تحلیل فاندامنتال(Fundamental Analysis) چیست؟ صفر تا صد تحلیل فاندامنتال

1402/12/03


تحلیل فاندامنتال چیست؟ فرض کنین شما قصد سرمایه گذاری در یک شرکت یا در یکی از بازار های مالی رو دارین، برای اینکه یک تصمیم درست و با ریسک پایین بگیرین و همینطور بتونین سود خوبی در این راه بدست بیارین باید دانش این رو داشته باشین تا بتونین عوامل مختلف تاثیر گذار در این بازار رو تحلیل و بررسی کنین، همه ی بازارهای مربوط به مسائل مالی، چه بازارهای سنتی و چه بازارهای نوظهور مانند ارزهای دیجیتال، چندین روش کلی برای تجزیه و تحلیل وضعیت بازار و تصمیم گیری در مورد خرید یا فروش دارن که یکی از اونها تحلیل فاندامنتال هست. در این مقاله به تعریف تحلیل فاندامنتال و مقایسه اون با انواع دیگه ی تحلیل می پردازیم.
هدف نهایی تحلیل فاندامنتال دستیابی به یک قیمتی هست که سرمایه گذار بتونه با قیمت فعلی اون رو مقایسه کنه و بدونه که آیا اون دارایی کمتر ارزش گذاری شده یا بیش از حد ارزش گذاری شده. تجزیه و تحلیل فاندامنتال معمولاً از دیدگاه کلان به خرد انجام می شه تا دارایی هایی رو که در بازار به اشتباه قیمت گذاری شدن شناسایی کنه.
تحلیل فاندامنتال از داده های عمومی برای ارزیابی ارزش سهام یا هر نوع دیگر از دارایی ها از قبیل ارز دیجیتال یا اوراق قرضه استفاده میکنه. به عنوان مثال، یک سرمایه گذار می تونه با بررسی عوامل اقتصادی مانند نرخ بهره و وضعیت کلی اقتصاد، تحلیل فاندامنتال رو برای تعیین ارزش انجام بده.
یکی از بهترین روش ها برای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال تحلیل فاندامنتال هست که قصد داریم تا در این مقاله در این مورد با شما صحبت کنیم همچنین به مزایا و معایب اون نگاهی می اندازیم و این روش رو با سایر روش های رایج مقایسه می کنیم همچنین اطلاعاتی در مورد تحلیل فاندامنتال چیست؟ تفاوت تحلیل فاندامنتال با تحلیل تکنیکال، معیارهای تحلیل فاندامنتال بر اساس بلاکچین، معیارهای مالی در تحلیل فاندامنتال و بنیادی ارزهای دیجیتال و معیارهای خود پروژه رمز ارزی در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال به صورت کامل و مفصل در اختیارتون قرار بدیم.بنابراین هرچقدر که شما دانش مالی خودتون رو بالاتر ببرین به همان نسبت درصد خطای شما هم کمتر می شه و این باعث میشه فعالیت شما در این بازار مالی مفید باشه.

 بررسی صفر تا صد تحلیل فاندامنتال، بسیار مهم و حائز اهمیت برای سرمایه گذاران دنیای ارزهای دیجیتال هست و یکی از روش ‌های تحلیل و خرید و فروش رمز ارز ها در کنار تحلیل تکنیکال هست. پایه گذار این روش تحلیلی بنجامین گراهام هستش. او یکی از مدیران بزرگ سرمایه گذاری، اقتصاددان معروف و یکی از فعالان حوزه بورس ایالت متحده آمریکاست. اون معتقده که در این روش تحلیلی ارزش ذاتی و درونی اوراق بهادار، عوامل زیادی مثل؛ ضریب قیمت ها، درآمد و پرداختی ها و غیره باید مورد توجه قرار بگیره. لطفا در این مقاله از مقالات آموزشی صرافی ارز دیجیتال اینانس با ما همراه باشین.

 

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال چیست؟

در این قسمت از مقاله تحلیل فاندامنتال چیست؟ بررسی صفر تا صد تحلیل فاندامنتال. قصد داریم به صورت مختصر ولی کامل به معرفی این موضوع بپردازیم مطمئنا کسب اطلاع در این زمینه و افزایش اگاهی و دانش شما در این مورد کمک شایانی موقع بررسی سرمایه گذاری مفید خواهد کرد. اما می پردازیم به بحثمون که تحلیل بنیادی یا فاندامنتال (Fundamental Analysis) یا به‌اختصار FA)) چیست؟ این تحلیل به بررسی دقیق و مو به ‌موی اطلاعات موجود در خصوص یک دارایی مالی می پردازه. در صورتی که ارزش ذاتی از کنونی بالاتر باشه، می ‌تونیم نتیجه بگیریم که قیمت حال حاضر دارایی، ارزان هست در واقع قیمت پایین تری داره.

در حالت معکوس، یعنی وقتی که ارزش ذاتی از فعلی پایین ‌تر هست، قیمت حال حاضر دارایی مورد نظر گران تلقی می ‌شه. همان گونه که قبلا هم گفتیم، در همه بازارهای مالی، چه بازارهای سنتی و چه بازارهای نوپا و نوظهور مثل؛ ارزهای دیجیتال، چند روش کلی برای تحلیل وضعیت بازار و تصمیم‌ گیری برای خرید یا فروش وجود داره که یکی از مهم ترین آن‌ ها تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال (Fundamental analysis) هست.

تحلیل فاندامنتال

این تحلیل همانطور که قبلا هم گفتیم، روشی برای تعیین ارزش ذاتی یک دارایی مانند سهام، ارز فیات یا دیجیتال و مواردی از این قبیل هست. این روش در واقع صورت‌ های مالی، تاثیرات خارجی، رویدادها و روند های صنعت را با همدیگر ترکیب می ‌کنه. چنین تحلیلی به شما کمک می ‌کنه تا خصیصه‌ های کلیدی یک شرکت یا یک پروژه مانند؛ درآمد شرکت، ترازنامه، صورت‌ های مالی و گردش پول را شناسایی کرنین، ارزیابی کنین و با در نظر گرفتن فاکتورهای خرد و کلان اقتصادی، ارزش واقعی آن را بسنجین.

آنالیز تمام جوانب و عوامل موثر بر یک پروژه یا شرکت به ‌طوری که بتوان ارزش ذاتی و پتانسیل‌ های بالقوه آن را تشخیص داد به عنوان تعریف تحلیل فاندامنتال شناخته می شه. به عبارت ساده تر و بهتر، این روش علم ارزیابی متغیرهای اقتصادی، مالی و دیگر موارد تغییر پذیر درباره یک دارایی هست که باعث می ‌شه بتونیم ارزش حقیقی و فعلی و احتمالی آن رو در آینده معین و مشخص کنیم. 

برای استفاده بهینه از تحلیل فاندامنتال (Fundamental analysis) ارزهای دیجیتال باید با دقت زیادی عمل کرد و این مسئله را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داد مثلا؛ تعداد آدرس‌ های فعال روی بلاک چین می تونه به خاطر وجود سرمایه ‌گذار یا تریدری باشه که با ایجاد آدرس‌ های جدید، دارایی مورد بررسی را در بین حساب ‌های مختلف خود جا به‌ جا می ‌کنه. یا به خاطر افزایش شدید آن‌ باشه اما این مسئله به‌ خودی‌‌ خود نمی‌ تونه نمایی کامل از بلاک چین مورد نظر ما باشه.

به طور کلی، زمان ثابت کرده که در تمامی بازارها مانند؛ بورس سهام و ارزهای دیجیتال، هیچ استراتژی بهتر از زوج تحلیل تکنیکال و فاندامنتال وجود نداره، زیرا این روش ‌ها به خوبی ادراک ما را نسبت به زمینه‌ های مختلف یک بازار مالی افزایش میده.

تحلیل فاندامنتال کمّی و کیفی چیست؟

در این قسمت میخواییم بگیم که تحلیل فاندامنتال کمی یا کیفی چی هستن در واقع میشه گفت تحلیل فاندامنتال دو قسمت کمی و کیفی برای بررسی روند بازار داره.

تحلیل فاندامنتال کمّی

در تحلیل فاندامنتال کمی به بررسی مقادیر و فاکتور های عددی میپردازیم که شامل درآمد و سود، دارایی و دیگر موارد هستش.
صورت های مالی چیز هایی هستن که تحلیلگر های کمی به بررسی اون میپردازن سه تا از صورت های مهم میشه به صورت سود و زیان اشاره کرد همچنین صورت ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد.

تحلیل فاندامنتال کیفی

این تحلیل که خیلی هم مهمه توجه کمتری نسبت به تحلیل فاندامنتال کمی، بهش میشه، این تحلیل از فاکتور هایی مانند ایده های خوب کیفیت مدیریت و استاندارد های موجود بهره میگیره این بنیاد های مهم شامل:
مدل کسب و کار، مزیت رقابتی، مدیریت راهبردی شرکتی میشه که تحلیلگرا میتونن با بررسی اونا تحلیل های خوبی رو ارائه بدن.

تفاوت تحلیل فاندامنتال با تحلیل تکنیکال

تفاوت تحلیل فاندامنتال با تحلیل تکنیکال

پس از اشنایی با این روش تحلیلی در این قسمت ما قصد داریم تفاوت تحلیل فاندامنتال با تحلیل تکنیکال رو براتون ارائه بدیم. برای مقایسه و اگاهی در مورد فرق یک روش یا هر پروژه ای لازمه که ابتدا به توضیح پرداخته بشه، که ما در این مقاله از این روش استفاده کردیم در قسمت قبل و هم چنین در این قسمت سعی کردیم اطلاعاتی در اختیارتون بزاریم تا درک کاملی از موضوع اتفاق بیافته.

در تفاوت تحلیل فاندامنتال با تحلیل تکنیکال باید بگیم که در بازارهای مالی، تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال دو نوع اصلی، از تحلیل هستن، ابزارهای تحلیل تکنیکال در فضای معاملات ارزهای دیجیتال نیز بسیار محبوب هست. اما در خصوص تحلیل فاندامنتال، قضیه تا حدی متفاوته. در تحلیل تکنیکال، برخی تخصص‌ ها را می ‌تونیم از بازارهای مالی سنتی وام بگیریم.

در این تحلیل چشممان تنها به قیمت و تاریخچه قیمت روی نمودار هاست و به ‌دنبال الگوهایی هستیم که ممکنه در آینده دوباره تکرار بشن. با استفاده از تاریخچه قیمتی یک کالا، سهام یا ارز، و هم چنین با بکارگیری شاخص‌ های مختلف می‌ تونیم روند قیمتی را پیش‌ بینی کنیم.
در این نوع تحلیل برای ارزیابی بازار فقط نیاز به مطالعه حرکت قیمت‌ ها داریم و هیچ معیار دیگری را در نظر نمی‌ گیریم. و در ضمن تحلیلگران تکنیکال بر این باورن که؛ حرکت بعدی قیمت را می‌ تونیم تا حدودی از طریق عملکرد قیمت در گذشته و حجم معاملات پیدا کنیم. در حقیقت آن ‌ها خود را مانند تحلیلگران فاندامنتال با مطالعه عوامل بیرونی سرگرم نمی ‌کنن و ترجیح میدن که روی نمودارهای قیمت، الگوها و روند بازار تمرکز کنن. هدف تحلیلگران تکنیکال، شناسایی نقاط ایده ‌آل برای ورود و خروج به یک دارایی هست.

به طور کلی تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال در سمت مقابل هم قرار دارن و برای تحلیل دارایی‌ های مختلف به روش ‌های متفاوتی متکی هست در واقع هر تحلیلی، از ابزار و روش خاص خودش استفاده می کنه. در عین حال، هر دو تحلیل، داده ‌هایی را برای تسهیل معامله و تریدینگ و خرید و فروش ارائه میدن. در تحلیل فاندامنتال باید بدونیم که ارزش این دارایی ‌ها از کجا نشأت می ‌گیره و در حقیقت چه چیزهایی باعث می‌ شه که، سرمایه ‌گذاران پول خود را وارد یک ارز دیجیتال کنن که به افزایش قیمت آن منجر بشه.

تحلیلگران فاندامنتال (Fundamental analysis) بر این باورن که قیمت فعلی یک دارایی لزوما نشانگر ارزش واقعی آن دارایی نیست. این ایدئولوژی اساس تصمیمات سرمایه‌ گذاری در تحلیل فاندامنتال هست. در سمت مقابل، تحلیلگران تکنیکال بر این باورن که حرکت بعدی قیمت را می‌ تونیم تا حدودی از طریق عملکرد قیمت در گذشته و حجم معاملات پیدا کنیم. 

مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال

مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال

روش تحلیل فاندامنتال یک روش تحلیلی جدید و به روز نیست و قبلاً از آن برای سایر بازارهای مالی استفاده شده. برای اینکه در معاملات و خرید و فروش ‌های خود بهترین استفاده از این ابزار رو داشته باشین بهتره که، مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال مورد بررسی قرار بگیره. خالی از لطف نیست برای درک بیشتر موضوع بدونین که فاندامنتال یا بنیادی به مفاهیم ریشه های مربوط به هر ارز دیجیتال اشاره داره.

به این معنا که در این روش تحلیلی کاربران بدون در نظر گرفتن نمودار قیمت رمز ارز مورد نظر، بایستی با توجه به شرایط بنیادی هر ارزی درباره امکان سرمایه گذاری بر روی آن تصمیم بگیرن. تحلیل فاندامنتال (Fundamental analysis) ارزهای دیجیتال روشی بسیار قدرتمند برای ارزیابی یک شرکت یا کسب ‌وکار یا به عبارتی روش تحلیلی برای هر سرمایه گذاری هست که به جرأت می ‌تونیم بگیم که تحلیل تکنیکال توان رقابت با اون رو نداره.

برای سرمایه ‌گذاران، تحقیق روی طیف وسیعی از معیارهای کمی و کیفی، یک نقطه شروع اساسی برای هر نوع سرمایه‌ گذاری و بیزینس هست. در واقع بسیاری از سرمایه‌ گذاران در سرتا سر جهان مطالعه‌ ي دقیق در مورد شرکت یا پروژه‌ ی مورد نظر خود را به عنوان اولین قدم سرمایه‌گذاری انتخاب می ‌کنن. در طرف دیگر هم باید بگیم که درسته که اجرای تحلیل فاندامنتال کار چندان پیچیده‌ ای نیست ولی انجام درست آن هم کار چندان راحتی نیست.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

همه ی افراد می ‌تونن از تحلیل فاندامنتال استفاده کنن، این تحلیل دلیل تکیه بر روش‌ ها و تکنیک ‌های شناخته‌ شده و جواب ‌پس‌ داده ‌ی خود این افراد را یاری میده تا آگاهانه ‌تر تصمیم بگیرن. چرا که روش ‌ها و داده ‌های مورد نیاز به این منظور همواره فراهم هستش. وضعیت حداقل در بازارهای سنتی این چنین هست. اما در بازار ارزهای دیجیتال احتمال متفاوت بودن اوضاع وجود داره، چرا که یافتن بخشی از داده‌ ها دشوار یا غیر ممکن هست و همبستگی سنگینی بین کوین‌ های گوناگون وجود داره.

به این ترتیب احتمال ناکارآمد شدن یا کاهش میزان دقت تحلیل فاندامنتال در این بازار افزایش پیدا می ‌کنه. به عبارت دیگه ارزیابی ارزش ذاتی یک سهم یا ارز کاری زمان ‌بر و طاقت‌ فرساست که به مطالعه و تحقیق زیاد نیاز داره. این‌ طور نیست که تنها یک سری عدد از ‌پیش‌آماده را در فرمول بگذاریم و از روی نتیجه ‌ی به دست آمده تصمیم بگیریم.

در واقع باید عوامل مختلفی در نظر گرفته بشه که می ‌تونه برای برخی از تازه ‌واردها گیج‌ کننده به نظر بیاد. اگر تحلیل بنیادی به درستی صورت بگیره، با دقتی بالا قادر خواهد بود ارزان یا گران بودن قیمت یک دارایی مشخص را در مقایسه با ارزش ذاتی آن نمایان کنه. در واقع سرمایه‌ گذاران بزرگ جهان مثل «وارن بافت» (Warren Buffet) و «بنجامین گراهام» (Benjamin Graham) از جمله کسانی هستن که توانسته به لطف این نوع تحلیل به سودهای کلانی دست پیدا کنن.

تحلیل فاندامنتال

علاوه بر مطالب بالا، حائز اهمیت بدونین که، تحلیل فاندامنتال بیشتر برای معاملات بلند مدت مناسب هست. در نتیجه استفاده از آن برای افرادی که در پی کسب سود از سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) هستن، پیشنهاد نمی ‌شه. این نوع تحلیل معمولاً مناسب خرید و فروش‌ های میان و بلند مدت هستش و چندان نمی ‌تونه از آن برای معامله ‌های کوتاه ‌مدت استفاده کرد.

به عبارت دیگر برخلاف تحلیل تکنیکال که معمولاً برای شناسایی نقاط ورود و خروج دقیق از آن استفاده می‌ شه، در تحلیل فاندامنتال سرمایه‌ گذاران می ‌تونن دیدهای کلی‌ تری نسبت به روند حرکتی بازار به دست بیارن. غفلت از روندهای قدرتمند بازار یکی دیگر از مهم ترین مشکلات این آنالیز تلقی می ‌شه، چیزی که تحلیل تکنیکال خیلی خوب آن را پوشش میده. به عقیده جان مینارد (John Maynard) اقتصاددان مشهور، بازار می‌ تونه بیشتر از آن چه تصور می‌کنین غیر منطقی ظاهر بشه چون به دلیل طولانی‌ مدت بودن نتایج تحلیل فاندامنتال، تحولات منفی اقتصادی و سیاسی دنیا در آینده می‌ تونه روی پیش ‌بینی‌ های تحلیل فاندامنتال تأثیر منفی بزاره.

معیارهای تحلیل فاندامنتال بر اساس بلاکچین

تحلیل فاندامنتال بر اساس بلاکچین

در مقاله ی حاضر تحت عنوان تحلیل فاندامنتال چیست؟ بررسی صفر تا صد تحلیل فاندامنتال. در این قسمت ما قصد داریم در مورد معیارهای تحلیل فاندامنتال بر اساس بلاکچین براتون صحبت کنیم اما قبل از پرداختن به مبحث، ابتدا خالی از لطف نیست که توضیح مختصری برای یاد آوری در مورد بلاکچین در اختیارتون قرار بدیم.

فناوری بلاک‌ چین از رمزنگاری برای افزایش امنیت در خرید و فروش ارز دیجیتال و حتی تبادلات استفاده می‌ کنه. برعکس سیستم ‌های بانکی که دارای یک موقعیت مشخص و به اصطلاح، متمرکز فعالیت می ‌کنن، مرکز داده‌ ای که شبکه ‌های بلاک‌ چین در آن قرار دارن، به ‌طور کامل غیرمتمرکز بوده و در سراسر جهان توزیع شده‌. همانطور که گفتیم بلاک چین نقش حیاتی در تامین امنیت شبکه داره و بررسی داده‌ های آن برای تحلیل بنیادی بسیار ارزشمند هست.

بیت کوین و اتریوم دو نمونه از رمز ارزهای دارای بلاک چین مبتنی بر اثبات کار (PoW) هستش. در الگوریتم اثبات کار، ماینرها باید یک مسئله محاسباتی را حل کرده و در عین جلوگیری از حملات مخرب با هدف کسب 51 درصد از قدرت شبکه، به تایید تراکنش ‌ها بپردازن.

مکانیزم همتا به همتا به این صورت هستش که بلاک چین این امکان را به خریداران و فروشندگان ارز های دیجیتال میده تا به‌ صورت مستقیم و بدون واسطه و حضور یک شخص ثالث، با هم در ارتباط باشن و ارزهای دیجیتال را معامله کنن. به این شکل از انجام تراکنش، همتا به همتا گفته می شه در واقع بلاک چین یک فناوری نوین به شمار میاد که هدف آن ذخیره ‌سازی و انتقال هر نوع داده به صورت غیرمتمرکز هست. سه معیار مهم مرتبط با بلاکچین برای تجزیه و تحلیل فاندامنتال یک ارز دیجیتال شامل نرخ هش، وضعیت آدرس ‌های فعال و کارمزد تراکنش ‌ها وجود داره. که در زیر به توضیح مختصر هر کدام خواهیم پرداخت. 

نرخ هش یا Hash rate؛ نشان دهنده افزایش یا کاهش قیمت

نرخ هش یا Hash rate

در ادامه مبحث اصلی در واقع بررسی معیارهای تحلیل فاندامنتال بر اساس بلاکچین می خواهیم راجع به نرخ هش یا Hash rate؛ نشان دهنده افزایش یا کاهش قیمت اطلاعاتی در اختیارتون قرار بدیم. نرخ هش نشان دهنده قدرت محاسباتی لازم برای انجام محاسبات پیچیده در هنگام استخراج ارزهای دیجیتال هست هش ریت‌ ها بر اساس داده ‌های قابل دسترسی عمومی در بلاک چین تخمین زده می ‌شن، اما نرخ واقعی هش هیچ‌ گاه به ‌طور دقیق مشخص نمی ‌شه این نرخ برای بلاکچین هایی که از سیستم اثبات کار یا POW استفاده می‌ کنن کاربرد داره.

هرچه نرخ هش بالاتر باشه، ماینرها انگیزه بیشتری برای ماینینگ کردن و کسب سود پیدا می کنن. هم چنین امنیت شبکه نیز بیشتر تامین می شه. از طرفی با استفاده از نرخ هش، ماینرها می ‌تونن سود خود را نیز تخمین بزنن. به عبارت دیگه نرخ هش یکی از معیارهای سلامت یک پروژه رمز ارزی از نظر سرمایه ‌گذاران حوزه ارز دیجیتال هست. هرچه این نرخ بیشتر باشه، ماینرها نیز برای انجام عملیات استخراج مورد مشوق بیشتری قرار می گیرن. در مقابل، وقتی نرخ هش کاهش پیدا می‌ کنه، ماینرها ممکنه، استخراج ارز دیجیتال را کم سود بدونن. در نتیجه ماینرها تسلیم می ‌شن و از استخراج دست می‌ کشن.

تعداد و وضعیت آدرس کیف پول ‌ها، یکی از معیارهای مهم تحلیل بنیادی

آدرس ‌های فعال، آدرس‌ های بلاک چینی هستن که در یک دوره معین فعال هستن. افزایش تعداد آدرس‌ های فعال نشان دهنده افزایش علاقه سرمایه گذاران به یک ارز دیجیتال و کاهش آن نشان دهنده کمتر شدن تمایل نسبت به یک ارز دیجیتال هست روش‌ های محاسبه این متغیر متفاوت هست، اما یک روش رایج اینه که، هم فرستنده و هم گیرنده هر تراکنش را در دوره‌ های معین مثلاً؛ روزها، هفته ‌ها یا ماه ‌ها شمارش کنیم.

به عبارت ساده تر معمولاً در این روش، رشد یا کاهش آدرس‌ های فعال در یک دوره زمانی مشخص یعنی چند روز، هفته یا ماه بررسی می‌ شن برخی نیز تعداد آدرس‌ های منحصر به‌ فرد را به صورت تجمعی بررسی می‌ کنن، به این معنی که کل آن‌ ها را در طول زمان دنبال می ‌کنن. در ادامه می خوایم راجع به ارزش معاملات و کارمزد تراکنش ‌ها در تحلیل فاندامنتال صحبت کنیم با ما همراه باشین.

ارزش معاملات و کارمزد تراکنش ‌ها در تحلیل فاندامنتال

کارمزد تراکنش ‌ها در تحلیل فاندامنتال

در تحلیل بنیادی، بررسی ارزش معاملات در اولویت قرار داره. محاسبه ارزش تراکنش‌ ها بسیار ساده هستش و در ضمن ارزیابی ارزش تراکنش‌ ها را نیز اولویت‌ بندی می ‌کنه. مثلا اگر پنج تراکنش بیت کوین هر کدام به ارزش 250 دلار در یک روز انجام بشه، ارزش تراکنش روزانه 1,250 دلار خواهد بود افزایش ارزش معاملات و تراکنش ‌های روزانه در مقایسه با روزهای قبل، می ‌تونه یک سیگنال مثبت باشه، حتی اگر بازار در حال کاهش قیمت باشه.

کارمزدها منعکس‌کننده میزان تقاضا یا تمایل کاربران به پرداخت هزینه برای اضافه شدن هرچه سریع ‌تر تراکنش ‌شان به بلاک چین هستن. افزایش کارمزدها نشانه‌ ای برای صعودی بودن بازار هست. اتریوم نمونه ‌ای از کارمزدهای پرداختی در این شبکه هست، اما هر رمز ارز کارمزدهای مربوط به خودش را داره. اندازه‌ گیری کارمزدهای پرداختی در بازه‌ های زمانی مختلف، میزان امن بودن یک کوین یا توکن را مشخص می ‌کنه.

در ضمن زمانی که قصد انجام معاملاتی رو دارین، این موضوع به شما کمک می‌ کنه تا پیش بینی دقیق ‌تری روی قیمت آینده بازار داشته باشین. بنابراین بدون تنظیم پاداش، فعالیت ماینرها با ضرر همراه خواهد بود و ترک آن‌ ها از شبکه بلاک چینی را به دنبال خواهد داشت.

معیارهای مالی در تحلیل فاندامنتال و بنیادی ارزهای دیجیتال

 نوبت به این رسیده تا در مقاله تحلیل فاندامنتال چیست؟ بررسی صفر تا صد تحلیل فاندامنتال. به بررسی تحلیل مالی ارزهای دیجیتال که، شامل درک شرایط معاملاتی دارایی ‌ها از جمله نقدینگی، عوامل مرتبط با آن و واکنش‌ های بازار هستش بپردازیم. لازم به توضیح که، هدف تحلیل بنیادی، تولید یک ارزش کمّی برای سرمایه‌ گذاران هست تا بتونن آینده یک دارایی را تحلیل کنن.

مارکت کپ

معیارهای مالی در تحلیل فاندامنتال

مارکت کپ نمایانگر ارزش یک شبکه هست. این ارزش از طریق ضرب قیمت فعلی در تعداد کوین‌ های در گردش یک ارز دیجیتال به‌دست میاد. هر چقدر ارزش بازار یا مارکت کپ یک ارز دیجیتال بیشتر باشه، نشان دهنده معتبرتر بودن آن و احتمالاً نوسانات کمتر هست.

در واقع یک ارز دیجیتال با مارکت کپ بالا، زیرساخت قوی ‌تری داره. با وجودی که مارکت کپ یک معیار بنیادی خوب برای ارزیابی یک پروژه رمز ارزیست، اما در صورت عدم در نظر گرفتن دیگر فاکتورها مانند؛ نقدینگی، اندیکاتوری گمراه ‌کننده خواهد بود. همانطور که گفتیم با توجه به اهمیت مبحث، برای توضیح بیشتر باید بگیم که در کل، به باور سرمایه‌ گذاران، یک ارز دارای مارکت کپ پایین، پتانسیل رشد بالایی دارده.

اما ارزش بازار بالا نیز می‌ تونه به معنای ساختار قدرتمند تر و پایداری بیشتر باشه. با اینکه ارزهای گم‌ شده، کلید های فراموش ‌شده و کیف پول‌ های از دست رفته، تخمین تعداد دقیق کوین‌ های در گردش را دشوار می‌ کنه، اما مارکت کپ تخمینی از ارزش شبکه یک رمز ارزی ارائه می‌ کنه. با این حال، استفاده از مارکت کپ به تنهایی نمی ‌تونه معیار خوبی برای پتانسیل رشد یک ارز دیجیتال باشه. در ضمن مواردی مانند؛ میزان سکه ‌های در گردش و ارزش معاملات روزانه نیز باید مورد توجه قرار بگیره. در ادامه به بررسی نقدینگی و حجم معاملات در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

نقدینگی و حجم معاملات در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

نقدینگی و حجم معاملات در تحلیل فاندامنتال

نقدینگی (Liquidity) معیاریست که نشان میده خرید و فروش یک دارایی چقدر آسان هست اگر خرید یا فروش یک رمز ارز به سادگی و بدون تغییر ارزش بازاری آن قابل انجام باشه، پس قدرت نقد شوندگی آن قوی و قدرتمند هست. نقدینگی قوی به این معناست که، می ‌تونین ارز دیجیتال مورد نظر خود را بدون تغییر شدید ارزش بازار به سرعت بخرید یا بفروشید.

همانطور که گفتیم، یک کریپتوکارنسی لیکوئید خریداران و فروشندگان زیادی در صف دفتر سفارش داره که منتظر تکمیل تراکنش ‌شان هستن. از طرفی وجود تعداد زیادی از فروشندگان و خریداران در صف‌ های انتظار باعث می ‌شه تا فاصله قیمت ‌های پیشنهادی کاهش پیدا کنه. در نتیجه نوسانات نیز دامنه کمتری خواهند داشت. این عامل در عوض، مقدار اسپرد بید و اسک (Bid-Ask Spread – تفاوت میان قیمت خرید و فروش) را کاهش میده که یک معیار محکم و قوی از قدرت نقد شوندگی محسوب می شه.

حجم معاملات نیز یکی دیگر از اندیکاتورهای قوی برای تعیین توانایی حفظ مومنتم در یک ارز دیجیتال هست. این معیار، تعداد واحدهای دست‌ به ‌دست ‌شده یک دارایی در یک بازه زمانی خاص را نشان میده. به عبارت دیگه حجم معاملات (Trading volume) یک شاخص تحلیل بنیادی دیگر هست که توانایی یک سکه یا توکن برای حفظ روند را نشان میده. اگر یک روند صعودی قیمت با حجم بالای ترید همراه باشه، رشد ارزش پایدارتر خواهد بود. در طرف مقابل، نوسانات قیمتی بدون حجم بالای معاملات نشانه ‌ای از عدم ثبات هست. به بیان دیگر اگر یک روند صعودی با حجم معاملات بالا حمایت بشه، احتمالاً شاهد رشد بیشتر قیمت ‌ها خواهیم بود. در چنین مواقعی استفاده از اسکالپینگ ارز دیجیتال شاید گزینه مناسبی برای رسیدن به سود باشه. مبحث رو با تعداد سکه‌ های در گردش ادامه میدیم.

تعداد سکه‌ های در گردش

تعداد سکه‌ های در گردش

 در ادامه مبحث بررسی معیارهای مالی در تحلیل فاندامنتال و بنیادی ارزهای دیجیتال نوبت به این رسیده تا تعداد سکه‌ های در گردش رو مورد مطالعه و بررسی قرار بدیم. سکه‌ های در گردش هر ارز دیجیتال در واقع تعداد توکن هایی که در دسترس هستن را نشان میده. در واقع عرضه در گردش (Circulating Supply) به معنای تعداد کوین‌ ها یا توکن‌ های در دسترس عموم و در گردش هست.

عرضه در گردش که با عرضه کل و عرضه حداکثری متفاوت هست، ثابت نیست و با آزاد شدن یا سوزانده شدن کوین‌ ها، تعداد آن تغییر خواهد کرد. به این صورت که تعداد سکه ‌های در گردش (Circulating Supply) با کل سکه‌ ها یا Total Supply متفاوت هست. زیرا تعداد سکه ‌های در گردش در طول زمان ممکنه تغییر کنه و بیشتر یا کمتر بشه. توسعه‌ دهندگان قادر به افزایش تعداد ارزهای در گردش در یک عرضه متمرکز هستن.

در یک ارز قابل استخراج نیز فعالیت ماینینگ می ‌تونه منجر به افزایش تعداد ارزهای در گردش بشه. در ارزهای دیجیتال مختلف، کاهش یا افزایش تعداد سکه‌ های در گردش می ‌تونه تاثیرات متفاوتی بر بازار داشته باشه. در بعضی از ارزهای دیجیتال با سوزاندن رمز ارزها، تعداد سکه‌ های در گردش کاهش پیدا می کنه که در نتیجه آن شاهد رشد قیمت به دلیل تقاضای بیشتر هستیم.

معیارهای خود پروژه رمز ارزی در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

در مقاله تحلیل فاندامنتال چیست؟ بررسی صفر تا صد تحلیل فاندامنتال. ما قصد داریم معیارهای خود پروژه رمز ارزی در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال رو بررسی کنیم. معیارهای پروژه رویکردی کیفی برای ارزیابی عملکرد یک رمز ارز اتخاذ می ‌کنن. این اندیکاتورها بر عوامل داخلی و خارجی همچون هدف پروژه و نحوه فعالیت آن متمرکز هستن.

تحلیل پیش‌ زمینه و بکگراند

تحلیل فاندامنتال

در بررسی اولین قسمت از معیارهای خود پروژه رمز ارزی در تحلیل فاندامنتال باید گفت که، در وبسایت پروژه‌ های رمز ارزی لیستی از اعضای تیم آن وجود داره. مطالعه دقیق پروفایل اعضا و سابقه کاریشان می ‌تونه معیاری برای تعیین میزان موفقیت یک پروژه باشه. هر چقدر اعتبار و محبوبیت تیم پروژه یک رمز ارز بیشتر باشه، مسلما شرایط بهتری را برای آن به وجود میاد. از طریق شبکه های اجتماعی و البته سایت های اینترنتی به رزومه فعالیت تیم توسعه دهنده پروژه ارز دیجیتال دسترسی پیدا کرده و رزومه آن ها را مطالعه کنین. بررسی تیم توسعه دهنده پروژه ارز دیجیتال نیز یکی دیگر از فاکتورهایی حائز اهمیت هست.

در ضمن برای پی بردن به میزان محبوبیت پروژه ارزهای دیجیتال می تونین از شبکه های اجتماعی مانند؛ اینستاگرام یا تلگرام استفاده کنین. مثلا؛ پست های مربوط به پروژه متاورس نشان میده که این پروژه از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بوده و ارزهای دیجیتال موجود در آن می تونه از جمله بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری باشه. علاوه بر این ها سابقه و دستاوردها باید مستند بوده و دیدی از تیم و نقشه راه پروژه ارائه کنن.

شما هم چنین می ‌تونین از مشاوران و حامیان اولیه یک پروژه رمز ارزی جهت ارزیابی اعتبار آن بهره ببرید. افراد و شرکت های حامی یک پروژه متفاوت از تیم توسعه دهنده آن هست. افراد مشهور و محبوب بسیار زیادی در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارن. که حضور هر کدام از آن ها به عنوان حامی در یک پروژه می‌ تونه محبوبیت و مقبولیت بسیار زیادی برای آن به وجود بیاره. در ضمن بهتره که اهداف پروژه رمز ارز مورد نظر خود نیز مطالعه کنین، البته بایستی هوشمندانه عمل کنین و به اطلاعات و اخبار موجود در سایت رسمی رمز ارز مورد نظر، بسنده نکنین بسیاری از اهداف هستن که قابل دست یافتنی نیستن.

وایت پیپر

وایت پیپر سندیست که نمایی کلی از پروژه ارز دیجیتال موردنظر را به ما نشان میده. در واقع یک سند فنیست که مشخص‌کننده اهداف و نحوه فعالیت یک پروژه ارز دیجیتال هست و مهم ترین سند آن محسوب می‌ شه. شما می تونین اطلاعات بسیار کاربردی و مفیدی را درباره ی هر رمز ارزی در آن شاهد باشین. باید وایت پیپر پروژه ارز دیجیتال مورد نظر را به دقت بررسی کرده و به دنبال نظر و نقدهای اشخاص ثالث درباره ی آن باشین.

اطلاعاتی که با مطالعه وایت پیپر دست گیرمون می شه می تونیم به این موارد اشاره کنیم، فناوری مورد استفاده، کاربردها و اهداف پروژه، نقشه راه برای ارتقا و افزودن ویژگی ‌های جدید، طرح عرضه و توزیع کوین ‌ها یا توکن‌ ها، اقتصاد توکن و اطلاعات فروش ارز، اطلاعات تیم، راه‌حل‌ های فناوری بلاک چین این ها مواردی از داده ها هستش که به ما داده می شه. به طور کلی می تونیم بگیم که محبوب ‌ترین روش برای تعیین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال، تحقیق در مورد پروژه آن ارز مجازی هست. با خواندن وایت پیپر، شما می‌ تونین اهداف پروژه، موارد استفاده و فناوری مورد استفاده و داده های گفته شده در بالا رو متوجه بشین.

البته اطلاعات مندرج در وایت پیپر ارز دیجیتال به این معنا نیست که رمز ارز مورد نظر تمام ویژگی های گفته شده را برخوردار باشه. در این اسناد تیم‌ های توسعه دهنده معمولاً اهداف و آمال خود را برای توسعه رمز ارز مورد نظر را بیان می‌ کنن چه بسا ممکنه در این میان، چند سال از زمان توسعه ارز دیجیتال گذشته، اما هنوز که هنوزه هیچ کدام از اهداف و ویژگی های گفته شده در دسترس نباشه.

مقایسه رقبا

هر چقدر دقیق یک رمز ارز قویتر و بهتر باشه، مسلما سرمایه گذاران بیشتری به سمت رمز ارز قوی تر رفته و استقبال از ارز ضعیف تر کمتر خواهد بود رقابت در بازار، برنده‌ ها را از بازنده ‌ها جدا می ‌کنه. انجام یک جستجوی کامل از رقبای بازار، باعث شناسایی گسترده رقابت پروژه ‌ها می‌ شه. درک اکوسیستم کلی برای ارزیابی پتانسیل‌ های یک پروژه حیاتی هست. البته به این موضوع هم توجه کنین ممکنه که، با وجود اینکه یک ارز دیجیتال کیفیت بسیار خوب و بالایی داشته باشه، اما باز هم با استقبال خوبی روبرو نشده و روند رو به رشد آن با مشکلات زیادی همراه شده. از این رو ارزیابی و بررسی رقبا نیز یکی از مهم ترین عوامل در تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) ارزهای دیجیتال محسوب می شه.

نقشه راه (Road Map)

نقشه راه (Road Map)

در ادامه بررسی معیارهای خود پروژه رمز ارزی در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال باید خاطر نشان کرد که، به عنوان یکی از اطلاعات بسیار مهم کارنامه انتقالی برای تحویل یک رمز ارز باید نقشه راه پروژه آن را مورد ارزیابی قرار بدین. اکثر محصولات رمز ارزی دارای نقشه راه برای آینده ‌شان هستن. رود مپ در واقع نشان‌ دهنده یک جدول زمانی برای اجرای شبکه ‌های آزمایشی، انتشار اطلاعات و ویژگی‌ های برنامه‌ ریزی ‌شده جدید هست.

تیم توسعه دهنده هر ارز دیجیتال، یک نقشه مشخص برای پیشبرد اهداف خود در شبکه تعیین می‌ کنه که هر ساله این اهداف به روز رسانی می ‌شن. نقشه راه باید دارای بازه زمانی مشخص از توسعه ‌های آتی باشه. به عبارت دقیق تر و کامل تر کاربردی بودن و مثمر ثمر بودن و هم چنین این تأثیر عوامل تعیین شده در نقشه راه پروژه یک رمز ارز، فاکتورهایی هستش که، اهمیت آن را به کاربر نشان میده. شما می ‌تونین با استفاده از این معیار به ارزیابی دستاوردهای نقطه عطف یک پروژه بپردازین.

فعالیت ها و کاربرد پروژه ارز دیجیتال

هر رمز ارزی ممکنه بنا به شرایط توسعه ای که دارن، دارای یک یا چند کاربرد متفاوت باشه اگر تجربه کافی فعالیت در بازار ارز های دیجیتال رو داشته باشین، به خوبی می دونین که، هر رمز ارزی با اهداف کاربردی مختلفی توسعه پیدا کرده. یک رمز ارز، دارای کاربرد و کارایی در دنیای واقعی، باعث جذب کاربران و توجه بیشتر خواهد شد. کاربرد یک توکن نیز نقش آن را در شبکه تعیین می ‌کنه. برای مثال، مهم ترین کاربرد اتریوم استفاده از آن برای پرداخت هزینه ها در نظر گرفته شده. یا مهم ترین کاربرد ارز دیجیتال سولانا برای سرعت بخشیدن به تراکنش ها در شبکه، هدف گذاری شده. 

صرافی
از سال 2017 تا حالا چندین بار صرافی ارز های دیجیتال مورد تهاجم و هک قرار گرفته البته این از محبوبیت و امنیت صرافی ها کم نکرد اما همین باعث شده یه فاکتور خیلی مهم برای بررسی توکن ها و کوینی هایی که خریداری میکنیم باشه برای مثال شما برای سرمایه گذاری روی یه ارز دیجیتال حتما درمورد اون در صرافی ها تحقیق کنید که آیا تو اونجا هم لیست شده یا نه؟
 هر چقدر یه ارز دیجیتال در صرافی های بیشتری لیست شده باشه نشون میده که اگه اونو خریداری کنی برای فروشش مشکلی برات پیش نمیاد و به راحتی میتونین به ترید یا معامله بپردازین پس حتما قبل از خرید ارز دیجیتال مورد نظرتون اون رو در صرافی های بزرگ و معتبر چک کنین که حتما در یکی از اونها باشه تا ریسک رو کم کنه و شما با خیال راحت به سود برسین.

شرایط توزیع و عرضه اولیه

سیاست های در پیش گرفته برای پیشگیری از تورم و توکن سوزی یکی از فاکتورهایی هست که در زمان بررسی شرایط توزیع و عرضه اولیه یک رمز ارز باید به آن دقت داشته باشین. تورم یک مانع بسیار بزرگ برای جلوگیری از پیشرفت ارزهای دیجیتال و قیمت آن هاست. شاید اصطلاح توکنامیکس (Tokenamics) به گوشتون اشنا باشه که به معنی اقتصاد عرضه و تقاضای یک توکن هست.

عرضه و تقاضا محرک ارزش و قیمت رمز ارزها هست. هرچه تقاضا به نسبت عرضه بیشتر باشه، قیمت نیز بالاتر خواهد بود. در ضمن رمز ارز مورد نظر شما بایستی به صورت کاملاً عادلانه در میانه افراد شرکت کننده در عرضه اولیه تقسیم شده باشه و از این گذشته تیم توسعه دهنده توکن های زیادی را برای خود جمع نکرده باشن. با بررسی شرایط عرضه اولیه بسیاری از توکن ها به راحتی می ‌تونیم به کلاهبرداری بودن آن ها پی ببریم. از این گذشته تئوری توکنامیکس هم چنین شامل ساختار انگیزشی استفاده‌ شده برای تشویق رفتار درست در شبکه هست.

نحوه عملکرد تحلیل فاندامنتال چگونه است؟

شاید این سوال را از خودتان پرسیده باشید که نحوه عملکرد تحلیل فاندامنتال چگونه است؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که ارزهای دیجیتال دارایی های نوظهوری هستند که نوسانات قیمتی زیادی دارند. عوامل مختلفی می توانند قیمت ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهند. از جمله از این عوامل می توان به اخبار، رویدادها و حتی شایعات اشاره کرد. بخش زیادی از نوسانات رمز ارزها که طی چند سال شاهد آن بودیم، به دلیل احساساتی شدن برخی از تریدرها و سرمایه گذاران رخ داده است. 

به طور کلی، خیلی مهم است تا در صورت عدم داشتن تجربه کافی در تحلیل فاندامنتال از نظرات معامله گران و تریدرهای حرفه ای برای پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال بهره مند شوید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای انجام معاملات خودتان بگیرید. اگر تصمیم گرفته اید تا به سراغ تحلیل فاندامنتال بروید، حتما باید موارد مهمی که در زیر به آنها اشاره کردیم را زیر نظر بگیرید تا بتوانید معاملات پرسودی انجام دهید:

• چگونگی عرضه رمز ارزها در دراز مدت

• تقاضا برای خرید ارز دیجیتال

• وضعیت فعلی بازار کریپتو

تحلیل فاندامنتال برای چه کسانی مناسب است؟

توجه داشته باشید که تحلیل فاندامنتال یک ارز دیجیتال به صرف زمان و انرژی زیادی نسبت به تحلیل تکنیکال نیاز دارد. چون در این روش تمامی گزارش ها و داده های یک پروژه ارز دیجیتال مورد بررسی قرار می گیرد. به همین دلیل افرادی از روش تحلیل فاندامنتال استفاده می کنند که قصد سرمایه گذاری بلند مدت دارند. اگر شما نیز می خواهید روی ارزهای دیجیتال برای بلند مدت سرمایه گذاری کنید، می توانید از تحلیل فاندامنتال بهره ببرید. البته بهتر است بدانید که تحلیل فاندامنتال توسط تریدرهای کوتاه مدت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

جمع بندی و نتیجه گیری

در مقاله تحلیل فاندامنتال چیست؟ بررسی صفر تا صد تحلیل فاندامنتال. با شما در مورد تعریف تحلیل فاندامنتال و اینکه این تحلیل چه کاربردهایی داره و مزایا و معایب اون چیست صحبت کردیم و به بیان تفاوت تحلیل فاندامنتال و تکنیکال پرداختیم و گفتیم که برای افرادی که قصد سرمایه‌ گذاری بلند مدت دارن، بررسی فاندامنتال باید به عنوان اساسی‌ ترین معیار برای انتخاب یک پروژه و سرمایه‌ گذاری روی آن باشه. با استفاده درست از این تحلیل، سرمایه‌ گذاران نه تنها قادر به تعیین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال مانند؛ بیت کوین و اتریوم و یا بورس سهام خواهند بود، بلکه سرمایه‌ گذاری، معامله ‌گری و اقتصاد مربوط به آن را بهتر درک خواهند کرد. که تصمیم گیری بهتری داشته باشن.

این دنیای دیجیتال ممکنه، برای سرمایه گذاران جدید ترسناک به نظر برسه، اما با سرمایه گذاری دقیق و متفکرانه می‌ تونه بسیار سودآور باشه. البته استفاده از این تحلیل می ‌تونه به هر کسی اعتماد به نفس لازم برای سرمایه گذاری در این رمز ارز ها رو بده. مخصوصا این که در حال حاضر بیش از 2 هزار ارز دیجیتال در جهان وجود داره، قطعاً این ارزیابی و سنجش دقیق می تونه برای انتخاب مناسب رمز ارز جهت سرمایه گذاری، بسیار موثر باشه.

با توجه به اهمیت موضوع سعی کردیم که به کررات به این امر تاکید کنیم که خدایی نکرده همانطور که در ابتدای بحثم گفتیم متحمل ضرر نباشین و با دانش و اگاهی کامل قدم بردارین امیدواریم این مقاله مورد فیض شما عزیزان قرار گرفته باشه.


نظرات کاربران در مورد تحلیل فاندامنتال(Fundamental Analysis) چیست؟ صفر تا صد تحلیل فاندامنتال
  • سلام یه سوال داشم که با وجود تحلیل تکنیکال در کنارش آیا باید تحلیل فاندامنتال انجام بدیم ؟

    • حتما باید تحلیل فاندامنتا انجام بدین و بروز باشین تا قبل از حرکت ارزها مطلع شوید و بتونین سود کنین

    آیا میتوان در تحلیل فاندامنتال برای حد ضرر محدوده زمانی تعریف کرد؟

    • خیر محدوده زمانی در تحلیل فاندامنتال نمیشه تعیین کرد و باید در بازار لایو و فعال باشید تا به محض دریافت سیگنالش اقدام کنین

    سلام خدمت صرافی اینانس سوالی داشتم خدمتتون. آیا بدون تحلیل فاندامنتال میشه ترید انجام داد یا خیر؟

    • بله میشه ترید انجام داد ولی تحلیل فاندامنتال هم در کنار تحلیل تکنیکال برای رسیدن به سود خوب به شما کمک بسیار زیادی میکنه و در خیلی از مواقع از ضرر ها و شکست های تریدر ها جلوگیری کرده پس باید همیشه جدی گرفته بشه.

    سلام خدمت صرافی اینانس مقالتون عالی و مفید بود. سوالی داشتم خدمتتون تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال چه تفاوتی با هم دارن؟

    بسیار عالی و کامل ممنون از صرافی اینانس

سوال امنیتی :6+47 = ?