صرافی ریدیوم(Raydium) چیست و چه مزایایی دارد؟

1402/05/06

صرافی ریدیوم(Raydium)؛ یکی از انواع صرافی غیرمتمرکز که روی شبکه سولانا راه اندازی شده! آیا تا الان چیزی در مورد این صرافی شنیدین؟ آیا می دونین صرافی ریدیوم چیست؟ صرافی ریدیوم چه ویژگی هایی داره؟ امکانات پلتفرم ریدیوم کدامند؟ امنیت صرافی غیرمتمرکز ریدیوم چجوریه؟ صرافی ریدیوم چه مزیت هایی به همراه داره؟ محدودیت ها و چالش های صرافی Raydium کدامند؟

همونطور که می دونین، توسعه سریع و قابل توجه حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای(DeFi) در 2 سال گذشته به حدی رسیده که حتی کشورها و دولت های مختلف هم به دنبال راه حلی واسه سازگاری با این مکانیسم هستن. یکی از اصلی ترین معیارهای دیفای، صرافی غیرمتمرکز هست که در اصل مرکز خدمات محسوب میشه. تا الان صرافی های غیرمتمرکز زیادی به وجود اومدن که ریدیوم هم یکی از اون هاست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد صرافی ریدیوم یا Raydium بهتون ارائه کنیم، به بررسی ویژگی های صرافی ریدیوم بپردازیم امنیت پلتفرم غیرمتمرکز ریدیوم رو مورد بررسی قرار بدیم.

صرافی ریدیوم چیست؟

صرافی ریدیوم چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که صرافی ریدیوم چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که صرافی ریدیوم یا Raydium یکی از برترین صرافی های غیرمتمرکز هست که از مدل بازارساز خودکار یا بازارساز مبتنی بر مدل تابع ثابت برخوردار هست. این پلتفرم با استفاده از قابلیت های شبکه سولانا فعالیت می کند و امکان معاملات سریع و با هزینه های کارمزد پایین رو فراهم می کنه. در صرافی ریدیوم فقط می تونین توکن های SLP رو با همدیگه مبادله کنین و رمزارزهای مورد نظر خودتون رو خرید و فروش کنین.

جالب اینجاست که بدونین صرافی ریدیوم(Raydium) به کاربران خودش کمک می کنه تا با ایجاد اکانت کاربری در اون، با همدیگه معامله انجام بدن، رمزارزهای مورد نظر خودشون رو تعویض یا سواپ کنند و در آخر نقدینگی رو تامین کرده و بابت این کار درآمد زیادی به دست بیارن. از اونجایی که صرافی غیرمتمرکز ریدیوم از شبکه بلاک چینی سولانا استفاده می کنه، از سرعت و کارایی بالایی برخوردار هست. توکن بومی صرافی ریدیوم هم RAY نام داره که در ابتدای کار در 2 فوریه 2021 عرضه بازار ارزهای دیجیتال شد.

مقالخ پیشنهادی: صرافی غیرمتمرکز سرم(Serum) چیست؟

صرافی ریدیوم چه ویژگی هایی دارد؟

صرافی ریدیوم چه ویژگی هایی دارد؟

همونطور که گفتیم، صرافی غیرمتمرکز ریدیوم(Raydium) یکی از بهترین پلتفرم های حوزه دیفای در بستر سولانا هست. این پلتفرم تونسته مزایای این شبکه رو با قابلیت های خودش ترکیب کنه و مورد استقبال کاربران زیادی قرار بگیره و محبوب بشه. صرافی ریدیوم ویژگی ها و خصوصیات زیادی زیادی داره که باعث میشه تا منحصر به فرد بشه. در ادامه برخی از ویژگی های صرافی ریدیوم رو بررسی می کنیم:

  • یکی از ویژگی های صرافی ریدیوم، تعویض یا سواپ توکن هاست. شما می تونین در صرافی Raydium رمز ارزهای مورد نظر خودتون رو با همدیگه معاوضه کنین. از اونجایی که این پلتفرم در شبکه سولانا فعالیت می کنه، سرعت عملکرد اون خیلی بالاست و کارمزدهای پایینی داره.
  • صرافی غیرمتمرکز ریدیوم قابلیت دسترسی کاربران به استخر نقدینگی سروم رو فراهم می کنه. در واقع پلتفرم AMM اون همکاری کاملی با دفتر سفارشات سروم داره.
  • یکی دیگه از ویژگی های صرافی ریدیوم این هست که به کاربران این امکان رو میده تا معاملات خودشون رو سریع و با هزینه های کم انجام بدن. سرعت انجام معاملات و هزینه های مربوط به کارمزد این شبکه با پروژه های DeFi موجود در شبکه اتریوم قابل مقایسه نیست.
  • صرافی ریدیوم رابط کاربری ساده ای داره و شما می تونین خیلی راحت از امکانات و قابلیت های این پلتفرم استفاده کنین.
  • یکی دیگه از خصوصیات صرافی ریدیوم این هست که به صورت غیرمتمرکز فعالیت می کنه. برای کار در این صرافی شما نیازی به ثبت نام یا احراز هویت ندارین. بلکه فقط می تونین با اتصال کیف پول به صرافی ریدیوم، معاملات خودتون رو انجام بدین.

امنیت پلتفرم غیرمتمرکز ریدیوم

امنیت پلتفرم غیرمتمرکز ریدیوم

توجه داشته باشین که سرورهای صرافی غیرمتمرکز ریدیوم(Raydium) معمولا در سراسر دنیا توزیع شدن. اکوسیستم اون ها با پلتفرم های متمرکز که سرورهای متمرکزی دارن، فرق می کنه. پراکندگی سرورها باعث کاهش خطر خرابی میشه. به عبارت دیگه، صرافی های غیرمتمرکز معمولا در برابر حملات سایبری یا هرگونه مشکلاتی مقاوم هستن. اگه یکی از سرورها به هر دلیلی از بین بره، تاثیر کمی روی کل شبکه بلاک چینی به وجود میاد. با این وجود، اگه هکری به صرافی متمرکز نفوذ کنه، می تونه آسیب های زیادی به اون صرافی وارد کنه. علاوه بر این، اگه در صرافی ریدیوم معاملات انجام میدین، این صرافی هیچ دسترسی به رمزارزهای شما نداره. به همین دلیل اگه صرافی Raydium مورد حمله هکرها قرار بگیره، نمی تونه هیچ دسترسی به ارزهای دیجیتال شما داشته باشه.

مقاله پیشنهادی: صرافی غیرمتمرکز ایر سواپ(AirSwap) چیست؟

کارمزدهای صرافی Raydium چقدر است؟

صرافی ریدیوم مثل سایر صرافی های غیرمتمرکز هیچ هزینه یا مبلغی رو واسه انتقال به جز هزینه های شبکه به عنوان کارمزد از کاربران و تریدرها نمی گیره. این هزینه ها وجوهی هستن که به ماینرهای ارز دیجیتال یا شبکه مربوطه پرداخت میشه. بهتره بدونین کارمزد شبکه هم با توجه به حجم معاملات و شلوغی شبکه هر روز متفاوت هست. در این میان، از هر مبادله که در بخش سواپ انجام میشه، مقداری به عنوان کارمزد از سمت صرافی دریافت میشه. این مقدار تقریبا 0.25 درصد هست که 0.22 درصد اون سهم تامین کننده های نقدینگی و 0.03 باقی موندی به عنوان پاداش سپرده گذاری توکن ها در نظر گرفته میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد صرافی ریدیوم یا Raydium بهتون ارائه کنیم، به بررسی ویژگی های صرافی ریدیوم بپردازیم امنیت پلتفرم غیرمتمرکز ریدیوم رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، صرافی ریدیوم یا Raydium یکی از برترین صرافی های غیرمتمرکز هست که از مدل بازارساز خودکار یا بازارساز مبتنی بر مدل تابع ثابت برخوردار هست. صرافی ریدیوم مزیت های فوق العاده ای به همراه داره که همین امر باعث شده تا مورد استفاده خیلی از تریدرها و سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال قرار بگیره و محبوبیت زیادی به دست بیاره.

 


نظرات کاربران در مورد صرافی ریدیوم(Raydium) چیست و چه مزایایی دارد؟
سوال امنیتی :7+68 = ?