صرافی یونی سواپ(UniSwap) چیست؟

1402/01/02

یونی سواپ یا UniSwap؛ نوعی صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه اتریوم! آیا چیزی در مورد این صرافی شنیدین؟ اصلا می دونین صرافی یونی سواپ چیست؟ یونی سواپ چجوری کار می کنه؟ کارمزد خرید ارز دیجیتال و فروش در یونی سواپ چقدره؟ آیا در صرافی یونی سواپ میشه توکن NFT خرید و فروش کرد؟ ایده و هدف یونی سواپ چیست؟ صرافی یونی سواپ چه مزایایی به همراه داره؟

صرافی ها یکی از عناصر مهم صنعت روبه رشد ارزهای دیجیتال هستن که در چند سال گذشته بیشترین نقش رو در زمینه مبادلات این دارایی ها بر عهده داشتن و بدون وجود اون ها بخش قابل توجهی از تراکنش ها هیچ وقت شکل نمی گیره. با این حال، بزرگترین مشکل و نقد وارد شده به این پلتفرم های مبادلاتی رو میشه متمرکز بودن اون ها توصیف کرد. به همین جهت، خیلی از توسعه دهنده ها به دنبال راهی برای رفع این مشکل بوده و در آخر تونستن مفهوم جدیدی با اسم صرافی های غیرمتمرکز رو در صنعت ارزهای دیجیتال به وجود بیارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله صرافی یونی سواپ چیست؟ اطلاعاتی در مورد صرافی یونی سواپ یا UniSwap به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های صرافی یونی سواپ بپردازیم و نحوه کارکرد یونی سواپ رو مورد بررسی قرار بدیم.

صرافی یونی سواپ چیست؟

صرافی یونی سواپ چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم صرافی یونی سواپ یا UniSwap رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این صرافی به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که صرافی یونی سواپ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که یونی سواپ یکی از محبوب ترین صرافی های غیرمتمرکز هست که به دلیل افزایش محبوبیت امور مالی غیرمتمرکز و کاربردهای متعدد و گسترده ای که در این زمینه ارائه میده، مورد توجه قرار گرفته. محبوبیت یونی سواپ باعث افزایش توجه و علاقه سرمایه گذاران و تریدرهای بازار ارزهای رمزپایه به توکن بومی این صرافی که با نماد UNI نمایش داده میشه شده.

جالب اینجاست که بدونین یونی سواپ یا UniSwap یه صرافی غیرمتمرکز مبادله ارزهای دیجیتال هست که برخلاف صرافی های متمرکز مثل بایننس و کوین بیس، شرکت یا نهاد واحدی اون رو اداره نمی کنه و نیازی نیست کاربران کلید خصوصی ارزهای دیجیتال خودشون رو در اختیار صرافی قرار بدن. پلتفرم یونی سواپ روی بلاک چین اتریوم ساخته شده. شبکه ای که از لحاظ حجم بازار در بین همه شبکه های بلاک چینی در جایگاه دوم قرار داره. با توسعه صرافی یونی سواپ روی اتریوم این پلتفرم تونست با توکن هایی مبتنی بر استاندارد ERC-20 و کیف پول هایی مثل متامسک و مای اتر ولت سازگار بشه.

بیشتر بخوانید: صرافی غیرمتمرکز چیست و انواع آن کدامند؟

ویژگی های صرافی یونی سواپ

ویژگی های صرافی یونی سواپ

همونطور که گفتیم، یونی سواپ یه پروتکل نقدینگی محسوب میشه. در اینجا برای ترید ارز دیجیتال خبری از دفتر سفارش نبوده و نیازی به وجود شخص دیگه ای نیست. به لطف یونی سواپ کاربران می تونن بدون دخالت واسطه ها بین همدیگه خرید و فروش انجام بدن. این صرافی از یه سری قراردادهای هوشمند تشکیل شده و به هر کاربر اجازه میده به طور مستقیم با سایر کاربران شبکه اتریوم معامله انجام بدن. این صرافی ویژگی های زیادی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی ویژگی های صرافی یونی سواپ بپردازیم.

·رابط کاربری ساده

یکی از ویژگی های صرافی یونی سواپ(UniSwap) که باعث میشه تا مورد استقبال خیلی از معامله گران و سرمایه گذاران بازار قرار بگیره و محبوبیت زیادی به دست بیاره این هست که رابط کاربری ساده ای داره و شما می تونین به راحتی خرید و فروش های خودتون رو در این صرافی انجام بدین. همچنین طراحی سایت یونی سواپ جوری هست که افراد مبتدی و تازه کار هم می تونن به راحتی از خدمات و امکانات این صرافی استفاده کنند.

·عدم نیاز به احراز هویت

یکی دیگه از ویژگی های صرافی یونی سواپ که باعث میشه تا منحصر به فرد بشه این هست که احراز هویت در این صرافی اجباری نیست. یعنی شما برای اینکه بتونین در این صرافی خرید و فروش ارز دیجیتال انجام بدین، نیازی به احراز هویت ندارین و فقط با اتصال کیف پول خودتون به صرافی می تونین معاملات خودتون رو انجام بدین. در حالی که صرافی های متمرکزی مثل بایننس و کوین بیس احراز هویت رو اجباری کردن.

·استخرهای نقدینگی

یکی دیگه از ویژگی های صرافی یونی سواپ(UniSwap) قابلیت استخرهای نقدینگی هست. این ویژگی به کاربران و معامله گران این امکان رو میده تا از طریق تامین نقدینگی درآمد کسب کنند. این کار با واریز توکن در یه قرارداد هوشمند انجام میشه و در عوض به عنوان پاداش از توکن های داخل استخر دریافت می کنین. به این ترتیب، شما می تونین با تامین نقدینگی در این صرافی سود زیادی به دست بیارین.

·تبادل توکن یا سواپ

یکی دیگه از ویژگی های صرافی یونی سواپ، تبادل توکن یا سواپ هست. این ویژگی به کاربران امکان میده تا بین اتریوم و توکن های مختلف ERC-20 مبادله داشته باشن. برای انجام این کار از نرخ مبادله خاصی که مخصوص هر استخر هست، استفاده میشه. میزان محاسبه اون با توجه به میزان اتریوم و توکنERC-20 زیادی که هنور در صرافی های متمرکز لیست نشدن، دسترسی داشته باشین و اون ها رو خرید و فروش کنین.

مقاله پیشنهادی: صرافی پنکیک سواپ(PancakeSwap) چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله صرافی یونی سواپ چیست؟ اطلاعاتی در مورد صرافی یونی سواپ یا UniSwap به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های صرافی یونی سواپ بپردازیم و نحوه کارکرد یونی سواپ رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، یونی سواپ یکی از محبوب ترین صرافی های غیرمتمرکز هست که به دلیل افزایش محبوبیت امور مالی غیرمتمرکز و کاربردهای متعدد و گسترده ای که در این زمینه ارائه میده، مورد توجه قرار گرفته. از اونجایی که صرافی یونی سواپ به صورت غیرمتمرکز فعالیت می کنه، نیازی به احراز هویت کاربران نداره.


نظرات کاربران در مورد صرافی یونی سواپ(UniSwap) چیست؟
سوال امنیتی :3+57 = ?