صندوق آپشن دیفای چیست؟ بررسی کامل Defi Option Vault

صندوق آپشن دیفای چیست؟ بررسی کامل Defi Option Vault

نوشته شده در : 1402/04/17

صندوق آپشن دیفای چیست؟ بررسی کامل Defi Option Vault؛صندوق آپشن هایDefi (DOV)، پدیده ای در نیمه دوم سال 2021 بوده که نه تنها سرمایه گذاران خرده فروشی Defi، بلکه بزرگترین بازیگران نهادی رو نیز به خودش جلب کرده. از ابتدا، DOV ها به طور تصاعدی رشد کردن و به بخش غالب 700 میلیون دلاری Defi option تبدیل شدن که هر ماه میلیاردها دلار معامله میشه. در این مقاله قصد داریم درمورد صندوق آپشن دیفای بیشتر بدونیم و به طور کامل بررسی کنیم. درادامه با ما همراه باشید.

صندوق آپشن دیفای چیست؟

Defi Option Vaults DOVs) اخیراً در فضای DeFi ترند شده و به نظر میرسه که هیچ بازگشتی وجود نداره.DOVها علاقه سرمایه گذاران خرده فروشی DeFi و همچنین بازیگران نهادی رو به خودشون جلب کرده اند. خزانه های گزینه DeFi از زمان ورودشون به صحنه DeFi با ارزش کل تقریباً میلیارد دلاری، شاهد رشد بسیار دیوانه کننده ای بوده اند!

DOV ها راهی رو برای سرمایه گذاران DeFI ارائه میدن تا دارایی های دیجیتال خودشون رو در خزانه هایی قرار بدن که از دارایی ها برای استراتژی های آپشن استفاده میکنن. قبل از شروع اخیرDOV ها، استراتژی های اختیار معامله تنها از طریق اجرای خود در مبادلات اختیار معامله یا معاملات خارج از بورس(OTC) برای سرمایه گذار دارای مجوز بالاتر در دسترس بود.

صندوق آپشن دیفای چیست؟ بررسی کامل Defi Option Vault

 DOV ها نوع جدیدی از راه حل برای این مشکل هستند زیرا DOV ها یک مدل ترکیبی DeFi رو به ارمغان میارن که در اون سرمایه گذاری، کشف قیمت، مدیریت وثیقه و تسویه به صورت زنجیره ای رخ میده و از طریق یک قرارداد هوشمند مدیریت میشه. در مقابل، مدیریت ریسک غیرخطی خارج از زنجیره انجام میشه. در این مدل، تمام عناصری که نیاز به اعتماد نداشتن دارند به صورت زنجیره ای اجرا میشن، بازده از قبل محقق میشه و کل فرآیند کاملاً شفافه. استراتژی‌ های صندوق های آپشن DeFi زمانی مورد توجه قرار گرفتن که بالاترین بازده پایه موجود در Defi رو ارائه کردن(میانگین 15 تا 50٪).

 علاوه بر این، جوایز توکن عمومی شد و به کاربران بازدهی بالاتری داد. به دلیل طراحی محصول و محدودیت های تقاضا، مبادلات متمرکز بسیار کمی با محصولات مرتبط با گزینه ها وجود داره. استقرار محصول گزینه در هر دو صرافی متمرکز و DeFi دشواره. به خصوص برای DeFi که نقدینگی در این بازار بسیار کمه. بنابراین، در حین اجرای DeFi Options Vaults، باید رویکردهای جدیدی مانند گزینه‌ های بی‌ پایان رو در پیش بگیریم یا اکوسیستمی از محصولات رو برای پشتیبانی از اونها توسعه بدیم. 

DeFi Option Vaults تولد یک عصر جدید

اکثر کاربران DeFi با کشت محصول آشنا هستند. این کار زمانی تکامل یافت و مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفت.

صندوق آپشن دیفای چیست؟ بررسی کامل Defi Option Vault

به هر حال، بازده از دو رقم بالا شروع شد و میتونه تا مقادیر تقریبا پونزی‌ مانند به آسمان بالا بره، زمانی که بیشتر محصولات کشاورزی در اوایل تابستان DeFi نیازی به دوره قفل، یعنی مدت زمان صفر نداشتن. اگر اون رو با بازار با درآمد ثابت TradFi مقایسه کنیم، برای ده سال بازدهی واقعی منفی ارائه کرد. بنابراین، درک اینکه چرا بسیاری از این خزانه های گزینه DeFi هیجان زده شدند، آسون بود. 

DeFi Option Vaults چگونه اجرا می شود؟

DOV ها به کاربران اجازه میدن وجوه رو واریز کنن و بر اساس استراتژی آپشن از پیش تعریف شده ایجاد شده توسط یک ساختار تک یا چند پا، سود کسب کنند. متداول ‌ترین تکنیک ‌های ساخت‌ یافته ‌ای که DOV ها استفاده می‌کنن، فروش تماس تحت پوشش یا استراتژی‌های فروش با حاشیه نقدی هستند. این استراتژی با فروش گزینه های تماس با قیمت احتساب بالاتر از قیمت فعلیه و تماس هایی رو برای ایجاد بازده برای یک توکن (گزینه های تماس بدون پول) ارائه میده.

خریداران اختیار معامله حق بیمه قرارداد اختیار معامله رو می پردازند که سپس به عنوان بازده سپرده گذاران به صندوق بازگردانده میشه. قرارهای با حاشیه نقدی مشابه تماس های حاشیه‌ ای هستند اما در جهت مخالف هستند. در ادامه به طور مفصل به فرآیند اجرای صندوق آپشن DeFi می پردازیم. ما از USDT به عنوان نشانه محصولات استفاده خواهیم کرد. اما تا زمانی که پروتکل اون رو ارائه میده، می تونید از هر توکنی استفاده کنید. 

تماس تحت پوشش

• کاربران USDT رو در صندوق آپشن قرار میدن.

• سپس مدیرUSDT رو به‌عنوان وثیقه میگیره و گزینه‌های تماس غیرمتمرکز USDT رو با قیمت اعتصاب خاصی میذاره.

• مدیر صندوق گزینه‌های تماس USDT رو به برخی از کاربران دیگه میفروشه و صندوق حق بیمه رو دریافت می‌کنه.

• اگر گزینه‌های خرید پولی باشند، یعنی قیمت USDT در انقضا بالاتر از قیمت احتساب باشد، آنگاه USDT وثیقه ‌شده برای اعمال اختیارات خرید استفاده میشه.

• اگر گزینه‌های تماس بی‌هزینه باشن، یعنی قیمت ETH در انقضا کمتر از قیمت احتساب باشد، وثیقه دست نخورده باقی میمونه. 

قرار دادن برای فروش

• کاربران USDT رو در صندوق سرمایه گذاری می کنن.

• مدیر خرک از USDT به‌ عنوان وثیقه استفاده میکنه و گزینه‌های فروش غیرمتمرکز USDT رو با برخی قیمت‌های اعتصابی میزنه.

• پس از آن، مدیر صندوق گزینه‌های put رو به برخی از کاربران دیگه در شبکه می‌فروشه و خزانه حق بیمه رو جمع ‌آوری می‌کنه.

• اگر اختیار خرید پولی باشه، یعنی قیمت USDT در انقضا کمتر از قیمت معامله انتخابی باشه، آنگاه USDT وثیقه‌ شده برای اعمال اختیار خرید استفاده خواهد شد.

• اگر گزینه‌های فروش بی‌ ارزش باشند، به‌عنوان مثال، قیمت USDT در انقضا بالاتر از قیمت اعتصاب باشد، در این صورت نیازی به انجام کاری نیست.

در برخی موارد، وثیقه موجود در خزانه نیز بازدهی رو به دست میاره. این لایه سه گانه از جوایز توکن، حق بیمه اختیارات، و بازده سهام، یک بازده عالی و پایدار رو به طور بی سابقه در Defi ایجاد میکنه. بنابراین، سه منبع محصول رو در یک طاق واحد ایجاد می کنه. از سوی دیگر، سازندگان بازار برای خرید این گزینه ها از صندوق ها با یکدیگر رقابت میکنن. آنها حق بیمه این گزینه ها رو پرداخت می کنن و در نتیجه به بازده پایه بالا کمک میکنن. 

مقاله پیشنهادی: چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) نیاز داریم؟

صندوق آپشن دیفای چیست؟ بررسی کامل Defi Option Vault

بهترین صندوق های آپشن DeFi در سال 2022

بسیاری از پروتکل ‌های آینده‌ نگر صندوق آپشن DeFi در شبکه‌ های بلاک چین مختلف با همین هدف مستقر شده‌اند: تولید بازدهی بالا برای سرمایه‌گذاران. با این حال، همه اینها به یک شکل عمل نمیکنن، و قبلاً برخی از اونها استراتژی های غیرقابل تصوری رو برای افزایش راه های تولید از طریق مشتقات وانیل ابداع کرده اند. بیایید بهترین خزانه های گزینه DeFi را در سال 2022 پیدا کنیم. 

  • Ribbon Finance 

Ribbon Finance یک کهنه کار در فضای خزانه های گزینه DeFi است. Ribbon Finance ، ۱۱ خزانه با پنج توکن مختلف برای هر دو استراتژی فروش و تماس تحت پوشش ارائه میده. این پلتفرم در 12 آوریل 2021 در شبکه اتریوم وارد بازار شد.

از زمان راه اندازی، Ribbon Finance بیش از 38 میلیون دلار درآمد از خزانه های خود ایجاد کرده. اخیرا، Ribbon Finance تغییرات معماری متعددی در طراحی و زیرساخت طاق خود ایجاد کرده.

ارتقاء اخیر V2 آن تمرکززدایی بیشتری را در خزانه های اون فراهم میکنه. برخی از برجسته ‌ترین پیشرفت‌ها عبارتند از انتخاب ضربه الگوریتمی، مدل هزینه اصلاح و پارامترهای خزانه قابل کنترل. ریبون علاوه بر شرکت در انبارهای استراتژی تولید بازده، امکان خرید توکن‌های RBN، توکن حاکمیتی پروتکل رو نیز فراهم کرده. دارندگان RBN همچنین می‌تونن توکن‌های خودشون رو در پورتال حاکمیت قفل کنند تا قدرت رأی‌ دهی veRBN خود شون رو افزایش بدن.

  • StakeDAO

StakeDAO یک بازیکن مهم در زمینه صندوق آپشن دیفای(DOVs)است.

صندوق آپشن دیفای چیست؟ بررسی کامل Defi Option Vault

اولین خزانه گزینه DeFi خودش رو در 19 آگوست 2021 راه اندازی کرد.StakeDAO دارای سه خزانه است که عمدتاً بر روی BTC و ETH متمرکز شده اند. دارایی‌هایی که در خزانه‌های اختیاری StakeDAO قرار می‌گیرن، فوراً به صندوق‌های بازده غیرفعال پلتفرم ارسال میشن و بازدهی بیشتری نسبت به درآمد حق بیمه اختیار ایجاد می‌کنن.

StakeDAO همچنین به کاربران این امکان رو میده تا توکن ‌های LP دریافت‌شده از صندوق های آپشن رو برای کسب توکن‌ های SDT به اشتراک بذارن، که بازدهی رو افزایش میده.

  • Thetanuts 

این یک پلتفرم محصولات ساختار یافته زنجیره‌ای متقابله که برای سرمایه‌گذاران روزانه طراحی شده، فرآیند کسب بازده رو به‌طور اساسی ساده میکنه و در معرض گزینه‌ ها قرار می‌گیره. این به طور رسمی در 1 دسامبر 2021 راه اندازی شد و اکنون در بسیاری از شبکه ها از جمله شبکه های اتریوم، Polygon، Avalanche، Binance Smart Chain، Aurora، Fantom و Boba در دسترسه. Thetanuts به دلیل استراتژی Thetanuts Stronghold خود از سایر پروتکل‌هایDOV در بازار متمایزه. Stronghold ادغام چندین خزانه پایه Thetanuts برای ایجاد یک نشانه شاخصه که ارزش منصفانه ای نسبت به خزانه های تشکیل دهنده رو نشون میده.

صندوق آپشن دیفای چیست؟ بررسی کامل Defi Option Vault

بسیاری از صندوق های آپشن های دیفای( DOV ها) مشتاقانه منتظر توکن کردن موقعیت های خزانه برای رسیدگی به موضوع ناکارآمدی سرمایه هستند. به عنوان مثال، Thetanuts به زودی اجازه میده تا خزانه های خودش رو در موقعیت های نشانه گذاری شده مبادله کنید. به کاربران امکان میده زودتر وارد و خارج بشن. ارزش توکن نشون دهنده قیمت اختیار خزانه خواهد بود. 

مقاله پیشنهادی: شبکه دیفای چین چیست؟

کلام پایانی

جذابیت خزانه های گزینه DeFi خیره کننده و فوق العاده است. استراتژی‌های فعلی که خزانه‌ها ارائه میدن فقط قرار دادن و تماس‌های وانیلی هستند، اما اینها به تدریج در آینده پیچیده خواهند شد. ساختار محصول استفاده از خزانه ها رو به عنوان یک ابزار پرچین بسیار دشوار خواهد کرد. با این حال، پروتکل ها برای تقویت نقدینگی برای بازار گزینه ها بسیار نزدیک خواهند بود و در نهایت گزینه های غیرمتمرکز رو قابل دوام تر میکنن. صندوق آپشن های دیفای یک گام اساسی به سمت دموکراتیک کردن امور مالی برای توده ها هستند.

DOV ها همچنین نقش پیشرو در افزایش تقاضا برای عملکرد ارگانیک دارند. بنابراین به مسائل مربوط به بازدهی ناپایدار و دایره ای که DeFi در حال حاضر با آن مواجهه میپردازه. لازم به ذکره که معاملات اختیار معامله در امور مالی سنتی اساساً برای سرمایه گذاران با قدرت بیشتر محفوظه، در حالی که DOV برای همه انواع سرمایه گذاران قابل دسترسی است. از این رو، ما معتقدیم که آینده DOV ها دارای پتانسیل باورنکردنی  بوده و مسیر آینده اون رو هموار میکنه.


نظرات کاربران در مورد صندوق آپشن دیفای چیست؟ بررسی کامل Defi Option Vault
سوال امنیتی :6+62 = ?