سایدچین یا زنجیره جانبی بلاک چین چیست؟

نوشته شده در : 1402/06/12

سایدچین یا زنجیره جانبی بلاک چین؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم از فناوری ارزهای دیجیتال به دست بیارین؟ آیا می دونین سایدچین چیست؟ سایدچین چه مزایایی داره؟ امنیت زنجیره های جانبی چجوریه؟ سایدچین چجوری کار می کنه؟ سایدچین ها چه ویژگی هایی دارن؟ زنجیره های جانبی چرا مهم هستن؟ با استفاده از سادچین ها چه کاری میشه انجام داد؟ تفاوت بین سایدچین و لایه دوم اتریوم چیست؟

از اونجایی که بلاک چین ها خصوصیات و قابلیت های زیادی دارنف تونستن در بازار ارزهای دیجیتال نقش مهمی داشته باشن. ولی این شبکه ها هیچ ایرادی ندارن ولی با بعضی از مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. مقیاس پذیری در بلاک چینی یکی از این مشکلات هست. سایدچین نوعی نوآوری خیلی مهم واسه برطرف کردن مقیاس پذیری در شبکه های بلاک چینی مختلف هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد سایدچین یا زنجیره جانبی بلاک چین بهتون ارائه بدیم، به بررسی ویژگی های سایدچین بپردازیم و اهمیت زنجیره های جانبی رو واستون شرح بدیم تا این مفهوم رو درک کنین.

به طور خلاصه در زمینه بلاکچین و ارزهای رمزنگاری‌شده، مفهوم "سایدچین" به یک زنجیره جانبی اشاره دارد که به طور موازی در کنار زنجیره اصلی یک بلاکچین اجرا می‌شود. هدف اصلی سایدچین این است که بتواند بخشی از تراکنش‌ها یا فعالیت‌های خاصی را از زنجیره اصلی جدا کرده و در زنجیره جانبی مدیریت کند و بار عملیاتی در در بلاک اصلی کم کند، به طوری که بتواند عملکرد زنجیره اصلی را بهبود دهد. سایدچین در بلاکچین به عنوان یک راه برای اجرای تراکنش‌هایی با ویژگی‌ها و قوانین خاصی استفاده می‌شود. این تراکنش‌ها می‌توانند به صورت جداگانه از زنجیره اصلی اجرا شوند و به دلایلی نظیر کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت، اجرای قوانین مختلف و... مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، این تراکنش‌ها معمولاً به عنوان "کانال‌های پرداخت" یا "کانال‌های میکروپرداخت" نیز شناخته می‌شوند. یکی از مثال‌های معروف سایدچین در بلاکچین، شبکه Lightning Network در بیتکوین است. این شبکه به افراد امکان می‌دهد تراکنش‌های کوچکتر را خارج از زنجیره اصلی انجام دهند و فقط وقتی که نیاز به تسویه نهایی دارند، اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها را به زنجیره اصلی ارسال کنند. در کل، سایدچین در بلاکچین به توسعه امکانات و کاربردهای مختلف، بهبود انعطاف‌پذیری و بهره‌وری از تراکنش‌ها در زنجیره‌های بلاکچین اصلی کمک می‌کند. در ادامه این مقاله بیشتر در مورد این مفهوم در بلاک چین صحبت خواهیم کرد.

منظور از سایدچین چیست؟

منظور از سایدچین چیست؟

شاید واستون جالب باشه که بدونین سایدچین یا زنجیره جانبی نوعی شبکه هست که اطلاعات و داده های موجود در بلاک چین های دیگه رو تایید و پردازش می کنه. در حقیقت، سایدچین(SideChain) نوعی بلاک چین هست که می تونه با یک یا چند زنجیره دیگه ارتباط برقرار کنه و تعامل داشته باشه و امکان انتقال ارزهای دیجیتال رو بین زنجیره های دیگه فراهم کنه. وقتی که سایدچین رو فعال می کنین، در اصل به بعضی از شبکه های بلاک چینی این امکان رو میدین که به صورت موازی اجرا بشن.

سایدچین یا زنجیره جانبی واسه اجرای ویژگی ها و قابلیت ها بدون به خط انداختن پایداری یا امنیت پلتفرم در بالا پروتکل لایه اول، مکانیزم خوبی رو ارائه میده. اجرای سایدچین درجات آزادی زیادی رو واسه توسعه دهنده ها و سازنده ها ارائه میده. بعضی از زنجیره ها رو میشه با مکانیسم های اجماع بهتری به صورت موازی به وجود آورد که هر کدوم می تونه هدف متفاوتی رو انجام بده. این شبکه های ثانویه داری پروتکل های خاصی هستن که به بلاک چین ها کمک می کنه تا ضمن بهبود بخشیدن امنیت و حریم خصوصی، تردیدهاشون درباره حفظ شبکه کاهش پیدا کنه.

مقاله پیشنهادی: اوراکل(Orecle) چیست و چه کاربردی دارد؟

سایدچین چه ویژگی هایی دارد؟

سایدچین چه ویژگی هایی دارد؟

همونطور که گفتیم، سایدچین(SideChain) یا زنجیره جانبی نوعی شبکه بلاک چینی هست که به صورت دو طرفه به زنجیره اصلی بلاک چین گره خورده. این زنجیره باعث میشه تا مشکل مقیاس پذیری شبکه ها برطرف بشه. سایدچین ویژگی ها و خصوصیات مختلفی داره که باعث میشه تا منحصر به فرد بشه. در ادامه برخی از ویژگی های سایدچین رو بررسی می کنیم تا با این موارد آشنا بشین.

مقیاس پذیر بودن

یکی از ویژگی های سایدچین، مقیاس پذیر بودن این شبکه هاست. جالب اینجاست که بدونین سایدچین ها یا زنجیره های جانبی می تونن تراکنش ها رو به صورت همزمان انجام بدن و این مسئله باعث میشه تا میزان مقیاس پذیری شبکه های بلاک چینی در بازار رمز ارزها بیشتر بشه و به مشکل مقیاس پذیری شبکه ها رو برطرف کنه. توجه داشته باشین که هرچقدر تعداد تراکنش های انجام شده بیشتر بشه، باعث افزایش مقیاس پذیری شبکه های بلاک چینی میشه. این کار باعث میشه تا سایدچین منحصر به فرد بشه.

انعطاف پذیری بالا

یکی دیگه از ویژگی های سایدچین این هست که انعطاف پذیری بالایی دارن. به عبارت دیگه، زنجیره های جانبی یا Sidechain می تونن مشکل انعطاف پذیری شبکه های بلاک چینی رو برطرف کنند. با حل شدن این مشکل به وسیله سایدچین ها یعنی حل مشکل انعطاف پذیری، باعث میشه تا امنیت شبکه تامین بشه. در حقیقت، سایدچین ها واسه برطرف کردن این مشکل، داده های غیرضروری رو حذف و اون ها رو از بلاک چین بیرون می اندازن.

اهمیت زنجیره های جانبی چیست؟

اهمیت زنجیره های جانبی چیست؟

توجه داشته باشین که توسعه دهنده ها و شرکت کننده ها در شبکه های بلاک چینی واسه آزمایش ویژگی ها و تجربه موارد دیگه که معمولا در زنجیره اصلی شبکه وجود ندارن، از زنجیره های جانبی استفاده می کنند. از زنجیره های جانبی هم میشه واسه سرعت بخشیدن به نهایی شدن تراکنش ها و کاهش هزینه های کلی تراکنش ها استفاده کرد. همچنین سایدچین ها واسه دسترسی به بلاک چین ها مهم هستن، چون به کاربران کمک می کنند تا از ارزهای دیجیتال خودشون واسه موارد مختلفی استفاده کنند. مثلا درباره تراکنش های بیت کوین، به صرف هزینه های بالا یا ساعت ها منتظر موندن واسه تایید تراکنش نیازی نیست.

امنیت سایدچین چگونه است؟

نکته قابل توجه این هست که امنیت سایدچین با توجه به شبکه های بلاک چینی، متفاوت هست. معمولا یه سایدچین از شکل امنیتی خاص خودش به وسیله روش اجماع مثل اثبات کار یا اثبات سهام استفاده می کنه. سایدچین ها واسه افزایش امنیت خودش به اعضای خاصی نیاز دارن. در غیر این صورت اون ها قربانی هک و سایر خطرات میشن. در بعضی از موارد، مثل Ardor زنجیره های جانبی امنیت زنجیره اصلی رو به ارث می برن. در اصل همه تراکنش ها به وسیله زنجیره اصلی بررسی و تایید میشن و سایدچین بیشتر به عنوان یه روش بهبود یافته واسه ارتباط با پروتکل های خاصی کار می کنند که باعث میشه تا امنیت اون ها حفظ بشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد سایدچین یا زنجیره جانبی بلاک چین بهتون ارائه بدیم، به بررسی ویژگی های سایدچین بپردازیم و اهمیت زنجیره های جانبی رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنا بشین. همونطور که گفتیم، سایدچین یا زنجیره جانبی نوعی شبکه هست که اطلاعات و داده های موجود در بلاک چین های دیگه رو تایید و پردازش می کنه. سایدچین ها ویژگی ها و مزیت های زیادی به همراه دارن که همه این موارد دست به دست هم دادن تا سایدچین ها توسعه پیدا کنند.

 


نظرات کاربران در مورد سایدچین یا زنجیره جانبی بلاک چین چیست؟
سوال امنیتی :8+67 = ?