بیت کوین چیست ? اسرار پیدایش بیت کوین

1402/07/08
بیت کوین چیست ? اسرار پیدایش بیت کوین

سال 2008 یا 2009 میلادی بود که ی مقاله با نام بیت کوین ( Bitcoin ) منتشر شد. طرح و ایده ای که خیلی سر و صدا بپا کرد و توجه دنیا رو به خودش جلب نمود. فردی با نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) که ی اسم مستعاره و هرگز هویتش فاش نشد ادعا کرد که با مکانیسمی که نوشته هزینه های معاملات رو کمتر از معاملات سنتی آنلاین میکنه و برخلاف ارزهایی که دولت ها صادر کردن توسط ی مرجع غیر متمرکز اداره میشه. چه جالب! یعنی دیگه دولت ها کنترلی روی پول ندارن.

این مقاله سوالات زیادی از جمله بیت کوین چیست را به وجود آورد. در کوتاهترین تعریف بیتکوین (Bitcoin) اولین و معروف‌ترین ارز دیجیتالی است که توسط شخص یا گروهی با نام مستعار "ساتوشی ناکاموتو" شروع به کار کرد. بیتکوین به عنوان اولین رمزارز تاکنون به شدت مورد توجه قرار گرفته و تأثیر بسزایی بر زمینه‌های مختلف اقتصادی، مالی و فناوری داشته است.

بیت کوین چیست؟ what is Bitcoin؟

بیتکوین که با نماد (BTC) نوعی ارز رمزنگاری یا دیجیتال شده هست. ارز رمزنگاری شده از کلمه cryptocurrency گرفته شده که از دو بخش crypto به معنی رمز شده و currency به معنی پول تشکیل شده. به تعبیری میشه پول های رمز شده گفت بهش. جالب اینجاس که این پول ها ماهیت فیزیکی ندارن و نمیشه لمسشون کرد. مثل پولایی که داخل حساب بانکی هستنو فقط با عابر کارت میشه ازش خرید کرد و پولی دیده نمیشه و فقط ارقام هستن که کم و زیاد میشن. توی بیت کوین دیگه اون کارت هم نیست و همه چیز توی شبکه هست. چقدر آسون شده کارا!

نکته جالب تر اینه که همه موجودی ها شفاف هست و هر کسی میتونه ببینه که توی فلان کیف پول چقدر بیت کوین هست. نمیدونین کیف پول چیه؟ با کلیک روی لینک مقابل، مقاله کیف پول بیتکوین را حتما مطالعه کنین.

درسته که عموم مردم توانایی مشاهده موجودی ها رو دارن ولی اصل مطلب اینجاس که کسی نمیدونه این کیف پول یا ولت متعلق به چه کسی هست. جابجایی بیتکوین بین کیف پولها هم موضوع خاصی هست. تمام معاملات توسط شبکه و با مقدار زیادی قدرت محاسباتی تایید میشه. چه شبکه ای؟ شبکه بلاکچین یا زنجیره بلوک. اگر نمیدونین شبکه بلاکچین چیه مقاله بلاکچین چیست را حتما مطالعه نمایید.

بیت کوین رو هیچ دولت و حکومتی پشتیبانی نمیکنه ولی از محبوبیت بالایی برخورداره.  بیت کوین اعتبارش رو از معامله گران و تبادل کنندگان اون و همچنین با ماینر ها یا اسخراج کنندگان میگیره. در مورد استخراج بیتکوین اگر اطلاعاتی ندارین میتونین مقاله صفر تا 100 استخراج بیت کوین را مطالع کنین.

محبوبیت بیتکوین باعث شده تا علاوه بر تمایل جامعه به اون، ی سری ارزهایی که از اون منشا میگیرن هم بوجود بیان که بهشون میگن آلت کوین.

خلاصه ای از تاریخچه بیت کوین

بیت کوین در سال 2009 به بازار عرضه شد ، بزرگترین ارز رمزنگاری شده جهان با بیشترین اعتبار است.
برخلاف ارزهای  معمول دولت ها ، بیت کوین با استفاده از سیستم دفتر مرکزی غیرمتمرکز ، معروف به بلاکچین ، ایجاد ، توزیع ، معامله و ذخیره می شود.
قیمت بیتکوین در طی زمان تلاطم زیادی داشته.  این ارز رمزنگاری شده در سال 2017 تا حدود 20 هزار دلار افزایش یافت ، اما کمتر از سال بعد ، با کمتر از نیمی از آن معامله شد و در سال 2021 تا 65 هزار دلار نیز صعود کرد.
بیت کوین به عنوان اولین ارز مجازی ، الهام بخش بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر است.

درک بیتکوین

سیستم بیت کوین مجموعه ای از رایانه ها است (همچنین به آنها "گره" یا "استخراج کنندگان" نیز گفته می شود) همگی کد بیت کوین را اجرا می کنند و بلاک چین آن را ذخیره می کنند . از نظر استعاره ، یک بلاکچین را می توان مجموعه ای از بلوک ها دانست. در هر بلوک مجموعه ای از معاملات وجود دارد. از آنجا که تمام رایانه هایی که بلاکچین را اجرا می کنند ، لیست یکسانی از بلوک ها و تراکنش ها را دارند و به طور شفاف پر شدن این بلوک های جدید را با معاملات جدید بیت کوین مشاهده می کنند ، هیچ کس نمی تواند سیستم را فریب دهد.

اسرار پیدایش بیت کوین:

هویت سازنده (ساتوشی ناکاموتو):

هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو تا کنون مشخص نشده است. این نام مستعار برای شخص یا گروهی انتخاب شد که به عنوان سازنده بیت کوین شناخته میشوند. با وجود تلاش‌های زیادی برای شناسایی هویت واقعی این شخص یا اشخاص، هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو همچنان نامشخص است.

تکنولوژی بلاکچین:

یکی از عوامل بزرگ موفقیت بیتکوین استفاده از تکنولوژی بلاکچین (Blockchain) است که به عنوان روشی موثر برای ثبت تراکنش‌ها و اطلاعات در یک شبکه توزیع‌شده و امن شناخته می‌شود. بلاکچین به امکان را فراهم میکند که بدون نیاز به واسطه های مالی تراکنش ها را ثبت کند.

محدودیت تعداد ارزهای بیتکوین:

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بیتکوین، محدودیت تعداد ارزهای موجود است. طبق طراحی اصلی بیتکوین، تنها 21 میلیون بیتکوین قابل استخراج خواهند بود. این محدودیت به حفظ ارزش بیتکوین کمک کرده و خواهد کرد، زیرا کمبود عرضه همیشه تظمین کننده ارزش یک ارز است.

نحوه استخراج:

برای ایجاد و تأیید تراکنش‌ها و افزودن آنها به بلاکچین، فرآیندی به نام "استخراج" یا "ماینینگ" در شبکه بیتکوین انجام می‌شود. ماینرها با حل مسائل ریاضی پیچیده و رمزنگاری، تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند و به جایگاهی به نام "بلوک" اضافه می‌کنند. و از این طریق امنیت شبکه را تامین میکنند

تغییرات در بازار و قیمت:

قیمت بیتکوین به طور قابل توجهی در حال تغییر و نوسان است و این ویژگی باعث جذب توجه رسانه‌ها و سرمایه‌گذاران شده است. از دیگر اسرار موفقیت بیتکوین، توانایی ارز دیجیتالی در ایجاد تغییرات قابل توجه در بازار سرمایه است.

خرید بیت کوین

یکی از بروزترین و راحتترین روش های سرمایه گذاری خرید بیت کوین هست. قیمت بیت کوین در سالهای اخیر به شدت بالا رفته است بطوری که در سال 1400 تا 65 هزار دلار نیز رسید. اکثر تحلیلگران بزرگ بازار سرمایه معتقدن که آینده تبادلات مالی به ارزهای دیجیتال و پادشاه آنها یعنی بیتکوین تعلق دارد. شما نیز اگر نمیخواهید از این قافله عقب بمونین با مطالعه جامع در حوزه رمز ارزها وارد این بازار بشین. صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس در این راه همراه شما است.


نظرات کاربران در مورد بیت کوین چیست ? اسرار پیدایش بیت کوین
سوال امنیتی :2+57 = ?