لایه سوم(Layer3) در بلاک چین چیست؟

1402/01/19

لایه سوم در بلاک چین؛ تلاش برای رفع مشکلات فعلی در صنعت بلاک چین! نسل سوم بلاک چین در حالی روی کار میاد که از عمر فناوری ارز دیجیتال زمان زیادی نمی گذره. در یه دهه ای که عمر بلاک چین می گذره، با توجه به استقبال خیلی از این فناوری سه نسل متفاوت از این تکنولوژی عرضه شده تا معایب نسل های قبلی رو بپوشانه. ولی آیا می دونین لایه سوم در بلاک چین چیست و چه مشکلاتی رو برطرف می کنه؟!

بعد از راهکارهایی که برای افزایش مقیاس پذیری در بلاک چین ارائه شد، قدم بعدی حل مسئله دیگه ای به اسم قابلیت همکاری هست که تمرکز لایه سوم روی حل این معضل هست. از موفقیت نسبی پروژه های لایه 2 و افزایش مقیاس پذیری شبکه های بلاک چینی که بگذریم، مدتی هست که چندین پروژه یه قدم جلوتر رفته و به دنبال توسعه راه حل های لایهسوم هستن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله لایه سوم در بلاک چین چیست؟ اطلاعاتی در مورد لایه سوم در بلاک چین یا Layer 3 به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین پروژه های لایه سوم بلاک چین بپردازیم و دلیل نیاز به لایه 3 بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم.

لایه 3 در بلاک چین چیست؟

لایه 3 در بلاک چین چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم لایه 3 در بلاک چین رو شنیدین، خواستین تا اطلاعاتی در مورد این لایه به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که لایه سوم در بلاک چین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که پروتکل لایه سوم پتانسیل بالایی داره و انتظار میره نحوه کارکرد بلاک چین در صنعت دارایی دیجیتال رو به شدت تغییر بدن. لایه 3 در بلاک چین مربوط به برنامه های غیرمتمرکز یا Dappهاست، ولی منظور از لایه سوم زیرساختی و در ارتباط با قابلیت همکاری هست.

جالب اینجاست که بدونین تکنولوژی لایه دوم روی زنجیره اصلی شبکه مستقر شده و به مقیاس پذیری و کاهش بار مسئولیت لایه 1 بلاک چین کمک می کنه. هدف از انجام این کار این هست که هر بلاک چین با سرعت بیشتر و هزینه کمتری به کار خودش ادامه بده، ولی پیشرفت های دنیای غیرمتمرکز به لایه دوم محدود نمیشه و پروتکل های لایه سوم هم در تلاش هستن تا قابلیت های لایه دوم رو توسعه بدن. می پرسین چجوری؟؟ با قابلیت مقیاس پذیری شخصی سازی شده که پروتکل های لایه سوم در اختیار ما قرار میدن، اموری مثل توسعه اپلیکیشن ها، ایمن سازی لایه و هماهنگی بین لایه های اول و دوم امکان پذیر میشه.

معرفی بهترین پروژه های لایه سوم بلاک چین

بهترین پروژه های لایه سوم بلاک چین

هدف راه حل های لایه 3 در شبکه این هست که بلاک چین های مختلف رو با عملکرد بین زنجیره ای تقویت کنند، جوری که برقراری ارتباط و تعامل با همدیگه برای دستیابی به قابلیت همکاری واقعی امکان پذیر بشه. باید تاکید کنیم که پروژه های لایه سوم به دنبال انجام این کار به روشی غیرمتمرکز و بدون هیچ متولی متمرکز، واسطه یا سایر افراد ثالث هست. پروژه های زیادی در حال کار بر روی لایه 3 در بلاک چین هستن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی بهترین پروژه های لایه سوم در بلاک چین بپردازیم.

  • IBC Protocol

یکی از بهترین پروژه های لایه سوم در بلاک چین، IBC Protocol هست. پروتکل IBC که در آپدیت Stargate معرفی شد، در لایه سوم Cosmos و به عنوان یه ماژول قابل اعتماد و ایمن قرار داره که اتصال بین بلاک چین ها رو فراهم می کنه. IBC انتقال داده، اعتبار و سفارش رو در زنجیره های مختلفی مثل Akash، IRISnet، Cosmos Hub و شبکه Crypto.com انجام میده.

  • ICON

یکی دیگه از بهترین پروژه های لایه سوم در بلاک چین، پروژه ICON هست. ICON نوعی پروتکل قابلیت همکاری بین بلاک چین های مختلف هست که همه داده های شبکه رو در یه لایه جمع می کنه تا زنجیره های مختلفی رو تحت یه وب یکپارچه از شبکه های به هم پیوسته متصل کنه. توجه داشته باشین که پروژه ICON مشارکت های مختلفی مثل همکاری با سامسونگ و دولت سئول رو داره.

  • Quant

یکی دیگه از بهترین پروژه های لایه سوم در بلاک چین، پروتکل کوانت Quant هست. کوانت که بیشتر روی شبکه های بلاک چین سازمانی متمرکز هست، زنجیره های عمومی و خصوصی رو از طریق سرویس Overledger و راه های منحصر به فرد مثل قراردادهای هوشمند و توکن های چند دفتر کلی به هم متصل می کنه. شرکای اون شرکت های بزرگی مثل هایپر لجر، انویدیا و اوراکل هستن.

چرا به راه حل لایه 3 نیاز داریم؟

چرا به راه حل لایه 3 نیاز داریم؟

بهتره بدونین Blockchain Trilemma تنها مشکل اساسی نیست که بر فعالان بازار ارزهای دیجیتال تاثیر می ذاره. قابلیت همکاری که به توانایی دیدن، دسترسی و تبادل اطلاعات بین سیستم های کامپیوتری جداگونه اشاره داره، توسط سرویس های لایه دوم برطرف نشده باقی مونده. در بازار ارزهای دیجیتال قابلیت همکاری به این معنی هست که دو بلاک چین با اکوسیستم های مجزا بتونن بدون هیچ واسطه متمرکزی با هم ارتباط برقرار کنند.

در واقع انتقال بیت کوین به اتریوم و استفاده از اون در چندین برنامه مالی غیرمتمرکز یا بالعکس غیرممکن هست. در حالی که بعضی از پروژه ها پل هایی رو بین بیت کوین و اتریوم در لایه اول به وجود آوردن تا کاربران بتونن از دارایی دیجیتال در برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp استفاده کنند. اون ها معمولا دارای واسطه های قابل اعتماد خودشون یا میزبانی از تمرکز هستن.

مقاله پیشنهادی: نکات اصلی در استفاده از فناوری بلاک چین

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله لایه سوم در بلاک چین چیست؟ اطلاعاتی در مورد لایه سوم در بلاک چین یا Layer 3 به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین پروژه های لایه سوم بلاک چین بپردازیم و دلیل نیاز به لایه 3 بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، پروتکل های لایه سوم یه لایه مخصوص اپلیکیشن ها هستن که روی لایه دو و L3 استقرار پیدا کردن. این لایه می تونه فعالیت های لایه اول و دوم رو به صورت بدون وقفه پردازش کنه. در حقیقت، لایه سوم می تونه ارتباط بین بلاک چین ها و Web3 رو بهبود بده.


نظرات کاربران در مورد لایه سوم(Layer3) در بلاک چین چیست؟
سوال امنیتی :5+31 = ?