کلید خصوصی (Private Key) در ارز دیجیتال چیست؟

1401/06/07


کلید خصوصی چیست؟موضوعی که در این مقاله به بررسی اون خواهیم پرداخت. همونطور که ما از کلید های فیزیکی استفاده میکنیم تا دسترسی ایمن به خانه ها، اتومبیل ها و سایر موارد مهم رو برای مالکان فراهم کنیم، کریپتو کارنسی نیز از یه سیستم امنیتی مبتنی بر کلید مشابه استفاده میکنه.

به جای یه قطعه دندونه دار از فلز خاص برش خورده، کلید های ارز دیجیتال رشته ای از اعداد و حروف هستن. وقتی که برای اولین بار ارز دیجیتال رو خریداری می کنین، دو کلید برای شما صادر میشه: یک کلید عمومی که مثل یه آدرس ایمیل کار میکنه (به این معنی که می تونید با خیال راحت اون رو با دیگران به اشتراک بذارین و به شما امکان ارسال یا دریافت وجه رو میده) و یه کلید خصوصی که رشته ای از حروف و اعداده که نباید با کسی به اشتراک گذاشته بشه.

در واقع میتونین کلید خصوصی رو به عنوان رمز عبوری در نظر بگیرین که خزانه مجازی ای که پول شما رو نگه میداره رو باز میکنه. تا زمانی که شما و فقط شما به کلید خصوصی خودتون دسترسی دارین وجوه شما ایمنه و در هر نقطه از جهان با اتصال به اینترنت قابل مدیریته. 

مقاله پیشنهادی: بررسی کامل فناوری ارز های دیجیتال

کلید خصوصی برای چه مواردی استفاده میشود؟

یه کلید خصوصی فقط برای اثبات اینکه شما دارنده یه آدرس ارز دیجیتال خاص هستین، عمل میکنه. وقتی که شما کنترل یه کلید خصوصی رو در اختیار دارین، قدرت انجام تراکنش ومدیریت دارایی ها و خرج کردن دارایی های متصل به اون آدرس رو دارین. کلید خصوصی چیزیه که هرگز نباید اونو با یک شخص یا یک نهاد به اشتراک بذارین. به همین دلیله که بهش کلید خصوصی میگن. 

کلید خصوصی چگونه تولید میشود؟ 

کلید خصوصی توسط یه مولد اعداد تصادفی تولید میشه! شما حتی میتونین به تنهایی این کارو انجام بدین. در بیت کوین و بسیاری از ارز های دیجیتال، کلید خصوصی یه عدد ۲۵۶ بیتی هست به این معنی که بصورت باینری در ۲۵۶ عدد ۰ یا ۱ نمایش داده شده ولی به این فرمت نوشته نمیشه بلکه به صورت هگزادسیمال نمایش داده میشه.

چرا کلید های خصوصی مهم هستند؟

کلید خصوصی چیست؟

سیستم کلید های عمومی و خصوصی یکی از نوآوری های رمز نگاریه که پول دیجیتال رو ممکن و امن میکنه. در اینجا نحوه کار آنها آمده: 

ارز های رمز پایه مثل بیت کوین و اتریوم غیرمتمرکز هستن –به این معنی که هیچ بانک یا موسسه دیگری در وسط وجود نداره که پول دیجیتال شما رو نگه داره- در عوض، رمز ارز شما از طریق فناوری به نام بلاک چین در سراسر شبکه ای از رایانه ها توزیع میشه.

یکی از ویژگی های بلاک چین کریپتو اینه که اونها باز هستن: تمام اطلاعات کلید عمومی و تراکنش برای دیدن همه در دسترس هستن.از طریق برخی ریاضیات پیچیده، کلید عمومی شما در واقع توسط کلید خصوصی شما تولید میشه، که اونها رو به یه جفت منطقی تبدیل میکنه. وقتی با استفاده از کلید عمومی تراکنش انجام میدین، با استفاده از کلید خصوصی خود تایید میکنین که واقعا شما هستین. در واقع از طریق کلید خصوصی میتونین تراکنش انجام بدین.

مزایا و معایب کلید های خصوصی

کلید های خصوصی مزایا و معایب خودشون رو دارن. نکته مثبت اینه که کلید های خصوصی سطح بالایی از امنیت رو برای تراکنش های ارز های دیجیتال فراهم میکنن. با توجه به اندازه بزرگ اونها، ممکنه سال ها طول بکشه که یه کلید خصوصی شکسته بشه. همچنین انجام رمزگذاری کلید های خصوصی در بلاک چین سریعتر و آسونتره. با این حال، اشکال اصلی از دست دادن بالقوه یه کلید خصوصیه. اگه یه کلید خصوصی رو گم کنین،

هیچکس نمیتونه داده های دریافتی رو رمزگشایی کنه. این به این معنیه که اگه مالک کلید خصوصی خودش رو گم کنه، هیچکس نمیتونه به ارز دیجیتال موجود در کیف پول بلاک چین دسترسی پیدا کنه.در همین راستا، اگه کلید خصوصی خودتونو در مکانی ناامن ذخیره کنین، شخص دیگه ای میتونه اون رو و تمام ارز دیجیتال شما رو بدزده.

پس کلید های خصوصی خود را کجا باید ذخیره کنیم؟ 

مانند هر رمز عبوری، حفظ امنیت کلید های خصوصی بسیار مهمه. راه های اصلی برای ذخیره اونها عبارتند از: 

  • اونهارو به صورت آنلاین در یک کیف پول رمزنگاری ذخیره کنین:

بهترین و ساده ترین گزینه برای اکثر مردم، استفاده از کیف پول مجازیه؛ این کیف پول ها به عنوان کیف پول های داغ شناخته میشن چون کلید های خصوصی شما در اینترنت ذخیره میشن.

این امر خرید، فروش یا استفاده از پول دیجیتال شما رو به اندازه استفاده از کارت اعتباری آنلاین، راحت و قابل دسترس میکنه. مهمه که کیف پولی رو انتخاب کنین که توسط شرکتی با سابقه طولانی در زمینه امنیت و ویژگی هایی مثل احراز هویت دو مرحله ای ارائه شده باشه. همچنین میتونین از کیف پول های گرم استفاده کنین که کارایی کیف پول های متصل به اینترنت رو ارائه میدن اما برای امضای تراکنش ها به امضای انسانی نیازه. 

  • اونهارو به صورت آفلاین در مکانی امن ذخیره کنین.

کلید خصوصی در ارزهای دیجیتال

برخی از سرمایه گذاران ترجیح میدن کلید های خصوصی خودشون رو در رایانه ای که به اینترنت متصل نیست، روی تکه ای کاغذ و یا حتی سپردن به حافظشون نگه داری کنن. این عمل با عنوان ذخیره سرد شناخته میشه و در حالیکه از کلید خصوصی شما در برابر سرقت دیجیتال حفاظت میکنه، استفاده از ارز دیجیتال شما رو در عین ایجاد خطرات دیگه بسیار راحت تر میکنه. 

اما بهترین راه برای نگهداری کلید های خصوصی چیست؟

این کلید ها تنها مدرکی هستن که ثابت میکنن شما صاحب ارز دیجیتال هستین در نتیجه نگهداری اونها بسیار مهمه. در ادامه میزان امنیت انواع کیف پول ها رو بررسی میکنیم:

  • کیف پول های داغ 

کیف پول های داغ به اینترنت متصل هستن، بنابراین کلید های خصوصی مورد نیازبرای امضای تراکنش ها همیشه آنلاین هستن. تراکنش ها رو میتوان بصورت خودکار و بدون نیاز به دخالت انسان در بلاک چین ایجاد و ثبت کرد. مزیت این روش اینه که کاربران میتونن به سرعت و به راحتی دارایی های خودشونو معامله کنن. با این حال، از اونجایی که کیف پول همیشه به اینترنت متصله و کلید ها در یه مکان واحد قرار دارن، اگه امنیت کلید خصوصی به خطر بیفته این رویکرد میتونه در برابر سرقت آسیب پذیر تر باشه. اگه مقادیر زیادی ارز رمزنگاری شده به ویژه وجوه مشتری در اختیار دارین، بهترین روش اینه که بخش های قابل توجهی رو در یک کیف پول داغ نگه ندارین. 

  • کیف پول سرد 

کیف پول های سرد امنیت رو به قیمت سرعت دسترسی به حداکثر میرسونن. کلید های خصوصی کاملا آفلاین در دستگاهی که به اینترنت متصل نیست، ذخیره میشه. مشارکت انسان برای امضای دیجیتالی هر تراکنش مورد نیازه تا بشه اون رو در بلاک چین ثبت کرد. دزدی از یه کیف پول سرد معمولا مستلزم دسترسی فیزیکی به خود دستگاه کیف پول و همچنین هرگونه رمز عبور یا پین مورد نیاز برای باز کردن اون هست.از اونجایی که یه کیف پول سخت افزاری ، از تماس کلید های خصوصی شما با سیستم های آنلاین جلوگیری میکنه، هکر ها هرگز نمیتونن به اون دسترسی پیدا کنن. اشکال اینه که این روش برای پشتیبانی از معاملات مکرر دارایی بسیار کنده . اغلب برای انتقال وجوه به ۲۴ تا ۴۸ ساعت نیاز داره. 

  • کیف پول گرم

کلید خصوصی در ارزهای دیجیتال

کیف پول های گرم سرعت تراکنش کیف پول های داغ رو با سطح امنیتی بیشتری ترکیب میکنن. کلید ها بصورت آنلاین نگه داری میشن و تراکنش ها میتونن بطور خودکار ایجاد بشن اما برای ایجاد تراکنش و ارسال اون به بلاک چین به مشارکت انسانی نیازه.

مقاله پیشنهادی: کلید عمومی چیست؟

جمع بندی: 

اگر قصد خرید و فروش ارز های دیجیتال ندارین و فقط میخوایین ارز دیجیتال رو بصورت بلند مدت نگهداری کنین، از کیف پول های سرد و سخت افزاری که قابلیت نگهداری کلید های خصوصی بصورت آفلاین رو دارن استفاده کنین.

در این مقاله توضیح دادیم که کلید خصوصی چیست؟ کلید های خصوصی در کیف پول های سخت افزاری در حافظه میکروکنترلر کیف پول ذخیره شده و برای همیشه اونجا میمونن همچنین تحت تاثیر هیچ ویروسی قرار نمیگیرن.اما اگه به هر دلیلی ترجیح دادین از کیف پول های گرم استفاده کنین حتما عبارت بازیابی اون رو در جایی امن یادداشت کنین.


نظرات کاربران در مورد کلید خصوصی (Private Key) در ارز دیجیتال چیست؟
سوال امنیتی :6+51 = ?