کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ از کدام کیف پول استفاده کنیم بهتر است؟

1402/11/24


کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ از کدام کیف پول استفاده کنیم بهتر است؟ این موضوعی هست که در این مقاله به اون خواهیم پرداخت. میشه گفت امروزه بازار ارزهای دیجیتال یکی از جذاب ترین بازارهای مالی در جهان هست و افراد زیادی در سراسر جهان تمایل به سرمایه گذاری در این بازار دارن. اما باید این نکته ی مهم رو بدونیم که فقط سرمایه گذاری نیست که در این بازار سود ده هست بلکه راههای زیادی در این بازار هست که بشه سود بدست آورد و باید به همه جوانب این بازار توجه کرد.
اولین و مهم‌ترین نکته در این بازار، نگهداری ارزهای دیجیتال هست که می خواهیم خریداری کنیم شاید یکسری افراد در این مورد با خودشون بگن خب صرافی ها هستن و برامون ارز های دیجیتال رو نگهداری و ذخیره میکنن، اما همانطور که می دونیم امروزه هیچ تحلیلگر حرفه ای به ما توصیه نمی کنه که ارزهای خودمون رو در صرافی ارز دیجیتال نگه داری کنیم، بلکه باید یک کیف پول شخصی داشته باشیم که هیچ کسی نتونه به اون دسترسی داشته باشه و از امنیت بالایی برخوردار باشهدر این مقاله قصد داریم تا در مورد اینکه کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ با شما صحبت کنیم و با انواع کیف پول های ارز دیجیتال آشنا بشیم و بتونیم ارزهای خودمون را در این کیف پول ها ذخیره کنیم.
در واقع می شه گفت، شناخت انواع کیف پول ارزهای دیجیتال، مهم ترین قدم در هر سرمایه گذاری در این بازار هست. برای اینکه حتی اگر نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال رو به خوبی بلد باشین اما در نگهداری شون مشکل داشته باشین، باید بهتون بگیم که در این بازار متحمل ضرر خواهید شد. در این مقاله شما رو با کیف پول ارز دیجیتال آشنا می کنیم و به طور کلی در مورد اینکه یک کیف پول چطور کار میکنه یا اینکه به چه دلیلی ما باید از این کیف پول ها استفاده کنیم و انواع کیف پول ارز دیجیتال را به شما معرفی می کنیم. همچنین در مورد کلید عمومی و خصوصی و کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری و معروفترین کیف پول ها به شما توضیحاتی رو ارائه کردیم توصیه می کنیم این مقاله رو تا انتها بخونین و با این موضوع آشنا بشین.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

همه ی ما برای نگهداری از پول هامون از کیف پول استفاده میکنیم، البته اگه مبلغ بالایی داشته باشیم نمیتونیم تو کیف پولمون بزاریم و با خودمون به همه جا ببریم، به همین خاطر هم مبالغ زیاد رو در بانک قرار میدیم و هر وقت که نیاز داشتیم، پولمون رو از بانک برداشت میکنیم. کیف پول دیجیتال هم دقیقا به همین شکل کار میکنه. در واقع شما وقتی که ارز دیجیتالی رو خریداری کردید، باید به فکر جایی برای ذخیره کردن و نگهداری ارزهای دیجیتالتون باشین ولی چون برخلاف اسکناس ها، ارزهای دیجیتال فیزیکی و قابل لمس نیستن و نمیتونیم اونها رو در کیف پولمون، در کنار اسکناس هامون قرار بدیم، باید از یک کیف پول مخصوص برای این کار استفاده کنیم.

اینجاست که به جواب سوال "کیف پول چیست" میرسیم. کیف پول دیجیتال در واقع یک نسخه ی دیجیتالی شده از کیف پول هایی است که همه ی ما در جیب یا کیف مون داریم. با این تفاوت که مختص ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال است. برای ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال باید یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید، تا به محض اینکه خریدتون رو انجام دادین ارزهای دیجیتال تون رو به کیف پول دیجیتال تون انتقال بدین.این کیف پول ها (Wallet) همه ی اطلاعات مربوط به پرداخت ها و دریافت های شما رو در خودش ذخیره میکنه. کیف پول دیجیتال طوری طراحی شده که جز شما شخص دیگه ای نتونه به دارایی ای که داخل کیف پول تون وجود داره دسترسی داشته باشه، پس نگران امنیت سرمایه تون نباشید. البته در ادامه به شما راهکار هایی برای امنیت بیشتر سرمایه تون ارائه خواهیم داد که همین کار به شما در مدیریت سرمایه تون کمک خیلی بزرگی میکنه.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ | کیف پول چیست؟

دلایل استفاده از کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

اگه تجربه سرمایه گذاری تو بازار ارزهای دیجیتال رو داشته باشین، به احتمال زیاد در مورد ضرورت استفاده از کیف پول ارز دیجیتال برای محافظت از رمز ارزهایی که دارین، اطلاع دارین. اما چرا باید از کیف پول ارز دیجیتال استفاده کنیم؟ و دلیل تاکید بر استفاده از کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

بیشتر صرافی های ارز دیجیتال به کاربرهای خودشون اجازه میدن که بعد از خرید ارز دیجیتال، اون ها رو تو صرافی نگه دارن. به این نوع کیف پول ها، کیف پول درون صرافی گفته میشه. اما پیشنهاد ما اینه که از این نوع ولت ها استفاده نکنین؛ چرا که این نوع کیف پول های دیجیتالی، امنیت کافی رو ندارن. اگه چرخی تو سایت های خبری مربوط به کریپتوکارنسی ها بزنین، با اخبار زیادی در مورد هک صرافی ها و سرقت اطلاعات و دارایی های کاربرها مواجه میشین.

یکی نمونه از این خبر ها مربوط به صرافی کوکین است که یکی از محبوبترین پلتفرم های خارجی بین ایارنی هاست. این صرافی در طی یک حمله، بیش از 200 میلیون از دارایی های خودش رو از دست داد. همچنین صرافی کوین بیس که به عنوان یکی از امن ترین پلتفرم های معاملاتی دنیا در حوزه رمز ارزها به شمار میره هم، اخیرا چنین مشکلی رو تجربه کرده و مورد هک قرار گرفته. به همین خاطر پیشنهاد اکید ما به اینه که حتما از یک کیف پول امن برای دارایی های دیجیتالی خودتون استفاده کنین. 

از طرفی ممکنه که صرافی اکانت شما رو بلوکه کنه و بهتون اجازه دسترسی به دارایی هایی که دارین رو نده. این با افزایش تحریم های ایران و قانونمند شدن ارزهای دیجیتال و پلتفرم های مربوط به اون ها، تو سال های اخیر بیشتر شده. یادتون باشه که کار از محکم کاری عیب نمیکنه! مخصوصا اگه سرمایه گذار بلند مدت ارزهای دیجیتال هستین و با دید طولانی تری تو این بازار فعالیت دارین، بهتره که بلافاصله بعد از خرید، دارایی هاتون رو به یک کیف پول امن ارز دیجیتال انتقال بدین.

روش کار کیف پول دیجیتال

با توجه به تعریفی که درباره کیف پول ارائه کردیم، بهتره که بدونیم کیف پول های ارز دیجیتال چگونه کار می کنند؟ اگر شما هم اطلاعات کافی در این باره ندارین توصیه میکنیم در ادامه مقاله با ما همراه باشین.
اساس کیف پول ارزهای دیجیتال، روی کلیدهای خصوصی و کلیدهای عمومی هست. ارزهای دیجیتال شکل فیزیکی ندارن که بشه اون ها رو توی کیف پول های معمولی و فیزیکی ذخیره کرد پس برای ذخیره پول های دیجیتالی یک محل دیجیتالی برای این کار وجود داشته باشه، برای ذخیره ارزهای دیجیتال باید اون ها رو در کیف پول های دیجیتال ذخیره کنین و نحوه کار در کیف پول های دیجیتال به این صورت هست که، باید از یک آدرس خاص برای هر ارز دیجیتال استفاده کنید و آدرس هر ارز در واقع مثل شماره حساب بانکی هست که برای دریافت پول از شخصی، باید شماره حسابتون رو بهش بدین. این دقیقاً در مورد ارزهای دیجیتال صدق می کنه. برای دریافت پول از شخصی، باید آدرس کیف پول رو برای اون شخص ارسال کنین. هر ارز یک آدرس خاص داره و می تونین از اونها استفاده کنین.
این آدرس تقریباً همون شماره حساب بانکی هست و هیچکس نمی تونه اطلاعات شخصی شما رو از این طریق دریافت کنه. در برخی از سایت ها، افراد می تونن بعضی از اطلاعات کیف پول شما، مانند تراکنش ها و غیره رو ببینن، اما هرگز نمی شه اطلاعات شما رو از طریق آدرس عمومی دریافت بکنن. اگر تا به حال آدرس هایی را ندیدین و اونا رو نمی شناسین، در زیر آدرسی که یک نوع آدرس اتریوم هست برای آشنایی بیشتر شما درج شده.
0x641981568B2498771dF0B343eB873997Dc462463
همانطور که می بینین، آدرس بالا از چندین حرف و عدد تشکیل شده، که برخلاف شماره حساب های معمولی که فقط از چند عدد تشکیل شدن و این موضوع در مورد امنیت این کیف پول ها هست که در ادامه با شما عزیزان در مورد امنیت کیف پول دیجیتال هم صحبت خواهیم کرد.

کلید عمومی و خصوصی در کیف پول دیجیتال چیست؟

مهمترین چیزی که باید در مورد امنیت کیف پول ارز دیجیتال بدونید، کاربرد کلید عمومی و خصوصی در کیف پول است. برای اینکه درک این مسئله براتون ساده باشه، از یک مثال که همه ی شما باهاش سروکار دارید استفاده میکنم. همونطور که میدونید این روزها کمتر کسی از پول نقد استفاده میکنه. کارت های عابربانک جابه­جایی پول رو برای ما بسیار ساده کردن.

حالا فرض کنین که با دوستتون به یک کافی شاپ رفتین و دونگ کافی شاپ دوستتون رو پرداخت کردین، و الان دوستتون میخواد که این مبلغ رو به حساب شما واریز کنه. برای این کار شما (بعد از کلی تعارف الکی) شماره ی کارت یا شماره حسابتون رو به دوستتون میدید تا با استفاده از آن، پول رو به حساب شما واریز کنه. در این جا شماره حساب مثل کلید عمومی کیف پول دیجیتال شماست، و از آن برای واریز و برداشت به کیف پول استفاده میشه. پس میتونین اون رو بدون نگرانی به بقیه بدین. (خیلی ها فکر میکنن که کلید عمومی یک نوع رمز برای حفظ امنیت حساب است و نباید اون رو به کسی داد.)

پس کلید خصوصی چیه؟ کلید خصوصی دقیقا مثل رمز کارت بانکی شماست و همونطور که رمز حساب بانکی تون جز شما کسی نباید بدونه (حتی کارمند های بانک هم نمیدونن)، کلید خصوصی کیف پولتون رو هم جز شما، نباید فرد دیگه ای بدونه؛ وگرنه میتونه وارد حساب شما بشه و کیف پول شما رو خالی کنه. برای حفظ امنیت حسابتون بهتره که یک نسخه ی پشتیبان از کلید های خصوصیتون داشته باشید (مثلا کلید خصوصی تون رو روی یک برگه ی کاغذ چاپ کنید و در یک جای امن نگه دارید.)، چون اگه خدایی نکرده لپ تاپ یا گوشی موبایل خودتون رو گم کردید، بتونین با دستگاه دیگه ای به حسابتون دسترسی لازم رو پیدا کنید. در غیر اینصورت دیگه نمیتونین به کیف پولتون دسترسی پیدا کنید.

کیف پول دیجیتال | کیف پول ارز دیجیتال | کاربردهای کیف پول دیجیتال

انواع کیف پول دیجیتال

انتخاب یک کیف پول امن اولین قدم برای خرید ارز دیجیتال است. همانطور که وقتی میخوایم پولمون رو در بانک بگذاریم، دنبال یک بانک معتبر و با مجوز میگردیم.

کیف پول های ارز دیجیتال رو به سه دسته میتونیم تقسیم کنیم: 1. کیف پول نرم افزاری 2. کیف پول سخت افزاری 3. کیف پول کاغذی. البته بعضی ها به کیف پول هایی که برای استفاده ازشون باید به اینترنت متصل بشن کیف پول گرم و به کیف پول هایی که آفلاین هستند، کیف پول سرد می گویند. کیف پول های گرم امنیت کمتری نسبت به کیف پولهای سرد، در برابر حمله ی هکرها دارند.

کیف پول ارز دیجیتال | کاربردهای کیف پول

کیف پول های کاغذی چیست؟

یکی از راه های نگهداری و ذخیره ی ارزهای دیجیتال استفاده از کیف پول های کاغذی است. در واقع کیف پول کاغذی همان کلید عمومی و کلید خصوصی شماست که به شکل کد QR روی کاغذ چاپ شده اند و با اسکن این کد به سادگی میتونیم، ارزهای دیجیتال رو ارسال و یا دریافت کنیم. این نوع کیف پول ها برای افرادی مناسب است که از اینترنت و کامپیوتر اطلاعات زیادی ندارن، یا افرادی که به دید بلند مدت قصد سرمایه گذاری دارن. لازم به ذکر است که امنیت کیف پول های کاغذی به شدت پایین است، و در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن این نوع کیف پول،کاربر دیگه نمیتونه به حسابش دسترسی پیدا کنه.

کیف پول نرم افزاری چیست؟

این نوع کیف پول ها شامل کیف پول های مختلفی هستند که هر کدوم ویژگی های منحصر به فرد خودشون رو دارن. بیشتر کیف پول های نرم افزاری به اینترنت نیاز دارن، به همین خاطر هم اکثر این کیف پول ها در گروه کیف پول های گرم دسته بندی میشن.

انواع کیف پول نرم افزاری عبارتند از: کیف پول تحت وب، دسکتاپی و موبایلی. در ادامه توضیح کوتاهی در مورد هرکدام از این کیف پول ها بهتون میدیم تا با آن ها بیشتر آشنا بشید.

کیف پول های تحت وب:

برای استفاده از کیف پول های تحت وب نیاز به دانلود هیچ نرم افزاری نیست. بلکه با استفاده از یک مرورگر میتونین با هر دستگاهی که به اینترنت وصله، به کیف پولتون متصل بشید و تراکنش هاتون رو انجام بدید. برای استفاده از این نوع کیف پول ها فقط کافیه که به سایت سازنده ی کیف پول برید و با استفاده از اطلاعات کاربریتون وارد کیف پولتون بشید. دقیقا مثل واتساپ وب. اگه تا به حال از واتساپ وب استفاده کرده باشید متوجه میشید که، استفاده از این روش و دسترسی از طریق اون به کیف پولتون چقدر ساده است.

از مزیت های کیف پول تحت وب میتونیم به: 1. دسترسی ساده و راحت به کیف پول از طریق هر دستگاهی که به اینترنت متصل است، 2. تراکنش های بسیار سریع، به طوری که در عرض چند دقیقه تراکنش و یا معامله انجام میشه. 3. با توجه به این که تمامی اطلاعات در سرور های کیف پول ذخیره میشه، دیگه نیازی به بکاپ گرفتن از اطلاعات کیف پول نیست. 4. بعضی از این کیف پول ها قابلیت های ویژه ای دارند، مثلا بعضی از آن ها میتونن به کیف پول های موبایلی و دسکتاپ متصل بشن.

بزرگترین عیب این کیف پول ها این است که اطلاعاتی مثل کلید عمومی و خصوصی حساب شما روی سرورهای این کیف پول ها ثبت میشه و شرکت سازنده کیف پول به آنها دسترسی دارد. از عیب های دیگر کیف پول های تحت وب سطح امنیت پایین آن درمقایسه با کیف پول های دیگه است. چون ممکنه که حساب شما توسط شرکت ارائه دهنده ی کیف پول مسدود بشه و یا اینکه سایت کیف پول هک بشه و تمامی اطلاعات مشتریانش به سرقت بره.

چند مورد از کیف پول های تحت وب معتبر و معروف

  • کیف پول تحت وب مای اتر ولت (My Ether Wallet)

این کیف پول یکی از معروفترین و معتبر ترین کیف پول های تحت وب است. یکی از نقاط قوت بسیار مهم این کیف پول، ذخیره کردن اطلاعات مربوط به کلید خصوصی روی سیستم کاربر است. به این ترتیب دیگه نیازی به نگرانی در مورد لو رفتن کلید خصوصی نیست. همچنین این کیف پول برای امنیت بیشتر، کلید های خصوصی رو با استفاده از فناوری خاصی تولید میکند. استفاده از این کیف پول کاملا رایگان است و هیچ هزینه ای بابت آن پرداخت نخواهید کرد.

کیف پول مای اتر ولت | انواع کیف پول دیجیتالی

  • کیف پول تحت وب بلاک چین (Blockchain)

یکی دیگه از کیف پول های تحت وب محبوب که کاربران زیادی از آن استفاده میکنن، کیف پول بلاک چین است. البته نباید اون رو با تکنولوژی بلاک چین اشتباه بگیرید. رابط کاربری ساده و روان این کیف پول استفاده از اون رو براتون بسیار ساده و لذت بخش میکنه. البته لازم به ذکر است که این کیف پول یک نرم افزار موبایلی برای انواع دستگاه های اندروید و آی او اس دارد، که میتونین با اطلاعات کاربریِ کیف پولی که در سایت ایجاد کردید، وارد نرم افزار بشید.

 

کیف پول بلاکچین | انواع کیف پول ارز دیجیتال

 

 

  • کیف پول تحت وب پیمنت(Payment)

این کیف پول یکی از قدیمی ترین کیف پول های تحت وب است که از بیشتر رمز ارزها (620 رمز ارز مختلف) پشتیبانی میکنه، که نسبت به کیف پول های دیگه مزیت قابل توجهی است. البته شنیده های زیادی در مورد این که این کیف پول تا الان حساب عده ای از ایرانیان رو مسدود کرده وجود داره. به همین هم پیشنهاد میکنیم که از این کیف پول استفاده نکنید.

کیف پول دیجیتال | کیف پول پیمنت | انواع کیف پول

کیف پول های دسکتاپی:

این نوع کیف پول ها از نوع کیف پول های نرم افزاری گرم هستند، و نرم افزاری دارندکه روی کامپیوتر یا لپتاپ شخصی نصب میشه و فقط از طریق همان سیستم میشه به آن کیف پول دسترسی پیدا کرد. به همین دلیل هم کیف پول های دسکتاپی نسبت به سایر کیف پول های گرم امنیت بیشتری دارند. در کیف پول های دسکتاپی کلیدهای خصوصی حساب به شکل آفلاین روی سیستم شما ذخیره میشه، و جز شما هیچ کس دیگه ای به آن دسترسی نداره. البته اگه کسی بتونه به سیستم شما دسترسی داشته باشه و یا آن را هک کند میتونه کیف پول شما رو هم خالی کنه.

بهترین کیف پول های دسکتاپ

1.         کیف پول کوینومی (Coinomi)

 کوینومی یکی از معروف ترین کیف پول های نرم افزاری است که برای سیستم عامل های مختلفی ساخته شده. این کیف پول امنیت بسیار بالایی دارد و شما به محض اینکه کیف پول تون رو ساختید، میتونید وارد اون بشید و هم تایید دو مرحله ای رو فعال کنید و هم از حسابتان یک نسخه ی پشتیبان تهیه کنید که اگر مشکلی پیش اومد بتونین حسابتون رو برگردونین.

کیف پول کوینومی از 400 ارز و توکن مختلف پشتیبانی میکنه، و قابلیت نصب روی انواع سیستم عامل های ویندوز، مکینتاش و لینوکس رو داره.

2.         کیف پول جکس (Jaxx)

کیف پول جکس برای تمامی سیستم عامل ها یک نسخه ارائه داده. شما میتونین این کیف پول رو روی سیستم های ویندوز، لینوکس، مکینتاش و حتی اندروید و آی او اس نصب کنید. متاسفانه این کیف پول از احراز هویت دو مرحله ای پشتیبانی نمیکنه و این موضوع بزرگترین نقطه ضعف این کیف پول است.

در سال 2017 این کیف پول توسط هکر ها به صورت گسترده ای مورد حمله قرار گرفت. البته این حملات به شبکه جکس نبود و یکی از کاربرانی که اقدامات امنیتی رو رعایت نکرده بود، هدف این حملات بود.

3.         کیف پول اتمیک (Atomic)

به جرعت میتونیم بگیم این کیف پول امن ترین و محبوب ترین کیف پول نرم افزاری است، که از بیش از 500 ارز و توکن مختلف پشتیبانی میکنه. این کیف پول قابل نصب روی انواع سیستم عامل های ویندوز، مکینتاش و لینوکس و اندروید و آی او اس است.

کیف پول ذیجیتال | کیف پول اتمیک | کیف پول نرم افزاری

کیف پول های موبایل

این نوع از کیف پول‌ها در واقع یک اپلیکیشن است که روی گوشی اندروید یا IOS شما نصب می‌شه و کلید خصوصی شما، روی گوشی موبایلتان نگهداری می‌شه. در این اپلیکیشن‌ها امکان ارسال بیت‌کوین یا سایر ارزها فراهم شده و معمولا رابط کاربری ساده‌ای نیز دارند. این نوع کیف پول برای افرادی که به انجام تراکنش های روزانه ی ارزهای دیجیتال احتیاج دارن، مناسب است.

کیف پول های موبایل همیشه در معرض خطر هک شدن هستن و در صورت گم شدن و یا دزدیده شدن گوشی، شخص دیگه ای میتونه به موجودی حساب شما دسترسی پیدا کنه. همچنین اگه گوشی شما دچار آسیبی بشه (ضربه، سوختن یا از کار افتادن قطعات و ... ) دسترسی شما به حسابتون به طور کامل از بین میره. به همین خاطر هم قابلیت پشتیبان گیری در کیف پول های موبایل اهمیت بالایی داره.

معروفترین کیف پول های موبایل

  •         کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)

کیف پول تراست ولت تونسته با بیش از یک میلیون بار دانلود و کسب امتیاز 5/4 از 5 در گوگل پلی، عنوان محبوب ترین کیف پول نرم افزاری رو به خودش اختصاص بده. این کیف پول به صورت رایگان برای سیستم عامل های اندروید و آی او اس عرضه شده.

کیف پول تراست والت تحت مالکیت بهترین صرافی ارز دیجیتال جهان، یعنی بایننس است و قابلیت پشتیبانی از هزاران ارز وتوکن مختلف رو داره. کلید های خصوصی در این کیف پول روی دستگاه ذخیره میشن، و به این ترتیب جز مالک گوشی شخص دیگه ای نمیتونه به اون دسترسی پیدا کنه. همچنین کیف پول تراست ولت قابلیت هایی مثل پین، قفل با اثر انگشت، قفل با چهره و پشتیبان گیری را هم، برای امنیت بیشتر داره.

کیف پول تراست ولت | انواع کیف پول دیجیتالی

  •        کیف پول کوینومی (Coinomi)

اپلیکیشن کیف پول کوینومی یکی از محبوب ترین کیف پول های نرم افزاری به شمار میره (دقیقا مثل نسخه ی دسکتاپ کوینومی است)، که می تونید برای ذخیره ی ارزهای دیجیتال روی گوشی موبایل از اون استفاده کنین. همچنین نیازی نیست که نگران امنیت این کیف پول باشید، چون این کیف پول بسیار امن است و به همین خاطر هم بین کاربران محبوبیت زیادی داره.

کیف پول چیست؟ | انواع کیف پول دیجیتالی

  •  کیف پول اتمیک (Atomic)

یکی دیگه از کیف پول های محبوب اندروید، کیف پول اتمیک است، که نسخه ی دسکتاپ آن هم محبوبیت زیادی داره. علت محبوبیت این کیف پول امنیت بالا و رابط کاربری آسان و روان آن است. درسته کیف پول اتمیک، از لحاظ امنیتی کیف پول مناسبی است، اما این کیف پول به تنهایی نمی­تونه امنیت ارزهای شما رو تا مین کنه، چرا که بعضی از عواملی که مربوط به امنیت کیف پول ما هستند، دست ماست و اگر اون ها رو رعایت نکنیم، دارایی هامون رو از دست میدیم.از کیف پول اتمیک هم در دسکتاپ و هم در اندروید میتونیم استفاده کنیم. برای کسانی که میخوان کیف پول خودشون رو همزمان، هم روی سیستم دسکتاپ و هم روی موبایل خود داشته باشن، مناسب است.

یکی دیگه از مزیت های این کیف پول استفاده ی آن از فناوری مبادلات اتمی (Atomic Swaps) است. این تکنولوژی به ما کمک میکنه که، ارز هامون رو در داخل کیف پول به صورت شخص به شخص مبادله کنیم. این فناوری باعث میشه که دیگه نیازی به استفاده از صرافی ها نداشته باشیم.

  • کیف پول اکسودوس (Exodus)

این کیف پول یکی از قدیمی ترین کیف پول های موجود برای رمز ارزهاست. کیف پول اکسودوس از نظر رابط کاربری بسیار به کیف پول اتمیک شباهت داره. این کیف پول قابلیت نصب روی گوشی های اندروید و آی او اس رو داره و در کل گزینه ی مناسبی برای افراد تازه وارد در بازار رمز ارزهاست. یکی از ویژگی های مثبت کیف پول اکسودوس، قابلیت اتصال اون به کیف پول سخت افزاری ترزور است، مطمئنا این ویژگی برای هولدر ها بسیار جذاب و کاربردی است. کیف پول اکسودوس هم مثل بقیه ی کیف پول ها دارای صرافی داخلی است و که این امکان رو به شما میده که به طور مستقیم از داخل این کیف پول اقدام به خرید و فروش رمز ارزها کنید.

کیف پول ارز دیجیتال | کیف پول اکسودوس

کیف پول های سخت افزاری چیست؟

کیف پول سخت افزاری نوع خاصی از کیف پول ارز دیجیتال است، که کلید خصوصی آن در یک سخت افزار ذخیره می شود. برخلاف نحوه کار این کیف پول ها که بسیار سخت و پیچیده است، استفاده از آن ها بسیار ساده و راحته به طوری که حتی پدر بزرگ و مادربزرگ هامون هم میتونن از آن ها استفاده کنن. کیف پول های سخت افزاری از نوع سرد هستند چون نیازی به اتصال اینترنتی ندارن، ولی برای استفاده از اونها باید کیف پول رو به یک دستگاهی که به اینترنت متصل است وصل کنید.

این نوع کیف پول ها بهترین و امن­ترین روش برای نگهداری و ذخیره ارزهای دیجیتال هستند، چرا که تا الان هیچ گزارشی در مورد سرقت ارز دیجیتال از این کیف پول ها گزارش نشده.(البته از نسخه های اصل و معتبر)

از کیف پول های سخت افزاری می تونیم به طور مستقیم برای انجام تراکنش هامون استفاده کنیم، و مثل کیف پول های کاغذی به نرم افزاری برای انجام نقل و انتقالات نیاز نداریم. علاوه بر این ها باید اضافه کنیم که این ولت ها به وسیله ی ویروس های کامپیوتری آلوده نمی­شن، حتی اگه کسی موفق به سرقت کلید خصوصی کیف پول سخت افزاری شما بشه، نمیتونه موجودی شما رو به سرقت ببره. (میشه گفت که سرقت ارز از این نوع کیف پول ها تقریبا محاله)

بعضی از کیف پول های سخت افزاری یک نمایشگر کوچک روی خودشون دارن، این نمایشگر به شما این امکان رو میده که بتونین آدرس و مقدار تراکنشی که میخواین انجام بدین رو مشاهده کنین و اگه درست بود تایید کنید، یا اینکه عبارات بازیابی رو تولید و تایید کنید. اگه ارز های دیجیتال خودتون رو در کیف پول های سخت افزاری معتبر و اصل ذخیره کنید، دیگه نیازی به هیچ نگرانی در مورد سرقت و یا گم شدن ارزهاتون نخواهید داشت. البته باید دقت کنید که کیف پولی که میخرید اصل و معتبر باشه.

کیف پول های سخت افزاری محبوب

  • کیف پول لجر

شرکت لجر یک شرکت فرانسوی ساخت کیف پول سخت افزاری است. در حال حاضر کیف پول های لجر محبوب ترین کیف پول سخت افزاری هستند و به خاطر داشتن طراحی ساده و رابط کاربری آسان، میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا از آن ها استفاده می­کنن. برای استفاده از این کیف پول ها میتونیم از نمایشگر روی کیف پول و نرم افزار Ledger Live استفاده کنیم و یا کیف پول سخت افزاری خودمون رو به کیف پول های نرم افزاری مای اتر ولت، الکتروم و مای سیلیوم متصل کنیم.

از بین کیف پول های ساخته شده توسط شرکت لجر مدل های کیف پول لجر نانو s ، کیف پول لجر نانو x و لجر بلو بسیار محبوب و پرفروش بوده اند. البته لازم به ذکر است که مدل اس و ایکس تفاوت چندانی با هم ندارن، ولی کیف پول لجر مدل بلو نمایشگری بزرگ تر با صفحه نمایش رنگی دارد.

 

کیف پول سخت افزاری | کیف پول لجر

 

  • کیف پول ترزور

یکی دیگر از برند های معتبر ساخت کیف پول های سخت افزاری شرکت ساتوشی لبز است، این شرکت هم مثل برند لجر یکی از امن ترین کیف پول های سخت افزاری جهان رو تولید می­کنه. اولین مدل کیف پول های سخت افزاری بیت کوین ترزور، ترزور وان بود که اولین بار در سال 2014 به بازار عرضه شد. این کیف پول از انواع ارزهای مختلف به جز ریپل و چند ارز دیگه پشتیبانی میکنه.

 

کیف پوی دیجیتالی چیست | کیف پول سخت افزاری

 

  • کول والت

این کیف پول لقب زیبا ترین و خوش دست ترین کیف پول سخت افزاری جهان رو به خودش اختصاص داده. این کیف پول دقیقا مثل یک کارت بانکی است و این طرا حی باعث شده که جابه­جایی و حمل و استفاده از اون راحت باشه. کول والت یک صفحه نمایش کوچک روی خودش داره و میتونه از طریق بلوتوث به گوشی یا سیستم شما متصل بشه. این کیف پول سخت افزاری نسبت به رقبا از کوین ها و توکن های بیشتری پشتیبانی میکنه.

کیف پول دیجیتال | کیف پول کول والت | کیف پول سخت افزاری

نکات مهم در زمان انتخاب کیف پول ارز دیجیتال:

همانطور که گفته شد، امروزه کیف پول های ارز دیجیتال مختلفی ایجاد شده اند که این مسئله پیدا کردن یک کیف پول معتبر و امن را سخت و دشوار کرده است. شما باید در زمان انتخاب کیف پول ارز دیجیتال، فاکتورهای مهمی را زیر نظر بگیرید. در ادامه به بررسی نکات مهم در زمان انتخاب کیف پول ارز دیجیتال می پردازیم:

• یکی از مهم ترین نکات در زمان انتخاب کیف پول ارز دیجیتال این است که شما باید رمز ارزهای پشتیبانی شده ولت مورد نظر خودتان را بررسی کنید. برخی از کیف پول ها تک ارزی هستند و برخی دیگر از کوین ها و توکن های مختلفی پشتیبانی می کنند.

• اگر می خواهید به صورت روزانه ترید کنید، باید ولتی را انتخاب کنید که دسترس پذیرتر است و می توان به راحتی به دارایی های داخل آن دسترسی یافت.

• یکی دیگر از نکات مهم در زمان انتخاب کیف پول ارز دیجیتال این است که رابط کاربری ولت مورد نظرتان را بررسی کنید. توصیه می شود از کیف پولی استفاده کنید که رابط کاربری آسانی دارد.

• درزمان انتخاب کیف پول ارز دیجیتال مطمئن شوید که از برنامه های معتبری استفاده می کنید. برای این کار حتما کیف پول را از سایت رسمی دانلود و نصب کنید.

نتیجه گیری

در مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ از کدام کیف پول استفاده کنیم بهتر است؟ با شما در مورد اینکه کیف پول ارز دیجیتال چیه و انواع مختلف کیف پول ارز دیجیتال همچنین در مورد اینکه این کیف پولها چطور کار میکننصحبت کردیم و توضیح دادیم که کلید عمومی و خصوصی چیه و در ادامه بهترین ومحبوبترین کیف پول ها رو بهتون معرفی کردیم تا با اطلاع از صفر تاصد کیف پول ارز دیجیتال در این مورد هیچگونه جای سوالی براتون باقی نمونه، همچنین باید متذکر بشیم که هر کس باید متناسب با نیاز و یا میزان ارز دیجیتالی که داره، کیف پول مناسب برای خودش رو پیدا کنه. مثلا اگه قصد شما سرمایه گذاری بلندمدته و امنیت کیف پول براتون خیلی مهمه بهتره که از کیف پول سخت افزاری (مثل کیف پول لجر) استفاده کنید ولی اگه دائما در حال سفر هستید و از گم شدن کیف پول تون میترسین بهتره که از کیف پول نرم افزاری موبایل (مثلا کیف پول تراست ولت) استفاده کنید.

حتما دقت کنید که یک کیف پول امن و معتبر رو برای ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال تون انتخاب کردید. از سایت های معتبر و رسمی کیف پول ها و یا از گوگل پلی برای دانلود کیف پول مد نظرتون استفاده کنید و موقع دانلود حتما به دقت کنید اسم برنامه، توسعه دهنده ی آن، تعداد دانلود ها، نظرات و ... دقت کنید، چون ممکنه برنامه ای که در گوگل پلی یا سایت ها وجود داره تقلبی و اسکم باشه.

بعد از نصب نرم افزار های کیف پول و قبل از این که ارزهاتون رو بهش انتقال بدین، حتما از کیف پول ها یک نسخه ی پشتیبان تهیه کنید تا در صورتی که اطلاعاتتون پاک شد یا مشکلی پیش اومد، با استفاده از نسخه ی پشتیبان بتونین مبالغ داخل حسابتون رو برگردونین. همیشه برای ورود به نرم افزار از پین یا اثر انگشت استفاده کنید تا امنیت حسابتون بیشتر بشه.


نظرات کاربران در مورد کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ از کدام کیف پول استفاده کنیم بهتر است؟
  • از این کیف پول های سخت افزاری کسی هم استفاده میکنه ؟ خیلی دوست دارم یکی ازین کیف پول ها داشته باشم و پر از بیت کوین باشه.

    مقاله خوبی در مورد کیف پول ارز دیجیتال بود ممنون

    بهترین کیف پول نرم افزاری از دید من تراست ولت هستش

    متامسک هم کیف پول با امکانات و خوبی هستش

    کیف پول اتمیک رو خودم استفاده کردم و راضی ام ازش

    اگر نمیدانید چه دارایی هایی در کیف شما وجودئ دارد آدرس اتریوم یا اسمارت چین خود را در سایت اتراسکن و بی اس اسکن وارد کنید و تمام دارایی های مخفی و آشکار خود را ببینید.

    کلمات بازیابی کیف پولم رو نمیدونم. راهی هستش که بتونم بدون اونا کیف پول قبلیم رو بازیابی کنم ؟

    تشکر واقعا مفید بود

    ممنون عالی بود

    تراست ولت یکی از بهترین کیف پول های ارز دیجیتالیست

سوال امنیتی :7+94 = ?