کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ از کدام کیف پول استفاده کنیم بهتر است؟

نوشته شده در : 1403/04/11

جستجو


کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ از کدام کیف پول استفاده کنیم بهتر است؟ این موضوعی هست که در این مقاله به اون خواهیم پرداخت. میشه گفت امروزه بازار ارزهای دیجیتال یکی از جذاب ترین بازارهای مالی در جهان هست و افراد زیادی در سراسر جهان تمایل به سرمایه گذاری در این بازار دارن. اما باید این نکته ی مهم رو بدونیم که فقط سرمایه گذاری نیست که در این بازار سود ده هست بلکه راههای زیادی در این بازار هست که بشه سود بدست آورد و باید به همه جوانب این بازار توجه کرد.
اولین و مهم‌ترین نکته در این بازار، نگهداری ارزهای دیجیتال هست که می خواهیم خریداری کنیم شاید یکسری افراد در این مورد با خودشون بگن خب صرافی ها هستن و برامون ارز های دیجیتال رو نگهداری و ذخیره میکنن، اما همانطور که می دونیم امروزه هیچ تحلیلگر حرفه ای به ما توصیه نمی کنه که ارزهای خودمون رو در صرافی ارز دیجیتال نگه داری کنیم، بلکه باید یک کیف پول شخصی داشته باشیم که هیچ کسی نتونه به اون دسترسی داشته باشه و از امنیت بالایی برخوردار باشهدر این مقاله قصد داریم تا در مورد اینکه کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ با شما صحبت کنیم و با انواع کیف پول های ارز دیجیتال آشنا بشیم و بتونیم ارزهای خودمون را در این کیف پول ها ذخیره کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

همه ی ما برای نگهداری از پول هامون از کیف پول استفاده میکنیم، البته اگه مبلغ بالایی داشته باشیم نمیتونیم تو کیف پولمون بزاریم و با خودمون به همه جا ببریم، به همین خاطر هم مبالغ زیاد رو در بانک قرار میدیم و هر وقت که نیاز داشتیم، پولمون رو از بانک برداشت میکنیم. کیف پول دیجیتال هم دقیقا به همین شکل کار میکنه. در واقع شما وقتی که ارز دیجیتالی رو خریداری کردید، باید به فکر جایی برای ذخیره کردن و نگهداری ارزهای دیجیتالتون باشین ولی چون برخلاف اسکناس ها، ارزهای دیجیتال فیزیکی و قابل لمس نیستن و نمیتونیم اونها رو در کیف پولمون، در کنار اسکناس هامون قرار بدیم، باید از یک کیف پول مخصوص برای این کار استفاده کنیم.

اینجاست که به جواب سوال "کیف پول چیست" میرسیم. کیف پول دیجیتال در واقع یک نسخه ی دیجیتالی شده از کیف پول هایی است که همه ی ما در جیب یا کیف مون داریم. با این تفاوت که مختص ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال است. برای ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال باید یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید، تا به محض اینکه خریدتون رو انجام دادین ارزهای دیجیتال تون رو به کیف پول دیجیتال تون انتقال بدین.این کیف پول ها (Wallet) همه ی اطلاعات مربوط به پرداخت ها و دریافت های شما رو در خودش ذخیره میکنه. کیف پول دیجیتال طوری طراحی شده که جز شما شخص دیگه ای نتونه به دارایی ای که داخل کیف پول تون وجود داره دسترسی داشته باشه، پس نگران امنیت سرمایه تون نباشید. البته در ادامه به شما راهکار هایی برای امنیت بیشتر سرمایه تون ارائه خواهیم داد که همین کار به شما در مدیریت سرمایه تون کمک خیلی بزرگی میکنه.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ | کیف پول چیست؟

انواع کیف پول دیجیتال

انتخاب یک کیف پول امن اولین قدم برای خرید ارز دیجیتالاست. همانطور که وقتی میخوایم پولمون رو در بانک بگذاریم، دنبال یک بانک معتبر و با مجوز میگردیم.

کیف پول های ارز دیجیتال رو به سه دسته میتونیم تقسیم کنیم: 1. کیف پول نرم افزاری 2. کیف پول سخت افزاری 3. کیف پول کاغذی. البته بعضی ها به کیف پول هایی که برای استفاده ازشون باید به اینترنت متصل بشن کیف پول گرم و به کیف پول هایی که آفلاین هستند، کیف پول سرد می گویند. کیف پول های گرم امنیت کمتری نسبت به کیف پولهای سرد، در برابر حمله ی هکرها دارند.

کیف پول ارز دیجیتال | کاربردهای کیف پول

کیف پول های کاغذی چیست؟

یکی از راه های نگهداری و ذخیره ی ارزهای دیجیتال استفاده از کیف پول های کاغذی است. در واقع کیف پول کاغذی همان کلید عمومی و کلید خصوصی شماست که به شکل کد QR روی کاغذ چاپ شده اند و با اسکن این کد به سادگی میتونیم، ارزهای دیجیتال رو ارسال و یا دریافت کنیم. این نوع کیف پول ها برای افرادی مناسب است که از اینترنت و کامپیوتر اطلاعات زیادی ندارن، یا افرادی که به دید بلند مدت قصد سرمایه گذاری دارن. لازم به ذکر است که امنیت کیف پول های کاغذی به شدت پایین است، و در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن این نوع کیف پول،کاربر دیگه نمیتونه به حسابش دسترسی پیدا کنه.

کیف پول نرم افزاری چیست؟

این نوع کیف پول ها شامل کیف پول های مختلفی هستند که هر کدوم ویژگی های منحصر به فرد خودشون رو دارن. بیشترکیف پول های نرم افزاری به اینترنت نیاز دارن، به همین خاطر هم اکثر این کیف پول ها در گروه کیف پول های گرم دسته بندی میشن. انواع کیف پول نرم افزاری عبارتند از: کیف پول تحت وب، دسکتاپی و موبایلی. در ادامه توضیح کوتاهی در مورد هرکدام از این کیف پول ها بهتون میدیم تا با آن ها بیشتر آشنا بشید.

کیف پول های دسکتاپی:

این نوع کیف پول ها از نوع کیف پول های نرم افزاری گرم هستند، و نرم افزاری دارندکه روی کامپیوتر یا لپتاپ شخصی نصب میشه و فقط از طریق همان سیستم میشه به آن کیف پول دسترسی پیدا کرد. به همین دلیل هم کیف پول های دسکتاپی نسبت به سایر کیف پول های گرم امنیت بیشتری دارند. در کیف پول های دسکتاپی کلیدهای خصوصی حساب به شکل آفلاین روی سیستم شما ذخیره میشه، و جز شما هیچ کس دیگه ای به آن دسترسی نداره. البته اگه کسی بتونه به سیستم شما دسترسی داشته باشه و یا آن را هک کند میتونه کیف پول شما رو هم خالی کنه.

 

کیف پول های موبایل

این نوع از کیف پول‌ها در واقع یک اپلیکیشن است که روی گوشی اندروید یا IOS شما نصب می‌شه و کلید خصوصی شما، روی گوشی موبایلتان نگهداری می‌شه. در این اپلیکیشن‌ها امکان ارسال بیت‌کوین یا سایر ارزها فراهم شده و معمولا رابط کاربری ساده‌ای نیز دارند. این نوع کیف پول برای افرادی که به انجام تراکنش های روزانه ی ارزهای دیجیتال احتیاج دارن، مناسب است.

کیف پول های موبایل همیشه در معرض خطر هک شدن هستن و در صورت گم شدن و یا دزدیده شدن گوشی، شخص دیگه ای میتونه به موجودی حساب شما دسترسی پیدا کنه. همچنین اگه گوشی شما دچار آسیبی بشه (ضربه، سوختن یا از کار افتادن قطعات و ... ) دسترسی شما به حسابتون به طور کامل از بین میره. به همین خاطر هم قابلیت پشتیبان گیری در کیف پول های موبایل اهمیت بالایی داره.

معروفترین کیف پول های موبایل

  •         کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)

کیف پول تراست ولت تونسته با بیش از یک میلیون بار دانلود و کسب امتیاز 5/4 از 5 در گوگل پلی، عنوان محبوب ترین کیف پول نرم افزاری رو به خودش اختصاص بده. این کیف پول به صورت رایگان برای سیستم عامل های اندروید و آی او اس عرضه شده.

کیف پول تراست والت تحت مالکیت بهترین صرافی ارز دیجیتال جهان، یعنی بایننس است و قابلیت پشتیبانی از هزاران ارز وتوکن مختلف رو داره. کلید های خصوصی در این کیف پول روی دستگاه ذخیره میشن، و به این ترتیب جز مالک گوشی شخص دیگه ای نمیتونه به اون دسترسی پیدا کنه. همچنین کیف پول تراست ولت قابلیت هایی مثل پین، قفل با اثر انگشت، قفل با چهره و پشتیبان گیری را هم، برای امنیت بیشتر داره.

کیف پول تراست ولت | انواع کیف پول دیجیتالی

  •        کیف پول کوینومی (Coinomi)

اپلیکیشن کیف پول کوینومی یکی از محبوب ترین کیف پول های نرم افزاری به شمار میره (دقیقا مثل نسخه ی دسکتاپ کوینومی است)، که می تونید برای ذخیره ی ارزهای دیجیتال روی گوشی موبایل از اون استفاده کنین. همچنین نیازی نیست که نگران امنیت این کیف پول باشید، چون این کیف پول بسیار امن است و به همین خاطر هم بین کاربران محبوبیت زیادی داره.

کیف پول چیست؟ | انواع کیف پول دیجیتالی

کیف پول های سخت افزاری چیست؟

کیف پول سخت افزاری نوع خاصی از کیف پول ارز دیجیتال است، که کلید خصوصی آن در یک سخت افزار ذخیره می شود. برخلاف نحوه کار این کیف پول ها که بسیار سخت و پیچیده است، استفاده از آن ها بسیار ساده و راحته به طوری که حتی پدر بزرگ و مادربزرگ هامون هم میتونن از آن ها استفاده کنن. کیف پول های سخت افزاری از نوع سرد هستند چون نیازی به اتصال اینترنتی ندارن، ولی برای استفاده از اونها باید کیف پول رو به یک دستگاهی که به اینترنت متصل است وصل کنید.

این نوع کیف پول ها بهترین و امن­ترین روش برای نگهداری و ذخیره ارزهای دیجیتال هستند، چرا که تا الان هیچ گزارشی در مورد سرقت ارز دیجیتال از این کیف پول ها گزارش نشده.(البته از نسخه های اصل و معتبر)

از کیف پول های سخت افزاری می تونیم به طور مستقیم برای انجام تراکنش هامون استفاده کنیم، و مثل کیف پول های کاغذی به نرم افزاری برای انجام نقل و انتقالات نیاز نداریم. علاوه بر این ها باید اضافه کنیم که این ولت ها به وسیله ی ویروس های کامپیوتری آلوده نمی­شن، حتی اگه کسی موفق به سرقت کلید خصوصی کیف پول سخت افزاری شما بشه، نمیتونه موجودی شما رو به سرقت ببره. (میشه گفت که سرقت ارز از این نوع کیف پول ها تقریبا محاله)

کیف پول های سخت افزاری محبوب

  • کیف پول لجر

شرکت لجر یک شرکت فرانسوی ساخت کیف پول سخت افزاری است. در حال حاضر کیف پول های لجر محبوب ترین کیف پول سخت افزاری هستند و به خاطر داشتن طراحی ساده و رابط کاربری آسان، میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا از آن ها استفاده می­کنن. برای استفاده از این کیف پول ها میتونیم از نمایشگر روی کیف پول و نرم افزار Ledger Live استفاده کنیم و یا کیف پول سخت افزاری خودمون رو به کیف پول های نرم افزاری مای اتر ولت، الکتروم و مای سیلیوم متصل کنیم.

از بین کیف پول های ساخته شده توسط شرکت لجر مدل های کیف پول لجر نانو s ، کیف پول لجر نانو x و لجر بلو بسیار محبوب و پرفروش بوده اند. البته لازم به ذکر است که مدل اس و ایکس تفاوت چندانی با هم ندارن، ولی کیف پول لجر مدل بلو نمایشگری بزرگ تر با صفحه نمایش رنگی دارد.

 

کیف پول سخت افزاری | کیف پول لجر

 

  • کیف پول ترزور

یکی دیگر از برند های معتبر ساخت کیف پول های سخت افزاری شرکت ساتوشی لبز است، این شرکت هم مثل برند لجر یکی از امن ترین کیف پول های سخت افزاری جهان رو تولید می­کنه. اولین مدل کیف پول های سخت افزاری بیت کوین ترزور، ترزور وان بود که اولین بار در سال 2014 به بازار عرضه شد. این کیف پول از انواع ارزهای مختلف به جز ریپل و چند ارز دیگه پشتیبانی میکنه.

 

کیف پوی دیجیتالی چیست | کیف پول سخت افزاری

نتیجه گیری

در مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ از کدام کیف پول استفاده کنیم بهتر است؟ با شما در مورد اینکه کیف پول ارز دیجیتال چیه و انواع مختلف کیف پول ارز دیجیتال همچنین در مورد اینکه این کیف پولها چطور کار میکننصحبت کردیم و توضیح دادیم که کلید عمومی و خصوصی چیه و در ادامه بهترین ومحبوبترین کیف پول ها رو بهتون معرفی کردیم تا با اطلاع از صفر تاصد کیف پول ارز دیجیتال در این مورد هیچگونه جای سوالی براتون باقی نمونه، همچنین باید متذکر بشیم که هر کس باید متناسب با نیاز و یا میزان ارز دیجیتالی که داره، کیف پول مناسب برای خودش رو پیدا کنه. مثلا اگه قصد شما سرمایه گذاری بلندمدته و امنیت کیف پول براتون خیلی مهمه بهتره که از کیف پول سخت افزاری (مثل کیف پول لجر) استفاده کنید ولی اگه دائما در حال سفر هستید و از گم شدن کیف پول تون میترسین بهتره که از کیف پول نرم افزاری موبایل (مثلا کیف پول تراست ولت) استفاده کنید.

نظرات کاربران در مورد کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ از کدام کیف پول استفاده کنیم بهتر است؟
  • از این کیف پول های سخت افزاری کسی هم استفاده میکنه ؟ خیلی دوست دارم یکی ازین کیف پول ها داشته باشم و پر از بیت کوین باشه.

    مقاله خوبی در مورد کیف پول ارز دیجیتال بود ممنون

    بهترین کیف پول نرم افزاری از دید من تراست ولت هستش

    متامسک هم کیف پول با امکانات و خوبی هستش

    کیف پول اتمیک رو خودم استفاده کردم و راضی ام ازش

    اگر نمیدانید چه دارایی هایی در کیف شما وجودئ دارد آدرس اتریوم یا اسمارت چین خود را در سایت اتراسکن و بی اس اسکن وارد کنید و تمام دارایی های مخفی و آشکار خود را ببینید.

    کلمات بازیابی کیف پولم رو نمیدونم. راهی هستش که بتونم بدون اونا کیف پول قبلیم رو بازیابی کنم ؟

    تشکر واقعا مفید بود

    ممنون عالی بود

    تراست ولت یکی از بهترین کیف پول های ارز دیجیتالیست

سوال امنیتی :8+43 = ?