تاثیر جنگ بر قیمت ارزهای دیجیتال

1401/06/10


تاثیر جنگ بر قیمت ارزهای دیجیتال آیا تا به حال چیزی راجع به تاثیر وقوع اتفاقات سیاسی بر بازارهای مالی شنیدین. حتما متوجه شدین که در سالهای اخیر مردم برای پیگیری وضعیت آینده اقتصاد دائما اخبارهای سیاسی رو دنبال میکنن. بله .... درسته یکی از متغیرهای مهم اقتصادی که بر وضعیت اقتصادی هر کشوری تاثیر میگذاره، وقوع اتفاقات و درگیرهای سیاسی است که در تحلیل فاندامنتال هم به این مسئله پرداخته میشه. 

از جمله این اتفاقات در تاریخ ایران به نشست های برجام، جلسات 1+5 و وقوع تنش بین ایران و آمریکا و اعمال تحریم ها توسط کشورهای ابر قدرت اقتصادی و سیاسی رو می تونیم نام ببریم. برای مثال ابزار تحریم یک ابزار سیاسی هست که میتونه با از بین بردن بازارهای خارجی برای ایران، جلوی رشد اقتصادی ایران رو که به اقتصاد نفتی وابسته است رو بگیره. پس تحریم ابزاری بود که به کمک آن با محدود کردن صادرات و واردات برای ایران اقتصاد ایران رو ضعیف کرد با ضعف اقتصاد شاخص کل رشد سهام نیز همواره ریزش میکرد.

اما اتفاقات سیاسی بر روی بازارهای ارز دیجیتال کشورها چه تاثیری دارن؟ تاثیر جنگ بر قیمت ارز دیجیتال چیه؟ آیا بازار ارز دیجیتال هم همانند بازار بورس به اقتصاد کشورها ارتباط داره؟ آیا تحریم یا جنگ می تونه این بازارها رو کم رنگ کنه یا نه؟ همه این مسائل در این مقاله پاسخ داده خواهد شد پس لطفا با ما همراه باشین.

تاثیر جنگ بر قیمت ارزهای دیجیتال

تاثیر جنگ بر قیمت ارزهای دیجیتال

جنگ همیشه تاثیر خودش رو بر بازارهای مالی گذاشته است. با افزایش تنش بین دو کشور یا جنگ بین دو کشور بازارهای مالی نوسانات زیادی را تجربه کرده اند. ولی در کل محققان معتقد هستند که تاثیر جنگ ها بر بازار های مالی در بلند مدت مشخص میشه. اگر چه ممکنه با شروع جنگ نوسانات شدید در بازارها رخ بده ولی به دلیل اینکه اثرات جنگ بر جنبه های مختلف زندگی اجتماعی و اقتصادی وسیع است، تاثیرات نهایی آن حتی سال ها پس از پایان آن ادامه داره. 

برای روشن شدن موضوع تاثیر جنگ بر قیمت ارزهای دیجیتال یا اثرات جنگ بر بازارهای ارز دیجیتال به مثال در این باره می پردازیم. نشریه فوربس در تحلیل خودش عنوان کرد که در شرایط سیاسی بحرانی قیمت بیت کوین بیشتر از سایر بازار ها نظیر بازار نفت و طلا تحت تاثیر قرار میگیره. ظاهرا سرمایه گذاران، بیت کوین را به عنوان طلای دیجیتال و بازاری امن برای سرمایه های خود قبول کرده اند. دلیل دیگر رشد بیشتر بیتکوین نسبت به سایر بازارها، اینه که بازارهایی مثل بازار نفت و طلا بازارهای خیلی بزرگی هستن و باید تریلیون ها دلار وارد این بازارها بشه تا قیمت افزایش پیدا کنه. ولی با ورود مقدار کمی سرمایه به بازار ارز دیجیتال، قیمت ارز های دیجیتال سریعتر بالا میروند. مثال دیگر برای تاثیر پذیری بازارهای مختلف از جمله بازار ارز از جنگ ها، جنگ بین اوکراین و روسیه است. با شروع جنگ اوکراین و روسیه قیمت نفت حدود 30 درصد افزایش یافت. 

شروع جنگ اوکراین و روسیه

ایالات متحده هر روز تحریم های جدیدی برای ممنوعیت خرید نفت و گاز از روسیه رو صادر میکنه. این درحالی هست که اروپا برای تامین انرژی خود به نفت و گاز روسیه نیازمند هست. این تحریم ها و افزایش قیمت جهانی نفت و گاز، اقتصاد و تامین انرژی اروپا رو با مشکل روبرو کرده است. همچنین از آن جایی که روسیه و اوکراین هر دو از کشورهای تامین کننده غلات در جهان هستن، با شروع این جنگ و افزایش قیمت نفت، همزمان با افزایش قیمت غلات و مواد غذایی در جهان روبرو هستیم. این مسائل بازارهای بورس و رشد شاخص کل بورس را هم تحت تاثیر قرار داده است.

 قیمت ارز دیجیتال همزمان با شروع جنگ روسیه و اوکراین هیجانات زیادی رو تجربه کرد و همزمان با آغاز این جنگ بیت کوین سیر صعودی رو به خودش گرفت. معمولا همزمان با شروع جنگ، مردم سعی میکنن سرمایه های خود را از بازار های ریسکی به بازرهای امن منتقل کنن. تحقیقات حاکی از آن است که با شروع جنگ حجم معامله بین روبل و ارزهای دیجیتال با جهش 4 برابری همراه بوده است. این اعداد و ارقام حاکی از اونه که مردم روسیه در حال تلاش برای افزایش پس‌اندازهای مخفیانه خود، به صورت ارزهای دیجیتال هستند. خرید و فروش ارزهای دیجیتال در روسیه تنها به این زمان محدود نمیشه بلکه از آغاز اولین برخورد بین روسیه و اوکراین و اعمال تحریم ها توسط آمریکا که به سال 2014 برمیگرده، روسیه متوجه شد که بهترین راه دور زدن تحریم ها، حذف دلار از معاملات خود، و استفاده از ارزهای دیجیتال کشور خودش مثل روبل دیجیتال است. 

ارز دیجیتال ابزاری برای دور زدن تحریم های سیاسی

شروع جنگ اوکراین و روسیه

قضیه به این صورته که در سال 2014 به دنبال شدت گرفتن درگیری بین روسیه و اوکراین و تهاجم روسیه به کریمه از توابع اوکراین به منظور دفاع از حقوق شهروندان روس تبار، ایالات متحده از امریکایی ها خواست که از تجارت با بانک های روسیه خودداری کنن و با این تحریم، ضربه بزرگی به اقتصاد روسیه زد. اقتصاد دانان تخمین می زدن که تحریم های اعمال شده توسط کشورهای غربی سالانه 50 میلیارد دلار به اقتصاد روسیه زیان میزنه. در آن زمان هم، بازار جهانی ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های دیجیتالی وجود داشت. ولی به رونق بازارهای ارز امروزی نبود. وجود این بازارها، خبر بدی برای مجریان تحریم ها و خبر خوبی برای روسیه بود. 

از آن زمان تا به امروز تنش های وسیعی بین این دو کشور رخ داده که با دخالت آمریکا و تحریم روسیه، روسیه عقب کشی کرده است. تا اینکه روسیه در اسفند 1400 که برابر با آغاز سال نو میلادی 2022 بود، تصمیم گرفت وارد جنگ تمام عیار با کشور اوکراین بشه. 

به تازگی، دولت بایدن تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه به دلیل درگیری در اوکراین وضع کرد که هدف آن جلوگیری از دسترسی این کشور به سرمایه‌های خارجی است. تحریم ها یکی از قدرتمندترین ابزارهای ایالات متحده و کشورهای اروپایی برای تأثیرگذاری بر رفتار کشورهایی هست که این کشورها رو متحد خودشون نمی دونن.

به ویژه اینکه ایالات متحده می تونه از تحریم ها به عنوان یک ابزار دیپلماتیک استفاده کنه زیرا دلار ارز ذخیره جهانی است و در پرداخت های سراسر جهان استفاده میشه. در این بین استفاده از ارزهای دیجیتال نیازی به تعیین هویت نداره و تجارتی است که بدون محدودیت قابل انجام است. به گفته کارشناسان نهاد های روسی، روسیه از سال ها پیش از فناوری بلاکچین و ارز دیجیتال برای دور زدن تحریم ها استفاده میکرده مقامات دولت آمریکا از پتانسیل ارزهای دیجیتال برای کاهش تأثیر تحریم ها آگاه هستند.

 در ماه اکتبر، وزارت خزانه داری ایالات متحده هشدار داد که ارزهای دیجیتال یک تهدید جدی برای برنامه تحریم های آمریکا هستن و مقامات ایالات متحده باید نسبت به این موضوع محدودیت های جدیدی را به کار بگیرن. به گفته کارشناسان، اگر روسیه بخواد از اثرات تحریم ها دوری کنه، تنها چیزی که نیاز داره اینه که راهی پیدا کنه تا دلار رو از تجارت های خودش خارج بکنه. در جهت دست یابی به این مهم، دولت روسیه در حال توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی خودش هست که به اصطلاح روبل دیجیتال خوانده میشه دولت روسیه امیدوار هست از آن برای تجارت مستقیم بدون تبدیل به دلار با سایر کشورهایی که مایل به پذیرش هستند استفاده بکنه.

تاثیر جنگ بر قیمت ارزهای دیجیتال

 تکنیک‌های استخراج و هک کردن

 تکنیک‌های استخراج و هک کردن هم، می‌تونه در این شرایط به روس‌ها کمک کنه تا با استخراج و یا با سرقت ارزهای دیجیتال، به جبران درآمدهای از دست رفته ناشی از تحریم‌ها کمک کنه. علاوه بر این امکاناتی در استفاده از تکنولوژی بلاکچین وجود داره که کاربران می تونن بدون شناسایی لوکیشن و محل زندگی خود و هویتشون در این بستر فعالیت کنن. این خاصیت بلاکچین سبب شده که در زمان تحریم، معاملات ارزدیجیتال به کمک بسیاری از دولت ها بیاد و دولت ها به کمک این فناوری تحریم ها رو دور زده و اثرات بد تحریم ها رو کم کنن. 

مثال های دیگری از این قبیل ایران و کره شمالی است که علی رغم تحریم آمریکا توانستن از تکنولوژی بلاکچین برای دور زدن تحریم ها استفاده کنن. گزارش سازمان ملل، حاکی از آن است که کره شمالی از باج افزار برای سرقت ارزهای دیجیتال استفاده میکنه تا برنامه های هسته ای کشور خود رو تامین مالی بکنه. 

تحریم های غرب علیه بانک مرکزی روسیه این نگرانی را برای غرب ایجاد کرده ممکنه که کشورهای غیر غربی در آینده در انجام معاملاتشون از دلار دوری بکنن. دولت اوکراین ماه گذشته در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد که برای حمایت از ارتش خود، کمک‌های مالی جهانی در بیت‌کوین، اتریوم و تتر رو می‌پذیره. به گفته بریتانی کایزر، کارآفرین ارزهای دیجیتال حدود 106 میلیون دلار از کمک های ارزهای دیجیتال به سمت دولت اوکراین از بستر بلاکچین سرازیر شده است. که میتونه پیامد مثبتی از این جنگ برای رونق ارز دیجیتال باشه.

اگر جنگ ها باعث رشد قیمت ارز دیجیتال می شود، چرا بعد از صعود بیت کوین در چند هفته اول حمله روسیه به اوکراین،این صعود دوام نداشت و بعد از آن برای چندین هفته پی در پی بازار با شش کندل قرمز نزول کرد؟

تاثیر جنگ بر قیمت ارزهای دیجیتال

آیا مردم اعتماد خود را به این بازار از دست داده اند؟

قضیه اینه که درسته، با آغاز جنگ قیمت بیت کوین افزایش یافت. این افزایش می تونست خیلی ادامه پیدا کنه به شرطی که مولفه های دیگر اقتصادی بر بازار اثر نگذارن. ولی در همین مدت کوتاه چندین مولفه اقتصادی پی در پی بر بازار ارز دیجیتال اثر منفی گذاشت. ریزش ارزش کل بازار به زیر 2 تریلیون دلار از اونجایی شروع شد که مقامات فدرال رزور آمریکا برای کنترل تورم سر سام آور، تصمیم گرفتن که تراز نامه بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا را به 95 میلیارد دلار در ماه کاهش بدن که با انتشار این خبر، بازار سهام آمریکا ریخت و همچنین بازار کریپتو نیز از این خبر متاثر شد و به این صورت عوامل کلان اقتصادی پی در پی موجب هراس سرمایه گذاران شد.

از طرفی بانک مرکزی آمریکا نیم درصد بهره بانکی را افزایش داد که این افزایش بیشترین میزان افزایش بهره در طی 20 سال اخیر بود. پس این عامل هم، دلیلی شد که عده ای از سرمایه گذاران، سرمایه های خودشون رو به بانک انتقال بدن و قیمت بازم پایین تر اومد. بزرگترین ضربه ای که در این مدت باعث افت قیمت و کاهش اعتماد سرمایه گذاران به بازار ارز دیجیتال شد شکست پروژه ترا در پی سقوط 99.7% قیمت ارز لونا بود که عده زیادی این وسط سرمایه های خودشون رو از دست دادن. 

جمع بندی و کلام پایانی 

همون طور که دیدین، تحلیل از بازار تنها به وضعیت یک متغیر اقتصادی برنمیگرده؛ بلکه برای تحلیل بازار ها از جمله بازار ارز مجموعه ای از متغیر ها رو باید در نظر گرفت. اما با توجه به وضعیت اخیر قیمت بیت کوین و سایر ارزها در زمان نگارش این مقاله که بیشتر از دو ماه از آغاز جنگ سوریه با اوکراین میگذره، می توان اظهار داشت که شاید بازار ارز دیجیتال بیشتر از آنکه از شرایط سیاسی و تنش های سیاسی بین کشورها متاثر بشه، از وضعیت اقتصادی کشورهای غربی نظیر آمریکا تاثیر می پذیره.

چرا که وضعیت بد اقتصاد غرب تونست بر افزایش قیمت بیت کوین ناشی از جنگ اوکراین و روسیه غلبه کنه و نمودار رو به پایین ترین سطح از قیمت ها بکشونه. شدت اثر وضعیت بد اقتصادی طوری قوی بود که از سال 2015 تا به امروز این اولین بار هست که بیت کوین هفت کندل قرمز هفتگی را ثبت میکنه. 
با آرام شدن شاخص دلار آمریکا امید داریم که وضعیت بازار بهتر بشه. امیدواریم که با مطالعه این مقاله تا حدود زیادی از تاثیر جنگ بر قیمت ارزهای دیجیتال مطلع شده باشین.


نظرات کاربران در مورد تاثیر جنگ بر قیمت ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :6+87 = ?