دیفای 2 چیست؟ آشنایی با ارزهای دیجیتال DeFi 2.0

1401/12/29

دیفای دو یا DeFi 2؛ جنبشی جدید از پروتکل های بهبود دهنده مشکلات دیفای یک! چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین دیفای 2 چیست؟ با مشکلات دیفای یک آشنایی دارین؟ آیا می دونین دیفای 2 چه مزایایی به همراه داره؟ ارزهای دیجیتال دیفای 2 کدامند؟ دیفای چه محدودیت هایی داره؟ اهمیت دیفای دو چیست؟ پروژه های DeFi 2 چه کاربردهایی دارن؟

چند سالی هست که از معرفی و راه اندازی پروژه دیفای می گذره که حالا دیفای 2 با هدف بهبود مشکلات نسخه قبلی، پا به میدان گداشت. از زمانی که دیفای متولد شد، پروژه های مختلفی شروع به فعالیت کردن که از جمله اون ها میشه به یونی سواپ و صرافی های غیرمتمرکز اشاره کرد. به مرور زمان، کارشناسان بازار متوجه بروز برخی مشکلات در پروژه های دیفای شدن. به همین دلیل دیفای 2 با رویکردی جدید شروع به کار کرد. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله دیفای 2 چیست؟ اطلاعاتی در مورد دیفای 2 یا DeFi 2.0 به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای دیفای 2 بپردازیم و ارزهای دیجیتال دیفای 2 رو معرفی کنیم.

مقاله پیشنهادی مرتبط: دیفای Defi چیست؟

دیفای 2 چیست؟

دیفای 2 چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم دیفای 2 یا DeFi 2.0 رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که دیفای 2 چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که دیفای 2 جنبشی برای بهبود و رفع مشکلات نسل اول امور مالی غیرمتمرکز هست. این حوزه در ابتدای ظهور با ارائه خدمات مالی غیرمتمرکز برای همه دارنده های کیف پول های رمزارزی، انقلابی در این صنعت به پا کرد، ولی همچنان مشکلاتی داره. دیفای 2 همچنین نیازمند پاسخ دهی به مقررات جدیدی مثل احراز هویت و مبارزه با پولشویی در زمان خرید و فروش ارزهای دیجیتال هست.

جالب اینجاست که بدونین دیفای 2 همون امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای هست. با این تفاوت که قصد داره مشکلاتی که دیفای داشت رو برطرف کنه. انواع مختلفی از موارد استفاده از دیفای 2.0 در دنیای امروز وجود داره. به کمک این سیستم می تونین وام های خودپرداختی بگیرین. وثیقه شما برای وام دهنده سود به همراه داره و سود وام رو بدون پرداخت هیچ سودی از سوی وام گیرنده می پردازه. سایر کاربردها شامل بیمه در برابر قراردادهای هوشمند به خطر افتاده و ضررهای دائمی هست. در دیفای 2 حاکمیت و نداشتن تمرکز DAO روندی رو به رشد داره. همچنین دولت ها و تنظیم کننده های زیادی می تونن بر تعداد پروژه های اجرا شده تاثیر بذارن.

دیفای 2.0 چه مزایایی به همراه دارد؟

دیفای 2.0 چه مزایایی به همراه دارد؟

دیفای 2.0 نسخه بهبود یافته دیفای 1 هست که با هدف تامین منابع مالی برای پروژه های ارزهای دیجیتال از دسامبر سال 2021 شروع به کار کرد. در عرضه اولیه دیفای 1 مشکلات مختلفی در مورد امنیت، تمرکز، مقیاس پذیری، دسترسی به اطلاعات و نقدینگی وجود داشت که دیفای 2.0 قصد از بین بردن این مشکلات رو داره. همچنین دیفای 2.0 مزایای زیادی به همراه داره که همین موضوع باعث میشه تا مورد استقبال خیلی از افراد قرار بگیره. برخی از مزایای دیفای 2.0 عبارت هستن از:

  • یکی از مزایای دیفای 2.0، افزایش بازدهی هست. تامین کننده های نقدینگی در پروژه های دیفای خطراتی مثل وجود خطا در قراردادهای هوشمند و ضرر موقت رو باید بپذین تا با سرمایه گذاری در این پروژه ها سود به دست بیارن. خیلی از کاربران این مقدار ریسک رو تحمل نمی کنند. در پروژه های دیفای 2.0 برای ایجاد انگیزه بیشتر به تامین کننده های نقدینگی توکن های مخصوص تعلق می گیره.
  • یکی دیگه از مزایای دیفای 2.0، تمرکززدایی هست. در اولین پروژه های دیفای ساختاری متمرکز وجود داشت، ولی پروژه های دیفای 2.0 با ایجاد یه DAO سعی کردن اعتماد کاربران زیادی رو جلب کنند.
  • بیمه هم یکی دیگه از مزایای دیفای دو هست. خیلی از پروژه های DeFi 2.0 امکان بیمه سرمایه کاربران رو فراهم کردن. به صورت کلی، روش کار به این صورت هست که سرمایه گذاران مبلغی رو به عنوان حق بیمه قرارداد هوشمند پرداخت کنند تا در ازای اون بیمه بشن.
  • مقیاس پذیری هم یکی دیگه از مزایای DeFi 2.0 هست. پروژه های دیفای 2، دو راه حل برای برطرف کردن سرعت پایین و هزینه بالای تراکنش ها در نظر گرفتن.

بیشتر بخوانید: صندوق آپشن دیفای چیست؟

ارزهای دیجیتال دیفای 2.0 کدامند؟

ارزهای دیجیتال دیفای 2.0 کدامند؟

یکی از دلایلی که باعث میشه کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال به DeFi 2.0 اهمیت بدن، قابلیت تمرکززدایی اون هست. در واقع پروژه های ارزهای دیجیتالی که از دیفای 2 پیروی می کنند، به کاربران خودشون حق رای میدن و با هدف تمرکززدایی، توجه فعالان بازار رو به خود جلب می کنند. در ادامه این مقاله به معرفی بهترین ارزهای دیجیتال دیفای 2.0 می پردازیم تا این رمزارزها رو بشناسین.

·کانوکس(Convex Finance)

یکی از بهترین ارزهای دیجیتال دیفای 2.0، رمزارز کانوکس یا Convex Finance هست که با هدف ارائه روشی برای بهبود بازدهی سرمایه در پروتکل Curve ایجاد شد. کرو یه صرافی غیرمتمرکز هست که در ابتدا بیشتر با هدف تبادل استیبل کوین ها به وجود اومد. Curve جزو اولین پروژه های دیفای هست. کانوکس مدل بهینه برای بالا بردن بهره وری سرمایه تامین کننده ها در پروژه کرو ارائه داد.

·آبراکادابرا(Abracadabra.Money)

یکی دیگه از بهترین ارزهای دیجیتال دیفای 2.0، آبراکادابرا هست. این پروژه ارائه سیستمی برای افزایش بهره وری دارایی، برای سرمایه گذاران رو دنبال می کنه. رمزارز این پروژه ارز دیجیتال SPELL هست. کاربران با استیک این توکن علاوه بر کارمزد، رمزارز sSPELL دریافت می کنند. ارز دیجیتال sSPELL توکن حاکمیتی پروژه آبراکادابرا هست. این پروژه یه دائو هست که کاربران به تناسب توکن های خودشون در تصمیم گیری ها شرکت دارن.

مقاله پیشنهادی: عرضه اولیه دیفای(IDO) چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله دیفای 2 چیست؟ اطلاعاتی در مورد دیفای 2 یا DeFi 2.0 به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای دیفای 2 بپردازیم و ارزهای دیجیتال دیفای 2 رو معرفی کنیم. همونطور که گفتیم، پروژه دیفای 2.0 پتانسیل های زیادی داره، ولی هنوز خیلی از اون ها در رمزارزها لحاظ نمیشن. پروژه های دیفای 2 برای خیلی از کاربران بازار ارزهای دیجیتال هم هنوز ابهاماتی دارن که توصیه می کنیم تا رفع ابهامات و آگاهی از این پروژه ها از اون ها استفاده نکنین.


نظرات کاربران در مورد دیفای 2 چیست؟ آشنایی با ارزهای دیجیتال DeFi 2.0
سوال امنیتی :5+59 = ?