چرخه بازار(Market Cycle) چیست و چه کاربردی دارد؟

1402/05/07

چرخه بازار یا Market Cycle؛ اصطلاحی رایج در بازارهای مالی به ویژه بازار رمز ارزها! آیا می خواهین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین چرخه بازار چیست؟ نمودار زنگوله ای چیست و چه کاربری در بازار ارزهای دیجیتال داره؟ فازهای چرخه بازار رمز ارزها کدامند؟ به نظر شما چرخه های بازار چقدر طول می کشن؟ آیا چرخه بازار زمان خرید ارز دیجیتال و فروش رو به ما نشون میده؟

دوره سیکل بازار یکی از اصطلاحات پیچیده و مهم در بازارهای مالی به ویژه بازار رمزارزهاست که به روندها و کندل های قیمتی اشاره داره که در بازارها یا در بستر معاملات تجاری به چشم می خوره در طی یه چرخه بازار ممکنه بعضی از ارزهای دیجیتال یا دارایی ها از بقیه بهتر عمل کنند، چون روش های تجاری اون ها با شرایط رشد مطابقت زیادی دارن. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد چرخه بازار یا Market Cycle بهتون ارائه بدیم، به بررسی فازهای چرخه بازار رمزارزها بپردازیم و کاربرد نمودار زنگوله ای در بازار ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از چرخه بازار چیست؟

منظور از چرخه بازار چیست؟

آیا می دونین منظور از چرخه بازار چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که چرخه بازار یا Market Cycle به الگوی تکرارشونده و چرخه ای از رشد، انقباض و بازیابی در اقتصاد، بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال گفته میشه. چرخه بازار با دوره های انبساط و رشد و به دنبال اون دوره های انقباض و رکود تعیین میشه. اگه مدت زیادی در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، قطعا بالا و بلندی های این بازار پرنوسان رو تجربه کردین و حتی ممکنه در زمان افت قیمت رمزارزها، محتمل ضررهای بزرگی شدین.

جالب اینجاست که بدونین چرخه بازار(Market Cycle) وقتی تشکیل میشه که روندهایی در یه قسمت از حوزه خاص در جواب به نوآوری معنادار، محصولات و دارایی های جدید توسعه پیدا کنند. این چرخه ها یا روندها بیشتر مواقع به عنوان سکولار شناخته میشن. در طی این دوره ها، درآمدها و سود خالص خیلی از شرکت های موجود در یه صنعت ممکنه الگوهای مشابهی رو از خودشون نشون بدن که ماهیت چرخه ای دارن. چرخه های بازار معمولا تا وقتی که واقعیت اون ها اثبات نشده، خیلی سخت تعیین میشن و خیلی کم نقطه شروع و پایان مشخصی دارن.

مقاله پیشنهادی: نکات مهمی که باید قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال بدانید

فازهای چرخه بازار رمزارزها کدامند؟

فازهای چرخه بازار رمزارزها کدامند؟

همونطور که گفتیم، چرخه های بازار با توجه به بازار مورد نظر می تونن از چند دقیقه تا چند سال طول بکشن، چون بازارهای زیادی واسه تجزیه و تحلیل وجود دارن و بازه های زمانی واسه بررسی اون ها محدود هست. بازار ارزهای دیجیتال هم دارای چرخه بازار هست و 4 فاز اصلی داره که باید با این چرخه های بازار آشنا بشین تا معاملات پرسودی انجام بدین. در ادامه برخی از فازهای چرخه بازار رمزارزها رو بررسی می کنیم:

  • فاز انباشت(Accumulation)

یکی از فازهای چرخه بازار ارزهای دیجیتال، فاز انباشت هست. این فاز یا در زمان شروع به کار یه پروژه نوظهور اتفاق می افته و یا همزمان با تموم شدن فاز ریزش قیمت چرخه قبلی هست که به دنبال اون قیمت به کف خودش رسیده. در مورد شروع به کار یه ارز دیجیتال یا پروژه کریپتویی جدید، فاز انباشت در چرخه بازار به وضعیتی گفته میشه که معامله گران و تریدرهای مبتدی یا افراد نزدیک به این رمزارز در این پروژه سپرده گذاری کنند.

  • فاز افزایش قیمت(Run Up)

فاز افزایش قیمت یا Run Up هم یکی دیگه از انواع فازهای چرخه بازار رمزارزهاست و زمانی اتفاق می افته که قیمت ارزهای دیجیتال خیلی سریع رشد می کنند. در شروع راه این فاز از چرخه بازار کریپتوکارنسی ها، تحلیلگرهای حرفه در این بازار تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال و پروژه های مستعد رشد رو واسه سرمایه گذاری و کسب سود انتخاب می کنند و بعد از این کارها بیشتر تریدرهای تازه کار وارد بازار رمز ارزها میشن. در این نقطه، روند بازار تعیین شده و احساسات کلی بازار تغییر کرده و تریدرها نسبت به آینده بازار خوش بین هستن.

  • فاز توزیع(Distribution)

یکی دیگه از انواع فازهای چرخه بازار رمزارزها، فاز توزیع یا Distribution هست. در این فاز قیمت ارز دیجیتال تقریبا به ثبات میرسه و تسلط فروشنده ها روی بازار افزایش پیدا می کنه. در فاز توزیع بازار، احساسات خوش بینانه ای که در فاز قبلی وجود داشت، تغییر و به احساسات ترکیبی تبدیل میشه. تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال در محدوده کوچیکی انجام میشه و این روند ممکنه روزها یا هفته ها طول بکشه.

مقاله پیشنهادی: فریز شدن ارز دیجیتال چیست و راه های مقابله با آن کدامند؟

  • فاز ریزش قیمت ها(Down Run)

ریزش قیمت ارزهای دیجیتال هم یکی دیگه از فازهای چرخه بازار کریپتوکارنسی هاست که به عنوان سخت ترین دوره شناخته میشه. در بازار ارزهای دیجیتال وقتی که فاز ریزش قیمت ها اتفاق می افته، فعالیت در شبکه های اجتماعی بیشتر شده و طرفداران این بازار دوباره از پیش بینی های صعودی خودشون در مورد قیمت ها خبر میدن. با این وجود، بر اساس ماهیت چرخه ای بازارهای مالی، این فاز همیشه وجود داره.

چرخه های بازار چقدر طول می کشند؟

چرخه های بازار چقدر طول می کشند؟

بازار رمز ارزها، نوظهور و نوپا هست و کمی بیشتر از یه دهه از عمرش می گذره. به همین دلیل اطلاعات تاریخی زیادی واسه ارزیابی مدت زمان چرخه ها در این بازار وجود نداره. بزرگ ترین افزایش قیمت در این بازار در سال 2017 میلادی اتفاق افتاده که به دنبال اون قیمت بیت کوین از 3 هزار دلار تا 20 هزار دلار افزایش پیدا کرده. بعد از اون، دوباره در سال 2021 ما بازار صعودی رو دیدیم که در اون قیمت از 10 هزار دلار به 63 هزار دلار رسید. با توجه به این اطلاعات کم، میشه گفت که معمولا هر چرخه در بازار ارزهای دیجیتال تقریبا 4 سال طول می کشه. در حالی که چرخه های کلی بازار ممکنه سال های زیادی طول بکشن.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد چرخه بازار یا Market Cycle بهتون ارائه بدیم، به بررسی فازهای چرخه بازار رمزارزها بپردازیم و کاربرد نمودار زنگوله ای در بازار ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، دوره سیکل بازار کریپتو یا چرخه بازار ارزهای دیجیتال به الگوی تکرارشونده و چرخه ای از رشد، انقباض و بازیابی در اقتصاد، بازارهای مالی به ویژه بازار کریپتوکارنسی ها گفته میشه. چرخه بازار با دوره های انبساط و رشد و به دنبال اون دوره های انقباض و رکود تعیین میشه.


نظرات کاربران در مورد چرخه بازار(Market Cycle) چیست و چه کاربردی دارد؟
سوال امنیتی :8+57 = ?