تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس

1401/06/06


تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس؛بازار های نوظهوری مثل فارکس و ارزهای دیجیتال از جمله بازار هایی هستند که توجه علاقمندان به سرمایه گذاری و ترید رو تونستن که از سراسر جهان به خودشون جلب بکنن.

از طرفی تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس باعت شده تا برای افراد که علاقمند به فعالیت در بازارهای مالی هستن، این سردرگمی به وجود بیاد که از بین این دو بازار کدوم یکی برای سودهای بالاتر بهتر هستش. 

شباهت ها و تفاوت هایی که توی بازار ارزهای دیجیتال و فارکس وجود داره باعث شده تا انتخاب از بین این دو بازار سخت بشه، مخصوصا برای معامله گرها و سرمایه گذاران تازه کاری که تا حالا به صورت عملی هیچ تجربه ای از بارزار فارکس نداشتن این دشواری در انتخاب چند برابر میشه.

برای همین لازمه که برای مشخص شدن تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس با هر کدوم از این بازار ها به صورت کامل آشنا بشید و با مقایسه اون ها با توجه به شرایطی که دارید و میزان ریسک پذیری تون، یکی از این بازارها رو برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. 

توی ایران، بازار فارکس و ارزهای دیجیتال به خاطر این که میتونن ارزش پول و سرمایه رو در صورت انجام یک سرمایه گذاری صحیح به میزان بیشتری افزایش بدن طرفداران زیادی پیدا کردن،

به دلیل شرایط فعلی اقتصادی فرصت های سرمایه گذاری چندانی در دسترس نیست و این بازار ها با توجه به سودهایی که برای سرمایه گذارها به ارمغان میارن میتونن که گزینه جذابی برای ورود کردن باشن. 

توی این مقاله ما تصمیم گرفتیم که این مقایسه رو براتون انجام بدیم و هر کدوم از این بازارها رو به صورت جداگانانه براتون بررسی کنیم. اگه علاقمند هستید بدونید که مزایا و معایب هر کدوم از این بازارها نسبت به همدیگه چی هست؟

میزان ریسک توی این بازار ها چقدره؟ چطوری میشه معیارهای خوب و بد این بازارها رو تشخیص داد؟ و چه عواملی تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس رو رقم میزنه؟ با خوندن این مقاله به جواب همه این سوال ها خواهید رسید، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

مقاله پیشنهادی: آموزش سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال

سرمایه گذاری و ترید در بازار ارزهای دیجیتال 

برای مشخص کردن تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس، اول از همه با ارائه توضیحاتی در مورد بازار ارزهای دیجیتال کار خودمون رو شروع میکنیم. این بازار یکی از نوظهور ترین و جدید ترین نسل بازارهای مالی هست که در اون پول های الکترونیکی که با اسم کریپتوکارنسی معروف هستن معامله میشن. تریدر ها و سرمایه گذار ها میتونن که با خرید این ارزهای دیجیتالی و از طریق نوسان اون ها توی بازار سود به دست بیارن. 

تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس

به دلیل این که بعضی از ارزهای دیجیتال توی چند سال اخیر رشد های خیلی خوبی رو تجربه کردن، کسانی که این ارزهای دیجیتال رو خریداری کرده بودن، تونستن که در مدت زمان کوتاهی سود های نجومی برای خودشون به دست بیارن که این امکان توی هیچ بازار مالی دیگه به هیچ عنوان ممکن نیست. 

کریپتوکارنسی ها در بستر شبکه هایی به اسم بلاک چین تراکنش هاشون انجام میشه که از این طریق هم امنیتشون حفظ میشه و هم ساختاری به وجود میاد که همه افراد فعال در این حوزه میتونن به این شبکه ها نظارت بکنن و در صورت مشاهده کوچیک ترین مشکل و اشکالی اون رو گزارش میکنن.

علاوه بر انجام ترید و سرمایه گذاری مستقیم روی ارزهای دیجیتال، این امکان برای سرمایه گذار ها وجود داره که توی بازار ارزهای دجیتال از طریق روش های دیگه هم سرمایه گذاری های متعددی رو انجام بدن و درامد کسب بکنن. 

برای مثال کسایی که علاقمند به انجام سرمایه گذاری هایی با ریسک پایین تر هستن، میتونن که از طریق استخراج کردن رمزارزها توی بازار ارزهای دیجیتال فعالیت بکنن و توی مدت زمان تعیین شده ای میزان مشخصی از ارزهای دیجتال رو با ماین کردن به دست بیارن و اون ها روتوی بازار بفروشن. 

همچنین ساختار متمرکز شبکه بلاک چین امکانات متعدد دیگه ای رو به وجود آورده که دست سرمایه گذار ها رو در بازار ارزهای دیجیتال باز میگذاره تا به انتخاب خودشون بتونن انواع محتلفی از سرمایه گذاری ها رو انجام بدن. برای مثال با استفاده از قراردادهای غیر متمرکز دیفای، شما میتونید که پول خودتون رو وام بدید، پس انداز کنید و حتی اون رو توی استخرهای سرمایه گذاری برای به دست آوردن سودهای بیشتر با بقیه سرمایه گذارها شریک بشید. 

یه روش سرمایه گذاری دیگه که علاوه بر میزان ریسک پایین به سرمایه خیلی کمی هم واسه انجام دادنش توی بازار ارزهای دیجیتال نیاز هست، استفاده از قابلیت استیکینگ رمزارزهاست که این روش کسب درامد در مقایسه با بازار های مالی دیگه یک ابزار مالی عالی به سرمایه گذارها میده تا بتونن سودی رو که در آینده از طریق انجام سرمایه گذاری شون قراره بدست بیارن محاسبه بکنن. 

به طور کلی بازار ارزهای دیجیتال یک ساختار منسجم رو برای سرمایه گذار ها و معامله گرها به وجود آورده که افراد میتونن با توجه به میزان ریسکی که دوست دارن متقبل بشن انواع سرمایه گذاری های مختلف رو انجام بدن و سود به دست بیارن.

امروزه از انجام بازی های انلاین که از طریق NFT ها پشتیبانی میشن گرفته تا خرید استیبل کوین ها برای ثابت نگه داشتن ارزش سرمایه در مقابل نرخ تورم، همگی نشون دهنده میزان گستردگی و تعداد زیاد انتخاب هایی هست که قادر هستید توی این بازار داشته باشید و با توجه به شرایط مالی تون هر کدوم از این سرمایه گذاری ها رو که دوست داشتید میتونید انجام بدید. 

سرمایه گذاری و ترید در بازار فارکس 

بازار فارکس یکی دیگه از بازارهای مالی هست که توی این مقاله قصد داریم اون رو بررسی کنیم. فارکس (Forex) به بازار تبادل ارزهای خارجی گفته میشه که توی اون ارز فیات یا همون پول های رایج کشورهای مختلف مورد معامله و قرار میگیره. توی بازار فارکس معامله گر ها از طریق نوسانات ارزهای خارجی کشورهای مختلف میتونن که سود بدست بیارن و درامد کسب کنن.

یکی از مهم ترین تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با بازار فارکس توی نوع ارزی هست که در این بازار ها برای خرید و فروش عرضه میشه، اما اگه این بازار ها دقیق تر تحلیل بشن تفاوت های عمده دیگه ای هم آشکار خواهد شد که در ادامه به بررسی همه اون ها میپردازیم. 

تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس

انجام معاملات فارکس از طریق ثبت نام توی کارگذاری ها آنلاین انجام میشه، بعد از این که توی این کارگذاری ها عضو شدید و روند ثبت نامتون کامل شد؛ یک پلتفرم معاملاتی اختصاصی در اختیارتون قرار میگیره که از طریق اون میتونید ارزهای فیاتی رو که علاقمند به خرید اون ها هستید ترید بکنید و درامد کسب کنید.

همچنین از طریق معاملات سی اف دی (CFD) توی بازار فارکس این امکان برای معامله گرها به وجود اومده که علاوه بر ارزهای خارجی میتونن سهام شرکت های معروفی مثل گوگل، فیسبوک، یوتیوب، شرکت والت دیزنی و ... رو بخرن و از این طریق هم درامد کسب بکنن. 

به دلیل محدودیت هایی که برای خرید دلار در ایران وجود داره و با توجه به این که این ارز فیات ارزشش در مقابل ریال روز به روز داره بیشتر میشه، برای معامله گرهای حرفه ای فضای بازار فارکس میتونه که یکی از مکان هایی تلقی بشه که از این طریق میشه سود به دست آورد. 

بازار فارکس از روزهای یکشنبه تا جمعه به صورت 24 ساعته برای انجام معاملات باز هست و معامله گرها میتونن که در این روزها هر کجای جهان که باشن با متصل شدن به حساب کارگذاری شون ترید های خودشون رو انجام بدن.

برخلاف بازار ارزهای دیجیتال که روی اون ها هیچ نظارتی وجود نداره، روی بازار توسط سازمان ها رسمی مثل NFA آمریکا، FCA انگلستان، FINMA سوئیس، BaFin آلمان، Mifid اتحادیه اروپا، ASIC استرالیا، FMA نیوزلند و CySEC قبرس نظارت میشه و به همین دلیل ایجاد کوچیک ترین دستکاری روی معاملات برای شخص متخلف پیامدهای متعددی رو به همراه خواهد داشت. 

با توجه به گستردگی بازار فارکس که ارزهای رایج کشورهای مختلف رو میشه توی اون معامله کرد، این بازار در حال حاضر یکی از بزرگ ترین بازارهای مالی موجود در جهان هست و در کم تر از یک ثانیه هزاران معامله به صورت همزمان از سراسر نقاط جهان در اون انجام میشه. 

توی بازار فارکس این امکان به معامله گرها داده میشه که با انجام دادن معاملات اهرمی بتونن به میزان چند برابر از سرمایه اصلی شون سود به دست بیارن و به همین دلیل بعضی از افراد به این بازار بیشتر از بازار های دیگه علاقه نشون میدن.

همچنین از طریق پلتفرم های دمویی که در اختیار معامله گرها گذاشته میشه، به اون ها این امکان داده میشه که قبل از وارد کردن پولشون به این بازار از طریق ترید کردن توی یک محیط شبیه سازی شده تجربه های لازم رو قبل از باز کردن هر نوع پوزیشن معاملاتی به دست بیارن و ضریب اشتباهشون پایین بیاد. 

بعد از دونستن در مورد اطلاعات کلی این بازار ها در مرحله بعد لازمه که مزایا و معایب هر کدوم از این بازارها رو به صورت جداگانه بررسی بکینم، تا با نقاط ضعف و قوت هر کدوم بیشتر آشنا بشیم. بررسی این مزایا و معایب میتونه که تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس رو بیشتر براتون آشکار بکنه. 

مزایا و معایب بازار ارزهای دیجیتال 

همه بازارزهای مالی ویژگی های خاصی رو دارن که باعث میشه تا نسبت به بقیه بازارها مزیت خاصی رو پیدا بکنن؛ ولی در مقابل، معایبی رو هم دارن که مختص اون بازار هست و میتونه باعث بشه که معامله گرها ضرر بکنن. بازار ارزهای دیجیتال هم از این قضیه مستثنی نیست و همون قدر که مزایای متعددی براش واسه به دست آوردن سود های بالا عنوان میشه، معایبی هم داره که توجه نکردن به اون ها میتونه که مشکلات متعددی رو برای سرمایه گذارها و تریدر ها به وجود بیاره. 

مزایایی که بازار ارزهای دیجیتال داره و باعث ایجاد تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس میشه عبارت هستد از: 

• تنوع معاملاتی 

برعکس بازار فارکس که انجام خرید و فروش در اون به ارزهای فیات و CFD ها محدود هست، توی بازار ارزهای دیجیتال شما میتونید که رو دارایی های مختلف و متعددی سرمایه گذاری بکنید. برای مثال گه علاقمند به حفظ ارزش پولتون هستید و دوست ندارید که زیاد ریسک بکنید، میتونید که با خرید و نگهداری استیبل کوین تتر این خواسته خودتون رو تحقق ببخشید. 

تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس

اگه علاقمند به سرمایه گذاری هایی هستید که توی بلند میتونن خیلی پرسود باشن، شاید خرید و فروش توکن های غیر قابل معاوضه یا همون NFT های هنری براتون گزینه مناسبی باشه. همچنین ابزار های معاملاتی که توسط صرافی ها در اختیار معامله گرها قرار داده میشه، باعث شده که تقریبا هر ابزار معاملاتی که توی بازار فارکس وجود داره توی بازار ارزهای دیجیتال هم موجود باشه و معامله گرهای حرفه ای با استفاده از اون ها میتونن حتی موقع سقوط کردن بازار هم منتفع بشن و سود به دست بیارن. 

شما میتونید مثل بازار فارکس برای میزان سرمایه تون اهرم در نظر بگیرید و همچنین از طریق انجام معاملات فیوچرز حتی با پیش بینی کردن سقوط بازار و فرو ریختن قیمت ها هم این امکان رو دارید که سود کسب کنید. تنوع معاملاتی و گزینه های سرمایه گذاری که در قالب قرارداد های غیر متمرکز توسط شبکه های بلاک چین در اختیار سرمایه گذارهای ارزهای دیجیتال قرار میگیره به قدری زیاده که با هیچ بازار دیگه ای قابل مقایسه نیست و این ویژگی یک مزیت عالی واسه بازار رمزارزها محسوب میشه. 

• نبود نظارت و محدودیت های دست و پاگیر 

همون طور که در بخش قبلی هم گفتیم بازار فارکس توسط نهاد های دولتی مختلفی نظارت میشه و تمام عملکرد بازار زیر زره بین سازمان های مختلف قرار داره. بازارهای مالی دیگه هم از این قاعده مستثنی نیستن و توسط سازمان های قدرتمند مختلفی روشون نظارت صورت میگیره،

وجود این نظارت ها میتونه باعث بشه که این سازمان ها از این طریق نسبت به بازار، اطلاعاتی رو به دست بیارن که افراد عادی و معامله گران ساده توانایی به دست آوردن اون ها رو ندارن و این اتفاق باعث ایجاد رانت های متعددی میشه که دودش به چشم تریدرها خواهد رفت. 

اما بازار ارزهای دیجیتال ساختارش طوری هست که دولت ها توانایی این رو ندارن که سازو کار های این بازار رو زیر نظر بگیرن و براش قوانین محدود کننده ای رو بنا به خواست خودشون اعمال بکنن. فناوری بلاک چین توی ساختار غیر متمرکز ارزها دیجیتال بستری رو به وجود آورده که هش ریت این شبکه ها بین نود های مختلفی پخش بشه و از این طریق امنیت این بازار توسط خود کاربرها حفظ میشه و امکان تقلب کردن یا هر نوع سو استفاده ای رو توی این بازار از بین میبره. 

• بازدهی بالا در کسب سود 

اگه تاریخچه بازارهای مالی مربوط به چند سال اخیر رو نگاه بکنید متوجه میشید که هیچ بازاراری مثل بازار رمزارزها توی بازه های زمانی کوتاه مدت اینقدر پرسود نبوده. این بازار به قدری در حال رشد کردن و پیشی گرفتن از بازارهای سنتی هست که علاوه بر معامله گران حرفه ای که در این زمینه فعالیت میکنن،

توجه کارافرین ها هم به سمت این بازار جلب شده؛ به طوری این روزهای موضوع بیت کوین و ارزهای دیجیتال از موضوعات مورد علاقه کسایی مثل ایلان ماسک، مارک زاکربرگ، جک دورسی و ... هست که این اتفاق میتونه نشون دهنده این باشه که چه ظرفیت های عظیمی برای کسب سود های بالا توی بازار ارزهای دیجیتال نهفته. 

طبق آمار جهانی ارز دیجیتال بیت کوین توی 10 سال گذشته بهترین دارایی برای ذخیره سازی انتخاب شده، با این که توی یکی دو سال اخیر به دلیل سقوط قیمت ارزهای دیجیتال این جایگاه کمی متزلزل شد؛ ولی هنوز هم بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگه جزو دارایی های ارزشمندی حساب میشن که میتونن باعث بشن تا ارزش سرمایه رشد بکنه و خریدارهای خودشون رو توی بلند مدت منطفع میکنن. 

اگه کسب بازدهی بالا براتون مهمه و یکی از اولویت های استراتژی معاملاتی تون هست، پیشنهاد میکنیم که بازار ارزهای دیجیتال رو برای ورود انتخاب بکنید؛ اما لازمه که به ریسک هایی که ممکنه پیش روی شما قرار بگیره هم توجه کنید و با هدف کسب سود های نجومی بی گدار به آب نزنید. 

این سه ویژگی که در قمست بالا به اون ها اشاره کردیم از مهم ترین مزیت های بازار ارزهای دیجیتال هستن که باعث برتری این بازار نسبت به بازار های مالی دیگه میشن. تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس

در مقابل، ویژگی های منفی هم توی این بازار واسه بازار ارزهای دیجیتال وجود داره که اهمیت اون ها میتونه که حتی به مراتب بیشتر از دونستن مزیت های این بازار باشه، چون که اگه بدون آگاهای از این ویژگی های منفی دست به انجام سرمایه گذاری و معامله بزنید ممکنه با عواقب جبران ناپذیری مثل از دست دادن کل سرمایه تون روبر بشید. 

از جمله معایبی که واسه بازار ارزها دیجیتال میتونیم به اون ها اشاره بکنیم عبارت هستن از: 

• ریسک بالا 

بین متخصصان فایننس یک نظر مشترک و واحد وجود داره و اون هم این هست که هرچقدر میزان سود دهی توی یک بازار مالی بیشتر باشه، به همون میزان ضریب ریسک اون بازار هم بالاست و با کوچک ترین اشتباه ممکنه که ضررهای سنگینی برای سرمایه گذار و تریدری که توی اون بازار فعالیت میکنه به وجود بیاد. 

از اونجایی که بازار ارزهای دیجیتال هم میزان سودهای بالایی رو به همراه دارن، یکی از پر ریسک ترین بازارها محسوب میشن. اگه نوسان هایی رو که توی این بازار اتفاق میوفته از طریق تحلیل نمودار تکنیکال اون ها بررسی بکنید، متوجه میزان ریسکی که ممکنه موقع انجام خرید و فروش هر رمزارز با اون مواجه بشید میشید. برای همین لازم هست که مفاهیم و مهارت های مرتبط با مدیریت ریسک رو یاد بگیرید تا توی این بازار پرنوسان بتونید سرمایه خودتون رو به خوبی مدیریت کنید. 

اگر که زیاد اهل ریسک کردن نیستید و به عنوان یک سرمایه گذار محافظه کار فعالیت میکنید، بازار ارزهای دیجیتال به هیچ وجه مناسب شما نیست؛ چون که ممکنه مواجه شدن با این حجم از نوسان ها و تغییرات سریع براتون به شدت استرس آور باشه.

اهمیت این قضیه به قدری هست که به گفته بعضی از کارشناسان مالی با توجه به ریسک های موجود توی بازار ارزهای دیجیتال، بهتره که 1 تا 10 درصد از سرمایه خالص توی این بازارها سرمایه گذاری بشه و وارد کردن پول بیش از اندازه به این بازار ها میتونه که حتی برای تریدر های حرفه ای هم خطر ناک باشه. 

• امکان سو استفاده و کلاهبرداری

به خاطر ساختار غیر متمرکزی که توی بازار ارزها دیجیتال وجود داره شرایطی برای کلاهبردار ها فراهم شده که به دور از چشم قانون و پیگیری قانونی، از تریدر های ناآگاهی که توی بازار رمزارزها فعالیت میکنن سو استفاده های متعددی میشه.

از انواع روش های کلاهبرداری به شکل فیشینگ و بدافزارهای مخرب گرفته تا انجام حملات متعدد به شبکه های بلاک چین و صرافی های ارائه دهنده خدمات مرتبط با ارزهای دیجیتال، همگی روش هایی هستن که کلاهبردار ها و سارقان از اون ها برای به سرقت بردن دارایی سرمایه گذارها استفاده میکنن. 

تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس

هرچند که توی بازار فارکس هم ممکنه بعضی کلاهبداری ها صورت بگیره، ولی اگه آمار کلی اون رو با بازار ارزهای دیجیتال مقایسه بکنید، متوجه میشید که بازار رمزارها به مراتب نا امن تر هست. به راحتی با توجه به امنیت بالایی که شبکه های بلاک چینی دارن میشه با یاد گرفتن بعضی از نکات امنیتی جلو این کلاهبرداری ها رو گرفت و با امنیت کامل در این فضا فعالیت کرد.

اما بعضی از معامله گرها به دلیل این که صبر و حوصله کافی ندارن ترجیج میدن که خیلی زود بدون انجام دادن هیچ نوع مطالعه ای وارد ان بازار بشن و زمانی که توی دام کلاهبردار ها گرفتار شدن عوامل دیگه رو مقصر میدونن. 

• ایجاد محدودیت برای کاربران ایرانی 

یکی دیگه از معایبی که بازار ارزهای دیجیتال داره این هست که برای فعالیت کاربران ایرانی توی این بازار محدودیت های متعددی اعمال شده. شما اگه قصد داشته باشید که از طریق عضویت توی یکی از صرافی های مطرح جهانی سرمایه گذاری ها و معاملات خودتون رو انجام بدید به مشکلات زیادی بر میخورید، چون که هیچ کدوم از صرافی های بین المللی حق ندارن که به افراد داخل ایران خدمات ارائه بکنن و در صورتی که از طریق آی پی تون موقعیت مکانی شما لو بره حسابتون توی اون صرافی بسته میشه و دارایی هاتون هم مسدود میشن. 

تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس

بعضی از تریدر ها برای این که با چنین مشکلاتی مواجه نشن صرافی های ایرانی رو برای انجام خرید و فروش هاشون انتخاب میکنن که در اون ها تنوع ارزهای دیجیتال و ابزار معاملاتی مثل صرافی های خارجی در دسترس نیست و همچنین سرعت انجام معاملات هم پایینه. بعضی دیگه هم با تهیه کردن ای پی های ثابت از طریق خرید وی پی ان و یا اجاره کردن وی پی اس، این محدودیت ها رو دور میزنن و با به جون خریدن خطر بلوکه شدن سرمایه شون از طریق صرافی های خارجی شروع به انجام معاملات خودشون میکنن. 

با این حال وجود این محدودیت ها برای اشخاص ایرانی یکی از نکات ضعف و معایب این صرافی ها هست که به دلیل قوانین بین المللی در صورتی که این محدودیت ها بیشتر تشدید بشن، یک دردسر جدی برای معامله گرهای ایرانی ایجاد میکنن و باید به این موضوع قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال توجه بشه. 

مقاله پیشنهادی: 5 دلیل مهم برای سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال

مزایا و معایب بازار فارکس 

حالا نوبت اینه که مزایا و معایب موجود توی بازار فارکس رو براتون تحلیل کنیم و مورد بررسی قرار بدیم تا با اشنا شدن با ویژگی ها و نقاط ضعفی که بازار فارکس داره بتونید تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس رو بهتر درک بکنید و توی تشخیص بازار مناسب درست عمل کنید. 

بازار فارکس نسبت به بازار های مالی دیگه مزیت های خاص خودش رو داره که عبارت هستند از: 

• کسب سود های سریع در کوتاه مدت 

پلتفرم های معاملاتی فارکس به شکلی طراحی شدن که معامله گرها از طریق ایجاد پوزیشن های مختلف میتونن که توی کم تر از چند دقیقه میزان سود مشخص شده خودشون رو کسب بکنن و به سرعت از بازار خارج بشن. توی این مزیت هیچ بازاری قابل مقایسه با بازار فارکس نیست. 

هرچند که توی بازار های مالی دیگه هم کانال های معاملاتی تشکیل میشه که تریدر ها میتونن توی کوتاه مدت از این طریق سود به دست بیارن، ولی توی بازار فارکس به دلیل این که پوزیشن های خرید و فروش شما به صورت دارایی محاسبه نمیشه، ویژگی ذاتی این بازار برای انجام ترید های کوتاه مدت و میان مدت طراحی شده که با استفاده از این قابلیت بازار فارکس میتونید بهتر و سریع تر از هر بازار دیگه ای درامد کسب کنید. 

• معاملات اهرمی 

یکی دیگه از ویژگی های اصلی بازارز فارکس که تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس رو ایجاد میکنه، استفاده کردن از معاملات اهرم دار توی بازار فارکس هست. درواقع توی بازارز فارکس اغلب معاملات با استفاده از لوریج یا اهرم انجام میشه. با استفاد از اهرم سرمایه گذار هایی که پول کمی رو در اختیار دارن این توانایی رو پیدا میکنن که به معاملات بزرگ تری وارد بشن و با این کار سود بیشتری رو کسب میکنن. 

استفاده درست و حساب شده از لوریج میتونه باعث بشه که با کم ترین پول ها درامد بالایی رو به دست آورد البته به شرطی که تحلیل های انجام شده کامل و اصولی باشه.

برای مثال اگه شما 200 دلار سرمایه وارد بازار فارکس بکنید، با استفاده از معاملات اهرم دار میتونید ضریب های متعددی رو برای اون در نظر بگیرید که باعث میشه ارزش سرمایه تون حتی تا 100 برابر هم افزایش پیدا بکنه. با این ابزار معاملاتی میتونید توی اولین معامله ای که انجام میدید، چندین برابر ارزش سرمایه اولیه خودتون درامد کسب بکنید که به نظر یک گزینه جذاب و ایده آل میاد. 

تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس

اما این نکته هم لازمه بهش توجه بشه که ضریب های خیلی بالا خطر از دست رفتن پولتون رو هم افزایش میده، به همین خاطر هیچ وقت توصیه نمیشه که چنین ضریب هایی رو به کار ببرید و بهترین کار استفاده از یک لوریج مناسب و معقولانه هست که باعث بشه سودتون به میزان حساب شده ای بالا بره. 

هرچند که بیشتر صرافی های ارز دیجیتال با تقلید کردن از این ویژگی معاملاتی در فارکس، امکان استفاده از اهرم و مارجین رو توی پلتفرم های خودشون فراهم کردن؛ ولی باز هم توی معامله ارزهای دیجیتال نسبت به ترید ارزهای خارجی در فارکس، این کارایی کاربرد کم تری داره؛ دلیلش هم شدت نوسان خیلی بالا و غیر قابل پیش بینی توی بازار ارزهای دیجیتال هست که این نوع نوسان ها در بازار فارکس به میزان خیلی کم تری مشاهده میشن. 

• قابلیت پیشبینی قیمت ها 

با توجه به این که بازار فارکس کاملا به عوامل اقتصاد کلان وابسته هست، نسبت به ارزهای دیجیتال راحت تر میشه قیمت ارزهای خارجی رو توی بازار فارکس پیشبینی کرد؛ کافیه که پای اخبار بشینید و یا یک روزنامه در دستتون بگیرید و اخباری رو که میتونن باعث بشن تا ارزش یک ارز خارجی بالابره و یا پایین بیاد رو مورد بررسی قرار بدید.

اما توی بازار ارزهای دیجیتال انجام تحلیل و پیش بینی به این راحتی ها نیست و ممکنه که به دلیل عوامل متعددی توی اقتصاد خرد حتی با کوچک ترین تغییر توی مکانیسم های عرضه و تقاضا روند بازار به کلی عوض بشه. 

پیش بینی پذیری بالای بازار فارکس نسبت به بازار ارزهای دیجیتال کار معامله گرها رو برای تحلیل کردن راحت میکنه و باعث میشه که موقعیت های پیش بینی شده برای انجام و خرید و فروش اغلب درست از آب در بیان، برای همین از تحلیل ها تکنیکال و بنیادی توی این بازار خیلی بهتر و بیشتر میتونید که استفاده بکنید.

هرچند گاهی عوامل پیش بینی نشده ای مثل وقوع جنگ و حوادث دیگه ممکنه اتفاق بیوفته و باعث ایجاد تغیرات غیر قابل پیش بینی در بازار فارکس بشه؛ اما اکثر اوقات با بررسی کردن اخبار میشه که روند سعودی یا نزولی شدن یک ارز خارجی رو پیش بینی کرد. 

در مقابل این مزایا از اصلی ترین معایب بازار فارکس هم میتونیم که به موارد زیر اشاره بکنیم. 

• نیاز به نقدینگی بالا 

برعکس بازار ارزهای دیجیتال که برای ورود به نقدینگی زیادی نیاز ندارن و حتی با 200 هزار تومان هم به راحتی میشه یک ارز دیجیتال تهیه و توی کیف پول دیجیتال نگهداری کرد، فعالیت توی بازار فارکس به مبالغ خیلی بالایی نیاز داره و ورود به ین بازار با سرمایه های پایین به هیچ وجه به صرفه نیست. 

حتی توی محیط های دمو که برای آموزش معامله گرها طراحی شده، میانگین سرمایه از 100 هزار دلار تا 1 میلیون دلار در نظر گرفته میشه. به خاطر این که توی پلتفرم های معاملاتی فارکس بعد از ایجاد پوزیشن معاملاتی، دارایی شما به صورت شناور در میاد در این حالت احتمال از دست رفتن سرمایه های پایین به شدت بالا هست و برای همین توصیه میشه که معامله گرهایی که قصد دارن وارد این بازار بشن باید میزان نقدینگی بالایی رو برای این کار در نظر بگیرن و در صورتی که معامله گری با سرمایه کم به بازار ورود کرد و ضرر کرد، مسئولیتش کاملا به عهده خودشه. 

• عدم امکان سرمایه گذاری 

اگه تا حالا با پلتفرم های معاملاتی فارکس کار کرده باشید متوجه شدید که امکان خرید دارایی به شکل حقیقی وجود نداره؛ در واقع بعد از این که یک پوزیشن معاملاتی رو در بازار برای خودتون باز کردید، با توجه به میزان پولی که در حساب کاربری خودتون دارید میزان سود و زیانتون نوسان پیدا میکنه و اگه حد ضررتون از کل مبلغی که توی حسابتون ذخیره کردید بیشتر بشه، به طور خودکار پوزیشن معاملاتی تون بسته میشه و پولتون برای همیشه از دست میره. 

در حالی که توی بازار ارزهای دیجیتال اگه ارزش رمزارزهایی که خریداری کردید نزدیک صفر هم برسه، باز هم میتونید که اون ها رو نگهداری بکنید و چند سال بعد اگر که قیمتشون رشد کرد امکان داره که ضررتون جبران بشه. 

در مورد بازار فارکس و کارگزاری های انلاین میتونیم بگیم که ساختار پلتفرم های معاملاتی توی این بازار به شکلی هست که شما نمیتونید دارایی واقعی خریداری بکنید و به عبارتی شما دارید با نوسان ارزهای خارجی از اون ها سود میبرید که برای علاقمندان به سرمایه گذاری این ویژگی زیاد به جذاب به نظر نمیرسه. به خاطر همین اکثر کسایی که توی بازار فارکس فعالیت میکنن تریدر هایی هستن که به استفاده از لوریج و ضریب های بالا برای کسب سود علاقه دارن. 

تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس

• غیر قانونی بودن فارکس در ایران 

یکی دیگه از معایب بزرگی که بازار فارکس داره این هست که فعالیت توی این بازار در حال حاضر توی ایران غیر قانونی هست و در صورتی که قانون متوجه بشه شخصی از طریق فارکس داره برای خودش درامد کسب میکنه، چندین برابر درامدی که به دست آورده باید جریمه پرداخت بکنه و حتی احتمال حکم حبس و زندان هم براش وجود داره. 

اگه که داخل ایران زندگی میکنید بهتر هست که به قوانین احترام بگذارید و توی این بازار فعالیت نکنید. دلیل اصلی این که بازار فارکس در ایران غیر قانونی اعلام شد این هست که کارگذاری اصلی که در حوزه فارکس فعالیت میکنن به کاربرهای ایرانی اجازه فعالیت توی پلتفرم های معاملاتی شون رو نمیدن و به همین دلیل تعداد کارگزاری های کلاهبردار که ادعا میکردن امکان انجام معاملات فارکس رو برای کاربرهای ایرانی فراهم میکنن به قدری زیاد شد که با افزایش تعداد شکایت ها در این مورد دولت مجبور شد تا این بازار مالی رو در ایران غیر قانونی اعلام بکنه. 

فارکس یا ارز دیجیتال؟ 

بعد از این که در مورد مزایا و معایبی که توی این دو بازار وجود داره صحبت کردیم، حالا نوبت این هست که با یه مقایسه کلی تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس رو بررسی کنیم و ببینیم که هرکدوم از این بازار های واسه چه نوع معامله گرهایی مناسب هستن.

بازار فارکس و ارزهای دیجتال همون طور که دیدید نسبت به همدیگه یک سری ویژگی های خاصی دارن که با توجه به علایق هر سرمایه گذار و معامله گر این ویژگی ها میتونه کاربرد های مختلفی پیدا بکنه. 

واسه همین به طور قطعی نمیشه نظر داد که کدوم یکی از این بازارهای مالی نسبت به همدیگه بهتر و یا بدتر هستن. برای یک تریدر که علاقمند به استفاده از لوریج توی معاملات خودش هست و دنبال بازاری هست که تقریبا قابل پیش بینی باشه و به تحلیل های بنیادی و تکنیکال بیشتر جواب بده، بازار فارکس میتونه که یک گزینه مناسب باشه.

تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس

در مقابل، برای فردی که دنبال فرصت های سرمایه گذاری عالی هست و به بازاری علاقه منده که گزینه ها معاملاتی متعددی رو براش فراهم بکنه بازار ارزهای دیجیتال میتونه که گزینه بهتری باشه. 

توی یک مقایسه کلی بین بازار ارزهای دیجیتال و بازار فارکس قبل از ورود به بازار مورد نظرتون در نظر گرفتن گرینه های زیر میتونه که به شما توی تصمیم گیری بهتر کمک بکنه. 

• اگه به دنبال امنیت بیشتر هستید، با توجه به نظارت های سازمان های مختلفی که روی بازار فارکس انجام میشه، امنیت این بازار به شدت بالاست و کلاهبردار ها نمیتونن توی این بازار فعالیت کنن.

هرچند که فناوری بلاک چین هم امنیت خوبی رو برای بازرا ارزهای دیجیتال فراهم کرده ولی به دلیل وجود نظارت کم تر توسط سازمان های دولتی، میزان امنیتش نسبت به بازار فارکس کم تر براورد میشه. 

• اگه دنبال خرید دارایی های واقعی و با ارزش هستید، انجام خرید و فروش توی بازار ارزهای دیجیتال خیلی بهتر و بیشتر میتونه که برای این کار جواب بده، چون که هر ارز دیجیتالی که خریداری میکنید مالک اون محسوب میشید و همچنین با چشم اندازی که راجعبه آینده ارزهای دیجیتال پیش بینی میشه، احتمال میره که قیمتشون باز هم رشد بکنه و ارزششون درآینده بالاتر بره.

در حالی که توی بازار فارکس شما مالک واقعی هیچ دارایی نمیشید، حتی سهام هایی که توی این بازار به صورت CFD فروخته میشه ارزش مالکانه نداره و هدف از معامله اونها اینه که از طریق نوسانشون بتونید سود کنید. 

• اگه بازه زمانی برای کسب سود براتون مهم هست، فعالیت توی بازار فارکس در بازه های زمانی کوتاه مدت میتونه که سود و درامد بیشتری رو برای شما به ارمغان بیاره، ولی اگه به سرمایه گذاری های بلند مدت بها میدید، ورود به بازار ارزهای دیجیتال میتونه که برای این کار بهتر جواب بده؛ مخصوصا با بحث های داغی که در مورد پلتفرم متاورس مطرح هست، انجام سرمایه گذاری بلند مدت روی NFT میتونه که به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری بی نظیر تلقی بشه. 

• در صورتی که علاقمند به استفاده از اهرم توی بازارهای مالی هستید به دلیل نوسان های پایین تر توی بازار فارکس، این بازار برای شما میتونه که مناسب باشه ولی اگه علاقمند به نوسان های شدید و یک محیط پویا هستید که بتونید سود های بالاتر کسب کنید بازار ارزهای دیجیتال میتونه که انتخاب بهتری برای شما باشه. 

• از اونجایی که صرافی های ایرانی مشکلی و مانعی برای فعالیت کردن داخل ایران ندارن به راحتی با ثبت نام کردن توی اون ها میتونید که وارد بازار ارزهای دیجیتال بشید. اما پیدا کردن یک کارگذاری مناسب و قابل اعتماد برای ورود به بازار فارکس کار خیلی سختی هست و وقت و انرژی زیادی رو ازتون میگیره.

همچنین از طریق فعالیت توی صرافی های ایرانی در صورتی که مشکل و یا شکایتی داشته باشید میتونید که اون رو مطرح و پیگیری کنید، ولی به کارگذاری های خارجی که خدمات معاملاتی فارکس ارائه میکنن نمیتونید به راحتی دسترسی داشته باشید و در صورتی که پولتون از دست بره شاید هیچ وقت نتونید دنبال حق خودتون برید و به پولتون برسید. 

مقاله پیشنهادی: ویژگی های سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال

کلام پایانی 

توی این مقاله ویژگی های بازار ارزهای دیجیتال و فارکس رو برای شما توضیح دادیم و گفتیم که با توجه به شرایط و امکانات هر شخص کدوم از یکی از این بازار ها میتونه که براش مناسب باشه. همچنین با بیان مزایا و معایب اصلی هرکدوم از این بازارها سعی کردیم بهتون کمک کنیم تا خوبی ها و بدی این بازارها رو باهم و در کنار هم ببنید و به صورت تک بعدی به اون ها نگاه نکنید. 

با انجام مقایسه و نشون دادن تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس امیدواریم تونسته باشیم که اطلاعات کافی و لازم رو در مورد هرکدوم از این بازارهای مالی براتون ارائه بکنیم تا موقع تصمیم گیری برای ورود به هرکدوم از این بازار ها بتونید با بصیرت و آگاهی کاملی انتخاب خودتون رو انجام بدید و فرصت های موجود توی هرکدوم از این بازار ها رو با اطلاعاتی که به دست آوردید به بهترین شکل شناسایی کنید. 


نظرات کاربران در مورد تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس
  • بلد نیستی بخونی قبلش چندبار بخون مرور کن بعد مگه مجبوری جمله هارو کامل نمیگی اشتباه میخونی سردرد گرفتم

سوال امنیتی :6+74 = ?