مشتقات غیرمتمرکز در دیفای چیست و انواع آن کدامند؟

1402/05/08

مشتقات غیرمتمرکز در دیفای؛ نوعی ابزار مالی که در انواع صرافی غیرمتمرکز معامله میشن! آیا می خواهین تا اطلاعاتی درباره این دارایی ها به دست بیارین؟ آیا می دونین مشتقات غیرمتمرکز چیست؟ انواع مشتقات غیرمتمرکز در ارزهای دیجیتال کدامند؟ مشتقات غیرمتمرکز چه چالش ها و مشکلاتی دارن؟ مشتقات غیرمتمرکز در دیفای چجوری کار می کنند؟ آیا مشتقات غیرمتمرکز مانع قانونی دارن؟

گسترش بلاک چین و حوزه ارزها دیجیتال باعث توسعه روز افزون پروتکل های رمز ارزها شده. اکوسیستم هایی با کارکردهای متفاوت که باعث گرایش هرچه بیشتر به رمز ارزها شدن. کاربران می تونن ارزهای دیجیتال رو با اهداف متفاوتی به کار بگیرن. مثلا معاملات مالی با هدف کسب سود می تونه یکی از این اهداف باشه. بازار رمز ارزها اصطلاحات مختلفی داره. یکی از این اصطلاحات، مشتقات غیرمتمرکز هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مشتقات غیرمتمرکز یا Decentralized Derivatives بهتون ارائه کنیم، به بررسی انواع مشتقات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال بپردازیم و عملکرد مشتقات غیرمتمرکز در دیفای رو مورد بررسی قرار بدیم.

مشتقات غیرمتمرکز چیست؟

مشتقات غیرمتمرکز چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که مشتقات غیرمتمرکز چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که مشتقات غیرمتمرکز یا Decentralized Derivatives یکی از ابزارهای مالی هستن که در صرافی های غیرمتمرکز خرید و فروش میشن. این ابزارها به تازگی در حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای محبوبیت زیادی به دست اوردن. مثل اوراق مشتقه سنتی، مشتقات غیرمتمرکز هم ارزش خودشون رو از یه دارایی دیگه مثل رمز ارزها می گیرن. مشتقات غیرمتمرکز به وسیله اسمارت کانترکت ها کنترل میشن.

جالب اینجاست که بدونین مشتقات غیرمتمرکز در دیفای(DeFi) ارزش خودشون رو از یه ارز دیجیتال می گیرن، ولی در شبکه های بلاک چینی معامله میشن. در حوزه امور مالی غیرمتمرکز، اکثر مشتقات مبتنی بر رمز ارزها معامله میشن، ولی ایجاد مشتقات وابسته به دارایی های دیگه مثل رمز ارزهاست. قراردادهای مشتقه ارز دیجیتال به کاربران کمک می کنند تا از روند قیمتی ارزهای دیجیتال در آینده سود زیادی به دست بیارن و یا موقعیت های معاملاتی خودشون رو در یه فضای شفاف و بدون واسطه باز کنند. در پلتفرم های سازنده مشتقات، معمولا محدودیتی واسه ورود وجود نداره و کاربران می تونن با ولت خودشون به اون ها متصل بشن.

مقاله پیشنهادی: مهم ترین چالش های دیفای برای جذب سرمایه گذاران چیست؟

انواع مشتقات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال

انواع مشتقات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال

همونطور که گفتیم، انگیزه پشت مشتقات غیرمتمرکز در دیفای هم دسترسی به ارز دیجیتال در یه بازار خاص بدون نیاز به واسطه هست. همچنین پوشش ریسک معاملات ناشی از تغییرات قیمت ارز دیجیتال، می تونه انگیزه زیادی باشه که کاربران بازار ارزهای دیجیتال رو تشویق به استفاده از این ابزارهای مالی می کنه. مشتقات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال انواع مختلفی دارن. در ادامه برخی از انواع مشتقات غیرمتمرکز ارز دیجیتال رو بهتون معرفی می کنیم:

قراردادهای آتی یا فیوچرز

یکی از بهترین مشتقات غیرمتمرکز ارز دیجیتال، قراردادهای آتی یا فیوچرز هست که در واقع توافقی واسه خرید یا فروش ارزهای دیجیتال با قیمت معلوم و در بازه زمانی از قبل مشخص شده در زمان آینده هست که به تریدرها و معامله گران کمک می کنه تا از نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال سود کسب کنند. قراردادهای فیوچرز به تریدرها این امکان رو میدن تا روی افزایش قیمت رمز ارزها پوزیشن لانگ و روی کاهش قیمت اون پوزیشن شورت رو باز کنند.

قراردادهای آپشن

یکی دیگه از انواع مشتقات غیرمتمرکز در بازار رمز ارزها، قراردادهای آپشن هست که به دارنده ها حق خرید یا فروش یه ارز دیجیتال رو به قیمت مشخص و در یه بازه زمانی تعیین شده میده. همین فرایند در مورد رمزارزها هم صدق می کنه. همچنین قرارداد آپشن می تونه واسه کسب سود از روند صعودی ارزهای دیجیتال هم به کار برده بشه. در این حالت، شما یه موقعیت معاملات خرید رو باز می کنین که شما این امکان رو میده تا در صورت بالا رفتن قیمت ارز دیجیتال مورد نظر، سود زیادی به دست بیارین.

دارایی های مصنوعی

دارایی های مصنوعی هم یکی دیگه از انواع مشتقات غیرمتمرکز ارز دیجیتال هستن که به عنوان راهی واسه معاملات اون ها بدون نیاز به نگهداری به وجود اومدن. دارایی های مصنوعی می تونن تعداد زیادی از دارایی ها مثل ارزهای دیجیتال رو شامل بشن. این دارایی ها در واقع مشتقات توکنیزه شده ای هستن که از تکنولوژی بلاک چین واسه تقابل ارزش و خصوصیات دارایی های پایه و ارزهای دیجیتال استفاده می کنند. پلتفرم های دارایی مصنوعی از اوراکل ها واسه پیگیری نوسانات و تغییرات قیمت رمز ارزها استفاده می کنند.

مشکلات مشتقات غیرمتمرکز در دیفای

مشکلات مشتقات غیرمتمرکز در دیفای

از اونجایی که مشتقات غیرمتمرکز در امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) به عنوان ابزارهای مالی پیچیده و پرنوسان محسوب میشن، خرید و فروش اون ها مشکلات و چالش های زیادی نسبت به ترید رمز ارزها داره. بنابراین، ممکنه سود و ضرر حاصل از اون ها خیلی بیشتر از ارزهای دیجیتال باشه. مشکل دیگه، مربوط به نقدینگی هست. صرافی های غیرمتمرکز تقریبا نوپا هستن و پایین بودن حجم معاملات در این پلتفرم ها، معامله سریع مشتقات رو کمی سخت تر می کنه.

در اصل، صرافی های غیرمتمرکز به اندازه صرافی های معمولی ارز دیجیتال کاربرپسند نیستن. افراد مبتدی که با ولت های غیرحضانتی آشنا نیستن، با مشکلات و چالش هایی مثل متصل کردن کیف پول به دکس، فراموشی رمز عبور و از دست رفتن کلمات بازیابی روبرو میشن. همچنین پروتکل های غیرمتمرکز بدون اینکه از زمان بلاک تاثیر بگیرن، امکان معامله سریع ارزهای دیجیتال رو واسه کاربران و فعالان بازار رمز ارزها فراهم می کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد مشتقات غیرمتمرکز یا Decentralized Derivatives بهتون ارائه کنیم، به بررسی انواع مشتقات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال بپردازیم و عملکرد مشتقات غیرمتمرکز در دیفای رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، مشتقات غیرمتمرکز یکی از ابزارهای مالی هستن که در صرافی های غیرمتمرکز خرید و فروش میشن. این ابزارها به تازگی در حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای محبوبیت زیادی به دست اوردن. مشتقات غیرمتمرکز کاربردهای زیادی در بازار ارزهای دیجیتال دارن.


نظرات کاربران در مورد مشتقات غیرمتمرکز در دیفای چیست و انواع آن کدامند؟
سوال امنیتی :6+50 = ?