انواع نمودارهای قیمتی در ارزهای دیجیتال

1401/06/15


انواع نمودارهای قیمتی در ارزهای دیجیتال؛وقتی قراره قیمت یک ارز دیجیتال رو تحلیل کنیم، دیگه کاری با ماهیت اون ارز نداریم فقط مستقیم میریم سراغ نمودار قیمتی اون ارز و به رفتار معامله گران دقت میکنیم. 

میزان عرضه و تقاضا برای اون ارز موردنظر، برای ما مشخص میکنه که قیمت ارز دیجیتال به چه سمتی حرکت خواهد کرد. خواندن نمودارهای ارزهای دیجیتال برای معامله گران برای یافتن بهترین فرصت ها در بازار، ضروریه. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این نمودارها آشنا بشیم.

نمودارهای ارزهای دیجیتال برای معامله گران ضروریند 

همونطور که بالا به این موضوع اشاره شد، خواندن نمودارهای ارزهای دیجیتال برای معامله گران برای یافتن بهترین فرصت ها در بازار ضروریه زیرا تجزیه و تحلیل تکنیکال به سرمایه گذاران کمک میکنه تا روندهای بازار رو شناسایی کرده و حرکت قیمت آتی یک دارایی رو پیش بینی کنن.

انواع نمودارهای قیمتی در ارزهای دیجیتال

 تحلیل تکنیکال به تجزیه و تحلیل روندهای آماری جمع آوری شده در طول زمان برای درک چگونگی تاثیر عرضه و تقاضای یک دارایی خاص بر تغییرات قیمت آتی اون اشاره داره. خواندن نمودارهای بازار کریپتو میتونه به سرمایه گذاران کمک کنه تا براساس زمانی که انتظار دارن حرکت های صعودی و نزولی پایان یابد، تصمیمات آگاهانه بگیرن. 

حرکت صعودی، به حرکت صعودی قیمت اشاره داره که توسط گاوها، که خریداران یک دارایی هستن، انجام میشه. حرکت نزولی یک حرکت نزولی قیمته که توسط خرس ها، که فروشندگان دارایی هستن، ایجاد میشه. تجزیه و تحلیل فنی میتونه به معامله گران کمک کنه تا روندها و الگوهای قیمت رو در نمودارها برای یافتن فرصت های معاملاتی ارزیابی کنن. بهترین نمودارهای کریپتو به نظارت بر حرکت بازار کمک میکنند اما اخطارهایی نیز دارند.

تحلیل تکنیکال چیست

تحلیل تکنیکال، به تجزیه و تحلیل فعالیت های معاملاتی گذشته و تغییرات قیمت یک دارایی اشاره داره که به گفته تحلیل گران فنی، ممکنه پیش بینی کننده های مفیدی برای حرکت های آتی قیمت یک دارایی باشه. میتوان از آن برای هر دارایی با داده های معاملاتی تاریخی استفاده کرد که به معنای سهام، معاملات آتی، کالاها، ارزها و ارزهای دیجیتال هست. 

تحلیل تکنیکال اولین بار توسط چارلز داو، بنیانگذار و سردبیر وال استریت ژورنال معرفی شد. داو تا حدودی مسئول ایجاد اولین شاخص سهام بود که شاخص حمل و نقل داو جونز(DJT) بود. ایده های داو بر روی مجموعه ای از سرمقاله های منتشر شده در وال استریت ژورنال نوشته شد و پس از درگذشت او، برای ایجاد چیزی که اکنون به عنوان نظریه داو شناخته میشه، گردآوری شد.

مقاله مرتبط: تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن چیست؟

انواع نمودارهای قیمتی در ارزهای دیجیتال

 شایان ذکر هست که تحلیل فنی از آن زمان طی سال ها تحقیق تکامل یافته تا الگوها و سیگنال هایی را که اکنون میشناسیم را شامل شود. اعتبار تحلیل تکنیکال به این بستگی داره که آیا بازار تمام اطلاعات شناخته شده مربوط به یک دارایی معین رو قیمت گذاری کرده یا خیر. به این معنی که دارایی به طور منصفانه براساس آن اطلاعات ارزش گذاری میشه. 

معامله گرانی که از تحلیل تکنیکال استفاده میکنن و روانشناسی بازار رو به کار میگیرن، معتقدند که تاریخ درنهایت تکرار خواهد شد. تحلیل گران فنی ممکنه تجزیه و تحلیل بنیادی رو در استراتژی معاملاتی خود بگنجانند تا تعیین کنند که آیا یک دارایی ارزش نزدیک شدن داره یا خیر و چه زمانی بفروشن تا سود رو به حداکثر برسونن. تحلیل بنیادی مطالعه اطلاعات مادی موثر بر قیمت دارایی برای پیش بینی رشد بالقوه آن هست. برای سهام یک شرکت، تحلیل بنیادی ممکنه شامل بررسی سود، عملکرد صنعت و ارزش برند باشه.

 همونطور که تحلیل گران فنی به دنبال شناسایی حرکات صعودی و نزولی قیمت هستند تا به معامله گران کمک کنند تا تصمیمات آگاهانه تری بگیرند.

در ادامه قصد داریم انواع نمودارهای قیمتی ارزدیجیتال رو بررسی کنیم: به طور کلی برای نشون دادن تغییرات قیمت در بازارهای ارزدیجیتال از دو نوع نمودار استفاده میشه:

  •  نمودار خطی (Line Chart)

انواع نمودارهای قیمتی در ارزهای دیجیتال

نمودار خطی یک نمایش گرافیکی از تاریخچه قیمت یک دارایی دیجیتال خاص است. در این سبک نمودار فقط از قیمت های پایانی اوراق استفاده میشه و در طول زمان نشون داده میشن. 

نمودارهای قیمت ممکنه برای هر دوره زمانی مورد استفاده قرار بگیرن، اما نمودارهای خطی، که اغلب برای نشون دادن تغییرات روزانه قیمت استفاده میشن، رایج ترین نوع نمودار هستند. هنگام ایجاد یک نمودار خطی، از نشانگرها برای قراردادن نقاط روی نمودار استفاده میشه که با خطوط مستقیم به هم متصل شدن.

مقاله پیشنهادی: تاثیر مهارت تحلیل تکنیکال در ترید ارزهای دیجیتال

 اطلاعات موجود در این جداول با خطوط ساده ای به هم مرتبط هستند که مشاهده رو آسون تر میکنن. بساری از مناطق از نمودارهای خطی استفاده میکنن اما زمانیکه نشون دادن چگونگی تغییر ارزش ها در طول زمان مهم هست، بسیار مفید هستند. 

  • نمودار OHLC

انواع نمودارهای قیمتی در ارزهای دیجیتال

این نمودارها، نمودارهایی هستند که اطلاعات بیشتری از جزئیات تغییرات قیمت یک ارزدیجیتال رو نشون میدن. قیمت آغازین(Open)، بیشترین قیمت(High)، کمترین قیمت(Low) و قیمت بسته شدن(Close)، اطلاعاتی هست که میشه از این نمودارها به دست آورد. نمودارهای OHLC به دو نوع  میله ای و کندل تقسیم میشن.

 

 

  •  نمودار میله ای (Bar Chart)

درادامه انواع نمودارهای قیمتی در ارزهای دیجیتال به بررسی نمودارهای میله ای میپردازیم.نمودار میله ای یک نوع نمودار هست که به طور گسترده توسط معامله گران و متخصصان مالی استفاده میشه که با میله های مستطیلی افقی با طول متناسب با بزرگی چیزی که نشون میده نشون داده میشه.

انواع نمودارهای قیمتی در ارزهای دیجیتال

بالای میله بالاترین نقطه ایه که قیمت در یک دوره تعریف شده به اون رسیده و پایین میله پایین ترین نقطه هست. یک خط تیره در سمت چپ میله نشون دهنده قیمت افتتاحیه و یک خط تیره در سمت راست، قیمت بسته شدن اون دوره هست. 

  • نمودارهای کندل 

روندهای بازار ارزهای دیجیتال رو میشه از طرق مختلف بررسی و تجزیه و تحلیل کرد و انواع مختلفی از نمودارها در دسترس معامله گران قرار دارن. نمودارهای کندل کریپتو به دلیل ماهیت کندل ها اطلاعات بیشتری رو ارائه میدن. 

نمودارهای کندل(شمعدان)، رمزنگاری زمان رو در دسترسی افقی و داده های خصوصی در محور عمودی، درست مانند نموداارهای خطی و میله ای نشون میدن. تفاوت اصلی اینه که کندل ها نشون میدن که آیا حرکت قیمت بازار در یک دوره معین مثبت یا منفی بودهخ و تا چه حد هست. 

نمودارهای بازار کریپتو رو میتوان در تایم فریم های مختلف تنظیم کرد که کندل ها نشون دهنده اون بازه زمانی هستن. برای مثال، اگر نمودار معاملات کریپتو روی یک بازه زمانی چهارساعته تنظیم بشه، هر کندل نشون دهنده چهار سات فعالیت معاملاتیه. دوره معاملاتی انتخاب شده به سبک و استراتژی معامله گران بستگی داره. نمودار کندل در اصل از بدنه و فیتیله تشکیل شده. 

بدنه هر کندل نشون دهنده قیمت های باز و بسته شدن آن هست درحالیکه فیتیله بالایی نشون دهنده افزایش قیمت یک ارزدیجیتال در اون بازه زمانیه و فیتیله پایین نشون دهنده کاهش قیمت اون هست. 

انواع نمودارهای قیمتی در ارزهای دیجیتالبه طور مشابه، کندل ها ممکنه دورنگ متفاوت داشته باشن: سبز یا قرمز. شمع های سبز نشون میده که قیمت در دوره مورد بررسی افزایش یافته درحالیکه شمع های قرمز نشون میده که قیمت کاهش یافته است. 

ساختار ساده کندل ها میتونه اطلاعات زیادی رو دراختیار کاربران قرار بده. تحلیل گران فنی ممکنه از الگوهای کندل استیک برای شناسایی معکوس های احتمالی روند استفاده کنن. معامله گران ارزهای دیجیتال باید از الگوهای کندل های صعودی و نزولی آگاه باشند.

برای مثال، یک فیتیله بلند در بالای بدنه شمع میتونه نشون بده که معامله گران سود میبرن و ممکنه به زودی فروش اون رخ بده. برعکس، یه فیتیله بلند در پایین میتونه به این معنی باشه که معامله گران هربار که قیمت کاهش پیدا میکنه، دارایی رو میخرن.

 به طور مشابه، شمعدانی رو بدنه اون تقریبا تمام فضا رو اشغال میکنه و دارای فیتیله های بسیار کوتاه هست، ممکنه به این معنی باشه که اگر سبز باشه احساسات صعودی قوی و یا اگر قرمز باشه احساسات نزولی قوی وجود داره.

از طرفی، یه کندل تقریبا بدون بدنه و فیتیله های بلند نشون میده که نه خریدار و نه فروشنده کنترل رو در دست ندارن.

کلام پایانی

از مقاله انواع نمودارهای قیمتی در ارزهای دیجیتال فهمیدیم که نمودارها در تحلیل تکنیکال دو نوع اند: خطی و OHLC که هرکدوم به صورت جدا توضیح داده شد. اما بهترین نموداری که برای تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال میشه ازش استفاده کرد نمودار شمعی است که بیشترین محبوبیت رو در بین معامله گران ارزدیجیتال داره. پس اگر تصمیم دارین الگوهای تحلیل تکنیکال رو مورد بررسی قرار بدین، استفاده از نمودار شمعی راحت تر هست. 


نظرات کاربران در مورد انواع نمودارهای قیمتی در ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :2+64 = ?