فناوری کریپتونوت(CryptoNote) چیست؟

1402/04/14

فناوری کریپتونوت(CryptoNote)؛ آیا کریپتونوت جایگزین بلاک چین میشه؟ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین کریپتونوت چیست؟ کریپتونوت چه اهمیتی در انجام تراکنش های ناشناس داره؟ رمزارزهای استفاده کننده از فناوری کریپتونوت کدامند؟ به نظر شما آیا کریپتونوت رایج میشه؟ مقامات و نهادهای مرکزی تا چه اندازه می تونن این فناوری رو کنترل کنند؟

فناوری ارزهای دیجیتال در سال های گذشته مورد استقبال خیلی از سرمایه گذاران و معامله گران قرار گرفته و تونسته محبوبیت زیادی به دست بیاره. بازار رمزارزها دارای اصطلاحات و مفاهیم زیادی هست که شما برای فعالیت در این بازار باید با این مفاهیم آشنایی داشته باشین. کریپتونوت هم یکی از این مفاهیم هست که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله کریپتونوت چیست؟ اطلاعاتی درباره کریپتونوت یا CryptoNote به شما ارائه کنیم و به بررسی اهمیت کریپتونوت بپردازیم و جایگزین شدن کریپتونوت با بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم.

کریپتونوت چیست؟

کریپتونوت چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که کریپتونوت چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که فناوری کریپتونوت CryptoNote یکی از تکنولوژی های برتر در حوزه کریپتوکارنسی هاست که واسه گسترش ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، اتریوم و لایت کوین راه اندازی شده. توجه داشته باشین که فناوری کریپپتونوت مثل خیلی از ارزهای دیجیتال استاندارد هست. با این حال، تفاوت هایی بین کریپتونوت و تکنولوژی موجود در ارزهای دیجیتال دیگه وجود داره که باعث میشه این فناوری منحصر به فرد بشه.

جالب اینجاست که بدونین اصلی ترین تفاوت کریپتونوت و فناوری های موجود در بازار رمزارزها این هست که فناوری CryptoNote جوری طراحی شده تا در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال، عملکردی خصوصی تر و محرمانه تر داشته باشه. همچنین فناوری کریپتونوت پیشرفت خیلی مهمی درباره حریم خصوصی رمزارزهاست. با اینکه به ارزهای رمزنگاری شده برتر بازار ثابت نشده که این فناوری می تونه جایگزین فناوری بلاک چین بشه. با توجه به حریم شخصی ارتقا پیدا کرده ای که با وجود کریپتونوت قابل دسترسی هست، ممکنه روزی برسه که رمزارزهای اصلی و مهمی مثل بیت کوین و اتریوم از این فناوری استفاده کنند.

رمزارزهای استفاده کننده از کریپتونوت کدامند؟

رمزارزهای استفاده کننده از کریپتونوت کدامند؟

با اینکه از راه اندازی فناوری کریپتونوت(CryptoNote) زمان زیادی نمی گذره، ولی رمزارزهای مختلفی از این فناوری استفاده می کنند. معروف ترین ارزهای رمزنگاری شده که با کریپتونوت به وجود اومدن عبارت هستن از مونرو، بایت کوین(Bytecoin) و کاربو(Karbo) از بین از سه رمزارز، مونرو محبوب تر و شناخته شده تر هست. تا تاریخ دسامبر 2017 ارزش بازار ارز دیجیتال مونرو تا حدود 4.873.692.247 دلار بود و قیمت اون 314 دلار بود و به این ترتیب توکن XMR از نظر ارزش بازار در رتبه یازدهم کریپتوکارنسی ها قرار داشت.

با اینکه ارز دیجیتال مونرو بزرگ تر و مشهورتر از بایت کوین هست، ولی دوی این رمزارزها رتبه های بالایی در بین ارزهای رمزنگاری شده دارن. البته معلومه که با رمزارزهای برتر مثل بیت کوین، اتریوم و لایت کوین فاصله زیادی دارن. سایر ارزهای دیجیتالی که از فناوری کریپتونوت استفاده می کنند، عبارت هستن از:

  • مونرو
  • بایت کوین
  • کاربو
  • دش کوین
  • فانتوم کوین
  • بولبری
  • دیجیتال نوت
  • دارک نت کوین
  • پبل کوین
  • کویزار کوین

اهمیت کریپتونوت در تراکنش های ناشناس

اهمیت کریپتونوت در تراکنش های ناشناس

توجه داشته باشین که میزان حریم خصوصی که فناوری CryptoNote فراهم کرده، خیلی با ارزش تر از سیستم های رمزارزهای کلاسیک هست. همچنین دنبال کردن ریز و درشت تراکنش ها و پیگیری دارایی های کلاسیک خیلی آسون و راحته چون ردپایی کاملا واضح از خودش به جای می ذاره. اگه خریدها به صورت اینترنتی و با کار اعتباری انجام بشه، پیگیری و شناسایی راحت تر از اون هست که فکرش رو می کنین.

نکته قابل توجه این هست که تکنولوژی کریپتونایت مثل ارز دیجیتال بیت کوین(Bitcoin) از دفتر کل عمومی متن باز جهانی استفاده می کنه. با اینکه بی شباهت با فناوری بلاک چین که در خیلی از ارزهای دیجیتال وجود داره. در رمزارزهایی که از فناوری CryptoNote استفاده می کنند، تقریبا غیرممکنه که بشه گفت کدوم طرف تراکنش پول رو ارسال و یا پول رو دریافت کرده. در این تکنولوژی که اطلاعات و داده ها در دسترس هست، فقط مقدار تقریبی پولی که در تراکنش فرستاده شده رو میشه فهمید.

به نظر شما کریپتونوت رایج خواهد شد؟

فقط مدتی از ظهور تکنولوژی کریپتونوت می گذره و هنوز در اول مسیر خودش قرار داره. بنابراین، خیلی سخته که بگیم این تکنولوژی چقدر می تونه محبوبیت به دست بیاره و رایج بشه. با توجه به افزایش قیمت بیت کوین و آلت کوین هایی که از کریپتونوت استفاده نمی کنند، به نظر میاد که بازار رمزارزها از اینکه وابسته به فناوری بلاک چین هست، راضیه. اگه در سال های بعد بیت کوین چند بار هک بشه، احتمال این موضوع وجود داره که کوین هایی مثل مونرو و بایت کوین که سطح بالاتری از حریم خصوصی و امنیت دارن، محبوبیت زیادی کسب کنند و رتبه اون ها در لیست رمزارزها بالا بره. در این وضعیت، ICOها می تونن کریپتونوت رو در فناوری های خودشون وارد کرده و ازش بهره ببرن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله کریپتونوت چیست؟ اطلاعاتی درباره کریپتونوت یا CryptoNote به شما ارائه کنیم و به بررسی اهمیت کریپتونوت بپردازیم و جایگزین شدن کریپتونوت با بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، فناوری کریپتونوت یا CryptoNote یکی از تکنولوژی های برتر در حوزه کریپتوکارنسی هاست که واسه گسترش ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، اتریوم و لایت کوین راه اندازی شده. از اونجایی که مدت کمی هست که از راه اندازی کریپتونوت می گذره، نمیشه گفت که کریپتونوت می تونه جایگزین بلاک چین بشه یا نه.


نظرات کاربران در مورد فناوری کریپتونوت(CryptoNote) چیست؟
سوال امنیتی :3+80 = ?