تفاوت بازار ارزهای دیجیتال و بورس چیست؟

1401/10/26
تفاوت بازار ارزهای دیجیتال و بورس چیست؟

اگه به تازگی وارد بازار کریپتوکارنسی ها شدین، به احتمال زیاد با سوالات متفاوتی روبرو هستین. یکی از بزرگترین سوالاتی که برای افراد تازه کار پیش میاد این هست که تفاوت ارز دیجیتال با بورس چیست؟ ارز دیجیتال در دنیای امروز با محبوبیت خیلی زیادی روبرو شده. خیلی از افراد به دنبال خرید عرضه اولیه های این بازار هستن. سرمایه گذاری در شبکه بلاک چین به یکی از جذاب ترین شیوه های سرمایه گذاری تبدیل شده. بیشتر افرادی که در بورس فعالیت دارن هم به سمت خرید و فروش این ارزها روی اوردن و خرید ارز دیجیتال رو به سبد سرمایه گذاری خودشون اضافی کردن. بعضی از این افراد باور دارن که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال تفاوت زیادی با سرمایه گذاری با بورس و سهام نداره. در حالی که تفاوت عمده ای در این بازارها دیده میشه.

این روزها افراد زیادی علاقه مند به کسب درآمد دلاری هستن و به همین دلیل خرید و فروش در بازارهای مالی رو انتخاب می کنند. بیشتر افراد و سرمایه گذارانی که برای اولین بار می خوان وارد بازار ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها بشن، حداقل یبار در بازار بورس معامله کردن. بی شک این موضوع یه تجربه عالی برای هر فرد آماتور محسوب میشه. ولی در بازار ارزهای دیجیتال مشخصات و ویژگی های متفاوتی در زمینه تجارت سرمایه گذاری اتخاد کرده. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تفاوت بازار ارزهای دیجیتال با بورس چیست؟ اطلاعاتی در مورد بازار بورس و کریپتوکارنسی به شما ارائه کنیم و به بررسی تفاوت بورس و ارز دیجیتال بپردازیم تا بهترین تصمیم رو برای سرمایه گذاری بگیرین.

بازار ارز دیجیتال چیست؟

بازار ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال کلمه ای قدیمی به ارزهایی گفته میشه که در بستر رایانه ها به وجود اومدن. استفاده از این کلمه با پیدایش بیت کوین رشد چشمگیری پیدا کرد و امروزه کمتر کسی رو میشه پیدا کرد که درمورد این واژه چیزی نشنیدن. خیلی از کاربران به دنبال خرید و سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال کسب سود از اون ها هستن، ولی لازمه این کار آشنایی با مفهوم و سایر مفاهیم مرتبط با اون هست. همچین ارزهای دیجیتال الگوی جدیدی برای پول هستن. بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور مالی هست که به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های گذشته داشته، مورد استقبال سرمایه گذاران و افراد زیادی قرار گرفته و تونسته به یکی از محبوب ترین بازارهای مالی با حجم بازار بزرگ تبدیل بشه. شما هم می تونین وارد بازار کریپتوکارنسی ها شده و با خرید و فروش ارزهای دیجیتال سود زیادی به دست بیارین.

مقاله پیشنهادی: کدام شرکت های بزرگ روی بیت کوین سرمایه گذاری کرده اند؟

آشنایی با بورس ایران

بورس جایی برای قیمت گذاری و خرید و فروش سهام شرکت هاست. جالب اینجاست که بدونین منظور از خرید و فروش در بورس این نیست که می تونین هرجور کالا و دارایی رو خرید و فروش کنین. مثلا شما نمی تونین در بورس سیب یا گوشی تفان همراه خرید و فروش یا معامله کنین. در بازار بورس شرکت هایی وجود دارن که خرید و فروش میشن، ولی هر کسی نمی تونه یه شرکت هزار میلیاردی رو خریداری کنه. تصور کنین این شرکت رو به 1 میلیارد قسمت تقسیم کنیم. هر قسمت از اون 1000 تومان معامله میشه و هر کسی می تونه سهمی از این شرکت رو داشته باشه. با بزرگتر شدن شرکت سهم ما هم زیاد میشه و سهم زیاد به معنی سود بیشتر هست.

ارز دیجیتال یا بورس؟ کدام بهتر است؟

ارز دیجیتال یا بورس

احتمالا این سوال واستون پیش بیاد که ارز دیجیتال بهتر است یا بورس؟ بهتره بدونین سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال و بازار بورس روز به روز در حال توسعه و گسترده شدن هست و افراد زیادی به تزریق دارایی های خود به این دو بازار هستن. قبل از اینکه سرمایه گذاری در بورس یا ارزهای دیجیتال رو مورد بحث و برررسی قرار بدیم، باید بگیم فقط زمانی سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال و بورس پرسود میشه که با دانش و اطلاعات کافی وارد این بازارها بشین. بنابراین، اگه می خواهین سود زیادی از معاملات خودتون به دست بیارین، باید آموزش های لازم رو فرا بگیرین و با انواع روش های تجزیه و تحلیل بازارهای مالی آشنا بشین.

مقاله پیشنهادی: تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس

اگه بدون دانش و تخصص کافی وارد بازار ارزهای دیجیتال بشین، ممکنه با خطا و اشتباه متضرر بشین و از میزان اندوخته و دارایی شما کم بشه و بعضی وقت ها حتی سرمایه شما به صفر میرسه. چون قبل از وارد شدن به هر بازاری شناخت کامل از اون بازار هست. اولین و مهم ترین قدم برای اینکه بتونین بهترین روش سرمایه گذاری رو انتخاب کنین، این هست که هر دو روش رو با هم مقایسه و بهترین راه مناسب با نیاز و آگاهی خودتون رو انتخاب کنین. هر کدوم از بازارهای بورس و ارز دیجیتال مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن که طبق این موارد محبوبیت به دست میارن.

تفاوت بورس و ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت بورس و ارز دیجیتال چیست؟

همونطور که گفتیم، خیلی از افرادی که برای اولین بار می خوان وارد بازار ارزهای دیجیتال بشن، حداقل یبار در بازار بورس معامله کردن. بی شک این موضوع یه تجربه عالی برای هر فرد آماتور به حساب میاد. ارزهای دیجیتال و بورس گزینه های سرمایه گذاری معتبری هستن، ولی اهداف متفاوتی رو در یه سبد متنوع سرمایه گذاری انجام میدن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی تفاوت بورس و ارز دیجیتال بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بهترین راه سرمایه گذاری رو انتخاب کنین.

• ریسک سرمایه گذاری

یکی از مهم ترین تفاوت های بازار بورس و ارزهای دیجیتال، ریسک سرمایه گذاری هست که همه افراد قبل از شروع سرمایه گذاری به این مورد توجه ویژه ای دارن. اگه بنا مقایسه میزان ریسک بین دو بازار بورس و ارز دیجیتال باشه، قطعا بازار ارزهای دیجیتال سهم بیشتری از ریسک داره. بازار ارزهای دیجیتال به همون اندازه که سود زیادی نصیب سرمایه گذاران می کنه، از ریسک بالاتری هم برخوردار هست.

مقاله پیشنهادی: 5 دلیل مهم سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال

• نقدشوندگی

یکی دیگه از مهم ترین تفاوت های بازار بورس و ارزهای دیجیتال، نقدشوندگی هست. در بورس ایران شاهد پدیده ای به اسم صف خرید و فروش هستیم که باعث میشه یه سهم در یه قیمت خریدار یا فروشنده نداشته باشه. ولی در بازار ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها هیچ وقت چیزی به اسم صف وجود نداره و شما می تونین در هر ساعت شبانه روز معامله انجام بدین.

• دوطرفه بودن

یکی دیگه از مهم ترین تفاوت بورس با ارز دیجیتال، دو طرفه بود بازارهاست. در بورس ایران شما می تونین یه سهم رو با قیمت پایخ بخرین و بعد از مدتی با قیمتی بالاتر بفروشین. ولی در بازار ارزهای دیجیتال شما می تونین در بعضی از صرافی ها مثل بایننس روی پایین رفتن قیمت سرمایه گذاری کنین. اگه قیمت کاهش پیدا کرد شما سود می کنین. به این ترتیب، بالا رفتن و پایین رفتن قیمت در ارزهای دیجیتال هیچ تفاوتی نداره.

• دامنه نوسان

یکی دیگه از مهم ترین تفاوت بورس با ارز دیجیتال، دامنه نوسان هست. در بورس ایران دامنه نوسان معمولا 3 یا 5 درصد هست. ولی در ارزهای دیجیتال چیزی به اسم دامنه نوسان وجود نداره. بازار ارزهای دیجیتال تقریبا 10 برابر سریع تر از بازار بورس عمل می کنه و همه چیز رو تحت تاثیر خودش قرار میده. قیمت ها با سرعت بیشتری افزایش و کاهش پیدا می کنند و میزان نوسان اون ها نسبت به بازارهای دیگه خیلی بیشتر هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تفاوت بازار ارزهای دیجیتال با بورس چیست؟ اطلاعاتی در مورد بازار بورس و کریپتوکارنسی به شما ارائه کنیم و به بررسی تفاوت بورس و ارز دیجیتال بپردازیم تا بهترین تصمیم رو برای سرمایه گذاری بگیرین. همونطور که گفتیم، خیلی از افرادی که برای اولین بار می خوان وارد بازار ارزهای دیجیتال بشن، حداقل یبار در بازار بورس معامله کردن. بی شک این موضوع یه تجربه عالی برای هر فرد آماتور به حساب میاد. ارزهای دیجیتال و بورس گزینه های سرمایه گذاری معتبری هستن، ولی اهداف متفاوتی رو در یه سبد متنوع سرمایه گذاری انجام میدن.


نظرات کاربران در مورد تفاوت بازار ارزهای دیجیتال و بورس چیست؟
سوال امنیتی :4+82 = ?