غیرمتمرکز رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، برنامه های غیرمتمرکز(Dapps) به بخش مهم و قابل توجهی در امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای تبدیل شده که نمیشه اون ها رو انکار کرد. از جمله از بهترین برنامه های غیرمتمرکز میشه به پنکیک سواپ، یونی سواپ، یرن فایننس، بازار اوپن سی، Curve و.... اشاره کرد.


نظرات کاربران در مورد معرفی برنامه های غیرمتمرکز برتر در سال 2023
سوال امنیتی :1+83 = ?