کاربرد بلاک چین در امور مالی و بانکداری

نوشته شده در : 1402/01/05

کاربرد بلاک چین در امور مالی؛ کاربردی که امور مالی و بانکی رو متحول می کنه! تقریبا روزی نیست که خبر جدیدی درباره تلاش بانک ها برای استفاده از فناوری ارزهای دیجیتال و بلاک چین برای انجام خدمات فعلی بانکی به گوش نرسه. بلاک چین با ترکیب پایگاه های داده مشترک و قابلیت رمزنگاری، این امکان رو به طرف های مختلف میده تا بتونن به طور همزمان به چند دفتر کل دیجیتالی به روز که دستکاری اون غیرممکن هست، دسترسی پیدا کنند.

قوانین مالی در صنعت بانکداری و امور مالی، قانون گذاران رو وادار به انجام اقدامات سخت گیرانه و محافظه کارانه کرده و باعث شده سیستم بانکداری کشورها، مقاومت خاصی نسبت به بلاک چین داشته باشن. ولی از طرف دیگه با توجه به پیشرفت بلاک چین در سال های اخیر و افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، موسسه های مالی و بانک ها به این نتیجه رسیدن که نمی تونن فناوری بلاک چین رو نادیده بگیرن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله کاربرد بلاک چین در امور مالی و بانکداری، اطلاعاتی در مورد تاثیر بلاک چین در صنعت بانکداری به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای بلاک چین در سیستم های مالی بپردازیم و کاربرد بلاک چین در امور مالی رو مورد بررسی قرار بدیم.

تاثیر بلاک چین در صنعت بانکداری

تاثیر بلاک چین در صنعت بانکداری

زمانی که صحبت از تاثیرات بلاک چین در صنعت بانکداری میشه، بیشتر نگاه ها به سمت کاربرد بلاک چین در امور مالی و بانکداری سوق پیدا می کنه. دلیل این موضوع رو میشه در پیش بینی هایی پیدا کرد که از سمت افراد به اسمی مثل هاروارد بیزینس ریویو در ارتباط با تحول دیجیتالی در بانک ها به دلیل ورود فناوری بلاک چین به اون ها مطرح شده. توجه داشته باشین که بلاک چین در این مدت زمان کوتاه فعالیت خودش تونسته سطح امنیتی، میزان رضایت مشتریان از خدمات ارائه شده و صرفه جویی در هزینه ها رو بهبود بده و این دقیقا همون چیزی هست که موسسه های مالی در حوزه کاربرد بلاک چین در امور مالی و بانکداری به دنبال اون هستن.

جالب اینجاست که بدونین وجود فناوری بلاک چین باعث افزایش کارایی در پرداخت میشه. خیلی از بلاک چین ها قابلیت تسویه تراکنش ها با کارمزد 0.01 دلار یا کمتر رو دارن و این موضوع باعث کمتر کردن هزینه ها برای مشتریان و شرکت ها میشه. با استفاده از بلاک چین، موسسه ها می تونن در معاملات بین المللی خودشون صرفه جویی کنند. از تاثیرات دیگه بلاک چین در صنعت بانکداری نگهداری کامل و توزیع شده سوابق تراکنش هاست که همین موضوع باعث بالا رفتن چشمگیر و قابل توجه امنیت میشه.

بلاک چین چه مزایایی در سیستم های مالی دارد؟

بلاک چین چه مزایایی در سیستم های مالی دارد؟

بانکداری شامل خدمات تراکنش، وام و پرداخت هست. خیلی از این خدمات به فرایندهای اجرایی قدیمی بستگی دارن. به عنوان مثال، تایید اطلاعات، امتیازدهی اعتبار، پردازش وام و توزیع وجوه چندین روز طول می کشن، ولی بلاک چین می تونه خدمت بانکی و وام دهی رو ساده کنه، میزان ریسک و زمان صدور و تسویه رو کاهش بده. همچنین بلاکچین مزایای زیادی در سیستم مالی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای بلاک چین در سیستم های مالی بپردازیم.

  • یکی از مزایای بلاک چین در سیستم های مالی، افزایش سطح امنیت هست. در بلاک چین برای امنیت بیشتر از دفتر کل رمزگذاری استفاده میشه و تنها افرادی که کلید مخصوص و یا به عبارت دقیق تر الگوریتم رمزگشایی رو دارن می تونن به اطلاعات دسترسی داشته باشن.
  • یکی دیگه از مزایای بلاک چین در سیستم های مالی، شفافیت هست. از استانداردها، پروتکل ها و فرایندهای مشترک متقابل استفاده می کنه و به عنوان منبع مشترک حقیقت برای شرکت کننده های شبکه عمل می کنه.
  • بلاک چین از ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند یا اسمارت کانترکت ها پشتیبانی می کنه. وجود نرم افزارها ضد مخرب باعث ایجاد اعتماد و کارایی بالاتر در سیستم میشه.
  • افزایش حریم خصوصی هم یکی دیگه از مزایای بلاک چین در سیستم های مالی هست. با وجود لایه های مختلف در بلاک چین و جلوگیری از نفوذ ابزارهای مختلف، به طور چشمگیری شفافیت، اعتماد و بهره وری شبکه افزایش پیدا می کنه.

بیشتر بخوانید: کاربردهای کلی بلاکچین کدامند؟

کاربرد بلاک چین در امور مالی و بانکداری

کاربرد بلاک چین در امور مالی و بانکداری

امروزه بانک ها هنوز به سیستم های قدیمی و ناکارآمد برای تسهیل ارتباطات و هماهنگی بین شبکه های بزرگ مشتریان و کاربران متکی هستن. استفاده از فناوری بلاک چین در بانکداری می تونه راه حلی با سرعت و کارایی بیشتر ارائه بده. به عنوان یه روش منحصر به فرد، ایمن و کارآمد برای توزیع داده ها، فناوری بلاک چین می تونه ناکارآمدی هایی از جمله اتلاف وقت و انرژی رو در سراسر یه سازمان از بین ببره. برخی از کاربردهای بلاک چین در امور مالی و بانکداری عبارت هستن از:

·جذب سرمایه

یکی از کاربردهای بلاک چین در امور مالی و بانکداری، جذب سرمایه هست. موسسه های مالی و به طور کلی کارآفرینان همواره برای پروژه های خود به دنبال سرمایه گذارانی می گردن و به همین منظور به جای اینکه تمرکز خودشون رو بر روی توسعه پروژه خودشون بگذرونن، ساعت ها در جلسات متعددی با شرکت های مختلف به مذاکره به منظور جذب سرمایه می پردازن که چنین کاری علاوه بر احتمال اون که نتیجه مثبتی نداشته باشه، خیلی سخت هست.

·کاهش زمان پردازش

یکی دیگه از کاربردهای بلاک چین در امور مالی و بانکداری، کاهش زمان پرداش تراکنش های بانکی هست. در واقع بیشتر فرایندهای انجام یافته در سیستم بانکی به صورت تک خطی و سلسله مراتبی هست و هرچند که چنین فرایندی برای ارزیابی، امکان کنترل اطلاعات رو برای بانک ها و موسسه های مالی فراهم می کنه، ولی این کار باعث میشه تا زمان تصمیم سازی و همچنین افزایش زمان پردازش و هزینه های اون به تاثیر بیفته.

·کاهش هزینه انجام تراکنش

کاهش هزینه انجام تراکنش هم یکی دیگه از کاربردهای بلاک چین در امور مالی و بانکداری هست. با بررسی هزینه های انجام تراکنش در زنجیره های بلوکی میشه متوجه شد که هزینه های در نظر گرفته شده در اون خیلی مقرون به صرفه هستن و کاربران ممکنه متناسب با اولویتی که برای تراکنش خودشون قائل هستن، مبلغی رو به عنوان کارمزد پرداخت کنند. به لطف فناوری بلاک چین، کاربران کارمزدهای کمی پرداخت می کنند.

·تسهیل در انجام پرداخت ها

یکی دیگه از کاربردهای بلاک چین در امور مالی و بانکداری، ایجاد تحول و تسهیل در انجام پرداخت هاست. این فناوری در واقع با فراهم کردن بستری امن و همچنین کم هزینه برای پرداخت ها، مسئله تایید شخص ثالث رو به طور کلی از بین برده که چنین موضوعی باعث کاهش زمان پردازش انتقالات بانکی در مقایسه با روش های سنتی شده.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله کاربرد بلاک چین در امور مالی و بانکداری، اطلاعاتی در مورد تاثیر بلاک چین در صنعت بانکداری به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای بلاک چین در سیستم های مالی بپردازیم و کاربرد بلاک چین در امور مالی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، با وجود همه چالش ها و حتی برخی از مقاومت ها اینجور به نظر میرسه که استفاده از بلاک چین در بانکداری، آینده غیرقابل انکار رو برای صنعت مالی کشورهاست.


نظرات کاربران در مورد کاربرد بلاک چین در امور مالی و بانکداری
سوال امنیتی :5+49 = ?