جنون گل لاله چیست و چه تاثیری بر بازارهای مالی می گذارد؟

1402/06/31

بحران مالی جنون گل لاله(Tulipmania)؛ یکی از معروف ترین حباب ها در بازارهای مالی! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین بحران مالی جنون گل لاله چیست؟ این بحران اقتصادی چجوری شکل گرفت؟ دلایل ایجاد حباب جنون گل لاله کدامند؟ جنون گل لاله چه تاثیری بر بازارهای مالی و خرید ارز دیجیتال می گذارد؟ تفاوت بیت کوین و حباب جنون گل لاله چیست؟

جنون گل لاله داستان نوعی حباب مالی هست که در قرن17 درست وقتی شکل گرفت که سرمایه گذاران و معامله گران هلندی شروع به خرید دیوانه وارد گل لاله کردن و قیمت اون رو به بالاترین و بی سابقه ترین سطح تاریخ رسوندن. در طول مدت جنون گل لاله قیمت متوسط یه گل از درآمد سالانه یه کارگر ماهر بالاتر رفته و حتی بیشتر از قیمت بعضی از خونه ها در اون موقع شده بود. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد جنون گل لاله یا Tulipmania بهتون ارائه بدیم، به بررسی دلایل ایجاد حباب جنون گل لایه بپردازیم و تفاوت بیت کوین و حباب جنون گل لاله رو مورد بررسی قرار بدیم.

حباب جنون گل لاله چیست؟

حباب جنون گل لاله چیست؟

شاید واستون جالب باشه که بدونین حباب اقتصادی جنون گل لاله یا Tulipmania یکی از مشهورترین حباب ها در بازار مالی هست که در اوایل تا اواسط دهه 1600 در هلند اتفاق افتاد. وقتی که حدس ها و گمان ها ارزش پیاز گل لاله رو به طول قابل توجهی بالا برد. در اوج بازار کمیاب ترین پیاز گل لاله 6 برابر میانگین حقوق سالانه افراد و کارگرهای ماهر خرید و فروش میشد. در حال حاضر جنون گل لاله مثلی هست که واسه حباب های اقتصادی در بازارهای مالی به ویژه در بازار رمز ارزها مورد استفاده قرار می گیره.

حباب اقتصادی جنون گل لاله نشون دهنده یه چرخه حباب از سوگیری های غیرمنطقی هست که باعث میشه تا قیمت یه دارایی به سطح خیلی بالا و ناپایداری برسه و بعدا با کاهش سریع قیمت باعث ریزش قیمتی سنگین بشه، هست. ممکنه در مورد جنون گل لاله اغراق هایی وجود داشته باشه، ولی بهتره بدونین ماجرا از اینجا شروع شد که اندازه حباب توسط کالوینیست های هلندی که از سود بازار بورس آمستردام به ستوه اومده بودن و حباب تولیپ مانیارو زنگ خطری در مقابل افراط سرمایه داری می دونستن، بزرگ و بزرگ تر شد.

مقاله پیشنهادی: آموزش سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

دلایل ایجاد حباب جنون گل لایه

دلایل ایجاد حباب جنون گل لایه

همونطور که گفتیم، حباب اقتصادی جنون گل لاله واسه اولین بار در قرن شونزدهم وارد اروپا شد. حباب جنون گل لاله دوره ای هست که در اون گل های لاله در هلند به طور قابل توجهی افزایش قیمت داشتن و بعدا به صورت ناگهانی قیمت اون ها کاهش پیدا کرده و دارنده های این گل ها ضرر کردن. جنون گل لایه به دلایل مختلفی شکل می گیره. در ادامه برخی از دلایل ایجاد حباب جنون گل لاله رو بررسی می کنیم.

بیشتر بدانید: حباب قیمت ارز دیجیتال چیست و انواع آن کدامند؟

اختلاف نظر در مورد هر مسئله ای بین افراد وجود داره و تشکیل حباب از نظر اقتصاددان ها هم از این قاعده مستثنی نیست. بعضی از افراد میگن که سیاست های اشتباه بانکی و حاکمیتی باعث تشکیل حباب های قیمتی میشن، بعضی از افراد هم احساسات سرمایه گذاران رو منبع اصلی ایجاد حباب های مالی می دونن. به صورت کلی می تونیم با تلفیق کردن این دو نظریه بگیم که سیاست های اشتباه و احساسات سرمایه گذاران باعث شروع چرخه حباب جنون گل لایه و به طور کلی حباب های اقتصادی میشن. دلایل ایجاد حباب های اقتصادی به شرح زیر هست:

  • رشد نقدینگی در کشور باعث افزایش و رشد تقاضا در یه محصول میشه و چون عرضه اون در کوتاه مدت کم هست، باعث ایجاد تورم و حباب قیمتی میشه.
  • افراد به صورت ذاتی به دنبال انجام دادن کارهایی هستن که سایر افراد انجام میدن. حتی اگه غیرمنطقی هست هم اون کار رو انجام میدن. این مورد یکی از دلایلی هست که باعث میشه فومو یا ترس از دست دادن فرصت های سرمایه گذاریبه وجود بیاد.
  • تفکر کوتاه مدت هم یکی دیگه از دلایل ایجاد حباب های اقتصادی به ویژه حباب جنون گل لاله هست. بعضی از افراد تصور می کنند که می تونن در زمان های کوتاهی دارایی یا کالایی رو خرید و فروش کنند و سود خوبی به دست بیارن، ولی هیچ وقت به کیفیت و قیمت واقعی اون کالا فکر نمی کنند.

تفاوت بیت کوین و حباب جنون گل لاله

تفاوت بیت کوین و حباب جنون گل لاله

توجه داشته باشین که بزرگ ترین و اصلی ترین تفاوت اتفاقات سال های 2017 و 2018 ارز دیجیتال بیت کوین(Bitcoin) با حباب اقتصادی جنون گل لاله این هست که رمز ارز بیت کوین پتانسیل رشد قیمتی دوباره و برگشت به قیمت بیت کوین قبلی رو داشت، ولی گل های لاله دیگه هیچ وقت به قیمت قبلی خودشون برنگشتن. در هر صورت آینده رمز ارزها رو نمی تونیم به طور قطعی پیش بینی کنیم یا حدس بزنیم، ولی با توجه به اینکه ارز دیجیتال بیت کوین و سایر رمز ارزها با پیشرفت فناوری راه جدیدی رو واسه خودشون باز کردن، می تونیم به آینده اون ها در این دنیا امیدوار باشیم و بگیم که اتفاقات حباب جنون گل لاله واسه اون اتفاق نیفتاده.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد جنون گل لاله یا Tulipmania بهتون ارائه بدیم، به بررسی دلایل ایجاد حباب جنون گل لایه بپردازیم و تفاوت بیت کوین و حباب جنون گل لاله رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، حباب اقتصادی جنون گل لاله یکی از مشهورترین حباب ها در بازار مالی هست که در اوایل تا اواسط دهه 1600 در هلند اتفاق افتاد. وقتی که حدس ها و گمان ها ارزش پیاز گل لاله رو به طول قابل توجهی بالا برد. حباب جنون گل لاله در حال حاضر به عنوان اصطلاحی برای تشریح حباب قیمتی در بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال هم مورد استفاده تریدرها و تحلیلگران مورد استفاده قرار می گیره.


نظرات کاربران در مورد جنون گل لاله چیست و چه تاثیری بر بازارهای مالی می گذارد؟
سوال امنیتی :3+73 = ?