بلاک چین چه کاربردهایی در حوزه ورزش دارد؟

1402/06/26

کاربردهای بلاک چین در حوزه ورزش؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه از فناوری ارزهای دیجیتال به دست بیارین؟ آیا می دونین بلاک چین چیست؟ بلاک چین چه تاثیری بر مدیریت ورزش داره؟ کاربردهای بلاک چین در ورزش چیست؟ ارتباط بلاک چین با طرفداران رشته های ورزشی چجوریه؟ بلاک چین چه کمکی به باشگاه های ورزشی می کنه؟ بلاک چین چه تغییر و تحولی در حوزه ورزش به وجود آورد؟

دهه جدید در حالی شروع شده که موارد استفاده واقعی تکنولوژی بلاک چین در دنیا در انواع صرافی ارز دیجیتال و غیره ظهور کرده. خیلی از هواداران بلاک چین درباره کاربردهای این فناوری و پتانسیل اون هیجان زده هستن، ولی در اصل پیاده کردن این کاربردها در دنیا کار آسونی نیست. پتانسیل این فناوری در حوزه ورزش مدتی هست که مورد بحث و گفتگو قرار گرفته. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد فناوری بلاک چین بهتون ارائه بدیم و به بررسی کاربردهای بلاک چین در حوزه ورزش بپردازیم.

آشنایی با فناوری بلاک چین(Blockchain)

آشنایی با فناوری بلاک چین(Blockchain)

شاید واستون جالب باشه که بدونین فناوری بلاک چین یا Blockchain از دو کلمه بلاک و چین ایجاد شده که به معنی زنجیره بلاک هست. وقتی که درباره زنجیره و بلاک در بلاک چین بحث می کنیم، در اصل در مورد زنجیره ای از اطلاعات دیجیتالی صحبت می کنیم و هر بلاک این اطلاعات رو در خودش نگه داری می کنه. به عبارت دیگه، بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده، غیرمتمرکز و اشتراکی هست که به صورت زنجیره ای از سوابقی به اسم بلاک ساخته شده. هر بلاک در این زنجیره، مسئول ذخیره سازی نوعی از اطلاعات هست. هر بلاک اطلاعات مربوط به معاملات مثل تاریخ، زمان، مبلغ خرید شما از سایت و اطلاعات فروشنده و خریداران در معاملات رو ثبت می کنه.

مهم ترین تفاوت بلاک چین با هر پایگاه داده این هست که کاملا به صورت غیرمتمرکز کار می کنه. یعنی داده ها رو مثل بانک در یه صفحعه اکسل یا شبکه های مرکزی ثبت و ذخیره نمی کنه، بلکه نسخه های زیادی از اون ها رو بین شبکه ای از رایانه ها توزیع می کنه. بنابراین، نیازی به یه قدرت متمرکز واسه مدیریت پایگاه داده خودش نداره. با استفاده از بلاک چین میشه به صورت همیشگی، تغییرناپذیر و شفاف، همه داده ها و تراکنش ها رو ثبت کرد. هر چیزی که دارای قیمت هست، در این شبکه مبادله شدنی هست.

مقاله پیشنهادی: بلاک چین انسانی(Humanode) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کاربردهای بلاک چین در حوزه ورزش کدامند؟

کاربردهای بلاک چین در حوزه ورزش کدامند؟

همونطور که گفتیم، اصلی ترین کاربردهای بلاک چین در دنیا شکوفا شده و تغییراتی روی صنعت های مختلف به وجود اورده. خیلی از طرفداران بلاک چین در مورد استفاده این فناوری و قابلیت های اوج هیجان زده هستن، ولی در واقع پیاده کردن این کاربردها در دنیای واقعی کار راحتی نیست. بلاک چین در حوزه ورزش هم کاربردهای زیادی داره. در ادامه برخی از کاربردهای بلاک چین در حوزه ورزش رو بررسی می کنیم:

  • تنظیم قرارداد بازیکن ها

یکی از کاربردهای بلاک چین در حوزه ورزش، تنظیم قرارداد بازیکن هاست. این مسئله به باشگاه ها و تیم های ورزشی کمک می کنه تا قرارداد خرید بازیکن ها رو توسط بلاک چین انجام بدن. قراردادهای هوشمند رو میشه با استفاده از بلاک چین نوشت و در صورت برآورده شدن شرایط خاص به صورت خودکار انجام میشه. این کار می تونه نحوه تنظیم قراردادهای بازیکن ها رو به صورت کامل تغییر بده.

  • اصالت کالاهای ورزشی

یکی دیگه از موارد استفاده از بلاک چین در حوزه ورزش، اصالت کالاهای ورزشی هست. جالب اینجاست که بدونین اصالت یادگیری های ورزشی رو میشه با کمک تکنولوژی بلاک چین تایید کرد و مشکل قدیمی این حوزه رو حل کرد. توجه داشته باشین که طرفداران و کلکسیونرها می تونن با ایجاد گواهی های اصالت خاص و با پشتوانه بلاک چین، درستی کالاهایی رو که می خرن، تایید کنند.

  • خرید و فروش بلیط

خرید و فروش بلیط بازی ها هم یکی دیگه از کاربردهای بلاک چین در حوزه ورزش هست. توجه داشته باشین که اسکالپ کردن بلیط و بلیط های جعلی مدت هاست که طرفداران رشته های ورزشی رو ناامید کرده، ولی فناوری منحصر به فرد بلاک چین می تونه با ارائه یه مکانیسم امن و بدون دستکاری واسه خرید و فروش بلیط این مشکلات و چالش ها رو برطرف کنه. با استفاده از بلاک چین، تیم های ورزشی می تونن از تقلب جلوگیری کنند و تضمین کنند که همه بلیط ها با قیمت های خوبی فروخته شدن.

مقاله پیشنهادی: کاربرد بلاک چین در شبکه های اجتماعی چیست؟

  • ارائه توکن های هواداری

یکی دیگه از کاربردهای فناوری بلاک چین در زمینه ورش، ارائه توکن های هواداری هست. نکته قابل توجه این هست که Socios نوعی پلتفرم منحصر به فردی هست که پاداش هایی واسه طرفداران تیم های مختلف ورزشی میده و روی زنجیره چیلیز ایجاد شده. این پروتکل با بعضی از بزرگ ترین تیم های ورزشی دنیا پیوند خورده تا روشی جدید به منظور ارتباط تیم ها با هواداران خودش فراهم کنه. اون ها رمز ارزهای محدودی به اسم توکن های طرفداری ایجاد کردن.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد فناوری بلاک چین بهتون ارائه بدیم و به بررسی کاربردهای بلاک چین در حوزه ورزش بپردازیم. همونطور که گفتیم، بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده، غیرمتمرکز و اشتراکی هست که به صورت زنجیره ای از سوابقی به اسم بلاک ساخته شده. هر بلاک در این زنجیره، مسئول ذخیره سازی نوعی از اطلاعات هست. بلاک چین کاربردهای زیادی در حوزه ورزش داره که باعث شده تا تغییراتی در زمینه ورزش به وجود بیاد. از جمله از این کاربردها میشه به ارائه توکن های هواداری، تنظیم قرارداد بازیکن ها، اصالت اقلام ورزشی و.... اشاره کرد.


نظرات کاربران در مورد بلاک چین چه کاربردهایی در حوزه ورزش دارد؟
سوال امنیتی :4+62 = ?