دفتر کل توزیع شده(DLT) چیست؟

1402/06/23

دفتر کل توزیع شده(DLT)؛ یه تکنولوژی منحصر به فرد برای فناوری ارزهای دیجیتال! آیا دوست دارین تا با این مفهوم آشنا بشین؟ آیا می دونین دفتر کل توزیع شده چیست؟ دفتر کل توزیع شده چه تفاوتی با بلاک چین داره؟ دفتر کل توزیع شده چه مزایایی داره؟ کاربرد DLT چیست؟ به نظر شما FLT چه ویژگی هایی داره؟ انواع دفتر کل توزیع شده کدامند؟ دفتر کل توزیع شده چجوری کار می کنه؟

با گسترش بازار رمز ارزها و فناوری بلاک چین و گسترش تعداد صرافی ارز دیجیتال برای خرید و فروش، اصطلاحات و مفاهیم جدید به وجود میان. یکی از مهم ترین مفاهیم در حوزه خرید و فروش یا معامله ارزهای دیجیتال که بارها به گوشمون رسیده، اصطلاح دفتر کل توزیع شده یا DLT هست. درک این مفهوم، فعالیت در بازار رمز ارزها و شبکه های بلاک چینی رو واسه ما آسون تر می کنه. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد دفتر کل توزیع شده یا DLT بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایای دفتر کل توزیع شده بپردازیم و عملکرد دفتر کل توزیع شده رو مورد بررسی قرار بدیم.

دفتر کل توزیع شده چیست؟

دفتر کل توزیع شده چیست؟

آیا می دونین دفتر کل توزیع شده چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که دفتر کل توزیع شده یا DLT به پایگاه داده ای در فضای وب گفته میشه که بین شبکه ای از چند کامپیوتر متصل به هم مشترک هست. یه نسخه از این پایگاه داده همیشه در هر کدوم از کامپیوترها وجود داره و به دلیل آپدیت های سریع، همیشه اطلاعات و داده های اون در هر کامپیوتر یکی هست. توجه داشته باشین که در این پایگاه داده، تاریخچه ای از همه تراکنش های انجام شده مثل نقل و انتقال دارایی ها یا داده ها ثبت و نگهداری میشه. هر تغییری هم بخواد در دفتر کل توزیع شده به وجود بیاد، باید به وسیله همه کامپیوترهای موجود در شبکه تایید بشه.

جالب اینجاست که بدونین دفتر کل توزیع شده(DLT) به مکانیسم ها و زیرساخت های پایه ای گفته میشه که به رایانه ها در جاهای مختلف این امکان رو میده تا تراکنش ها رو ارسال و تایید کرده، علاوه بر این سابقه تراکنش ها رو به صورت هماهنگ در کل شبکه آپدیت کنند. در حقیقت، ایده دفتر کل توزیع شده مبتنی بر یه رکورد مشترک از فعالیت بین رایانه ها به اشتراک گذاشته در جاهای مختلف جدید نیست. این دفترها توسط سازمان ها که چند شعبه در کل نقاط دنیا دارن، مورد استفاده قرار می گیره.

مقاله پیشنهادی: سایدچین یا زنجیره جانبی بلاک چین چیست؟

دفتر کل توزیع شده چه مزایایی دارد؟

دفتر کل توزیع شده چه مزایایی دارد؟

همونطور که گفتیم، دفتر کل توزیع شده یا فناوریDLT نوعی پایگاه داده هست که بین چندین نود یا دستگاه های محاسباتی پخش میشه. هر بار که نسخه تازه ای از اطلاعات ثبت میشه، هر گره یا دستگاه نسخه قبلی رو بروزرسانی می کنه. دفتر کل توزیع شده مزیت های زیادی به همراه داره که باعث میشه تا مورد استفاده توسعه دهنده ها و کاربران فعال بازار رمز ارزها قرار بگیره. در ادامه برخی از مزایای دفتر کل توزیع شده رو بررسی می کنیم:

  • یکی از مزایای دفتر کل توزیع شده این هست که در فناوری DLT سرور مرکزی وجود نداره و همه اطلاعات در سیستم های اعضا توزیع شده. بنابراین امکان هک و یا حمله به اون خیلی کمرنگ هست. بنابراین، سطح امنیت دفتر کل توزیع شده خیلی بالا هست.
  • در دفتر کل توزیع شده به دلیل اینکه شخص ثالث از بین میره، دیگه نیازی نیست واسه انجام تراکنش ها و فعالیت های دیگه به واسطه هزینه ای پرداخت کنین.
  • یکی دیگه از مزیت های دفتر کل توزیع شده این هست که در این فناوری افراد به صورت همتا به همتا به همدیگه متصل هستن و واسه انجام تراکنش ها و یا فعالیت های دیگه، نیازی به شخص یا نهاد واسطه نیست و تراکنش ها خیلی سریع انجام میشن.
  • از اونجایی که هیچ تمرکزی از سمت هیچ موسسه ای روی دفتر کل توزیع شده یا DLT نیست، بنابراین همه چیز به شکلی شفاف اتفاق می افته و هر رویداد و تغییری توسط اعضای شبکه تجزیه و تحلیل میشه. بنابراین، کسی نمی تونه اطلاعات رو به میل شخصی خود تغییر بده.

مقاله پیشنهادی: نکات اصلی در استفاده از فناوری بلاک چین

عملکرد دفتر کل توزیع شده چگونه است؟

عملکرد دفتر کل توزیع شده چگونه است؟

توجه داشته باشین که دفتر کل توزیع شده(DLT) توسط نودها کار می کنه. نودها نقاط ارتباطی روی شبکه بلاک چینی هستن که به وسیله شبکه های توزیع شده می تونن اطلاعات ارسال، دریافت، ذخیره و یا بسازن. در اصل یه نود رایانه ای هست که نرم افزار دفتر کل توزیع شده رو پیاده سازی می کنه. نودها نقاط ارتباطی هستن که به افراد و دستگاه ها امکان برقراری ارتباط در یه شبکه رو میدن. مکانیسم اجماع هم در عملکرد دفتر کل توزیع شده کاربرد زیادی داره. منظور از اجماع توافق همه نودها واسه اعمال تغییرات در یه شبکه هست.

تفاوت DLT و بلاک چین چیست؟

نکته قابل توجه این هست که دفتر کل توزیع شده و بلاک چین شباهت های زیادی با همدیگه دارن. هر دوی اون ها یه فهرست دیجیتال و نامتمرکز از سوابق هستن. با وجود این شباهت ها، این دو تفاوت هایی هم با همدیگه دارن. در واقع دفتر کل توزیع شده می تونه شکل های مختلفی داشته باشه که یکی از اون ها بلاک چین هست. معمولا خیلی ما کاربران این دو اصطلاح رو اشتباه می گیرن و از اون ها به صورت متقابل استفاده می کنند.

میشه اینجوری گفت که هر بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده هست، ولی هر دفتر کل توزیع شده یه بلاک چین نیست! در حقیقت، دفتر کل توزیع شده مفهومی کلی تر از بلاک چین داره و میشه بلاک چین رو یه مورد از انواع دفتر کل توزیع شده دونست.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد دفتر کل توزیع شده یا DLT بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایای دفتر کل توزیع شده بپردازیم و عملکرد دفتر کل توزیع شده رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، دفتر کل توزیع شده یکی از اصطلاحات مهم در بازار ارزهای دیجیتال هست که تفاوت های زیادی با بلاک چین داره. دفتر کل توزیع شده، اطلاعات و داده های مختلفی رو در خودش ذخیره و نگهداری می کنه. همچنین فناوری DLT مزیت های فوق العاده ای به همراه داره که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره.


نظرات کاربران در مورد دفتر کل توزیع شده(DLT) چیست؟
سوال امنیتی :7+74 = ?