چگونه می توان امنیت اطلاعات شخصی را با بلاک چین تامین کرد؟

1402/07/23

تامین امنیت اطلاعات شخصی با بلاک چین؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ اهمیت حفظ حریم خصوصی چیست؟ حفظ امنیت اطلاعات با بلاک چین چجوریه؟ بلاک چین دقیقا چجوری کار می کنه؟ امنیت اطلاعات به چه معنی است؟ اولین اقداماتی که در حوزه امنیت اطلاعات باید انجام بدیم کدامند؟ امنیت تراکنش ها در شبکه های بلاک چینی چقدر هست؟
بازار ارزهای دیجیتال در چند سال گذشته تونسته محبوبیت زیادی در زمینه فناوری ارزهای دیجیتال به دست بیاره که در کنار این قضیه، حمله های مختلفی هم از سمت هکرها به این بازار انجام شده. همین موضوع باعث شده که کاربران بازار رمز ارزها نگران افشای اطلاعات شخصی خودشون باشن و سعی کنند تا با استفاده از روش هایی، امنیت حریم خصوصی خودشون رو تامین کنند. بلاک چین می تونه به کاربران کمک کنه تا اطلاعات شخصی خودشون رو حفظ کنند. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد بلاک چین واستون ارائه کنیم، به بررسی حفظ اطلاعات شخصی با بلاک چین بپردازیم و کاربرد بلاک چین در امنیت اطلاعات رو مورد بررسی قرار بدیم.

آشنایی با فناوری بلاک چین

امنیت اطلاعات در بلاک چین
بلاک چین یا Blockchain که امروزه سروصدای زیادی به پا کرده تا جایی که منجر به استفاده دولت ها از بلاک چین شده ایت. بلاک چین نوعی پایگاه داده یا دفتر کل توزیع شده هست که می تونه داده ها و اطلاعات کاربران بازار رمز ارزها رو خودش ذخیره کنه. بلاک چین در واقع بستری واسه پیاده سازی پروژه های کریپتویی یا ارزهای دیجیتال هست که کلیه تراکنش های رمز ارزها در این بستر انجام میشه. شما می تونین تاریخچه تراکنش های خودتون رو در بلاک چین مشاهده کنین. البته توجه داشته باشین که امکان دستکاری تراکنش ها در بلاک چین وجود نداره. در بلاک چین اطلاعات شخصی کاربران در قالب بلاک ها دسته بندی میشن و هر بلاک دارای برخی اطلاعات مهم هست.

نقش بلاک چین در امنیت سایبری چیست؟

توجه داشته باشین که بلاک چین زنجیره ای به هم پیوسته از بلاک های دیجیتالی هست که اطلاعات شخصی کاربران در این بلاک ها ذخیره و نگهداری میشن. همچنین شما می تونین در این بلاک ها به تاریخچه تراکنش ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشین. هر بلاک در بلاک چین به بلاک قبلی خودش متصل هست و همین مسئله باعث میشه تا امنیت اطلاعات شخصی کاربران و سوابق تراکنش ها افزایش پیدا کنه. چون این اتصال بلاک ها دستکاری اطلاعات رو سخت می کنه و هکرها نمی تونن به راحتی به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کنند.
هکرها به منظور دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران باید برای اینکه شناسایی نشه، بلاک حاوی اطلاعات و بلاک های مرتبط با اون رو تغییر بده که خیلی زمان بر و دشوار هست. نکته قابل توجه این هست که بلاک چین قابلیت های امنیتی زیادی داره و ابزارهای امنیتی مختلفی رو واسه کاربران فراهم می کنه تا بتونن امنیت اطلاعات شخصی خودشون رو تامین کنند. تاریخچه تراکنش ها در بلاک چین توسط رمزنگاری ایمن سازی میشن و کاربران کلیدهای خصوصی خودشون رو دارن و از اون ها واسه انجام تراکنش های خودشون استفاده می کنند.
امنیت اطلاعات در بلاک چین

راهکارهای بلاک چین در تامین امنیت اطلاعات کدامند؟

ارز دیجیتال بیت کوین(Bitcoin) ثابت کرده که رمزنگاری می تونه یکی از بهترین راهکارها برای تامین امنیت اطلاعات شخصی با بلاک چین و تاریخچه تراکنش ها باشه. بهتره بدونین اطلاعات شخصی کاربران در بلاک چین رمزنگاری میشن و نمی تونن به راحتی هک بشن. بلاک چین می تونه از طریق روش های مختلفی، امنیت اطلاعات کاربران رو حفظ کنه. در ادامه راهکارهای بلاک چین در تامین امنیت اطلاعات رو بررسی می کنیم:

• رمزگذاری همومورفیک

یکی از راهکارهای بلاک چین در تامین امنیت اطلاعات شخصی کاربران، رمزگذاری همومورفیک هست. بهتره بدونین این نوع از رمزگذاری می تونه بدون اینکه به رمزگشایی داده ها نیازی داشته باشه، امنیت اطلاعات رمزگذاری شده رو تامین کنه. به عبارت دیگه، حریم خصوصی کاربران و امنیت بلاک چین می تونه در زمان انجام محاسبه ها حفظ بشه و فقط افرادی می تونن به جزئیات اطلاعات دسترسی داشته باشن که کلیدهای اختصاصی رو در اختیار داشته باشن. بنابراین، رمزگذاری Homomorphic می تونه امنیت سوابق تراکنش ها در بلاک چین تامین کنه.

• کانال های دولتی

یکی دیگه از راهکارهای بلاک چین در تامین امنیت اطلاعات کاربران، استفاده از کانال های دولتی هست. توجه داشته باشین که کانال های دولتی به تعاملات زنجیره بلوکی در بلاک چین گفته میشه که می تونن روی شبکه های مختلفی اجرا بشن. این کانال ها توسط یه فرایند قفل کردن، تعامل و انتشار کار می کنند. علاوه بر این، کانال های دولتی می تونن به ارائه دهنده های خدمات مجازی این امکان رو بدن تا داده ها و اطلاعات شخصی کاربران خودشون رو با امنیت بالا و به صورت خصوصی نگه دارن.
امنیت اطلاعات در بلاک چین

بررسی قابلیت های امنیتی بلاک چین

همونطور که گفتیم، بلاک چین امکانات و قابلیت های امنیتی زیادی رو واسه کاربران بازار ارزهای دیجیتال ارائه می کنه که کاربران می تونن با استفاده از این قابلیت ها، امنیت اطلاعات شخصی خودشون رو بالا ببرن. برخی از قابلیت های امنیتی بلاک چین عبارت هستن از:
• تامین امنیت پلتفرم های رای گیری آنلاین از طریق بلاک چین
• استفاده از حریم خصوصی مبتنی بر بلاک چین در اسمارت کانترکت ها
• تاثیرگذاری امنیت در مدیریت هویت دیجیتالی
• مراقبت از مدیریت پرونده های الکترونیکی با بلاک چین
• استفاده از مدیریت اطلاعات امن مبتنی بر بلاک چین
 
جمع بندی و نتیجه:
ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد بلاک چین واستون ارائه کنیم، به بررسی حفظ اطلاعات شخصی با بلاک چین بپردازیم و کاربرد بلاک چین در امنیت اطلاعات رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، بلاک چین نوعی پایگاه داده یا دفتر کل توزیع شده هست که می تونه داده ها و اطلاعات کاربران بازار رمز ارزها رو خودش ذخیره کنه. بلاک چین با استفاده از راهکارهای مختلفی می تونه امنیت داده های کاربران و سوابق تراکنش ارزهای دیجیتال رو تامین کنه. فقط افرادی می تونن به اطلاعات موجود در بلاک چین دسترسی داشته باشن که کلیدهای خصوصی رو در اختیار دارن.


نظرات کاربران در مورد چگونه می توان امنیت اطلاعات شخصی را با بلاک چین تامین کرد؟
سوال امنیتی :3+64 = ?