بیت کوین چیست؟ بررسی صفر تا صد ارز دیجیتال بیت کوین

نوشته شده در : 1403/03/26

جستجو


بیت کوین چیست؟ سوالی که هر مشتاق یا کنجکاو بازار اارزهای دیجیتال برای اولین بار از شما خواهد پرسید یا شاید سوال خودتون بود در چند سال گذشته و دوست داشتید صفر تا صد اون رو بدونین. در جواب باید بگیم که هر چند سال همیشه انقلاب هایی رخ میدن که کل یک صنعت رو تغییر میدن. مثلا در حوزه شبکه های اجتماعی اینستاگرام همه چیر رو امروز تحت الشعاع خودش قرار داده یا در در صنعت فیلم شبکه هایی مثل نت فلیکس و غیره.

اما موضوع مورد بحث ما در این مقاله پادشاه ارزهای دیجیتال هستش که سرنوشت و قضیه اش کمی با همه انقلابی های دیگه فرق داره چون که اولا داره با چیزی مقابله میکنه که سال ها دولت ها ازش حمایت کردن. ثانیا همه ما صاحبان انقلاب ها رو می شناسیم و در مورد بیت کوین هیچ کسی نمیدونه ساتوشی ناکاموتو کیه که این ارز رو برای اولین بار به کل دنیا معرفی کرد.

اولین سوال خیلی از افرادی که دوست دارن وارد حوزه ارزهای دیجیتال بشن اینه که بیت کوین چیست؟ چون که هممون اسمشو شنیدیم. برای جواب دادن به این جمله که بیتکوین چیست؟ کلی مطلب باید بخونید و در این مقاله کامل بهشون اشاره کردیم. اولین ارز دیجیتالی که معرفی شد بیت کوین بود و امروزه طیف وسیعی از معاملات دنیا با بیت کوین انجام میشه. امروزه تحولات وسیعی در سیستم های مالی دنیا بوجود اومدن که استارت شون رو مدیون بیت کوین هستن. درامد بیت کوین برای سرمایه دارهاش چیزی فراتر از انتظارها بود. این مقاله در مورد اینکه بیت کوین چیست؟ و هر چیزی که باید در موردش بدونین هستش و با مطالعه این مقاله مطالب خیلی مفیدی بدست خواهین آورد.

بیت کوین چیست؟ Bitcoin چیست؟

شاید تا حالا تو یه جمع نشسته باشین و صحبت از ارزهای دیجیتال شده باشه و بلافصله یکی ازتون سوال میکنه که بیت کوین چیست؟ به زبان ساده میتونی بهم بگی؟ در اصل بیت کوین به زبان ساده رو بهتون بگم این که بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که در سال 2008 استارت خورد و در سال 2009 به دنیا معرفی شد. هدف از راه اندازی BTC هم رفع مشکلات سیستم سنتی نقل وانتقال پول بود و امروزه این ارز دیجیتال بصورت وسیعی برای مبادلات مالی استفاده میشه مخصوصا برای کشورهایی که در نقل وانتقالات بین المللی پول مشکل دارن مثل کشور خودمون. در اصل باید بهتون بگم که این ارز وجود خارجی نداره یعنی نمیتونین مثل سکه و پول کاغذی تو دست تون بگیرین و لمسش کنین و شکل جدیدی از پول هستش که در یک بستر و شبکه در اینترنت بنام بلاکچین همه تراکنش های اون انجام شده و به ثبت میرسه و نقل وانتقالات این ارز دیجیتال هم در بستر بلاکچین که از امنیت بالایی برخوردار هستش صورت میگیره و ازش میشه برای تبادلات مالی به سراسر دنیا و خرید و فروش در بستر اینترنت استفاده کرد. در اصل بلاکچین مثل سیستم بانک مرکزی بوده که هر تراکنش مالی انجام میدیم اونا رو ثبت و تایید میکنه.

تفاوت های بیت کوین با ارزهای سنتی

بیت کوین چیست | تفاوت بیت کوین با ارزهای سنتی

شاید براتون سوال پیش بیاد که تفاوت ارزهای فیات با Bitcoin چیست؟ و چرا BTC اینقدر سریع محبوب شد؟ در اصل بیت کوین و ارزهای دیجیتال برای رفع نواقص سیستم های سنتی مالی مثل بانک ها بوجود اومدن. در ادامه به تفاوت های این ارز دیجیتال با ارزهای سنتی میپردازیم:

غیر متمرکز در برابر متمرکز

اولین و یکی از اصلی ترین تفاوت های BTC با ارزهای سنتی در غیر متمرکز بودن بلاکچین بیت کوین هستش. یکی از دلایل رشد قیمت بیت کوین همین غیر متمرکز بودن شبکه ش میتونه باشه. در سیستم های سنتی از سیستم مرکزی و متمرکز بنام بانک برای تایید تراکنش های مالی و نقل و انتقال پول استفاده میکنن و نقل و انتقالات پولی شما تحت کنترل و نظارت بانک هستن. ولی بیت کوین اینطوری نیست و غیر متمرکز بودن یعنی تراکنش های مالی بیت کوین توسط سخت افزارهای سراسر دنیا که بهشون ماینر میگن و در دسترس همه کاربرهای دنیا هستن تایید و انجام میشه و هیچ کسی کنترل این ارز رو در اختیار نداره.

برگشت ناپذیری تراکنش ها در برابر برگشت پذیری

اگه از طریق بانک یک پولی رو به یک شماره حساب بفرستین و متوجه بشین درست نبوده و یا کسی براتون اشتباهی پولی رو بفرسته بانک میتونه این تراکنش ها رو دوباره برگشت بده و پول رو برگردونه در حالی که در شبکه ارزهای دیجیتال همچین چیزی ممکن نیست و تراکنش ها قابل برگشت نیستن. پس اگه یک بیت کوین رو اشتباهی برای یک والت ی بفرستین نمیتونین کاری کنین اون تراکنش برگشت بخوره.

ناشناس در برابر آشنا

سومین تفاوت بیت کوین با ارزهای سنتی که شاید یکسری افراد خیلی دوستش داشته باشن اینه که اگه از طریق سیستم سنتی مثل بانک یا صرافی ها بخواین برای کسی پولی بفرستین با داشتن شماره حساب یا شماره کارت شخص به هویت واقعی شخص پی می برین در حالی که در نقل و انتقالات ارزهای دیجیتال و بیت کوین فقط یک آدرس کیف پول مقصد رو دارین که هیچ اطلاعاتی از فرستنده و گیرنده Bitcoin به شما نخواهد داد و هویت دو طرف کاملا ناشناس باقی خواهد موند.

تاریخچه بیت کوین چیست؟

باید بهتون بگم که خالق BTC شخصی بود بنام ساتوشی ناکاموتو و طبق صحبت هایی که کرده، خودش اولین کد نویسی بیت کوین رو در ماه می سال 2007 شروع کرده و یک سال بعدش یعنی می 2008 سایتش رو به ثبت میرسونه و در اکتبر همون سال وایت پیپر بیت کوین رو با عنوان بیت کوین: سیستم پرداخت همتا به همتا (Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System) رو منتشر میکنه و اقای ناکاموتو در یک مقاله که اونو برای انجمن های مختلف رمزنگاری میفرسته، در مورد اینکه BTC چیست؟صحبت میکنه و اصول بیت کوین که یک سیستم پرداخت الکترونیکی هستش رو توضیح میده و میگه که معاملات بیت کوین مطمئن و قابل تایید بوده و بدون نیاز به هیچ نهاد مرکزی مثل بانک ها انجام خواهند شد.

هدف از پیدایش بیت کوین چیست؟

BTC رو بعنوان پادشاه ارزهای دیجیتال می شناسن ولی هدف از بوجود اومدن BTC چیست؟  از مهمترین کاربرد های این ارز دیجیتال میشه به مواردی چون

  1. از بین بردن واسط های پولی: تراکنش های بیت کوین بطور مستقیم بین دوکاربر انجام میشن و تایید این تراکنش ها در بستری بنام بلاکچین و توسط ماینرهایی که در سراسر دنیا در دست خود کاربرها هستن انجام میشن.
  2. کاهش هزینه های نقل و انتقال: در سیستم های سنتی برای هر تراکنشی که انجام میدین باید یک هزینه ای بپردازین و اگه تراکنش های انجام شده با حجم پول زیاد همراه باشه و یا بین دو کشور صورت بگیره گاهی با هزینه های زیادی همراه هستش در حالی که پرداخت ها با Bitcoin هزینه های خیلی کمتری دارن و در سراسر دنیا به راحتی میتونین انجام بدین.
  3. افزایش سرعت تراکنش ها: در نقل وانتقالات مالی بالا در سیستم های سنتی باید برای تایید این تراکنش ها زمان زیادی صرف بشه گاها برای انتقال پول از یک صرافی به یک کشور دیگه چند روز زمان نیاز هستش در حالی که اگه همین کار رو با بیت کوین انجام بدین زمان خیلی کمتری از شما خواهد برد.

قیمت بیت کوین چگونه محاسبه می شود؟ عوامل موثر بر قیمت بیت کوین چیست؟

اوایل وقتی بیت کوین اومد هدفش بیشتر این بود بشه روشی جدید برای معاملات روزانه. ولی امروزه بیشتر مردم همونطور که از طلا و نقره برای سرمایه گذاری استفاده میکنن از بیت کوین هم برای سرمایه گذاری استفاده میکنن و قیمت خرید و فروش بیت کوین تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار میگیره از جمله:

عرضه و تقاضا

 قیمت BTC مثل طلا و سایر فلزات ارزشمند توسط دولت یا حکومت خاصی تعیین نمیشه و بلکه قیمت Bitcoin بر اساس دو فاکتور عرضه و تقاضا تعیین میشه و همونطور که میدونیم بیت کوین به 21 میلیون واحد محدود شده و تا به امروز تعداد 18,754,256.25 بیت کوین استخراج شدن و بیت کوین های جدید زمانی وارد شبکه میشن، که یک بلوک جدید ساخته بشه و به بلاکچین بیت کوین متصل بشه و تو این حالت شبکه Bitcoin به ماینرهایی که این بلوک رو ایجاد کردن، بیت کوین جایزه میده که همون بیت کوین های جدید هستن که استخراج میشن.

هزینه ماین کردن Bitcoin

همونطور که گفتیم بیت کوین توسط ماینرها استخراج میشه و این ماینر ها هم از برق برای انجام محاسبات استفاده میکنن. پس میشه نتیجه گرفت هزینه خرید ماینرها و هزینه برق مصرفی بر روی قیمت Bitcoin تاثیر خواهد گذاشت. یعنی اگه هزینه برق مصرفی بالا بره و ماینر ها گرون بشن کسایی که بیت کوین استخرج میکنن اونموقع بیت کوین های خودشون رو ارزون نمیفروشن و باید درامد بیتکوین از راه استخراج کردن به صرفه باشه براشون واین خودش به بالا رفتن قیمت بیتکوین کمک میکنه.

ارزهای دیجیتال دیگه

 این روزها همونطور که شاهد هستیم هر روز ارزهای دیجیتال جدید به شبکه بلاکچین عرضه میشن و کاربرد های خیلی زیادی در این حوزه دارن. یکی از رقیب های نزدیک بیت کوین اتریوم هستش و هر چقدر جریان نقدینگی از بیت کوین به سمت آلت کوین ها سرازیر بشه مسلما بر روی قیمتش تاثیر خواهد گذاشت و درامد Bitcoin برای سرمایه گذارهاش کم خواهد شد.

کیف پول بیت کوین چیست؟ کیف پول BTC

کیف پول بیت کوین | بیت کوین چیست؟

وقتی قیمت BTC تا این حد رشد داشته و اینهمه باعث سود سرمایه دارهاش شده مسلما هر کسی باید مثل جونش ازش مراقبت کنه و اونو تو یک کیف پول مناسب نگهداری کنه و کیف پول بیت کوین مسلما زیاد خواهند بود و در اینجا به یکسری از بهترین هاشون اشاره خواهیم کرد. برای نگهداری بیت کوین میتونید از کیف پول هایی مثل تراست والت Trust Wallet، اگزودوس Exodus، بیت کوین والت Bitcoin Wallet، بلاکچین Blockchain.com، و اتمیک والت Atomic Wallet اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله آموزش ساخت کیف پول ارز دیجیتال را مطالعه نمائید.

تراکنش های بیت کوین چگونه انجام می شود؟

bitcoin چیست؟ | تراکنش های بیت کوین

اولین چیزی که باید بدونید اینه که Bitcoin در یک بستری بنام بلاکچین راه اندازی شده. بلاک چین به عنوان بستری برای بیتکوین، دارای قابلیت‌های زیادی هستش که برای حفاظت از داده‌های تراکنش هایی که کاربرهای بیت کوین انجام میدن مورد استفاده قرار می‌گیره. وقتی که داده‌ها در بلاکچین، ذخیره می‌ شن بخاطر اینکه این شبکه غیر متمرکز هستش و اطلاعات بین همه کاربرها پخش شده در همه نود های این شبکه ذخیره میشن، دیگه امکان تخریب و دستکاری اون‌ها به هیچ روشی وجود نداره.

جالبه بدونید تمام تراکنش های بیتکوین از روز اول راه اندازی این پروژه تا امروز در بلاکچین بیت کوین ذخیره شدن و در اصل موجودی کیف پول ها در بلاکچین ذخیره نمیشه فقط ورودی و خروجی بیت کوین ها به کیف پول ها ثبت میشه و از این راه ماینرهای بیتکوین تشخیص میدن هر کیف پول حاوی چه مقدار Bitcoin هستش. یک تراکنش تو شبکه بیت کوین شامل سه فاکتور مهم هستش. اولی ورودی که آدرس فرستنده بیت کوین را مشخص میکنه، دومی مبلغ که میزان بیت کوین ارسالی را تعیین می‌کنه و سومی که یک خروجی هستش و آدرس فرد گیرنده رو مشخص میکنه.

حرف پایانی

بیت کوین به زبان ساده طلای ارزهای دیجیتال بوده و سود خیلی زیادی رو نصیب سرمایه گذار ها تا به امروز کرده و مسلما بعد این هم رشد قیمتی خیلی خوبی خواهد داشت.این ارز دیجیتال ارزشمند ترین ارز دیجیتال دنیا بوده و در رتبه اول ارزهای دیجیتال در بین بیشتر از 6000 ارز دیجیتال بوده و در هر صرافی ارز دیجیتال در سراسر دنیا معامله میشه و در سبد سرمایه گذاری همه کسانی هستش که تو این بازار شروع به سرمایه گذاری های کلانی کرده ان. استخراج بیتکوین یکی از پر درامد ترین فعالیت های این دهه بوده و امروزه شرکت های بزرگی در دنیا برای افزایش سرمایه به استخراج Bitcoin روی آورده اند. خرید بیت کوین نیز یکی راههای ساده و پر درآمد بازار سرمایه است.

نظرات کاربران در مورد بیت کوین چیست؟ بررسی صفر تا صد ارز دیجیتال بیت کوین
  • آیاباسرمایه برابر با دلار یکسان وبا توجه به منطقه جغرافیایی که ساکن آن هستیم(کشوری که در آن مقیم هستیم) میزان درآمد ارز بیت کوین متغیر است؟ یا نه فرقی نداردکجا باشیم؟

    • بله مسلما متفاوت هست، با توجه به قیمت متفاوت دلار در کشور های مختلف درآمد بیت کوین هم متفاوت هست.

    • بله مسلما متفاوت هست، با توجه به قیمت متفاوت دلار در کشور های مختلف درآمد بیت کوین هم متفاوت هست.

    منظور از استخر ماینینگ چیه؟ یکی دو جا تو مقاله بهش اشاره کرده بودین ولی توضیحی در موردش ندادین.

    • دعوتتون میکنم روی لینک کلیک کنین و در این رابطه مقاله رو مطالعه کنین: استخر استخراج چیست؟

    عالی بود

سوال امنیتی :9+85 = ?