ارز اتریوم چیست؟ چگونگی پیدایش ارز دیجیتال اتریوم ETH

1401/08/09
ارز اتریوم چیست؟ چگونگی پیدایش ارز دیجیتال اتریوم ETH


یکی از دلایل اصلی بوجود آمدن ارزهای دیجیتال، مبارزه و نابود کردن سیستم های فاسد و واسطه های موجود در قراداد ها بود و ارز اتریوم (Ethereum) اولین ارزی است که چنین هدفی را دنبال میکرد. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس قصد داریم به زبانی ساده توضیح دهیم که اتریوم چیست و چه اهدافی را دنبال می کند. هم چنین یاد میگیریم که ارز دیجیتال اتریوم چیست و چه ویژگیها و یا مزایا و معایبی داره و اینکه قرارداد هوشمند چیست و چطور کار می­کند. یکی دیگر از مسائلی که درمورد آن صحبت میکنیم این است که اتر چیست و چه تفاوتی با اتریوم دارد.

با افزایش کاربرد و محبوبیت فناوری بلاک چین اتریوم، به زودی بسیاری از شغل های واسطه ای از بین خواهند رفت. شغل هایی که نقش ضلع سوم یک معامله هستند و به عنوان واسطی بین افراد عمل می­کنند. با از بین رفتن چنین شغل هایی می تونیم انتظار داشته باشیم که کلاهبرداری و فساد سیستماتیک به طور قابل توجهی کاهش پیدا کنه.

اتریوم چیست؟

عامیانه ترین جوابی که میشه به سوال اتریوم چیست؟ داد اینه که، اتریوم دومین رمز ارز بزرگ و پرارزش جهان از نظر حجم بازار است. ولی این تعریف کاملا غلط است. خیلی ها فکر میکنن که اتریوم هم مثل بیت کوین یک پول الکترونیکی است، در حالی که اتریوم (Ethereum) یک پلتفرم آزاد مبتنی بر بلاک چین است که توسعه دهندگان مختلف میتونن برنامه های غیر متمرکز خودشان را، روی این پلتفرم پیاده سازی کنن. ایده ی ساخت اتریوم در سال 2013 توسط ویتالین بوتریک مطرح شد و شبکه ی اتریوم در سال 2015 به شکل رسمی آغاز به کار کرد. این پلتفرم یک رمز ارز مخصوص به اسم اتر (ETH) داره، اما اکثر افراد از عبارت اتریوم برای اسم این ارز استفاده می­کنن. در ادامه به طور مفصل در مورد اینکه اتر چیست؟ صحبت خواهیم کرد. قبل از خرید اتریوم کسب این اطلاعات لازم و ضروری است.

برای درک هدف اتریوم بهتره که مثال هایی از زندگی روزمره بزنیم. همه ی ما هر روز از پلتفرم های متمرکز زیادی استفاده میکنیم. منظور از پلتفرم متمرکز، پلتفرمی است که یک شخص یا نهاد روی آن نظارت میکنه. برای مثال بانک ها یک پلتفرم متمرکز هستند و به اطلاعات کامل مشتری ها، از محل سکونت و تاریخ تولد گرفته تا دارایی و پول آن ها دسترسی دارن. حتی ممکنه گاهی اوقات این اطلاعات از بانک ها به سرقت بره و یا این که یک اختلاص گر محترم پول های مردم رو برداره و به کانادا فرار کنه. تقریبا میشه گفت که 9/99 درصد سازمان ها یا اداراتی که باهاش سروکار داریم، شبکه های اجتماعی و حتی گوگل همگی پلتفرم متمرکز دارند. حالا متوجه میشید که همه ی ما توسط نهاد های متمرکزی احاطه شدیم که هر کدام به نحوی بخشی از اطلاعات ما رو در دست دارن و آن ها را کنترل می کنند و حتی گاهی از آن ها سو استفاده می­کنند.

در مقابل دنیایی وجود داره که در آن کنترل دارایی ها و اطلاعات هر کس دست خودش است، دیگه خبری از سیستم های فاسد بانکداری نیست، واسطه ها به طور کامل از بین رفتن و به جای اون افراد به طور مستقیم و با تعامل با یکدیگر معاملات شون رو انجام میدن. در چنین دنیایی نیازی نیست که برای گرفتن وام به یک بانک یا موسسه ی اعتباری مراجعه کنین تا بعد از کلی کاغذ بازی و گرفتن ده تا ضامن با کلی منت و خیلی کمتر از مقداری که نیاز داشتید به شما وام بدن؛ در این دنیا شما به طور مستقیم به وام دهنده متصل میشید و وام تون رو بدون هیچ دردسری میگیرید؛ در دنیای غیرمتمرکز دیگه نگران تقلب و دستکاری دولت ها در انتخابات نیستید، چون هیچ نهاد یا سازمانی نمی­تونه در انتخابات دخالت کنه. شاید فکر کنید که این موارد فقط در فیلم های علمی - تخیلی وجود داره، ولی باید بگم که با وجود فناوری بلاک چین اتریوم و فناوری قرارداد هوشمند فاصله ی زیادی با دنیا ی غیر متمرکز نداریم. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ارز دیجیتال چیست را مطالعه نمایید.

معنی اتریوم چیست؟

ویتالیک بوترین بنیان گذار اتریوم، در مورد معنی اتریوم نحوه­ی نامگذاری اتریوم گفته که، این اسم را هنگام مطالعه در ویکی پدیا در مورد عناصر ادبیات داستانی انتخاب کرده. هم چنین اضافه کرده که:« فورا فهمیدم که این نام را از سایر اسامی موجود بیشتر دوست دارم. من فکر می‌کنم اتریوم (Ethereum) حقیقتاً تلفظ خوبی دارد و کلمه اتر (ETH) را نیز در دل خود دارد که به یک مدیوم نامرئی فرضی اشاره دارد که به جهان نفوذ می‌کند و به نور امکان سفر می‌دهد.»

قرارداد هوشمند چیست؟

ویژگی های ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

اتریوم ویژگی های مختلفی دارد که این ویژگی ها در طی سال های اخیر باعث افزایش کاربران آن شده هست. در ادامه می خواهیم به برخی از مهم ترین ویژگی های اتریوم  بپردازیم.

1) ارز دیجیتال اتریوم یک بلاک چین منبع باز و غیر متمرکز هست.

2) ارز اتریوم یک بلاکچین دارای ارز بومی به نام اتر هست.

3) اتریوم دارای ماشین مجازی اتریوم هست.

4) اتریوم ازالگوریتم proof of work استفاده میکنه.

5) این پلتفرم به عملکرد قراردادهای هوشمند مجهز هست.

قرارداد هوشمند چیست؟

به طور کلی قرارداد یک تعهد بین دو نفر یا گروهی از افراد است که مطابق آن، افراد مسئولیت هایی رو انجام میدن و یا با تبعیت از قوانین و مقرراتی، از یکسری منافع شخصی بهره می برند. قراردادهایی که در حال حاظر مرسوم هستند، سنتی اند و برای انجام آن ها به یک واسطه نیاز است. مثلا فرض کنید که قصد خرید ملکی را دارید، برای این کار به یک مشاور املاک مراجعه می­کنید، در اینجا مشاور املاک نقش یک واسطه را دارد. این نوع فرآیند های متمرکز کاغذ بازی زیادی را به همراه دارند و هم چنین هزینه ی زیادی به عنوان حق کمیسیون ویا کارمزد از شما میگیرن.

در مقابل دنیای سنتی امروز با قوانین دست و پا گیر، دنیایی با قرارداد های هوشمند وجود دارد. در این دنیا قرارداد ها به شکل کد های برنامه نویسی بین دو فرد منعقد میشن؛ در واقع این کد ها نیاز به واسطه ها را از بین میبرن. اگه از همان مثال خرید ملک استفاده کنیم؛ این بار شما به جای اینکه به مشاور املاک مراجعه کنید، یک قرارداد هوشمند با خریدار منعقد میکنید و هر کدام از شما شرایط و ضوابط مد نظرتون رو در این قرار داد لحاظ می­کنید (این فرآیند دقیقا مشابه تنظیم قرارداد در دنیای واقعی است). سپس به محض این که خریدار شرایط و ضوابط مدنظر شما را برآورده کرد (مثلا برای خرید ملک شما مبلغ مورد توافق را به شما فرستاد)، به طور اتوماتیک و غیر قابل بازگشتی مالکیت به خریدار داده میشه.

ویتالین بوترین (خالق و مغز متفکر اتریوم)، قرارداد هوشمند را به دستگاه ماشین فروش اتوماتیک تشبیه کرده، که در آن فقط کافی است که پول را وارد دستگاه کنید و کالایی که قصد خریدش را دارید مشخص کنید و در نهایت محصول مدنظرتون رو از قسمتی که در پایین دستگاه وجود داره بردارید. این نوع قرارداد ها یک فرآیند کاملا اتوماتیک و هوشمند هستند، که امکان انجام معاملات شخص به شخص بدون دخالت شخص سوم را به ما میدن. البته این فرآیند به این سادگی ها هم نیست و بسیار پیچیده تر است که بررسی کامل قرارداد هوشمند به یک مقاله ی مجزا و پیشرفته نیاز دارد.

تفاوت بیت کوین و اتریوم چیست؟

تفاوت اتریوم و بیت کوین چیست؟

اتریوم هم مثل بیت کوین یک بلاک چین توزیع شده ی عمومی است ولی تفاوت های فنی خیلی زیادی با هم دارند؛ اما مهمترین و اساسی ترین تفاوت آن ها در اهداف و قابلیت های هر کدام است. هدف بیت کوین ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی، همتا به همتا و غیر متمرکز بود و شبکه ی بلاک چین آن برای پیگیری مالکیت پول دیجیتال مورد استفاده قرار می­گرفت در حالی که بلاک چین اتریوم برای اجرای کدهای برنامه های غیر متمرکز طراحی شده. به بیان ساده تر بلاک چین بیت کوین مثل یک سیستم عامل است که فقط یک برنامه به اسم بیت کوین روی آن کار می­کند، در حالیکه بلاک چین اتریوم سیستم عاملی است که هزاران برنامه و سرویس مختلف روی آن کار می­کنند. در جدول زیر تفاوت بیت کوین و اتریوم را با جزئیات بیشتر آورده­ایم:

مزایای ارز دیجیتال اتریوم

اتریوم یا بیت کوین؟ کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

یکی از متداول ترین سوال ها این است : خرید اتریوم یا بیت کوین؟ جواب دادن به این سوال کار سختی است. همونطور که قبل تر گفتیم این دو ارز پر قدرت ترین و محبوب ترین ارزهای جهان هستند. با وجود این که این دو ارز تفاوت های بنیادین زیادی با هم دارند ولی بارها در زمان های مختلف مشاهده شده، که رفتار قیمتی این دو ارز روی یکدیگر تاثیر گذاشته اند. انتخاب کردن یکی از این رمز ارزها برای سرمایه گذاری کار دشواری است. در حال حاظر در دنیای کریپتوکارنسی ها هیچ کس نمیتونه به طور دقیق آینده ی یک رمز ارز رو پیشبینی کنه. بازار رمز ارزها یک بازار پر نوسان و پرریسک است، و هر کس باید با توجه به مقدار سرمایه، ریسک پذیری و مدت سرمایه گذاری خود، اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کند. توصیه ی ما به شما این است که در این بازار به دور از جانب داری و تعصب نسبت به یک رمز ارز اقدام به سرمایه گذاری کنید، شاید در یک دوره رشد اتریوم از بیت کوین بیشتر باشد و یا برعکس، سرمایه گذار موفق کسی است که بتونه موقعیت های موجود در رمز ارزهای مختلف رو بررسی کنه و در نهایت بهترین رمز ارز را برای سرمایه گذاری انتخاب کند.سوال دیگر : برای خارج کردن سرمایه کدام را انتخاب میکنید؟ فروش اتریوم یا بیت کوین؟

اتریوم چگونه کار می کند؟

مثل بقیه ی ارزهای دیجیتال اتریوم هم بر اساس بلاک چین کار می­کند. بلاک چین مثل یک دفتر عمومیِ غیر متمرکز و توزیع شده است که همه تراکنش ها در آن تایید و ثبت میشن. توزیع به این معنی است که هرکسی که در شبکه ی اتریوم عضو است، یک نسخه از دفتر تراکنش ها رو در اختیار دارد که امکان مشاهده ی همه ی تراکنش ها را به او میدهد.

غیر متمرکز بودن هم به معنی این است که توسط هیچ نهاد، دولت یا شخص خاصی اداره یا کنترل نمیشه، بلکه اعضای شبکه، که هر کدام یک نسخه از دفتر توزیع شده را دارند، این شبکه را مدیریت میکنن. در واقع همه ی کسانی که از این شبکه استفاده می­کنند، به نوعی مالک این شبکه حساب میشن.

در شبکه ی اتریوم سه نوع تراکنش صورت می­گیره، که هرسه نوع تراکنش با یک تراکنش حسابی که تحت مالکیت خارجی (انسان) است، آغاز میشه. تراکنش های نوع اول بین دو انسان، تراکنش های نوع دوم بین یک انسان و یک قرارداد هوشمند صورت میگیرد، در حالی که تراکنش نوع سوم توسط یک انسان (حساب با مالکیت خارجی) ارسال میشود و هیچ گیرنده ای ندارد.

همه ی این تراکنش ها حاوی کدهای قرارداد هوشمند هستند و اگه تایید بشن، قرارداد هوشمند روی شبکه بلاک چین اتریوم ایجاد می­شود. بعد از ثبت شدن قرارداد یک آدرس عمومی به آن اختصاص پیدا می­کند، بعد از آن قرارداد آماده ی فعالسازی و یا استفاده به وسیله ی قرارداد های دیگر است.

هم­چنین در بلاک چین اتریوم قراردادهای وجود دارند که از طریق ارسال پیام (تراکنش داخلی)، میتونن با قرارداد های دیگه تعامل داشته باشند. میتونیم این پیام های رد و بدل شده بین دو قرارداد را به عنوان تراکنش در نظر بگیریم ولی با این تفاوت که به جای اینکه به وسیله ی یک حساب با مالکیت خارجی بوجود آمده باشند، توسط یک قرارداد هوشمند ایجاد شده اند. ولی باید به این نکته توجه کرد که یک قرارداد هوشمند خودبه­خود فعال نمیشن و برای فعال شدن، به ارسال یک تراکنش فعال سازی به آدرس قرارداد نیاز است. نکته ی جالب توجه این است که هر تراکنشی که برای فعال کردن قرارداد هوشمند کاربرد دارد، باید به وسیله ی تمام نود های اتریوم اجرا بشه. در نتیجه برای ثبت تراکنش ها در بلاک، باید معادلات موجود در قرارداد به وسیله ی همه ی نود ها محاسبه شود.

اتریوم چیست؟ معنی اتر چیست؟

پیام ها در بلاک چین اتریوم بسیار شبیه به تراکنش های بلاک چین بیت کوین است، اما سه تفاوت عمده با هم دارند. تفاوت اول این است که یک پیام در شبکه ی اتریوم، ممکنه هم به وسیله ی یک موجود خارجی و هم به وسیله ی یک قرارداد هوشمند بوجود آمده باشد، در حالی که تراکنش ها در شبکه بیت کوین همواره به وسیله ی موجودیت خارجی بوجود می­آیند.

دوم این که در بلاک چین اتریوم، پیام ها میتونن حاوی اطلاعات باشن، در حالی که در بیت کوین اینطور نیست. سومین تفاوت هم این است که اگر گیرنده ی پیام در شبکه ی اتریوم یک حساب مربوط به قرارداد هوشمند باشد، به آن پیام پاسخ داده می­شود. به زبان ساده تر تراکنش ها در اتریوم میتونن دربردارنده ی مفاهیم تابعی باشند.

اتر چیست؟

اتر در واقع رمز ارز اصلی شبکه ی اتریوم است. اتر هم مثل بیت کوین یک دارایی رمز نگاری شده است که به عنوان وسیله ای برای پرداخت های آنلاینِ همتا به همتا و غیرمتمرکز کاربرد داره؛ اما این همه ی کاربرد های اتر نیست، در واقع این رمز ارز سوخت اصلی شبکه اتریوم و محرک فعالیت ها در بلاک چین اتریوم محسوب میشه. رابطه ی اتر و بلاک چین اتریوم مثل رابطه ی سوخت و خودرو است. به همین دلیل هم به اتریوم لقب نفت دیجیتال را داده اند. حالا که جواب، سوالِ " اتر چیست " رو میدونید و متوجه تفاوت اتریوم و اتر شدید، حواستون باشه که از این دو واژه به جای هم استفاده نکنید.

اتریوم هم مثل بیت کوین برای اینکه بتونه امنیت شبکه اش رو حفظ کنه، از سیستم پاداش دهی برای ثبت بلاک ها، پرداخت کارمزد برای اعتبارسنجی تراکنش های انجام شده(طی فرآیند استخراج اتریوم) و پرداخت هزینه اجرای کد های قرارداد های هوشمند (gas) استفاده میکنه. همه ی اینها برای تشویق نودهای شبکه برای مشارکت بیشتر و هم چنین تامین و افزایش امنیت شبکه است. احتمالا الان به خوبی متوجه معنی اتر و اهمیت آن در شبکه اتریوم شده اید. شبکه ی اتریوم برای حفظ امنیت و ایجاد انگیزه برای فعالیت نودها روی بلاک چین اتریوم، به یک ارز واحد و مشخص نیاز داشت، به همین خاطر هم اتر (ETH) بوجود آمد.

تقسیم بندی هر واحد اتریوم

همانطور که میدونید هر بیت کوین از 100 میلیون ساتوشی ساخته شده، ساتوشی کوچکترین واحد برای تقسیم بندی بیت کوین است. در اتریوم نیز به کوچکترین واحد ممکن وِی (wei) گفته میشود. در جدول زیر ارزش نسبی وی و واحد های کوچک دیگر اتریوم را مشاهده می­کنید:

مزایای اتریوم چیست؟

اتریوم توانایی ثبت و مدیریت شبکه خود را دارد، که این توانایی منحصر به فرد مزایای بسیاری را به اتریوم میدهد که ما به اختصار به چند مورد اشاره می­کنیم:

  1. موبیلیتی: این روز ها گوشی های موبایل بیشتر از همیشه فراگیر شدن، به همین خاطر هم امنیت و سرعت اپلیکیشن های موبایل اهمیت بسیار زیادی در تجارت الکترونیکی این روزها پیدا کرده است. اما باید قبول کرد که ذخیره ی بلاک ها روی دستگاه های موبایل امروزی، به خاطر افزایش سایز بلاک ها امکان پذیر نیست. ولی شبکه ی بلاک چین اتریوم این مشکل را حل کرده.
  2. سرعت بیشتر: طراحی حالت جهانی اتریوم و استفاده ی آن از درخت مرکل پاتریشیا، سرعت شبکه ی اتریوم را افزایش داده. این قابلیت در دنیای امروز و شرایط فعلی فرصت های بی نظیری را برای رمز ارزها خلق کرده.
  3. اعتماد مصرف کننده ها: با فعالیت بیشتر در این حوزه می­تونیم شاهد اپلیکیشن های موبایلی سریع­تر امن­تر ی باشیم که در تعامل با بلاک چین هستند. به همین خاطر با افزایش سرعت و امنیت در این حوزه می­تونیم شاهد افزایش اعتماد و مقبولیت بین مصرف کننده ها باشیم.

معایب ارز دیجیتال اتریوم

1) اتریوم از زبان برنامه نویسی پیجیده ای استفاده میکنه.

2) در زمینه مقیاس پذیری با مشکلات زیادی همراه هست.

3) به دلبل بالا بودن کارمزد تراکنش ها سبب دفع بیشتر توسعه دهندگان شده.

4) سرمایه گذاری  در ارز اتریوم نیز مانند بیشتر ارزهای دیجیتال با ریسک همراه هست.

5) تعداد بالای تراکنش های اتریوم  در برخی مواقع سرعت تراکنش ها را کاهش میده.

استخراج اتریوم

انجام استخراج در ارمز ارزها کاری بسیار پرسود و پراهمیت است چون طی فرآیند استخراج محاسبات لازم برای هر بلاک انجام میشود. در واقع اثبات کار برای انجام تراکنش ها از طریق استخراج اتریوم حاصل می­شود. برای انجام استخراج به تجهیزات و سیستم هایی نیاز داریم که بتونن از الگوریتم های شبکه پشتیبانی کنند، مثلا در اتریوم تجهیزات باید از الگوریتم EtHash تبعیت کنند. البته باید اشاره کنم که مبحث استخراج اتریوم بسیار طولانی و پیچیده است و به زودی یک مقاله در مورد آن، در وبلاگ صرافی ایران بایننس قرار میدهیم.

آینده ی اتریوم

با توجه به مطالب ارائه شده در مورد اتریوم، آینده ی اتریوم با توجه به این که تکنولوژی در مسیر اتوماتیک و خودکار کردن کار ها و همچنین از بین بردن واسطه ها حرکت می­کند، عالی است. به نحوی که در آینده می­تونیم انتظار داشته باشیم که از پلتفرم اتریوم در تمام کارهای روزمره ی خود استفاده کنیم، بدون اینکه حتی متوجه حضور آن باشیم دقیقا مثل قانون جاذبه که ما را روی زمین نگه داشته است. در آینده ای نه­ چندان دور برای گرفتن تاکسی، خرید و فروش، دریافت وام و... از شبکه ی بلاک چین اتریوم استفاده خواهیم کرد.

کیف پول اتریوم

برای نگهداری ارز اتریوم راه های مختلفی است ولیکن مبنای همه آنها کیف پول ارز دیجیتال است. در مورد نگهداری ارز های دیجیتال در مقاله مربوط به آن مفصلا توضیح داده شده است. مقاله کیف پول چیست را مطالعه نمایید.و برای ساخت کیف پول مقاله آموزش انواع  کیف پول اتریوم را مطالعه نمایید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم که با زبانی ساده اتریوم را به شما معرفی کنیم. امیدواریم که بعد از خوندن این مقاله در مورد اتریوم و نحوه ی کارکردن آن و هم چنین تفاوت بیت کوین و اتریوم اطلاعات خوبی را کسب کرده باشید، و اگه کسی از شما پرسید که قرارداد هوشمند چیست؟، بتونین با زبانی ساده بهش توضیح بدید. با توجه به فراگیر شدن کریپتوکارنسی ها داشتن اطلاعات در این حوزه بسیار مهم و ضروری شده. هدف ما آشنا کردن بیشتر شما با دنیای رمز ارزها و چیستی و چگونگی کار آن هاست، که امیدواریم در این امر موفق بوده باشیم و شما را برای خرید ارز دیجیتال راهنمایی کرده باشیم.

توصیه ی نهایی ما به شما این است که از وارد شدن به دنیای رمز ارزها نترسید؛ البته نباید بدون اطلاعات کافی اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه کنید. ولی همواره به خاطر داشته باشید که، اگر روی رمز ارزهای پشتوانه دار و آینده دار سرمایه گذاری کنید در بلند مدت برنده ی نهایی بازار شما خواهید بود.


نظرات کاربران در مورد ارز اتریوم چیست؟ چگونگی پیدایش ارز دیجیتال اتریوم ETH
  • با پیشرفت ارزهای دیجیتال احتمال این هست که اتریوم به جای ربات های دیجیتالی کاربرد داشته باشه؟ شبکه بلاک چین اتریوم می تونه اینقدر پیشرفت کنه که مثل ربات عمل کنه؟

سوال امنیتی :3+61 = ?