معرفی بهترین شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز

1402/05/10

معرفی بهترین شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز؛ ایجاد انقلاب در یکی از بزرگ ترین و بحث برانگیزترین صنایع دنیا! آیا دوست دارین با این برنامه ها آشنا بشین؟ اصلا می دونین شبکه اجتماعی غیرمتمرکز چیست؟ انواع شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز کدامند؟ مزایا و معایب شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز چیست؟ عملکرد رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز چجوریه؟ چرا باید از این پلتفرم ها استفاده کنیم؟

با پیدایش امور مالی غیرمتمرکز(DeFi)، بیشتر پروتکل های موجود در بازار رمز ارزها به سمت غیرمتمرکز شدن حرکت می کنند. ولی در حال حاضر دامنه غیرمتمرکز شدن به بیرون از بازار ارزهای دیجیتال هم رسیده. در این میان، رسانه های اجتماعی یکی از پلتفرم هایی محسوب میشن که در حال حرکت به سمت غیرمتمرکز شدن هستن. رسانه های مختلفی به صورت غیرمتمرکز فعالیت می کنند. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد رسانه اجتماعی غیرمتمرکز بهتون ارائه کنیم و به معرفی بهترین شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز بپردازیم.

رسانه اجتماعی غیرمتمرکز چیست؟

رسانه اجتماعی غیرمتمرکز چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که رسانه اجتماعی غیرمتمرکز چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز، پلتفرم هایی هستن که داده ها و اطلاعات کاربران روی شبکه های بلاک چینی و سرورهای مجزا ذخیره و نگه داری میشن و نه بر روی سرورهای متمرکز کنترل شده به وسیله یه شرکت. شبکه های اجتماعی مبتنی بر بلاک چین با هدف ترویج آزادی بیان و مقاوم بودن در برابر سانسور راه اندازی شدن و هیچ نهاد یا سازمانی نمی تونه این شبکه ها رو مدیریت کنه.

جالب اینجاست که بدونین هر کسی می تونه با داشتن کیف پول رمزنگاری شده، پروفایل خودش رو در پلتفرم های اجتماعی غیرمتمرکز به وجود بیاره. این رسانه ها معمولا به وسیله رزهای دیجیتال یا توکن های غیرمثلی(NFT) پشتیبانی میشن. به عنوان مثال، بعضی از پلتفرم ها به کسایی که پست های جالبی منتشر می کنند، با استفاده از ارز دیجیتال پاداش میدن. بعضی از شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز هم به منظور اثبات مالکیت حساب یا تشکیل DAOهایی که کنترل و توسعه پلتفرم رو مدیریت می کنند، به رمز ارزها متکی هستن.

مقاله پیشنهادی: چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) نیاز داریم؟

مزایای شبکه اجتماعی غیرمتمرکز

پلتفرم های اجتماعی غیرمتمرکز که مبتنی بر بلاک چین هستن، مزیت های فوق العاده ای به همراه دارن. برخی از مزایای شبکه اجتماعی غیرمتمرکز عبارت هستن از:

  • رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز نسبت به پلتفرم های دیگه، امنیت و حریم خصوصی بهتری رو ارائه میدن.
  • یکی دیگه از مزایای شبکه اجتماعی غیرمتمرکز این هست که فقط خود شمایین که روی داده ها و نحوه استفاده از اون ها کنترل دارین.
  • سازمان خودگردان غیرمتمرکز در تصمیم هایی در مورد توسعه و گسترش پروتکل نقش داره.
  • یکی دیگه از مزایای شبکه اجتماعی غیرمتمرکز این هست که این پلتفرم، پروتکلی رو واسه آزادی بیان ارائه می کنه. تنها کسی که پست رو منتشر می کنه، می تونه اون رو حذف کنه.

معرفی بهترین شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز

معرفی بهترین شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز

همونطور که گفتیم، شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز فضاهای آنلاینی هستین که در اون کاربران می تونن ایده های خودشون رو به اشتراک بذارن، با افراد مختلف ملاقات و داستان های خودشون رو روایت کنند. این پلتفرم ها معمولا به وسیله رمز ارزها یا توکن های غیرمثلی پشتیبانی میشن. رسانه های مختلفی وجود دارن که به صورت غیرمتمرکز فعالیت می کنند. در ادامه برخی از بهترین شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز رو واستون معرفی می کنیم:

  • پلتفرم Mastodon

یکی از بهترین شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز، پلتفرم Mastodon هست. این پلتفرم رایگان و اوپن سورس به شما کمک می کنه تا ویدیوها، عکس ها و پیام هایی رو بفرستین یا پروفایل خودتون رو مثل توییتر بروز کنین. به دلیل عملکرد غیرمتمرکز این برنامه، کاربران می تونن به نمونه های مختلفی برن و مثل یه گروه اجتماعی استاندارد باهاشون ارتباط داشته باشن. این پلتفرم دارای ابزارهای ضد سوء استفاده برای محاظفت از خود هست.

  • پلتفرم PeerTube

پلتفرم PeerTube هم یکی دیگه از بهترین شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز هست که شما می تونین ازش استفاده کنین. این پلتفرم رایگان که به وسیله شخصی به اسم Framasoft راه اندازی شده، می خواد تا مدیریت محتوا رو به دست تولیدکننده ها برگردونه. کاربران می تونن یه سرور PeerTube به اسم Instance به وجود بیارن که محتوای تولید شده خودشون رو در اون منتشر کنند. این پلتفرم از مکانیسم همتا به همتا واسه پخش ویدیوها استفاده می کنه.

  • پلتفرم PixelFed

یکی دیگه از بهترین رسانه های اجتماعی مبتنی بر بلاک چین، پروتکل PixelFed هست. این اپلیکیشن به شما کمک می کنه تا عکس های خودتون رو با سایر افراد به اشتراک بذارین. این برنامه منبع باز بهتون کمک می کنه تا یه حساب کاربری به وجود بیارین و طی مدت چند ثانیه بعد از شروع ثبت نام عکس های خودتون رو بفرستین. با ایجاد یه حساب کاربری، از راحتی استفاده و رابط کاربری خوب این پروتکل شگفت زده میشین.

  • پلتفرم Diaspora

شبکه اجتماعی دیاسپورا(Diaspora) که به تمرکززدایی، آزادی و حریم خصوصی تاکید زیادی می کنه، کاربران و مخاطبان رو به همدیگه وصل می کنه. رابط کاربری این پروتکل شبیه فسبوک نیست، ولی افرادی که با این پلتفرم کار کردن، احساس راحتی می کنند. می تونین پست هایی رو که در اون ها منشن شدین رو مشاهده کنین. همچنین تگ های مورد نظر خودتون رو دنبال کنین و یا خیلی ساده پست های خودتون رو مدیریت کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد رسانه اجتماعی غیرمتمرکز بهتون ارائه کنیم و به معرفی بهترین شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز بپردازیم. همونطور که گفتیم، رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز، پلتفرم هایی هستن که داده ها و اطلاعات کاربران روی شبکه های بلاک چینی و سرورهای مجزا ذخیره و نگه داری میشن. کار با شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز مزیت های فوق العاده ای به همراه داره که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره. از جمله از بهترین شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز می تونیم به Diaspora، Mastodon، PeerTube و.... اشاره کنیم.


نظرات کاربران در مورد معرفی بهترین شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز
سوال امنیتی :5+36 = ?