تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز دیجیتال

1401/06/10


اگر در دنیای ارز دیجیتال قدم گذاشته باشین، حتما به گوشتون خورده که تحلیل گران ارز از روی بسیاری از خبرهای اقتصادی کشورهای بزرگ تاثیرگذار بر بازارهای ارز، پامپی و یا دامپی بودن بیت کوین رو پیش بینی میکنن و یا اینکه پس از برگشت روند بازار، علت تغییر روند رو به اخبار اقتصادی این کشورها ربط میدن. ممکنه چیزایی راجب نتیجه جلسه فدرال رزرو شنیده باشین و یا به کلماتی مثل "سیاست ها انقباضی بانک مرکزی آمریکا" برخورد کرده باشین و یا کلمات قلمبه سلمبه ای که براتون نامفهوم هست. 
اگر دوست دارین با مولفه های اقتصادی تاثیر گذار بر ارز دیجیتال و تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز دیجیتال و سیاست های پولی بانک های مرکزی و همه و همه آشنا بشین، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین، برای اینکه با موضوع تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز دیجیتال آشنا بشین چون این اتفاقات در تحلیل فاندامنتال یک ارز یکی از تاثیر گذارترین عوامل هست، لازمه اش اینه که اول با متغیرهای کلان اقتصادی آشنا بشیم، سپس به صورت کاملا تخصصی این متغیر های رو در اقتصاد آمریکا مورد ارزیابی قرار بدیم.

تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز دیجیتال

برای بررسی تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارزهای دیجیتال باید پارامترهای موثر در این زمینه رو بررسی کنیم که در ادامه میخوایم اون ها رو برای شما توضیح بدیم.

معرفی متغیرهای کلان اقتصادی غرب به عنوان پایه های اقتصاد غرب 

تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارزهای دیجیتال

در حال حاضر، متغیرهای اقتصادی روند اقتصاد را مشخص می کنن. داده های حاصل از این متغیرها، در زمان محاسبه ارزش سرمایه گذاری یا تجارت مورد توجه قرار می گیرن. در واقع سرمایه گذاران ارز دیجیتال در زمان ارزیابی و سرمایه گذاری، علاوه بر ارزش ذاتی دارایی، باید به نیروهای اقتصاد خارجی که به عنوان یک عامل جهت دهنده به بازار های مالی است، هم توجه داشته باشن. این متغیرها علاوه بر بازار ارز دیجیتال همه بازار های مالی از جمله بازار بورس و سهام و بازار طلا و ارز را هم تحت تاثیر میگذارن.
 در طی سالیان متمادی هر زمان، یکی از این متغیرها از کنترل خارج میشد، بحران اقتصادی رو ایجاد میکرد، بانک مرکزی بسیاری از کشورها، با اتخاذ سیاست های انقباضی و انبساطی برای کنترل این متغیرها (به عنوان پایه های اقتصاد کشورشون) باعث تغییراتی در سیستم های مالی شون میشدن که نتیجه این تغییرات در بازرهای مالی اثر میگذاشت برای مثال در بازارهای بورس باعث افزایش و یا کاهش شاخص بورس میشد. 

نرخ بهره بانکی خارجی:

نرخ بهره یا Interest Rate یا سود بانکی هزینه ای هست که در ازای قرض گرفتن پول فرد قرض گیرنده پرداخت میکنه. مبلغ بهره به عنوان درصدی از پول قرض گرفته شده بیان میشه. اگر پولی رو در بانک قرار بدین، درصدی را که بانک به عنوان درصد بهره تعیین میکنه، به صورت ماهانه یا سالانه به شما تعلق میگیره یا ممکنه شما از بانک پولی رو به صورت وام قرض بگیرین؛ که در این صورت موظف هستین که هنگام برگرداندن وام، درصدی بیشتر از وام اصلی به بانک برگردونین. این مبلغ اضافه در واقع همان درصد نرخ بهره بانکی هست. نرخ بهره به دو روش نرخ بهره ساده و نرخ بهره مرکب محاسبه میشه که روش محاسبه نرخ بهره ساده از ضرب کردن نرخ سود روزانه در مبلغ اصلی وام به تعداد روز‌های باقی‌مانده تا زمان سررسید، به دست میاد. اما نرخ بهره بانکی در بانک های مرکزی کشورهای غربی، چه تاثیری در قیمت ارزهای دیجیتال داره؟ به تازگی بانک مرکزی ایالات متحده برای مهار تورم افسار گسیخته، تصمیم گرفت برای اولین بار در 25 سال اخیر بالاترین افزایش نرخ بهره بانکی را که حدود نیم درصد بود اعمال کنه. هنوز این تصمیم عملی نشده بود که بازار بیت کویت تحت تاثیر این خبر در اردیبهشت ماه 1401 شروع به ریزش کرد. سایر متغیرهای اقتصادی نظیر گزارش نرخ تورم و گزارش شاخص قیمت مصرف کننده نیز در آمریکا دست به دست هم دادن و شش کندل قرمز پی در پی هفتگی رو برای اولین بار در 6 سال اخیر برای قیمت بیت کوین رقم زدن.

تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارزهای دیجیتال

تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارزهای دیجیتال

تولید ناخالص داخلی (GDP):

تولید ناخالص داخلیGross Domestic Product عبارت است از ارزش (ریالی) مجموعه کالا و خدماتی که در یک دوره مشخص زمانی در داخل مرزهای یه کشور تولید میشه. خدمات هم جز کالاهای نامشهود حساب میشه. چرا که باعث جریان یافتن پول در داخل کشور میشه و به شکوفایی اقتصاد کمک میکنه. البته در این بین فقط تولید کالاهای قانونی و خدماتی که به نحوی باعث ایجاد ثروت بشن، در این دسته بندی قرار میگیرن. برای مثال تولید مواد مخدر به عنوان یک تولید غیر قانونی و فعالیت زنان خانه دار در خانه به علت ثبت نشدن در بازارهای رسمی در این دسته بندی جایی ندارن.
 در واقع در محاسبه تولید ناخالص داخلی ارزش نهایی کالا رو محاسبه میکنن و ارزش کالاهای واسطه ای رو که طی تولید مصرف کرده اند، رو وارد نمیکنن. این همون چیزی هست که بهش ارزش افزوده گفته میشه. برای مثال فرض کنین شما می خواین یه کیک درست کنین و بفروشین. شما 10000 تومان صرف مواد اولیه کیک میکنین و در نهایت کیک رو به 15000 تومان میفروشین. خب شما از این تولید 5000 تومان سود بردین. طی این تولید ارزشی روی ارزش کالای اولیه شما اضافه شده. پس 5000 تومان همان ارزش افزوده است. یکی از روش های محاسبه تولید ناخالص داخلی جمع ارزش افزوده های کالاهای تولیدی هست. پس همون طور که دیدین در مثال بالا شما هزینه ای را که صرف تهیه مواد واسطه یا اولیه کرده بودین رو در محاسبه ارزش افزوده وارد نکردین.

خب هر چه این متغیر برای کشوری بالا باشه، نشون میده که فرایند تولید ثروت و رونق اقتصادی در اون کشور خوب بوده است. ایالات متحده آمریکا در سال 2019 با دارا بودن 4.3 درصد جمعیت جهان نزدیک به 25 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان و اولین رتبه جهانی را به خود اختصاص داده و چهار ایالت کالیفرنیا، تگزاس، نیویورک و فلوریدا هر کدام به تنهایی بیشتر از 1 تریلیون دلار در تولید ناخالص داخلی سهم داشته‌اند.
تولید ناخالص داخلی در کشورهایی که اقتصادشون چندان وابسته به نفت نیست و رقم بالایی داره، می تونه بر رشد بسیاری از بازارهای مالی از جمله بر رشد شاخص بورس اثر بگذاره. البته رونق بازار بورس هم به عنوان عاملی برای افزایش درآمد بر تولید ناخالص داخلی موثر هست. به این مفهوم که با رشد یکی دیگری هم رشد میکند و رابطه ای دوطرفه دارن. 

اما تولید ناخالص داخلی چه تاثیری بر رونق ارزهای دیجیتال می گذاره و آیا ارتباطی بین استفاده از فناوری بلاکچین و افزایش تولید ناخالص داخلی هست یا نه؟ همون طور که در قسمت قبل خواندین، گفتیم محاسبه ارزش ریالی هر خدمتی که باعث افزایش درامد یا ثروت بشه هم در مقدار GPD وارد میشه. این وسط خرید و فروش ارزهای دیجیتال سهم بزرگی از درآمد مردم رو شامل میشه و بر تولید ناخالص داخلی اضافه میکنه.
 اگر سری به سایت مشاوران PWC بزین متوجه میشین که شرکت مشاوره PWC با انجام تحقیقاتی در سال 2020 به نتایج جالبی در مورد تاثیر کاربردهای فناوری بلاکچین و بازار ارزهای دیجیتال روی تولید ناخالص داخلی شاخص GDP دست یافته اند. سهم کشورهای آسیایی همچون چین، و هند و ژاپن از بازارهای ارز دیجیتال بیشتر از سایرین بوده است. بالاترین پتانسیل کسب سود خالص حاصل از این فناوری متعلق به کشور چین و معادل 440 میلیارد دلار هست و آمریکا با پتانسیل سود خالص به میزان 407 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار داره. همچنین پیش بینی میشه که فناوری بلاکچین تا سال 2030 مبلغی معادل 1.76 تریلیون دلار به تولید ناخالص جهان (معادل 1.4% از کل GDP جهان) اضافه کنه. 

تراز تجاری (بازرگانی):

تراز تجاری بازرگانی

تراز تجاری برابر با تفاوت خالص ارزش صادرات و واردات است. حاصل این تفاوت اگر به صورت عددی مثبت باشه، مازاد تجاری است. مازاد تجاری مطلوب هست و نشان دهنده رشد اقتصادی و بازدهی داشتن بخش تجاری کشورهاست. مازاد تجاری زمانی رخ میده که میزان صادرات از واردات پیشی بگیره. اگر اختلاف بین ارزش خالص صادرات و واردات عددی منفی باشه، نشان دهنده کسری تجاری است. این کسری بیان کننده بدهی در بخش تجاری هست و برای اقتصاد، نامطلوب بوده و زمانی رخ می ده که میزان واردات بیشتر از صادرات باشه. این مسئله در بلند مدت باعث کاهش ارزش پول ملی هر کشور میشه.
 امروزه ارز دیجیتال از راه های جدید توسعه تجارت بین الملل به شمار میره. ارز دیجیتال نقش اساسی رو در ظرفیت سازی در داخل کشور برای مقابله با محدودیت های اقتصادی و یا رشد تراز تجاری دولت ها داره، به دلیل اینکه مرزی نمی شناسه و کاملا در یه فضای مجازی و در بستر دیجیتال فعالیت میکنه. صادرات و واردات زمانی بازدهی بالایی خواهند داشت که نرخ ارز دارای ثبات باشه. اگر نرخ ارزی که با اون صادرات و واردات رو انجام می دن، تغییرات و نوسانات شدیدی بکنه؛ امنیت مالی صادرات و واردات به خطر میافته. نرخ ارز از متغیرهای مهم اقتصادی هست. 
بالا رفتن نرخ ارز در کشور هایی نظیر ایران که درآمد دولت از عایدات ناشی از صادر کردن نفت یا مواد معدنی حاصل میشه، اگر چه باعث افزایش درآمد حاصل از صادرات میشه ولی از طرفی دیگر با همان ارز گران باید مواد اولیه صنایع تامین بشه که به نوبه خود سبب تورم و کاهش قدرت خرید مردم میشه.

پس تراز تجاری تا حدود زیادی با نوسان نرخ ارز نوسان میکنه و ارتباط مستقیم و تنگاتنگی بین این دو هست. اگر تراز تجاری مطلوب و به صورت مازاد تجاری باشد، طبیعتا سبب رشد اقتصاد و بالارفتن شاخص بورس هم خواهد شد.
 اما تراز تجاری کشورهای غربی مثل آمریکا و کانادا که از بازار های بزرگ ارز دیجیتال هستن، چگونه بر رشد قیمت ارزها یا رکود این بازار تاثیر میگذارن؟ وزارت بازرگانی آمریکا در اواخر سال 2021 طی گزارشی میزان کسری تراز تجاری این کشور را اعلام کرد. بر اساس این گزارش در پایان سال 2021، میزان واردات کالا 576 میلیارد دلار، برابر با 20.5 % درصد، افزایش داشته و کسری تراز تجاری آمریکا به 859.1 میلیارد دلار رسیده و اکنون فاصله میان صادرات و واردات آمریکا برابر با 3.7 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور شده است. در سال 2020، کسری تراز تجاری آمریکا برابر با 3.2 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است. این آمار و سایر اطلاعات نشون میده که آمریکایی‌ها مصرف خود را در حوزه‌های زیادی و کالاهای خارجی افزایش داده‌اند. 

میزان کلی کسری تراز تجاری آمریکا نسبت به سال گذشته حدود 27 درصد افزایش داشته که نشان می‌دهد واردات آمریکا از کشورهای دیگر نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است. افزایش کسری تراز تجاری، از 676.7 میلیارد دلار در سال 2020 به859.1 میلیارد دلار در سال 2021، نشان‌دهنده شرایط پیچیده اقتصادی در دوران کرونا است. میزان واردات کالای آمریکا در این سال برابر با 2.9 تریلیون دلار بوده است. خب، علی رغم کاهش تراز تجاری در دو سه سال اخیر در آمریکا بازار های ارز در این دوره به شدت تقویت شده اند.

اگر در شکل زیر به تغییرات قیمت بیت کوین در 7 سال گذشته توجه کنین، به این مسئله پی می برین. آیا به راستی کاهش تراز تجاری آمریکا می تونه باعث افزایش قیمت ارز دیجیتال بشه؟ در نگاه اول و با نظر گرفتن چند سال اخیر، ممکنه اینطوری به نظر برسه. ولی باید بگیم نه!.. در این چند سال اخیر، همه گیری ویروس کووید 19 مقصر اصی ماجراست. مصرف گرایی ایالات متحده و بسیاری از کشورها در چند سال اخیر به دلیل وقوع پاندمی کرونا تشدید شده است. بسیاری از کشور ها تمام نیروی خود را صرف مبارزه با این بیماری کرده بودن. لذا در سایر بخش های صادرات فعالیت کمتری انجام شده. در همین مدت به علت تعطیلی بسیاری از مصارف تولیدی و صنعتی و افزایش نرخ بیکاری افراد بیشتری به سمت فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال کشیده شدن. پس سرمایه از بخش های مختلف به سمت بازارهای ارز دیجیتال سرازیر شده و قیمت ارز در این چند سال اخیر به شدت افزایش یافته. تا جایی که در سال 2021 بیت کوین قیمت 60000 دلار را هم لمس کرد. 

شاخص قیمت مصرف کننده

شاخص قیمت مصرف کنندهCPL:

این شاخص که از آن شاخص بهای زندگی هم یاد میکن، شامل قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق مختلف است. در اواخر سال 2021 پس از اعلام شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) آمریکا و افزایش 7 درصدی آن که مقدار این افزایش کمتر از توقع معامله کننده های بازار ارز دیجیتال بود، قیمت بیت کوین و اتریوم در طی ساعاتی پس از این اعلام، افزایش قابل‌توجهی داشت. قیمت بیت کوین که پس از چندین ماه درجا زدن در محدوده زیر 40000 دلار، تحت تاثیر این خبر به صورت وحشتناکی تا بالای 43000 دلار پیش رفت. نمودار زیر تغییر بیت کوین را در طی اعلام این خبر نشان میدهد. این نمودار در عرض یه روز ثبت شده. به تغییر قیمت ها توجه کنین.

شاخص قیمت مصرف کننده

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های اندازه‌گیری تورم است. افزایش مقدار این شاخص می‌تونه موجب فشار بیشتر به فدرال رزرو برای ایجاد شرایط انقباض اقتصادی بشه. منظور از سیاست های انقباضی اینه که در شرایطی که قیمت کالاها و خدمات در داخل کشور بالا بره؛ برای اینکه مردم کالاهای مورد نیازخود را با قیمت ارزان تر از خارج از کشور وارد نکنن و تولید داخلی لطمه نبینه؛ بانک مرکزی سیاستهایی رو اتخاذ میکنه که حجم پول های موجود در داخل کشور رو کم کنه و مانع از خروج سرمایه از کشور بشه و به اصطلاح سرمایه ها را داخل کشور منقبض میکنه. تغییرات این شاخص در طی چند سال اخیر در شکل زیر نمایش داده شده.

شاخص قیمت مصرف کننده

وقتی پول در دست مردم کم باشه تقاضا برای خرید کم میشه قیمت پایین میاد. حالا با چه سیاست هایی؟ بستگی داره به شرایطش گاهی ممکنه با دادن تسهیلات به تولید کننده ها، یا افزایش نرخ بهره بانکی مردم رو تشویق میکنن تا پول های خود را از داخل جامعه به داخل بانک هدایت کنن. در واقع سیاست های پولی (انقباضی و انبساطی) سیاست هایی است که بانک ها برای کنترل حجم پول در دست مردم و قیمت آن که منجر به کنترل تقاضا برای مصرف مواد است، رو اتخاذ میکنن. 

شاخص قیمت تولید کننده PPI:

قیمت تولید کننده یا Producer price index برابر با متوسط قیمت کالا و خدماتی هست که تولید کننده برای تولید و عرضه کالا و خدمات دریافت میکنه. معمولا دولت‌ها شاخص‌ قیمت تولیدکننده را ارائه می‌دن. به عنوان مثال، در ایالات متحده، اداره آمار کار BLS شاخص بهای تولیدکننده را محاسبه می‌کنه. 

اگر قیمت تولید کننده افزایش یابد قیمت مصرف کننده را هم افزایش خواهد داد. چرا که قیمت مصرف کننده تابعی از قیمت تولید کننده و هزینه های حمل و نقل و نگهداری و متفرقه است. پس از اینکه این دو افزایش یافت، تورم رخ خواهد داد. پس شاخص تولید کننده در ایجاد تورم نقش داد. بانک های مرکزی برای کنترل تورم به دقت این شاخص ها رو زیر نظر دارن. برای مثال بانک مرکزی بعد از افزایش تورم مجبوره نرخ بهره بانکی رو افزایش و در زمان کاهش تورم از حد معقول، نرخ بهره رو کاهش میده. به این صورت به سرمایه های موجود در جامعه جهت میده. در تورم سرمایه ها رو به سمت بانک ها و در زمان کاهش بیش از حد تورم، سرمایه ها رو از بانک خارج میکنه تا در دسترس مردم قرار بگیره و تقاضا بیشتر بشه تا در نهایت میزان عرضه و تقاضا کنترل بشه. 

البته تورم بلند مدت و آهسته خوبه و موجب رشد اقتصادی میشه. قیمت ها نیاز دارن که بالاتر برن. در این صورت به آن رشد اقتصادی میگن. اما تورم ناگهانی مانع رشد میشه و باعث ایجاد ناهماهنگی و عدم توازن میشه. فدرال رزرو، بانک مرکزی ایالات متحده، معتقد هست که رشد بهینه تورم سالانه 2 درصد است. زمانی که تورم مصرف کننده در سطحی بالاتر از 2 درصد در سال افزایش بیابد، فدرال رزرو افزایش نرخ بهره کوتاه مدت را در نظر خواهد گرفت.

شاخص بهای تولیدکننده یک شاخص پرکاربرد برای پیش‌بینی شاخص قیمت مصرف کننده است. خب تغییرات قیمت تولید کننده آمریکا چه تاثیری بر بازار های ارز دیجیتال می تونه داشته باشه؟ اگر شاخص بهای تولیدکننده بزرگتر از حد انتظار باشه، می‌تونه نرخ بهره را بالاتر برده و ارزش ارز را افزایش بده و برعکس. به عنوان مثال، اگر PPI ایالات متحده کمتر از حد انتظار باشه، میتونه نرخ بهره رو کاهش بده و ارزش دلار نسبت به سایر ارزها کاهش یابد. با کاهش نرخ بهره، مردم سرمایه های خود را از بانک ها خارج و به سمت بازارهای ارز سرازیر می کنن. که در این صورت احتمال افزایش قیمت ارزهای دیجیتال زیاد میشه. کاهش نرخ بهره جذابیت بازارهای بورس سهام و طلا و نفت و ارزدیجیتال رو بیشتر میکنه.

نرخ بیکاری:

اول باید بدونین تو تعریف اقتصادی بیکار کیه؟ در ایالات‌متحده بیکار کسی هست که دنبال کار میگرده و در چهار هفته گذشته به‌صورت فعال به دنبال پیدا کردن کار بوده است. همه کسانی که کار دائم دارن یا دست‌کم هفته‌ای پانزده ساعت به‌صورت پاره‌وقت کار میکنن شاغل محسوب میشن. تمام کسانی که در خانه اند، کار نمی‌کنن و به ‌دنبال کار هم نیستن؛ نه بیکار هستن و نه شاغل. این افراد بیرون از دایره مشارکت اقتصادی قرار می‌گیرن. کاهش یا افزایش نرخ بیکاری الزاما نشان‌دهنده وضعیت تعداد شاغل‌ها و بیکارها نیست. بلکه ملاکی است که نشان می‌ده کار پیدا کردن در یه جامعه چقدر آسان یا سخت هست. نرخ بیکاری از تقسیم تعداد افراد بیکار بر تعداد نیروی کار غیرنظامی به دست میاد. 
اگر به نمودار تغییرات قیمت در بالا بار دیگر با دقت نگاه کنین، در آخرین ماه سال 2021 ریزش شدیدی در قیمت بیت کوین ایجاد شد. روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال پس از آن آغاز شد که اداره کار آمریکا اعلام کرد که نرخ بیکاری در این کشور از 4.6 % ماه گذشته به 4.2 % در ماه نوامبر رسیده است. این رقم پایین‌ترین نرخ بیکاری در آمریکا از فوریه 2020 بوده است. کارشناسان معتقدن کاهش نرخ بیکاری و بازگشت این نرخ به نرخ های قبل از همه‌گیری کرونا، می‌تونه به بانک مرکزی آمریکا کمک کنه تا سریع‌تر سیاست‌های پولی خود را به حالت عادی برگردونه و سرعت چاپ دلار را کمتر از قبل بکنه؛ اتفاقی که می‌تونه در نهایت باعث افزایش قیمت دلار در بازارهای جهانی و به ‌دنبال آن کاهش قیمت بیت کوین و آلت‌کوین‌ها شود. گزارش نرخ بیکاری آمریکا اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر این گزارش‌ها روند کاهشی بازارهای مالی را نشان دهند، تاثیر منفی بر بازارهای پرریسک خواهند گذاشت.
اگه سودهای بانکی در آمریکا رشد کنه، این رشد تهدیدی برای بازارهای پرریسک خواهد بود. زمانی که نرخ بیکاری کمتر از حد انتظار باشه، این نشانه خوبی برای رشد اقتصادی آینده است این مسئله باعث میشه سرمایه‌گذاران به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن کشور باشن که این امر متعاقبا باعث افزایش ارزش ارز آن کشور می‌شه. با رونق اقتصاد،  افزایش ارزش ارزش پول ملی، به دلیل ورود خریداران بیشتر به بازار، بازار صعودی می‌شه. در اینجا توصیه می کنیم مقاله تاثیر جنگ بر قیمت ارز های دیجیتال رو هم مطالعه کنین چون بی ربط به این مقاله نیست و میتونین اطلاعات زیادی در مورد عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت ارز ها بدست بیارین.  

کلام پایانی:

در این مقاله که با عنوان تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز دیجیتال مطرح شد، سعی کردیم ابتدا به صورت ریشه ای به توضیح و شرح برخی از مهمترین متغیر هایی که بر اقتصاد کلان اثر میگذارن، بپردازیم. سپس به ارتباط متغیرهای اقتصادی کشورهای غربی چون آمریکا با بازارهای مالی از جمله بازار ارز دیجیتال پرداختیم. همون طور که متوجه شدین خلاصه این مقاله به این صورته که وقتی اوضاع اقتصادی نامطلوب مثل نرخ بالای تورم، نوسان ارز، کاهش ارزش پول ملی و افزایش بیکاری در جامعه کشورهای بزرگ که به عنوان بازارهای اصلی ارز دیجیتال هستن، افزایش پیدا کنه؛ سیاست هایی که بانک مرکزی این کشورها برای کنترل تورم و مقابله با بحران اقتصادی به کار میگیرن، بازارهای مالی کل جهان رو تحت تاثیر قرار میده. البته تنها شرایط اقتصادی غرب بر بازار تاثیر نمیگذاره بلکه، بازار پکن و اروپا نیز به عنوان بازارهای مهم در حوزه ارز دیجیتال متاثر از وضعیت کشورهای خود هستند.


نظرات کاربران در مورد تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز دیجیتال
سوال امنیتی :6+74 = ?